DYREKTYWA 98/91/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 14 grudnia 1998 r.
odnosząca się do pojazdów silnikowych i ich przyczep, przeznaczonych do transportu drogowego towarów niebezpiecznych oraz zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep
Dziennik Urzędowy nr L 011 16/01/1999 s.25
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),
uwzględniając dyrektywę Rady 94/55/WE z dnia 21 listopada 1994 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie drogowego transportu towarów niebezpiecznych(4), która transponuje do prawa Wspólnotowego, Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR),
a także mając na uwadze, co następuje:
rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez wewnętrznych granic, na którym musi być zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
aby w pełni osiągnąć ten cel konieczna jest całkowita harmonizacja wymogów technicznych dla pojazdów przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych;
powinny zostać wyeliminowane występujące w handlu bariery techniczne w zakresie przepisów dotyczących homologacji typu WE pojazdów przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych, co pozwoli na sprawną organizację omawianego rynku;
konieczne jest w kontekście rynku wewnętrznego zharmonizowanie standardów dla środków drogowego transportu towarów niebezpiecznych;
konieczne jest zharmonizowanie procedur z zakresu homologacji w Państwach Członkowskich;
niniejsza dyrektywa jest jedną z odrębnych dyrektyw, która musi być realizowana w celu przestrzegania procedury homologacji typu WE, ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG(5) oraz w celu zapewnienia przystosowania pojazdów do wymogów procedury homologacji typu WE, ustanowionej przez powyższą dyrektywę; przepisy dyrektywy 70/156/EWG dotyczące pojazdów mają zastosowanie do niniejszej dyrektywy;
w szczególności art. 3 ust. 4 oraz art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej odrębnej dyrektywy załączony był dokument informacyjny wcielający odpowiednie pozycje załącznika I do tej dyrektywy, jak również świadectwo homologacji typu opierające się na załączniku VI, w celu umożliwienia komputeryzacji procedur homologacji,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Niniejsza dyrektywa stosuje się do pojazdów kategorii „N” i „O”, jak określa art. 2 i załącznik II do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczonych do drogowego transportu towarów niebezpiecznych na terytorium lub między Państwami Członkowskimi.
Zakres, definicja, klasyfikacja i wymagania, dotyczące tego typu pojazdów oraz przepisy administracyjne dla homologacji typu WE są ustanowione odpowiednio w załącznikach I i II do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
Do celów niniejszej dyrektywy:
- „towary niebezpieczne” oznaczają substancje i artykuły określone w art. 2 dyrektywy 94/55/WE,
- „transport” oznacza operacje transportu drogowego określone w art. 2 dyrektywy 94/55/WE.
Artykuł 3
Do dyrektywy 70/156/EWG wprowadza się następujące zmiany, przez dodanie:
a) następującej pozycji do załącznika I:
„14. PRZEPISY SZCZEGÓLNE DLA POJAZDÓW PRZEZNACZONYCH DO TRANSPORTU TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
14.1. Wyposażenie elektryczne zgodne z dyrektywą 94/55/WE
14.1.1. Zabezpieczenie przed przegrzaniem przewodów: ...…………………………
………………………………………………………………………………..
14.1.2. Typ wyłącznika automatycznego: ………………………………...................
………………………………………………………………………………..
14.1.3. Typ i działanie wyłącznika głównego akumulatora: ...………………………
………………………………………………………………………………..
14.1.4. Opis i umiejscowienie bariery bezpieczeństwa dla tachografu: ……………..
………………………………………………………………………………..
14.1.5. Opis instalacji pod stałym napięciem. Stosowane standardy EN.: ..………...
………………………………………………………………………………..
14.1.6. Konstrukcja i zabezpieczenie instalacji elektrycznej umiejscowionej z tyłu kabiny kierowcy: ……………………………………………...……………..
………………………………………………………………………………..
14.2. Zapobieganie zagrożeniom pożarowym
14.2.1. Typ materiału niepalnego w kabinie kierowcy: ……………………………..
………………………………………………………………………………..
14.2.2. Typ osłony ciepłochronnej za kabiną kierowcy (o ile występuje): .........……
………………………………………………………………………………..
14.2.3. Położenie i zabezpieczenie silnika przed przegrzaniem: …..………………..
………………………………………………………………………………..
14.2.4. Położenie i zabezpieczenie przed przegrzaniem układu wydechowego: …....
………………………………………………………………………………..
14.2.5. Typ i konstrukcja trwałego zabezpieczenia przed przegrzaniem układu hamulcowego: ……...............……...........…………………………………....
………………………………………………………………………………..
14.2.6. Typ, konstrukcja i położenie ogrzewaczy spalinowych: ………...…………..
………………………………………………………………………………..
14.3. Wymagania szczególne dla nadwozi, jeżeli takie istnieją, zgodnie z dyrektywą 94/55/WE
14.3.1. Opis środków odpowiadających wymaganiom dla pojazdów typu EX/II oraz typu EX/III: ……….........…………………………..………………….
………………………………………………………………………………..
14.3.2. W przypadku pojazdów typu EX/III, ochrona przed nagrzewaniem z zewnątrz: …………………………………………………………………......
…………………………………………………………………………..….”;
b) następującej pozycji do części I załącznika IV:
Rodzaj | Numer dyrektywy | Metryka Dziennika Urzędowego | Przydatność zastosowania | |||||||||
M1 | M2 | M3 | N1 | N2 | N3 | O1 | O2 | O3 | O4 | |||
„56. Pojazdy przeznaczone do transportu towarów niebezpiecznych | 98/91/WE | L 11 z 16.1.1999 |
|
|
|
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X’ |
Artykuł 4
1. Państwa Członkowskie nie mogą w związku z transportem towarów niebezpiecznych:
- odmówić, ze względu na typ pojazdu, udzielenia homologacji typu WE lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub
- zabronić rejestracji, sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania pojazdów bazowych lub pojazdów kompletnych, określonych w art. 2 dyrektywy 70/156/EWG
z powodów dotyczących transportu towarów niebezpiecznych, jeżeli są spełnione wymagania załączników do niniejszej dyrektywy.
2. Państwa Członkowskie nie mogą zakazać rejestracji, sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania pojazdu skompletowanego z pojazdu bazowego, określonego w art. 2 dyrektywy 70/156/EWG uzasadniając to kwestiami dotyczącymi pojazdu bazowego i transportu towarów niebezpiecznych:
- jeżeli wymagania załączników do niniejszej dyrektywy dla pojazdu bazowego są spełnione oraz jeżeli kompletacja pojazdu bazowego nie przeczy tym wymaganiom, lub
- jeżeli dla pojazdu kompletnego spełnione są wymagania załączników do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 5
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do stosowania niniejszej dyrektywy najpóźniej do 16 stycznia 2000 r. i niezwłocznie informują o tym Komisję.
Wspomniane środki zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł 6
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Artykuł 7
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 1998 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
|
W imieniu Rady
J. M. GIL - ROBLES | W. MOLTERER |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
Załącznik I Zakres, definicja, klasyfikacja, wymagania
Załącznik II Przepisy administracyjne dla świadectw homologacji typu WE
Dodatek 1: Dokument informacyjny
Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu WE
Uzupełnienie
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00