Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2005-05-10
Wersja aktualna od 2005-05-10
obowiązujący
Alerty
Decyzja Rady 2005/395/WPZiB
z dnia 10 maja 2005 r.
zmieniająca decyzję Rady 2001/80/WPZiB w sprawie ustanowienia Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Obecna organizacja i struktura Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej (SWUE) nie uwzględniają szeregu jego nowych zadań.
(2) Ponadto w przypadku prowadzenia autonomicznych operacji wojskowych, w pewnych okolicznościach, kierując się radą Komitetu Wojskowego UE, Rada może podjąć decyzję odnośnie do wykorzystania ogólnego potencjału Sztabu Wojskowego UE, w szczególności w takich przypadkach, kiedy konieczna jest wspólna reakcja cywilno-wojskowa oraz kiedy nie określono żadnego sztabu krajowego.
(3) W konsekwencji czego należy zmienić zakres uprawnień i organizację SWUE.
(4) W dniu 12 kwietnia 2005 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zalecił wprowadzenie zmian w zakresie uprawnień i organizacji SWUE.
(5) W związku z tym należy zmienić decyzję 2001/80/WPZiB (1).
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W decyzji 2001/80/WPZiB wprowadza się następujące zmiany:
1) Artykuł 2 otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 2
Zakres uprawnień i organizacja Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej są określone w Załączniku do niniejszej decyzji.".
2) Artykuł 4 otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 4
Członkowie Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej podlegają zasadom ustanowionym decyzją Rady 2003/479/WE z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczącą zasad mających zastosowanie do ekspertów krajowych i krajowego personelu wojskowego oddelegowanych do Sekretariatu Generalnego Rady [*].
|
[*] Dz.U. L 160 z 28.6.2003, str. 72.".
3) Załącznik do decyzji 2001/80/WPZiB zastępuje się Załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dniem jej przyjęcia.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 maja 2005 r.
ZAŁĄCZNIK
ZAKRES UPRAWNIEŃ I ORGANIZACJA SZTABU WOJSKOWEGO UNII EUROPEJSKIEJ (SWUE)
1. Wstęp
W Helsinkach Państwa Członkowskie UE podjęły decyzję o ustanowieniu w ramach Rady nowych stałych organów politycznych i wojskowych umożliwiających UE przejęcie odpowiedzialności za pełen zakres zadań związanych z zapobieganiem konfliktom i zarządzaniem kryzysami określonych w Traktacie o Unii Europejskiej (TUE). Jak przewiduje sprawozdanie z Helsinek, Sztab Wojskowy Unii Europejskiej (SWUE) "w ramach struktur Rady służy fachową wiedzą o sprawach wojskowych i wspiera Europejską Politykę Bezpieczeństwa i Obrony, łącznie z prowadzeniem kierowanych przez UE operacji wojskowych związanych z zarządzaniem kryzysami".
Na swoim posiedzeniu w dniach 12 i 13 grudnia 2003 r. Rada Europejska z zadowoleniem powitała dokument zatytułowany "Obrona europejska: konsultacje, planowanie i operacje NATO/UE". W dniach 16 i 17 grudnia 2004 r. Rada Europejska zatwierdziła szczegółowe wnioski dotyczące wprowadzenia w życie tego dokumentu. Określono następujący zakres uprawnień SWUE:
2. Misja
Sztab Wojskowy ma zajmować się wczesnym ostrzeganiem, oceną sytuacji i planowaniem strategicznym misji i zdań przewidzianych w art. 17 ust. 2 TUE, w tym tych określonych w Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa. Uwzględnia się tu również określanie europejskich sił krajowych i wielonarodowych oraz wprowadzanie w życie polityk i decyzji zgodnie z zaleceniami Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej (EUMC).
3. Rola
- Jest źródłem fachowej wiedzy o sprawach wojskowych UE,
- zapewnia powiązanie między EUMC z jednej strony a zasobami wojskowymi dostępnymi dla UE z drugiej strony, oraz służy fachową wiedzą w sprawach wojskowych organom UE zgodnie z zaleceniami EUMC,
- pełni trzy główne funkcje operacyjne: wczesnego ostrzegania, oceny sytuacji i planowania strategicznego,
- zapewnia zdolność wczesnego ostrzegania. Planuje, ocenia i wydaje zalecenia dotyczące koncepcji zarządzania kryzysami oraz ogólnych strategii wojskowych i wprowadza w życie decyzje i wytyczne EUMC,
- wspiera EUMC w zakresie oceny sytuacji oraz wojskowych aspektów planowania strategicznego (1) w pełnym zakresie misji i zadań przewidzianych w art. 17 ust. 2 TUE, w tym tych określonych w Europejskiej Strategii Bezpieczeństwa we wszelkich operacjach kierowanych przez UE niezależnie od tego, czy UE korzysta z aktywów i potencjału NATO, czy też nie,
- wspiera (na prośbę SG/WP lub Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPB)) tymczasowe misje do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych w celu służenia, w zależności od potrzeby, radą lub pomocą w wojskowych aspektach zapobiegania konfliktom, zarządzania kryzysami oraz stabilizacji sytuacji po konflikcie,
- wnosi wkład w proces szczegółowego opracowania, oceny i przeglądu celów osiągnięcia zdolności obronnej, uwzględniając potrzebę zapewnienia przez zainteresowane Państwa Członkowskie spójności z procesem planowania obrony NATO (DPP) i z procesem planowania i oceny (PARP) w Partnerstwie dla Pokoju (PfP) zgodnie z ustalonymi procedurami,
- ściśle koordynuje swoje prace z Europejską Agencją Obrony,
- jest odpowiedzialny za monitorowanie, ocenę i formułowanie zaleceń dotyczących sił i potencjału postawionego do dyspozycji UE przez Państwa Członkowskie w dziedzinie szkolenia, ćwiczeń i interoperacyjności,
- utrzymuje zdolność wzmocnienia sztabu krajowego wyznaczonego do prowadzenia autonomicznej operacji UE, głównie poprzez komórkę cywilno-wojskową,
- jest odpowiedzialny, poprzez komórkę cywilno-wojskową, za uzyskiwanie zdolności do planowania i prowadzenia autonomicznej operacji UE oraz, w ramach SWUE, utrzymuje zdolność do szybkiego ustanowienia centrum operacji dla danej operacji, w szczególności w takich przypadkach, kiedy konieczna jest wspólna reakcja cywilno-wojskowa oraz kiedy nie określono żadnego sztabu krajowego, po podjęciu decyzji odnośnie do takiej operacji przez Radę na podstawie rady EUMC.
4. Zadania
- Pod kierownictwem EUMC służy fachową wiedzą o sprawach wojskowych Sekretarzowi Generalnemu/Wysokiemu Przedstawicielowi oraz organom UE,
- monitoruje potencjalne kryzysy polegając na odpowiednim krajowym i wielonarodowym potencjale wywiadowczym,
- dostarcza do Centrum Sytuacyjnego informacje wojskowe i otrzymuje od niego dane wyjściowe,
- przeprowadza wyprzedzające planowanie strategiczne w jego aspektach wojskowych,
- określa i sporządza wykaz europejskich sił krajowych i wielonarodowych przeznaczonych do prowadzenia operacji kierowanych przez UE we współpracy z NATO,
- przyczynia się do rozwoju i przygotowania (łącznie ze szkoleniem i ćwiczeniami) krajowych i wielonarodowych sił postawionych do dyspozycji UE przez Państwa Członkowskie. Warunki i sposoby powiązań z NATO określają odpowiednie dokumenty,
- organizuje i koordynuje procedury z krajowymi i wielonarodowymi sztabami, łącznie ze sztabami NATO udostępnianymi UE, zapewniając, w miarę możności, zgodność z procedurami NATO,
- wnosi wkład w wojskowe aspekty walki z terroryzmem w ramach EPBiO,
- przyczynia się do opracowania koncepcji, doktryn, planów i procedur użycia wojskowych aktywów i potencjału w prowadzeniu operacji zarządzania konsekwencjami klęski żywiołowej lub katastrofy spowodowanej przez człowieka,
- programuje, planuje, stosuje i ocenia procedury UE dotyczące zarządzania kryzysami w ich aspekcie wojskowym, łącznie ze stosowaniem procedur UE/NATO,
- uczestniczy w szacunkowej ocenie kosztów operacji i ćwiczeń,
- działa w porozumieniu z krajowymi sztabami i wielonarodowymi sztabami sił wielonarodowych,
- ustanawia stałe stosunki z NATO zgodnie ze "Stałymi uzgodnieniami między UE a NATO",
- gości zespół łącznikowy przy SWUE oraz utrzymuje komórkę UE przy SHAPE zgodnie ze sprawozdaniem Prezydencji dotyczącym EPBiO, przyjętym przez Radę w dniu 13 grudnia 2004 r.,
- nawiązuje odpowiednie stosunki z określonymi odpowiednikami w ONZ oraz innych organizacjach międzynarodowych, łącznie z OBWE i UA, pod warunkiem zawarcia porozumień z tymi organizacjami,
- przyczynia się do koniecznego wszechstronnego procesu uczenia się na podstawie doświadczeń,
- zadania wypełniane poprzez komórkę cywilno-wojskową:
- przeprowadza szczegółowe planowanie strategiczne z inicjatywy SG/WP lub PSC,
- przyczynia się do opracowania zbioru doktryn/koncepcji, ucząc się na podstawie doświadczenia zdobytego w cywilno-wojskowych operacjach i ćwiczeniach,
- przygotowuje koncepcje i procedury dla Centrum Operacji UE oraz zapewnia dostępność i gotowość sił, urządzeń i sprzętu centrum operacji do przeprowadzania operacji, ćwiczeń i szkoleń,
- serwisuje, unowocześnia i wymienia urządzenia i sprzęt Centrum Operacji UE oraz dba o jego siedzibę i teren.
a) Dodatkowe zadania w sytuacjami wymagających zarządzania kryzysami
- Występuje do organizacji wywiadowczych o określone informacje i przetwarza je, podobnie jak inne istotne informacje ze wszystkich dostępnych źródeł,
- wspiera EUMC w jego wkładzie we wstępne wytyczne planowania i dyrektywy planowania KPB,
- opracowuje wojskowe opcje strategiczne stanowiące podstawę rad dotyczących spraw wojskowych, jakich EUMC udziela PSC i ustala ich priorytety poprzez:
- określanie wstępnych szerokich opcji,
- w stosownych przypadkach korzystanie w zakresie wsparcia w planowaniu ze źródeł zewnętrznych, które następnie analizują i dalej opracowują te opcje w sposób bardziej szczegółowy,
- ocenę rezultatów tej bardziej szczegółowej pracy i zlecanie wszelkiej dalszej pracy, która może okazać się konieczna,
- przedstawienie ogólnej oceny, ze wskazaniem w stosownych przypadkach priorytetów i zaleceń dla EUMC,
- określa siły, które mogą uczestniczyć w ewentualnych operacjach kierowanych przez UE, koordynując swoje działanie z krajowymi sztabami planistycznymi i, w stosownych przypadkach, z NATO,
- pomaga dowódcy operacji w technicznych wymianach z państwami trzecimi oferującymi udział wojskowy w operacji kierowanej przez UE oraz w przygotowaniu konferencji w sprawie formowania sił zbrojnych,
- kontynuuje monitorowanie sytuacji kryzysowych,
- zadania wypełniane poprzez komórkę cywilno-wojskową:
- na prośbę skierowaną przez Dyrekcję Generalną ds. Zagranicznych i Polityczno-Wojskowych (DGE) do DGSWUE pomaga w polityczno-wojskowym planowaniu strategicznym w reakcji na kryzys opracowywanym w zakresie odpowiedzialności DGE (przygotowanie Koncepcji Zarządzania Kryzysami - CMC, wspólne działanie.),
- wnosi wkład w cywilne planowanie strategiczne w reakcji na kryzys dla wspólnych operacji cywilno-wojskowych, opracowując opcje strategiczne, jak to przewidują procedury zarządzania kryzysami. Bezpośrednią odpowiedzialność za to planowanie ponosi DGEMUS i DGE, a ogólną władzę sprawuje nad nim SG/WP,
- na prośbę skierowaną przez DGE do DGSWUE pomaga w cywilnym planowaniu strategicznym w reakcji na kryzys przeprowadzanym w zakresie odpowiedzialności DGE (przygotowanie Policyjnej Opcji Strategicznej - PSO, Cywilnej Opcji Strategicznej - CSO itd.).
b) Dodatkowe zadania podczas prowadzenia operacji
- SWUE, działając pod kierunkiem EUMC, nieustannie monitoruje wszelkie wojskowe aspekty operacji. Prowadzi strategiczną analizę we współpracy z wyznaczonym dowódcą operacji w celu wspierania EUMC w jego roli doradczej wobec PSC odpowiedzialnego za kierunek strategiczny,
- w świetle politycznego i operacyjnego rozwoju sytuacji przedstawia EUMC nowe opcje stanowiące podstawę rad w sprawach wojskowych, udzielanych PSC,
- wnosi wkład we wzmocniony kluczowy zalążek oraz, w stosownych przypadkach, w inne wzmocnienia Centrum Operacji UE,
- zadania wypełniane poprzez komórkę cywilno-wojskową:
- stanowi stały kluczowy zalążek Centrum Operacji UE,
- pomaga w koordynowaniu operacji cywilnych. Operacje takie podlegają DGE. Pomaga w planowaniu, wspieraniu (łącznie z ewentualnym użyciem środków wojskowych) oraz prowadzeniu operacji cywilnych (poziom strategiczny pozostaje w gestii DGE).
5. Organizacja
- SWUE działa pod wojskowym kierownictwem EUMC, któremu podlega,
- SWUE jest departamentem Sekretariatu Rady przyporządkowanym bezpośrednio SG/WP i ściśle współpracuje z innymi departamentami Sekretariatu Rady,
- SWUE jest kierowany przez DGSWUE, oficera w stopniu generała broni lub w równorzędnym stopniu,
- w jego skład wchodzi personel oddelegowany z Państw Członkowskich działający jako podmiot prawa międzynarodowego zgodnie z zasadami mającymi zastosowanie do ekspertów krajowych i krajowego personelu wojskowego oddelegowanych do Sekretariatu Generalnego Rady (SGR), jak również urzędników służby cywilnej oddelegowanych z SGR i Komisji. W celu poprawy procesu doboru SWUE zachęca się Państwa Członkowskie do typowania więcej niż jednego kandydata na każde stanowisko,
- aby sprostać z pełnemu zakresowi misji i zadań, SWUE jest zorganizowany w sposób przedstawiony w dodatku "A",
- w przypadku sytuacji wymagających zarządzania kryzysami lub ćwiczeń SWUE może ustanowić Zespoły Działania Kryzysowego (CAT), korzystając ze swej własnej wiedzy, sił i infrastruktury. Dodatkowo, w razie konieczności, może wystąpić do Państw Członkowskich UE za pośrednictwem EUMC o udostępnienie sił w celu czasowego wzmocnienia,
- misja, funkcja i organizacja komórki cywilno-wojskowej, jak również konfiguracja centrum operacji zostały przyjęte przez Radę w dniu 13 grudnia i zatwierdzone przez Radę Europejską w dniach 16 i 17 grudnia 2004 r. EUMC, poprzez DGSWUE, będzie udzielać wytycznych dotyczących działań wojskowych podejmowanych przez komórkę cywilno-wojskową. Funkcjonalną odpowiedzialność za wkład komórki w aspekty cywilne zarządzania kryzysami ponosi nadal DGE. Składanie sprawozdań z tych działań Komitetowi ds. Cywilnych Aspektów Zarządzania Kryzysami (CIVCOM) będzie zgodne z ustanowionymi procedurami dotyczącymi aspektów cywilnych zarządzania kryzysami.
6. Stosunki z państwami trzecimi
Stosunki między SWUE a członkami NATO nienależącymi do UE, innymi państwami trzecimi oraz państwami kandydującymi do UE są określone w odpowiednich dokumentach dotyczących stosunków UE z państwami trzecimi.
|
(1)Planowanie strategiczne: działania związane z planowaniem, które rozpoczynają się natychmiast po wystąpieniu kryzysu i kończą się, gdy władze polityczne UE zatwierdzają opcję wojskowo-strategiczną lub zbiór opcji wojskowo-strategicznych. Proces strategiczny obejmuje ocenę sytuacji wojskowej, definicję ram polityczno-wojskowych (POL/MIL) oraz opracowanie opcji wojskowo-strategicznych.
Opcja wojskowo-strategiczna: ewentualne działanie wojskowe ukierunkowane na osiągnięcie celów POL/MIL nakreślonych w ramach POL/MIL. Opcja wojskowo-strategiczna opisuje zarys rozwiązania wojskowego, wymagane środki i ograniczenia oraz zalecenia odnośnie do wyboru dowódcy operacji i sztabu operacji (OHQ).
SKRÓTY
A |
| |
ACOS | Asystent Szefa Sztabu | |
ADMIN | Oddział Administracji | |
C |
| |
CEUMC | Przewodniczący Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej (EUMC) | |
CIS | Wydział Systemów Łączności i Informacji | |
Civ/Mil | Cell Komórka cywilno-wojskowa | |
CIVCOM | Komitet ds. Cywilnych Aspektów Zarządzania Kryzysami | |
CMC SPT | Wsparcie dla Przewodniczącego Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej | |
CMSP | Oddział Cywilno-Wojskowego Planowania Strategicznego | |
CONOPS | Koncepcja Operacji | |
CRP/COP | Planowanie w Reakcji na Kryzys/Oddział Operacji Bieżących | |
D |
| |
DDG/COS | Zastępca dyrektora generalnego i szef sztabu w Sztabie Wojskowym Unii Europejskiej | |
DGSWUE | Dyrektor Generalny Sztabu Wojskowego Unii Europejskiej | |
DOC/CON | Oddział Doktryn i Koncepcji | |
E |
| |
EUMC | Komitet Wojskowy Unii Europejskiej | |
SWUE | Sztab Wojskowy Unii Europejskiej | |
EXE/TRG/ANL | Oddział Ćwiczeń, Szkoleń i Analiz | |
EX OFFICE | Biuro Szefa Sztabu | |
F |
| |
FOR/CAP | Oddział Rozwoju Siły i Zdolności Obronnych | |
I |
| |
INT | Wydział Wywiadu | |
INT POL | Oddział Polityki Wywiadowczej | |
ITS | Oddział Informatyki i Bezpieczeństwa | |
L |
| |
LEGAL | Doradca prawny | |
LOG | Oddział Logistyki | |
LOG/RES | Wydział Logistyki i Zasobów | |
O |
| |
OCPS | Stała Kadra Centrum Operacji | |
OHQ | Sztab Operacji | |
OPLAN | Plan Operacji | |
OPSCEN | Centrum Operacji | |
OPS/EXE | Wydział Operacji i Ćwiczeń | |
P |
| |
PERS | Kadra | |
POL | Odział ds. Polityki | |
POL/PLS | Wydział Polityki i Planów | |
POL/REQ | Oddział Polityki i Zapotrzebowań | |
PRD | Oddział Produkcji | |
R |
| |
REQ | Oddział Zapotrzebowań | |
RES/SPT | Oddział Wsparcia Środkami | |
U |
| |
UN MLO | Oficer Łącznikowy przy ONZ |