DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY NR 20/2004/WE
z dnia 8 grudnia 2003 r.
ustanawiająca ogólne warunki ramowe finansowania działań Wspólnoty wspomagających politykę ochrony konsumentów w latach 2004-2007
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2004 r., Nr 138, poz. 7)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ:
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności jego art. 153,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie z procedura określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Polityka ochrony konsumentów ma zasadnicze znaczenie dla dwóch celów strategicznych Komisji ustanowionych w komunikacie Komisji w sprawie celów strategicznych na lata 2000-2005 ”Nadając kształt nowej Europie”(3), mianowicie dla wspierania nowej agendy gospodarczej i społecznej w kontekście modernizacji gospodarki europejskiej i zapewnienia obywatelom Europy lepszej jakości życia.
(2) Obecna strategia polityki ochrony konsumentów na lata 2002-2006 wyznaczyła trzy zasadnicze cele. Zostaną one wykonane za pomocą działań zawartych w stale aktualizowanym programie regularnie poddawanym przedlądowi przez Komisję.
(3) Przyznawania funduszy na działania wdrażane według celów zawartych w niniejszych warunkach ramowych powinno się dokonywać zgodnie z celami i działaniami zawartymi w strategii polityki ochrony konsumentów. Ponadto, należy przyznać większy priorytet działalności zmierzającej do zintegrowania interesów konsumentów z innymi obszarami działalności zgodnie z art. 153 Traktatu, łącznie z trzema zasadniczymi celami strategii polityki ochrony konsumentów.
(4) Zgodnie ze strategią polityki ochrony konsumentów, polityka ochrony konsumentów w zakresie niniejszych warunków ramowych powinna obejmować bezpieczeństwo usług i produkty nie przeznaczone do spożycia, a także interesy gospodarcze konsumentów UE. Działania odnoszące się do bezpieczeństwa żywności nie są objęte niniejszymi warunkami ramowymi.
(5) Zgodnie z art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ogólne cele Unii Europejskiej obejmują osiągnięcie zrównoważonego i stałego rozwoju. Zgodnie z Deklaracją z Johannesburga w sprawie Zrównoważonego Rozwoju, Światowego Szczytu w sprawie Zrównoważonego Rozwoju i procesu z Cardiff, należy podjąć działania w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju.
(6) Niniejsze warunki ramowe powinny przewidywać działania Wspólnoty, zgodnie z ustanowioną w art. 5 Traktatu zasadą pomocniczości, wspomagające i tworzące kompetencje organizacji i organów promujących interesy konsumentów na poziomie Wspólnoty, krajowym lub regionalnym.
(7) Poza działaniami zawartymi w niniejszych warunkach ramowych, Komisja powinna także zapewnić aby organizacje konsumenckie oraz inne znaczące organizacje pozarządowe mogły przyczyniać się do wdrażania strategii polityki ochrony konsumentów poprzez zaangażowanie w pracę Europejskiej Grupy Konsultacyjnej ds. Konsumentów ustanowionej decyzją Komisji 2003/709/WE(4).
(8) Niniejsze warunki ramowe powinny przewidywać działania wspólnie podejmowane przez Komisję i jedno lub więcej Państw Członkowskich aby wdrażać cele polityki ochrony konsumentów.
(9) W ogólnym interesie europejskim zgodnie z art. 108 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE, Euratomu) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) zwanym dalej „rozporządzeniem finansowym”, jest reprezentowanie na poziomie Wspólnoty interesów konsumentów w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa, interesów gospodarczych, jak również interesów konsumentów w zakresie rozwijania norm dla produktów i usług.
(10) Niniejsza decyzja ustanawia na cały okres obowiązywania niniejszych warunków ramowych, ramy finansowe stanowiące nadrzędny punkt odniesienia w rozumieniu pkt. 33 Porozumienia Międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją ds. Dyscypliny Budżetowej i poprawy procedury budżetowej(6), dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej.
(11) W celu poprawy efektywności i wpływu działalności europejskich organizacji konsumenckich oraz organizacji konsumenckich reprezentujących interesy konsumentów w zakresie rozwijania norm dla produktów i usług na poziomie wspólnotowym, wkłady finansowe na rzecz kwalifikujących się organizacji mogą być przedmiotem umów ramowych o partnerstwie na okres obowiązywania niniejszych warunków ramowych.
(12) W celu poprawy wydajności administracji, skuteczności i oddziaływania szczególnych projektów, przynajmniej co dwa lata należy publikować zaproszenia do składania szczególnych projektów oraz należy zapewnić wsparcie dla maksymalnie 75% kosztów kwalifikujących się wydatków na wdrażane projekty.
(13) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dalej zwane „Porozumieniem EOG”) przewiduje, że państwa Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu uczestniczące w Europejskim Obszarze Gospodarczym (dalej zwane „krajami EOG/EFTA”) powinny, między innymi, wzmocnić i poszerzyć współpracę w ramach działalności Wspólnoty w obszarze ochrony konsumentów.
(14) Niniejsze ogólne warunki ramowe powinny otworzyć krajom stowarzyszonym możliwość udziału zgodnie z warunkami ustanowionymi w odpowiednich umowach dwustronnych ustanawiających ogólne zasady ich udziału w programach wspólnotowych.
(15) W celu zwiększenia znaczenia i oddziaływania niniejszych warunków ramowych, należy podejmowane działania stale monitorować i regularnie oceniać, aby, w odpowiednim przypadku, podjąć konieczne zmiany.
(16) Środki konieczne do wykonania niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7),
PRZYMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zakres
1. Decyzja ustanawia ogólne warunki ramowe dla działań Wspólnoty wspomagające politykę ochrony konsumenta, dalej zwane „warunkami ramowymi”, na okres określony w art. 5 ust. 1.
2. Działania, które mają zostać podjęte na podstawie niniejszych warunków ramowych uzupełniają działania podjęte przez i w Państwach Członkowskich w celu ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów, a także w celu promowania ich prawa do informacji i wykształcenia oraz organizowania się aby zabezpieczać własne interesy.
Artykuł 2
Dziedziny działania
Działania, które należy podjąć w związku z niniejszymi warunkami ramowymi dotyczą następujących szczególnych dziedzin:
a) ochrony zdrowia konsumentów i bezpieczeństwa w odniesieniu do usług i produktów nie przeznaczonych do spożycia;
b) ochrony interesów gospodarczych i prawnych konsumentów;
c) promocja informacji i edukacji konsumentów,
d) zachęcanie organizacji konsumenckich do udzielania się na poziomie europejskim.
Artykuł 3
Cele działania
Działania, które należy podjąć w ramach niniejszych warunków ramowych pomagają osiągnąć następujące ogólne cele:
a) zapewnienie równomiernie wysokiego poziomu ochrony konsumentów, w szczególności poprzez ustanowienie wspólnych zasad i praktyk ochrony konsumentów i integrowania interesów konsumentów z innymi politykami wspólnotowymi,
b) efektywne egzekwowanie zasad ochrony konsumentów, w szczególności poprzez badania rynkowe, współpracę w zakresie administracji i egzekwowania prawa, dostęp konsumentów do informacji o usługach i produktach nie przeznaczonych do spożycia i dostęp konsumentów do mechanizmów rozwiązywania skarg i sporów oraz
c) właściwe zaangażowanie organizacji konsumenckich w rozwój polityki ochrony konsumentów i innych polityk wspólnotowych dotyczących interesów konsumentów.
Artykuł 4
Rodzaje działań
1. Działania, które należy podjąć w związku z niniejszymi warunkami ramowymi są wymienione w załączniku według celów.
2. Działania od 1 do 8, od 11 do 15 oraz 19 przeprowadzane są wykonywane przez Komisję.
3. Działania 9 i 10 finansowane są razem przez Wspólnotę i jedno lub więcej Państw Członkowskich lub przez Wspólnotę i właściwe władze uczestniczących państw trzecich zgodnie z art. 9.
4. Działania 16, 17 i 18 korzystają z wkładów finansowych Wspólnoty.
Artykuł 5
Finansowanie
1. [1] Ramy finansowe do wykonania niniejszej decyzji w okresie od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. ustanawia się na 81,8 mln EUR, z których 60,6 mln przypada na okres do dnia 31 grudnia 2006 r.
2. [2] Na okres od dnia 1 stycznia 2007 r. proponowaną kwotę uznaje się za zatwierdzoną jeżeli, w przypadku danego etapu, jest to zgodne z Perspektywą finansową obowiązującą na okres od dnia 1 stycznia 2007 r.
3. Organ budżetowy zatwierdza roczne środki w granicach perspektywy finansowej.
Artykuł 6
Wkład finansowy
1. Wkład Wspólnoty we wspólne działania 9 i 10 wyniesie co do zasady 50% i nie przekracza w żadnym przypadku 70% całkowitych kosztów działania. Komisja jasno wyznacza wspólne działania, które będą się kwalifikowały do wniesienia wkładu finansowego powyżej 50%.
2. Wkłady finansowe na działanie 16 nie przekraczają 50% wydatków związanych z wykonaniem kwalifikujących się działań.
3. Wkłady finansowe na działanie 17 nie przekraczają 95% wydatków związanych z wykonaniem kwalifikujących się działań.
4. Ponowne przyznanie wkładów finansowych na działania 16 i 17 dla kwalifikujących się organizacji, które w poprzednim roku aktywnie i skutecznie reprezentowały interesy konsumentów nie podlegają zasadzie stopniowego zmniejszania.
5. Wkłady finansowe na działanie 18 wyniosą co do zasady 50% i w żadnym przypadku nie przekroczą 75% kwalifikujących się wydatków na wykonanie projektu. Komisja jasno określa szczegółowe projekty, które będą kwalifikowały się do wniesienia wkładu finansowego powyżej 50%.
Artykuł 7
Beneficjenci
1. Wkłady finansowe na wspólne działania 9 i 10 mogą zostać przyznane podmiotowi publicznemu lub podmiotowi o celu niezarobkowym wyznaczonemu przez Państwo Członkowskie lub odnośne właściwe władze za zgodą Komisji.
2. Wkłady finansowe na działanie 16 mogą zostać przyznane europejskim organizacjom konsumenckim, które:
a) są pozarządowe, nie mają celu zarobkowego, niezależne od interesów przemysłowych, handlowych i biznesowych lub innych sprzecznych interesów, a ich najważniejszymi celami i działalnością są promocja oraz ochrona zdrowia, bezpieczeństwa i interesów gospodarczych konsumentów Wspólnoty;
b) są upoważnione do reprezentowania interesów konsumentów na poziomie wspólnotowym przez krajowe organizacje konsumenckie w przynajmniej połowie Państw Członkowskich które, zgodnie z krajowymi przepisami lub praktyką, reprezentują konsumentów a także działają na poziomie regionalnym lub krajowym, oraz
c) przedłożyły Komisji dostateczne wyjaśnienia dotyczące swoich członków, przepisów wewnętrznych i źródeł finansowania.
3. Wkłady finansowe dla działania 17 mogą być przyznane europejskim organizacjom konsumenckim, które:
a) są pozarządowe, nie mają celu zarobkowego, niezależne od interesów przemysłowych, handlowych i biznesowych lub innych konfliktogennych interesów, a ich najważniejszymi celami i działalnością jest reprezentowanie interesów konsumentów w procesie standardyzacji na poziomie wspólnotowym, oraz
b) są upoważnione w co najmniej dwóch trzecich Państw Członkowskich do reprezentowania interesów konsumentów na poziomie wspólnotowym:
- przez podmioty reprezentujące zgodnie z krajowymi przepisami lub praktyką krajowe organizacje konsumenckie w Państwach Członkowskich, lub
- o ile podmioty takie nie istnieją, przez krajowe organizacje konsumenckie w Państwach Członkowskich, które zgodnie z krajowymi przepisami lub praktyką reprezentują konsumentów i działają na poziomie krajowym.
4. Wkłady finansowe na działanie 18 mogą być przyznane osobie prawnej lub stowarzyszeniu osób prawnych, włączając odpowiednie niezależne podmioty publiczne i regionalne organizacje konsumenckie, które działa niezależnie od przemysłu i handlu i jest odpowiedzialne za wykonanie projektów.
Artykuł 8
Wykluczenie
Wnioskodawców lub oferentów i wykonawców uznanych winnymi składania fałszywych oświadczeń lub rażącego niedopełnienia wynikających z umowy zobowiązań, wyłącza się z przyznawania dalszych zleceń zgodnie z art. 96 rozporządzenia finansowego.
Artykuł 9
Udział państw trzecich
Udział w niniejszych warunkach ramowych jest otwarty dla:
a) państw EFTA/EOG zgodnie z warunkami ustanowionymi w Porozumieniu EOG,
b) krajów stowarzyszonych zgodnie z warunkami ustanowionymi w odpowiednich umowach dwustronnych ustanawiających ogólne zasady dotyczące ich udziału w programach wspólnotowych.
Artykuł 10
Spójność i komplementarność
1. Komisja zapewnia spójność działań wykonanych w ramach niniejszych warunków ramowych ze strategią polityki ochrony konsumentów.
2. Komisja zapewnia spójność i komplementarność między działaniami wykonanymi w ramach niniejszych warunków ramowych a innymi programami wspólnotowymi i inicjatywami.
Artykuł 11
Program pracy
Komisja przyjmuje roczny program pracy zawierający:
a) priorytety dla działań w ramach poszczególnych celów;
b) podział budżetu rocznego według rodzajów działań wymienionych w art. 4;
c) planowany harmonogram zaproszeń do składania ofert, wspólnych działań i konkursów;
d) w przypadku konkursów, wybór i kryteria udzielania zamówień dla działań 16, 17 i 18, kryteria dla wkładów finansowych powyżej 50% dla działania 18 i dostępna indykatywna kwota przeznaczona dla każdego z konkursów, zgodnie z odnośnymi przepisami rozporządzenia finansowego a także uwzględniając w najszerszym możliwym zakresie potrzebę ustalenia prostych wymogów administracyjnych, w szczególności w przypadku niewielkich kwot nakładów finansowych na szczególne projekty.
Artykuł 12
Publikacja i procedury
1. Komisja publikuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz stronie inernetowej Komisji:
a) konkurs dla działań 16 i 17 oraz
b) przynajmniej co 2 lata konkurs dla działania 18 przedstawiający priorytety dla działania, które ma być podjęte.
2. Na wczesnym etapie procedury oceny wniosków o przyznanie wkładów finansowych, Komisja informuje wnioskodawców w przypadku, gdy się oni nie kwalifikują lub gdy ich wniosek nie zawiera informacji niezbędnych do zweryfikowania zgodności wniosku z kryteriami wyboru.
3. W okresie 3 miesięcy od nieprzekraczalnego terminu na złożenie wniosków, Komisja decyduje o przyznaniu wkładów finansowych dla działań 16, 17 i 18.
4. Lista odbiorców wkładów finansowych oraz lista działań finansowanych w ramach niniejszych warunków ramowych jest corocznie publikowana na stronie internetowej Komisji z podaniem kwot.
Artykuł 13
Monitorowanie i ocena
1. Komisja zapewnia efektywne i regularne monitorowanie działań podejmowanych w ramach niniejszych warunków ramowych oraz przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w połowie okresu w sprawie wykonywania niniejszych warunków ramowych do dnia 31 grudnia 2005 r. Komisja corocznie informuje Parlament Europejski w przypadku, gdy proces decyzyjny dotyczący wniosków dla działań 16, 17 i 18 przekroczy trzymiesięczny okres określony w art. 12 ust. 3.
2. Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające działania przeprowadzone na podstawie niniejszych warunków ramowych, zanim przedłoży propozycję przedłużenia ich obowiązywania, w każdym razie najpóźniej do 31 grudnia 2007 r.
Artykuł 14
Wykonanie działań
1. Komisja odpowiada za zarządzanie i wykonanie niniejszej decyzji zgodnie z rozporządzeniem finansowym.
2. Działania przewidziane w art. 4 ust. 3 i 4 oraz art. 11 są przyjmowane zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 15 ust. 2.
Artykuł 15
Procedura komitetu
1. Komisję wspomaga Komitet.
2. W przypadku odniesienia do tego ustępu, stosuje się art. 3 ust. 7 decyzji 1999/468/WE uwzględniając jej art. 8.
3. Komitet przyjmuje regulamin wewnętrzny.
Artykuł 16
Wejście w życie
Decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 grudnia 2003 r.
(1) Dz.U. C 234 z 30.9.2003, str. 86.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2003 r. (dotychczas nie opublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 1 grudnia 2003 r.
(3) Dz.U. C 81 z 21.3.2000, str. 1.
(4) Dz.U. L 258 z 10.10.2003, str. 35.
(5) Dz. U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(6) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1, Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).
(7) Dz.U. nr L 184 z 17.7.1999, str. 23.
ZAŁĄCZNIK
DZIAŁANIA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 4 WYMIENIONE WEDŁUG CELÓW
Cel a): Wysoki wspólny poziom ochrony konsumentów
Działanie 1:
Doradztwo naukowe, analiza ryzyka zawierająca ocenę porównywawczą i ocenę środków redukcji ryzyka istotnych dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów w odniesieniu do produktów i usług nie przeznaczonych do spożycia.
Działanie 2:
Wypracowanie inicjatyw prawnych oraz innych inicjatyw regulacyjnych oraz promocja samodzielnych inicjatyw regulacyjnych, w tym m.in.:
2.1. Analizy porównawczej rynków i systemów regulacyjnych
2.2 Ekspertyzy prawnej i technicznej dla rozwoju polityki w zakresie bezpieczeństwa usług
2.3. Ekspertyzy technicznej dla rozwoju mandatów na opracowanie norm dla produktów i usług
2.4. Ekspertyzy prawnej i technicznej dla rozwoju polityki w zakresie interesów gospodarczych konsumentów
2.5. Warsztaty z udziałem grup interesów i fachowców.
Działanie 3:
Monitorowanie i ocena rozwoju rynku mającego wpływ na interesy gospodarcze oraz inne konsumentów, włączając w to m.in., badania cen, inwentaryzacje i analizy skarg konsumentów oraz badania zmian struktur rynków.
Działanie 4:
Zbieranie oraz wymiana danych i informacji stanowiących bazę dla rozwoju polityki ochrony konsumentów a także dla integracji interesów konsumentów w obrębie innych polityk UE, włączając m.in. badania zachowań konsumentów i przedsiębiorstw, zbieranie i analizy danych statystycznych i innych ważnych danych.
Cel b): Skuteczne egzekwowanie zasad ochrony konsumentów
Działanie 5:
Koordynacja działań nadzoru i egzekwowania, włączając m.in.:
5.1. Rozwój narzędzi IT (np. bazy danych, systemów informacji i komunikacji) przeznaczonych do współpracy przy egzekwowaniu prawa
5.2. Szkolenie, seminaria i programy wymiany dla urzędników uczestniczących we wspólnych działaniach na rzecz egzekwowania
5.3. Planowanie i rozwój wspólnych działań na rzecz egzekwowania
5.4. Wspólne działania pilotażowe na rzecz egzekwowania.
Działanie 6:
Rozwój łatwo i publicznie dostępnych baz danych zawierających informacje na temat stosowania praw konsumenckich i orzecznictwa z tego zakresu, wynikających ze wspólnotowych przepisów prawnych w odniesieniu do ochrony konsumentów, włączając w to uzupełnienie i poprawę bazy danych dotyczącej nieuczciwych warunków umów.
Działanie 7:
Monitorowanie i ocena bezpieczeństwa produktów i usług nie przeznaczonych do spożycia, włączając m.in.:
7.1. Rozbudowę i poszerzanie zakresu systemu ostrzegania RAPEX, z uwzględnieniem rozwoju wymiany informacji z zakresu badania rynku
7.2. Techniczną analizę powiadomień alarmowych
7.3. Zbieranie i ocenę danych dotyczących ryzyka związanego z konsumentami powodowanego przez pewne produkty i usługi
7.4. Rozwój sieci bezpieczeństwa produktów konsumenckich zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE(1).
Działanie 8:
Monitorowanie funkcjonowania i ocena wpływu alternatywnych systemów rozstrzygania sporów, w szczególności systemów online oraz ich efektywności w rozsztrzyganiu skarg i sporów transgranicznych, jak również pomoc techniczna w celu dalszego rozwoju europejskiego pozasądowego systemu sieci rozwiązywania sporów transgranicznych konsumentów.
Działanie 9:
(Wspólne działanie) Wkłady finansowe na rzecz podmiotów publicznych lub podmiotów o celach niezarobkowych należących do sieci wspólnotowych służacych konsumentom informacją i pomocą celem wykonywania ich praw i uzyskania dostępu do właściwych procedur rozsztrzygania sporów (sieć europejskich central konsumenckich i agencji informacyjnych pozasądowego rozstrzygania sporów transgranicznych konsumentów, zgodnie z art. 7 ust. 1).
Działanie 10 (Wspólne działanie):
Wkłady finansowe na rzecz szczególnych wspólnych działań nadzoru i egzekwowania w celu poprawy współpracy w zakresie administracji oraz egzekwowania wspólnego prawa ochrony konsumentów, łącznie z Dyrektywą ds. Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów, oraz innych działań w kontekście współpracy administracyjnej, na warunkach określonych w art. 7 ust. 1.
Cel c): Odpowiednie zaangażowanie organizacji konsumenckich w tworzenie polityk UE
Działanie 11:
Przekazanie organizacjom konsumenckim szczegółowej wiedzy technicznej i prawniczej w celu wsparcia ich udziału oraz wkładu w proces konsultacyjny dotyczący politycznych inicjatyw prawodawczych i nieprawodawczych, w odnośnych dziedzinach politycznych jak polityka rynku wewnętrznego, usługi użyteczności publicznej i 10-letni program ramowy w sprawie trwałej produkcji i konsumpcji, jak i wsparcia nadzoru rynku.
Działanie 12:
Reprezentowanie interesów konsumentów europejskich na forum międzynarodowym, łącznie z międzynarodowymi organami ds. standardyzacji i międzynarodowymi organizacjami ds. handlu
Działanie 13:
Szkolenia pracowników regionalnych, krajowych i europejskich organizacji konsumenckich oraz inne działania służące poszerzaniu kompetencji, włączając kursy z dziedziny rozwoju projektów i procedur realizowania projektów, forum internetowe dotyczące szczególnych projektów, seminaria i posiedzenia wspierające projekty partnerskie.
Działanie 14:
Akcje informacyjne dotyczące praw konsumenckich wynikające z przepisów prawnych w dziedzinie ochrony konsumentów oraz innych działań Wspólnoty mających na celu ochronę konsumentów, w szczególności w nowych Państwach Członkowskich, we współpracy z ich organizacjami konsumenckimi.
Działanie 15:
Edukacja konsumentów, włączając w to działania ukierunkowane na młodych konsumentów i rozwój interaktywnych instrumentów online służących wyjaśnianiu konsumentom ich praw na rynku wewnętrznym i przy transakcjach transgranicznych.
Działanie 16:
Wkłady finansowe na rzecz działalności europejskich organizacji konsumenckich, zgodnie z warunkami określonymi w art. 7 ust. 2.
Działanie 17:
Wkłady finansowe na rzecz funkcjonowania europejskich organizacji konsumenckich reprezentujących interesy konsumentów w odniesieniu do rozwoju norm dla produktów i usług na poziomie wspólnotowym, zgodnie z warunkami określonymi w art. 7 ust. 3.
Cele a), b) i c):
Działanie 18:
Wkłady finansowe na rzecz szczególnych projektów na poziomie wspólnotowym lub krajowym wspomagających cele polityki ochrony konsumentów określone w art. 3, zgodnie z warunkami określonymi w art. 7 ust. 4, łącznie z wkładami finansowymi m.in. na rzecz:
- szczególnych projektów podejmowanych przez organizacje konsumenckie i dążących do efektywnego wdrożenia dorobku wspólnotowego w zakresie ochrony konsumentów w nowych Państwach Członkowskich,
- szczególnych projektów promujących transgraniczną wymianę informacji i najlepsze praktyki dotyczące integracji praw konsumentów z innymi politykami.
Działanie 19:
Ocena działań podjętych na podstawie niniejszych warunków ramowych.
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/95/WE z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (Dz.U. L 11 z 15.1.2002, str. 4).
[1] Art. 5 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 14 Decyzji nr 786/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. zmieniającej decyzje nr 1720/1999/WE, nr 253/2000/WE, nr 508/2000/WE, nr 1031/2000/WE, nr 1445/2000/WE, nr 163/2001/WE, nr 1411/2001/WE, nr 50/2002/WE, nr 466/2002/WE, nr 1145/2002/WE, nr 1513/2002/WE, nr 1786/2002/WE, nr 291/2003/WE i nr 20/2004/WE w celu dostosowania kwot referencyjnych dla uwzględnienia rozszerzenia Unii Europejskiej (Dz.Urz.UE L 138 z 30.04.2004, str. 7). Zmiana weszła w życie 30 kwietnia 2004 r.
[2] Art. 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 14 Decyzji nr 786/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. zmieniającej decyzje nr 1720/1999/WE, nr 253/2000/WE, nr 508/2000/WE, nr 1031/2000/WE, nr 1445/2000/WE, nr 163/2001/WE, nr 1411/2001/WE, nr 50/2002/WE, nr 466/2002/WE, nr 1145/2002/WE, nr 1513/2002/WE, nr 1786/2002/WE, nr 291/2003/WE i nr 20/2004/WE w celu dostosowania kwot referencyjnych dla uwzględnienia rozszerzenia Unii Europejskiej (Dz.Urz.UE L 138 z 30.04.2004, str. 7). Zmiana weszła w życie 30 kwietnia 2004 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00