DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 grudnia 2002 r.
wykonująca rozporządzenie Rady (EWG) nr 1612/68 w zakresie zestawiania wolnych miejsc pracy i wniosków o zatrudnienie
(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 5236)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2003/8/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1612/68 z dnia 15 października 1968 r. w sprawie swobodnego przepływu pracowników we Wspólnocie(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2434/92(2), w szczególności jego art. 44,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dokonano dużego postępu od wstępnej realizacji sieci Europejskich Służb Zatrudnienia (EURES), ustanowionych decyzją Komisji 93/569/EWG(3), w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1612/68.
(2) W świetle doświadczenia uzyskanego od 1993 r., a także uwzględniając i konsolidując ostatni rozwój w środowisku EURES, sieć powinna zostać obecnie wzmocniona i w pełni zintegrowana z działaniami służb zatrudnienia Państw Członkowskich. Obecny podział obowiązków oraz procedury decyzyjne powinny zostać ponownie wyznaczone.
(3) W związku ze zbliżającym się rozszerzeniem Unii Europejskiej, należy w pełni uwzględnić wprowadzenie EURES w państwach przystępujących, przy zachowaniu wydajności systemu i możliwości zarządzania nim.
(4) Należy również wziąć pod uwagę możliwości dalszego wzmocnienia i zracjonalizowania przewidzianych służb, jakie dają powstające narzędzia technologii informatycznych i komunikacyjnych.
(5) W tym celu, EURES powinien zostać ujednolicony i wzmocniony jako kluczowe narzędzie w celu monitorowania mobilności, w celu wspierania swobodnego przepływu pracowników oraz integracji europejskich rynków pracy, a także w celu informowania obywateli o właściwym prawodawstwie wspólnotowym.
(6) Istnieje potrzeba oparcia mobilności geograficznej i zawodowej na Europejskiej Strategii Zatrudnienia, w celu wykonania planu działania w zakresie kwalifikacji i mobilności(4) oraz rezolucji Rady z dnia 3 czerwca 2002 r. w tej samej sprawie(5).
(7) Dla jasności, zalecane jest ponowne ustanowienie sieci Europejskich Służb Zatrudnienia przy jednoczesnym dokładniejszym zdefiniowaniu ich składu, budowy i funkcji. To działanie pociągnie za sobą zastąpienie decyzji 93/569/EWG.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Swobodnego Przepływu Pracowników,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Sieć EURES
Komisja, służby zatrudnienia Państw Członkowskich oraz wszyscy inni partnerzy krajowi, których mogą mieć, tworzą europejską sieć służb, określoną jako EURES (Europejskie Służby Zatrudnienia), odpowiedzialną za rozwój wymiany informacji i współpracy, przewidziany w części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68.
Artykuł 2
Cele
EURES przyczynia się do skoordynowanego wprowadzenia w życie przepisów części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68. Wspiera on Europejską Strategię Zatrudnienia, a także przyczynia się do wzmocnienia europejskiego jednolitego rynku.
W szczególności, dla dobra osób poszukujących pracy, pracowników i pracodawców, EURES dąży do wspierania:
a) rozwoju europejskich rynków pracy otwartych i dostępnych dla wszystkich;
b) transnarodowej, międzyregionalnej i transgranicznej wymiany wolnych miejsc pracy i wniosków o zatrudnienie;
c) przejrzystości i wymiany informacji w zakresie europejskich rynków pracy, włączając informacje o warunkach życia i pracy, a także o możliwościach nabywania kwalifikacji;
d) rozwoju metodologii i wskaźników dla tego celu.
Artykuł 3
Skład
EURES obejmuje następujące kategorie:
a) członkowie EURES, którzy są służbami specjalistycznymi powołanymi przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68, oraz Europejski Urząd Koordynacji, zgodnie z art. 21, 22 oraz 23 tego rozporządzenia; oraz
b) partnerzy EURES, jak przewidziano w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68, mianowicie:
(i) regionalne służby zatrudnienia Państw Członkowskich;
(ii) służby zatrudnienia odpowiedzialne za regiony przygraniczne;
(iii) wyspecjalizowane służby zatrudnienia, które zostały notyfikowane do Komisji, zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68.
Te kategorie obejmują związki zawodowe i organizacje pracodawców, wyznaczone przez członków EURES.
Artykuł 4
Rola Europejskiego Urzędu Koordynacji
Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Komisji Europejskiej jest odpowiedzialna za zarządzanie Europejskim Urzędem Koordynacji.
Europejski Urząd Koordynacji (zwany dalej Urzędem Koordynacji EURES) nadzoruje zgodność z przepisami części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68 oraz wspomaga sieć w prowadzeniu działalności.
Europejski Urząd Koordynacji w szczególności zajmuje się:
a) analizą mobilności geograficznej i zawodowej oraz rozwojem ogólnego podejścia do mobilności zgodnie z Europejską Strategią Zatrudnienia;
b) formułowaniem spójnego ogólnego podejścia oraz właściwych środków w celu wspierania współpracy i koordynacji między Państwami Członkowskimi;
c) całościowym monitorowaniem i oceną działalności EURES, oraz podejmowaniem działań mających na celu sprawdzenie jej wykonywania zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 1612/68 oraz z niniejszą decyzją.
Artykuł 5
Logo EURES
Akronim EURES jest wykorzystywany wyłącznie w odniesieniu do działań prowadzonych w EURES. Ilustruje je standardowe logo, określone w schemacie projektu graficznego.
Logo jest zarejestrowane jako wspólnotowy znak towarowy w Urzędzie Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM). Może być wykorzystywane przez członków i partnerów EURES.
Artykuł 6
Grupa Strategiczna Wysokiego Szczebla
Niniejszym tworzy się Grupę Strategiczną Wysokiego Szczebla, złożoną z szefów członków EURES, którym przewodniczy przedstawiciel Komisji. Grupa Strategiczna Wysokiego Szczebla pomaga Komisji we wspieraniu i nadzorowaniu rozwoju EURES.
Komisja zasięga opinii Grupy Strategicznej Wysokiego Szczebla w kwestiach dotyczących planowania strategicznego, rozwoju, wykonania, monitorowania i oceny służb i działalności określonych w niniejszej decyzji, włączając:
a) Kartę EURES, zgodnie z art. 8 ust. 2;
b) wytyczne EURES, zgodnie z art. 9 ust. 1;
c) projekt rocznego sprawozdania Komisji przewidziany w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68;
d) dwuletnie sprawozdanie Komisji składane Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komitetowi Ekonomiczno - Społecznemu wymagane przez art. 19 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68.
Szefowie europejskich organizacji partnerów społecznych są zapraszani do uczestniczenia w posiedzeniach Grupy.
Grupa ustanawia swoje metody pracy i regulamin. Zgodnie z ogólną zasadą, Grupa zwoływana jest dwa razy do roku przez przewodniczącego. Grupa podejmuje opinie zwykłą większością.
Urząd Koordynacji EURES zapewnia wsparcie sekretariatu.
Artykuł 7
Grupa robocza
W celu wspierania rozwoju, wykonania i monitorowania działań EURES, Urząd Koordynacji EURES powołuje grupę roboczą złożoną z kierowników EURES, z których każdy jest przedstawicielem członka EURES. Urząd Koordynacji EURES zaprasza przedstawicieli europejskich partnerów społecznych oraz, w stosownych przypadkach, przedstawicieli innych partnerów EURES oraz ekspertów, do uczestniczenia w posiedzeniach grupy roboczej.
Artykuł 8
Karta EURES
1. Urząd Koordynacji EURES przyjmuje Kartę EURES zgodnie z procedurami wymienionymi w art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 2, art. 22 ust. 1 lit. a), b) i c), oraz w art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68, po konsultacji z Grupą Strategiczną Wysokiego Szczebla EURES ustanowioną w art. 6 niniejszej decyzji.
2. Na podstawie zasady, iż wszystkie wolne miejsca pracy i wnioski o zatrudnienie, które są upublicznione przez któregokolwiek z członków i partnerów EURES muszą być dostępne w całej Wspólnocie, Karta EURES ustanawia w szczególności:
a) opis działań, jakie będą wykonywać członkowie i partnerzy EURES, włączając:
(i) usługi pośrednictwa pracy, włączając indywidualne porady dla klientów, niezależnie od tego, czy są to osoby poszukujące pracy, pracownicy czy pracodawcy;
(ii) rozwój współpracy transnarodowej i transgranicznej, obejmującej zatrudnienie i sprawy socjalne, partnerów społecznych i inne zainteresowane instytucje, w celu poprawienia funkcjonowania rynków pracy, ich integracji i lepszej mobilności;
(iii) wspieranie skoordynowanego monitorowania i oceny przeszkód w odniesieniu do mobilności, nadwyżek i niedoborów kwalifikacji oraz przepływów migracji;
b) cele operacyjne systemu EURES, obowiązujące normy jakości, a także obowiązki członków i partnerów EURES, które obejmują:
(i) integrację właściwych baz danych członków o wolnych miejscach pracy, z mechanizmem wymiany wolnych miejsc pracy EURES, do określonego terminu;
(ii) rodzaj informacji taki, jak informacje o rynku pracy, informacje o warunkach życia i pracy, informacja o ofertach pracy i wnioskach o zatrudnienie, a także o przeszkodach dla mobilności, które muszą przekazywać swoim klientom i pozostałej części sieci;
(iii) szkolenia i kwalifikacje wymagane w odniesieniu do personelu EURES oraz warunki i procedury organizacji wizyt i zadań dla urzędników;
(iv) sporządzanie, przedkładanie do Urzędu Koordynacji EURES oraz realizacja planów działania, włączając szczególne zasady dla działań transgranicznych EURES;
(v) zasady regulujące wykorzystanie logo EURES przez członków i partnerów;
(vi) zasady monitorowania i oceny działań EURES;
c) procedury w celu ustanowienia jednolitego systemu i wspólnych modeli wymiany informacji, związanych z rynkiem pracy i mobilnością w sieci EURES, przewidziane w art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68, włączając informacje o stanowiskach pracy oraz o możliwościach nauki w Unii Europejskiej, które mają być ujęte na zintegrowanej stronie internetowej o mobilności zawodowej.
Artykuł 9
Wytyczne i plany działań
1. W ramach Karty EURES, przewidzianej w art. 8, oraz po konsultacji z Grupą Strategiczną Wysokiego Szczebla EURES, przewidzianą w art. 6, Urząd Koordynacji EURES ustanawia wytyczne działań EURES, obejmujące okres trzech lat.
Wytyczne obejmują warunki wszelkiej pomocy finansowej, którą może zapewnić Wspólnota zgodnie z ust. 4.
2. Na podstawie wytycznych, członkowie EURES przedstawiają Urzędowi Koordynacji EURES odpowiednie plany swoich działań na okres objęty wytycznymi. Plan działań określa:
a) główne działania, jakie zamierzają podjąć członkowie EURES w ramach sieci, włącznie z działaniami transnarodowymi, transgranicznymi i sektorowymi, przewidzianymi w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 1612/68;
b) zasoby ludzkie i finansowe, przydzielone na wykonanie części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68;
c) uzgodnienia dotyczące monitorowania i oceny planowanych działań, włącznie z informacjami przesyłanymi rocznie do Komisji.
Plany działań obejmują również ocenę działań i postęp osiągnięty w poprzednim okresie.
3. Urząd Koordynacji EURES bada plany działania i przesłane informacje o ich wykonaniu w celu dokonania oceny ich spójności z wytycznymi i przepisami części II rozporządzenia (EWG) nr 1612/68. Wyniki tej oceny analizowane są wspólnie z członkami EURES corocznie, zgodnie z art. 19 ust. 1 tego rozporządzenia, i włączane są w dwuletnie sprawozdanie Komisji składane Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komitetowi Ekonomiczno - Społecznemu, wymagane przez art. 19 ust. 3 tego rozporządzenia.
4. Komisja może przyznać pomoc finansową na wykonanie planów działań zależnie od zasad obowiązujących dla właściwych zasobów budżetowych.
Artykuł 10
Uchylenie
Decyzja 93/569/EWG traci moc. Jednakże ta decyzja nadal stosuje się do działań, w odniesieniu do których wniosek został złożony przed wejściem w życie niniejszej decyzji.
Artykuł 11
Data stosowania
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 marca 2003 r.
Artykuł 12
Adresaci
Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2002 r.
| W imieniu Komisji |
Anna DIAMANTOPOULOU | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 257 z 19.10.1968, str. 2.
(2) Dz.U. L 245 z 26.8.1992, str. 1.
(3) Dz.U. L 274 z 22.10.1993, str. 32.
(4) COM(2002) 72 final z 13.2.2002.
(5) Dz.U. C 162 z 6.7.2002, str. 1.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00