Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1999 nr 334 str. 36
Wersja aktualna
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 1999 nr 334 str. 36
Wersja aktualna
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DYREKTYWA KOMISJI 1999/100/WE

z dnia 15 grudnia 1999 r.

dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 80/1268/EWG odnoszącą się do emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa w pojazdach silnikowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 98/91/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 80/1268/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. odnoszącą się do emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa w pojazdach silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 93/116/WE(4), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

1) Dyrektywa 80/1268/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG. W związku z powyższym przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG odnoszące się do układów, części składowych i oddzielnych zespołów technicznych pojazdu stosują się do niniejszej dyrektywy.

2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 98/69/WE z dnia 13 października 1998 r. odnosząca się do środków mających zapobiegać zanieczyszczeniu powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych i zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG(5), zmieniła cykl testowy typu I pomiaru emisji poprzez zniesienie początkowo przewidzianego okresu biegu jałowego silnika wynoszącego 40 sekund. Należy odpowiednio dostosować cykl testowy pomiaru emisji, CO2 i zużycia paliwa w dyrektywie 80/1268/EWG.

3) Uwzględniając monitorowanie emisji CO2 w ramach obranej przez Wspólnotę strategii zmniejszania emisji CO2 przez samochody osobowe, stosowne jest wprowadzenie do dyrektywy 80/1268/EWG nowych wymogów technicznych dotyczących pomiarów emisji CO2 i zużycia paliwa do celów homologacji typu WE pojazdów napędzanych gazem (LPG i NG). W tym względzie stosowne jest zastosowanie wymogów technicznych przyjętych przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych w Regulaminie nr 101(6).

4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,



PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł 1

Niniejszym wprowadza się zmiany w załącznikach I i II do dyrektywy 80/1268/EWG zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł 2

1. Począwszy od 1 stycznia 2000 r. Państwa Członkowskie nie mogą, ze względu na emisję dwutlenku węgla lub zużycie paliwa:

— odmówić udzielenia homologacji typu WE, zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG, dowolnemu typowi pojazdu silnikowego, lub

— odmówić udzielenia krajowej homologacji typu, lub

— zakazać na podstawie z art. 7 dyrektywy 70/156/EWG rejestrowania, sprzedaży lub wprowadzania do eksploatacji pojazdów,

jeśli wartości emisji dwutlenku węgla lub zużycia paliwa zostały ustalone zgodnie z wymogami dyrektywy 80/1268/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2. Począwszy od 1 stycznia 2000 r. dla pojazdów kategorii M1, jak określono w załączniku II sekcja A do dyrektywy 70/156/EWG, poza pojazdami, których masa maksymalna przekracza 2 500 kg, oraz począwszy od 1 stycznia 2001 r. dla pojazdów kategorii M1, których masa maksymalna przekracza 2 500 kg, Państwa Członkowskie:

— nie udzielają homologacji typu WE, na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG, i

— odmawiają udzielania krajowej homologacji typu, poza przypadkami gdy przywołuje się przepisy art. 8 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG,

typowi pojazdu, jeśli wartości emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa nie zostały ustalone zgodnie z wymogami dyrektywy 80/1268/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

3. Począwszy od 1 stycznia 2001 r. dla pojazdów kategorii M1, jak określono w sekcji A załącznika II do dyrektywy 70/156/EWG, poza pojazdami, których masa maksymalna przekracza 2.500 kg oraz począwszy od 1 stycznia 2002 r. dla pojazdów kategorii M1, których masa maksymalna przekracza 2.500 kg, Państwa Członkowskie:

— uznają, że świadectwa zgodności towarzyszące nowym pojazdom zgodnie z przepisami dyrektywy 70/156/EWG utraciły ważność w rozumieniu art. 7 ust. 1 niniejszej dyrektywy i

— odmawiają rejestracji, sprzedaży i wprowadzania do eksploatacji nowych pojazdów niewyposażonych w świadectwa zgodności zgodnie z dyrektywą 70/156/EWG, poza przypadkami gdy przywołuje się przepisy art. 8 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG,

jeśli wartości emisji i zużycia paliwa nie zostały ustalone zgodnie z wymogami dyrektywy 80/1268/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł 3

1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do 31 grudnia 1999 r. i niezwłocznie informują o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2. Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych przez nie w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł 4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł 5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.


Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji



(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.

(3) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 36.

(4) Dz.U. L 329 z 30.12.1993, str. 39.

(5) Dz.U. L 350 z 28.12.1998, str. 1.

(6) Regulamin EKG/NZ nr 101 (E/ECE324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2 Add. 100), ze zmianami..

ZAŁĄCZNIK

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKACH I ORAZ II DO DYREKTYWY 80/1268/EWG

W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

1. Pozycja 4.1 otrzymuje brzmienie:

„4.1. Emisje CO2 są mierzone podczas cyklu testowego symulującego jazdę w mieście i poza miastem, jak opisano w dodatku 1 do załącznika III do dyrektywy 70/220/EWG z ostatnimi zmianami.”

2. Pozycja 4.4 otrzymuje brzmienie:

„4.4. Paliwo stosowane do przeprowadzania testów

4.4.1. Pojazdy napędzane benzyną i olejem napędowym

Do testów muszą być używane właściwe paliwa wzorcowe określone w załączniku IX do dyrektywy 70/220/EWG, z ostatnimi zmianami.

4.4.2. Pojazdy napędzane gazem płynnym (LPG) i ziemnym (NG)

W przypadku LPG i NG należy zastosować takie paliwo, jakie zostało wybrane przez producenta do pomiaru mocy netto zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 80/1269/EWG. Wybrane paliwo należy wymienić w dokumencie powiadomienia, jak określono w załączniku II.

4.4.3. Do celów obliczeń wspomnianych w pkt 4.3. należy zastosować następujące charakterystyki paliwa:

a) gęstość: pomiar dokonany na paliwie stosowanym do przeprowadzania testów zgodnie z ISO 3675 lub równoważną metodą; w przypadku benzyny i oleju napędowego należy zastosować pomiar gęstości dokonany przy 15°C; w przypadku LPG i NG należy zastosować następujące gęstości wzorcowe:

0,538 kg/l w przypadku LPG

0,654 kg/m3 w przypadku NG*

b) stosunek wodoru do węgla: należy stosować stałe wartości wynoszące:

1,85 dla benzyny

1,86 dla oleju napędowego

2,525 dla LPG

4,00 dla NG

2,93 dla NG (NMHC).”

____________________

* Średnia wartość dla paliw wzorcowych G20 i G23 przy 15°C.

3. Akapit drugi pozycji 5.1.4 otrzymuje brzmienie:

„Na wniosek producenta pojazdy wyposażone w silniki z zapłonem iskrowym mogą zostać wstępnie przygotowane zgodnie z procedurą przewidzianą w pozycji 5.2.1. załącznika VI do dyrektywy 70/220/EWG, z ostatnimi zmianami. Pojazdy wyposażone w silniki z zapłonem samoczynnym mogą zostać wstępnie przygotowane zgodnie z procedurą przewidzianą w pozycji 5.3. załącznika III do tej samej dyrektywy”.

4. Pozycja 6.1 otrzymuje brzmienie:

„6.1. Cykl testowy

Zarówno część I (jazda w mieście), jak i część II (jazda poza miastem) cyklu testowego opisane są w dodatku 1 do załącznika III do dyrektywy 70/220/EWG, z ostatnimi zmianami. Wszystkie zalecenia dotyczące jazdy zawarte w tym dodatku stosują się do pomiaru CO2.”

5. Pozycja 6.3.1 otrzymuje brzmienie:

„6.3.1. Ustawienia obciążenia i bezwładności siłomierza są ustalane w sposób określony w załączniku III do dyrektywy 70/220/EWG, z ostatnimi zmianami.”

6. Skreśla się pozycje 6.3.2 i 6.3.3.

7. Pozycja 6.4.1.3 otrzymuje brzmienie:

„.....

Współczynnik rozcieńczenia obliczany jest w następujący sposób:

Dla benzyny i oleju napędowego: infoRgrafika

dla LPG infoRgrafika

dla NG infoRgrafika

gdzie: ...…”

8. Pozycja 7.2 otrzymuje brzmienie:

„7.2. Zużycie paliwa, wyrażone w litrach na 100 km (w przypadku benzyny, LPG lub oleju napędowego) lub w m3 na 100 km (w przypadku NG), oblicza się za pomocą następujących wzorów**:

a) dla pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, napędzanych benzyną:

FC = (0,1154/D) × [(0,866 × THC) + (0,429 × CO) + (0,273 × CO2)]

b) dla pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, napędzanych LPG:

FCnorm = (0,1212/0,538) × [(0,825 × THC)+(0,429 × CO)+(0,273 × CO2)]

Jeśli skład paliwa zastosowanego do testu różni się od składu zakładanego do obliczeń zużycia normalizowanego, można, na wniosek producenta, zastosować czynnik poprawkowy cf w sposób następujący:

FCnorm = (0,1212/0,538) × cf × [(0,825 × THC)+(0,429 × CO)+(0,273 × C02)]

Czynnik poprawkowy cf, który może być zastosowany, ustalany jest w sposób następujący:

cf = 0,825+0,0693 × nrzeczywista

gdzie:

nrzeczywista = rzeczywista proporcja H/C zastosowanego paliwa

c) dla pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, napędzanych NG:

FCnorm = (0,1336/0,654) × [(0,749 × THC)+(0,429 × CO)+(0,273 × CO2)]

d) dla pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym:

FC = (0,1155/D) × [(0,866 × THC)+(0,429 × CO)+(0,273 × C02)]

W tych wzorach:

FC = zużycie paliwa wyrażone w litrach na 100 km (w przypadku benzyny, LPG lub oleju napędowego) lub w m3 na 100 km (w przypadku NG)

THC = zmierzona emisja węglowodorów w g/km

CO = zmierzona emisja tlenku węgla w g/km

CO2 = zmierzona emisja dwutlenku węgla w g/km

D = gęstość paliwa stosowanego do przeprowadzenia testu przy 15°C.”

9. Pozycja 9.1.1.2.4 otrzymuje brzmienie:

„9.1.1.2.4. Do testów należy stosować paliwa wzorcowe określone w załącznikach IX i IXa do dyrektywy 70/220/EWG, z ostatnimi zmianami.”

W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

1. Pozycja 1.7 uzupełnienia otrzymuje brzmienie:

„1.7. Wyniki testu4

1.7.1. Emisja CO2

1.7.1.1. Emisja CO2 (w warunkach miejskich):...........................................g/km

1.7.1.2. Emisja CO2 (w warunkach pozamiejskich):..................................g/km

1.7.1.3. Emisja CO2 (łącznie):..................................................................... g/km

1.7.2. Zużycie paliwa

1.7.2.1. Zużycie paliwa (w warunkach miejskich):............................ l/100 km5

1.7.2.2. Zużycie paliwa (w warunkach pozamiejskich):.................... l/100 km5

1.7.2.3. Zużycie paliwa (łącznie):.......................................... l/100 km5.”

2. Na końcu uzupełnienia dodaje się następujący przypis:

4 Powtórzyć dla benzyny i paliwa gazowego, w przypadku gdy pojazd może być napędzany benzyną lub paliwem gazowym. Pojazdy, które mogą być napędzane zarówno benzyną, jak i paliwem gazowym, w których system benzynowy wbudowany jest do celów awaryjnych lub uruchomienia pojazdu, i w których zbiornik benzyny nie może pomieścić więcej niż 15 litrów benzyny, zostaną uznane do celów testu za pojazdy, które mogą być napędzane tylko paliwem gazowym.

5 Dla pojazdów napędzanych NG jednostkę „l/100 km” zastępuje się jednostką „m3/100 km.”




** Powtórzyć dla benzyny i paliwa gazowego, jeśli pojazd może być napędzany benzyną lub gazem. Pojazdy, które mogą być napędzane zarówno benzyną, jak i paliwem gazowym, w których układ zasilania benzyną wbudowany jest do celów awaryjnych lub uruchomienia pojazdu, i w których zbiornik benzyny nie może pomieścić więcej niż 15 litrów benzyny, uznane zostaną do celów testu za pojazdy, które mogą być napędzane tylko paliwem gazowym.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00