Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-08-23
Wersja aktualna od 2023-08-23
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 19 lipca 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia szkoleń i przeszkoleń oraz szczegółowych warunków przeprowadzania egzaminów praktycznych w morskich jednostkach edukacyjnych
Na podstawie art. 74 ust. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 515, 1604, 2185 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 261) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia szkoleń i przeszkoleń oraz szczegółowych warunków przeprowadzania egzaminów praktycznych w morskich jednostkach edukacyjnych] W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia szkoleń i przeszkoleń oraz szczegółowych warunków przeprowadzania egzaminów praktycznych w morskich jednostkach edukacyjnych (Dz. U. poz. 223) wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a) w części II w pkt 2 lp. 3 otrzymuje brzmienie:
3 | Dodatkowe szkolenia w zakresie gospodarki morskiej | Wykłady | Dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia w zakresie odpowiadającym tematyce prowadzonych zajęć, 3 lata doświadczenia zawodowego lub dydaktyczno-naukowego w zakresie prowadzonych zajęć lub świadectwo przeszkolenia w zakresie prowadzonego przeszkolenia |
Ćwiczenia | Dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia w zakresie odpowiadającym tematyce prowadzonych zajęć, rok doświadczenia zawodowego lub dydaktyczno-naukowego w zakresie prowadzonych zajęć lub świadectwo przeszkolenia w zakresie prowadzonego przeszkolenia | ||
Symulator | Dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia w zakresie odpowiadającym tematyce prowadzonych zajęć lub dyplom na poziomie zarządzania, rok doświadczenia zawodowego lub dydaktyczno-naukowego w zakresie prowadzonych zajęć oraz dokument potwierdzający ukończenie szkolenia opartego na kursie modelowym IMO 6.10 w zakresie prowadzenia i metod oceniania zajęć realizowanych z wykorzystaniem symulatorów |
b) w części III w pkt 5 dodaje się lp. 41–44 w brzmieniu:
41 | w zakresie statków eksploatowanych na wodach polarnych – stopień podstawowy oraz stopień wyższy | Pomoce dydaktyczne | 1. Kodeks polarny. 2. Mapy nawigacyjne dla obszarów stosowania Kodeksu polarnego. 3. Publikacje nawigacyjne odpowiednie do rejonu ćwiczeń. |
Ćwiczenia praktyczne | Symulator operacyjny mostka nawigacyjnego umożliwiający symulację akwenu polarnego o różnych stopniach zalodzenia różnymi formami lodu. | ||
42 | w zakresie statków podlegających kodeksowi IGF – stopień podstawowy | Pomoce dydaktyczne | Zestaw schematów instalacji statkowych maszyn napędowych, maszyn pomocniczych do wytwarzania energii oraz maszyn innego przeznaczenia, wykorzystujących jako paliwo gaz lub paliwo o niskiej temperaturze zapłonu. |
Sprzęt osobisty | Sprzęt umożliwiający właściwe przeprowadzenie zajęć praktycznych przewidzianych programem: 1) komplet ubrań ochronnych; 2) aparaty oddechowe; 3) resuscytator tlenowy; 4) eksplozymetr lub miernik wielogazowy; 5) analizator gazów na podczerwień. | ||
Ćwiczenia praktyczne | Poligon pożarowy wyposażony w stacjonarny system gaszenia proszkiem (DCP). | ||
43 | w zakresie statków podlegających kodeksowi IGF – stopień wyższy | Pomoce dydaktyczne | 1. Zestaw schematów instalacji statkowych maszyn napędowych, maszyn pomocniczych do wytwarzania energii oraz maszyn innego przeznaczenia, wykorzystujących jako paliwo gaz lub paliwo o niskiej temperaturze zapłonu. 2. Karta charakterystyki (SDS). 3. Lista kontrolna bunkrowania. |
Ćwiczenia praktyczne | Symulator programowy do obsługi systemów i urządzeń znajdujących się na statkach podlegających kodeksowi IGF z możliwością symulacji sytuacji awaryjnych. | ||
44 | dydaktyczne dla instruktora szkolącego i egzaminującego na symulatorach | Symulator | Rodzaj wykorzystywanego na zajęciach symulatora zależy od zakresu zajęć, do którego przygotowywana jest osoba szkolona. |
2) załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 19 lipca 2023 r. (Dz. U. poz. 1551)
OBJAŚNIENIA SKRÓTÓW
1) AIS – system automatycznej identyfikacji (Automatic Identification System);
2) AIS–SART – nadajnik alarmowy systemu AIS (Automatic Identification System – Search and Rescue Transmitter);
3) ALRS – spis sygnałów radiowych Admiralicji Brytyjskiej (Admiralty List of Radio Signals);
4) ARCS – serwis map rastrowych Admiralicji Brytyjskiej (Admiralty Raster Chart Service);
5) ARPA – radar z automatycznym śledzeniem ech (Automatic Radar Plotting Aid);
6) AVCS – serwis map wektorowych Admiralicji Brytyjskiej (Admiralty Vector Chart Service);
7) BHMW – Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej;
8) DCP – suchy proszek chemiczny (Dry Chemical Powder) używany w instalacjach gaśniczych;
9) DGPS – globalny różnicowy system pozycyjny (Differential Global Positioning System);
10) ECDIS – system obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych (Electronic Chart Display and Information System);
11) ENC – elektroniczna mapa nawigacyjna (Electronic Navigational Chart);
12) EPIRB – awaryjna radiopława pozycyjna (Emergency Position Indicating Radio Beacon);
13) GMDSS – Światowy Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa (Global Maritime Distress and Safety System);
14) GPS – globalny system pozycyjny (Global Positioning System);
15) IALA – Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego (International Association of Lighthouse Authorities);
16) IAMSAR – Międzynarodowy lotniczy i morski poradnik poszukiwania i ratownictwa (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual);
17) IBS – zintegrowany system mostka nawigacyjnego (Integrated Bridge System);
18) IGF – Międzynarodowy Kodeks Bezpieczeństwa dla statków używających jako paliwo gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu (International Code of Safety for Ship Using Gases or Other Low-flashpoint Fuels), o którym mowa w prawidle 2 rozdziału II-1 Konwencji SOLAS;
19) IMO – Międzynarodowa Organizacja Morska (International Maritime Organization);
20) INS – zintegrowany system nawigacji (Integrated Navigation System);
21) ITU–R – Sektor Radiokomunikacji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (International Telecommunication Union – Radiocommunication Sector);
22) Kodeks IMDG – Międzynarodowy morski kodeks towarów niebezpiecznych (The International Maritime Dangerous Goods Code), o którym mowa w prawidle 1 rozdziału VII Konwencji SOLAS;
23) Kodeks IMSBC – Międzynarodowy morski kodeks bezpiecznego przewozu stałych ładunków masowych (The International Maritime Solid Bulk Cargoes Code), o którym mowa w prawidle 1 ust. 2 rozdziału VI Konwencji SOLAS;
24) Kodeks LSA – Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych (The International Life-Saving Appliance Code), o którym mowa w prawidle 3 rozdziału III Konwencji SOLAS;
25) Konwencja COLREG – Konwencja w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 roku, sporządzona w Londynie dnia 20 października 1972 r. (Dz. U. z 1977 r. poz. 61 i 62 oraz z 1984 r. poz. 106) (Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea);
26) Konwencja SOLAS – Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzona w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 869 i 2029 oraz z 2017 r. poz. 142) (International Convention for the Safety of Life at Sea);
27) Konwencja STCW – Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzona w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201 i 202, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092 i 1093, z 2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103) (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers);
28) Loran C – system nawigacji hiperbolicznej dużego zasięgu (Long Range Aid to Navigation);
29) MEMS – mikroukład elektromechaniczny (microelectromechanical system);
30) MFAG – poradnik pierwszej pomocy medycznej (załącznik do Kodeksu IMDG) (Medical First Aid Guide for Use in Accidents Involving Dangerous Goods);
31) MKS – międzynarodowy kod sygnałowy;
32) MPDM – międzynarodowe prawo drogi morskiej określone w Konwencji COLREG;
33) NAVTEX – system teleksu nawigacyjnego (Navigation Telex System);
34) PLC – programowalny sterownik logiczny (Programmable Logic Controller);
35) RNC – rastrowa mapa nawigacyjna (Raster Navigational Chart);
36) SAR – Służba Poszukiwania i Ratownictwa (Search and Rescue);
37) SART – transponder radarowy (Search and Rescue Transponder);
38) SDS – karta charakterystyki (Safety Data Sheet);
39) VTS – Służba Kontroli Ruchu Statków (Vessel Traffic Services).