Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2023-07-11 do 2024-07-25
Wersja archiwalna od 2023-07-11 do 2024-07-25
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 9 października 2015 r.
w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych2), 3)
z dnia 9 października 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 1680)
t.j. z dnia 11 lipca 2023 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1314)
Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2023 r. poz. 846) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Wymagania jakościowe dla paliw ciekłych] Wymagania jakościowe dla paliw ciekłych:
1) benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 3,7% (m/m), oznaczonych kodami CN 2710 12 45 oraz 2710 12 49, stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających, wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 2,7% (m/m), oznaczonych kodami CN 2710 12 45 oraz 2710 12 49, stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających, wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) oleju napędowego, oznaczonego kodami CN 2710 19 43 i 2710 20 11, stosowanego w szczególności w pojazdach, w tym ciągnikach rolniczych, maszynach nieporuszających się po drogach, a także rekreacyjnych jednostkach pływających, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 1a.[Wymagania jakościowe dla prężności par, destylacji oraz indeksu lotności] W okresie od dnia 1 maja 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. dla paliw ciekłych, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, w zakresie prężności par, destylacji oraz indeksu lotności, dopuszcza się stosowanie wymagań jakościowych określonych odpowiednio w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia dla okresu przejściowego.
§ 2. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)
1) Obecnie działami administracji rządowej - energia i klimat kieruje Minister Klimatu i Środowiska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 3 lipca 2015 r. pod numerem 2015/0342/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).
3) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L 350 z 28.12.1998, str. 58, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 182, z późn. zm.).
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1058 oraz z 2014 r. poz. 1532), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1088).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki
z dnia 9 października 2015 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1314)
Załącznik nr 1
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH Z MAKSYMALNĄ ZAWARTOŚCIĄ TLENU DO 3,7% (m/m) STOSOWANYCH W SZCZEGÓLNOŚCI W POJAZDACH ORAZ REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM1)
Parametr | Jednostka | Zakresy2) | |
minimum | maksimum | ||
Liczba oktanowa badawcza, RON3): | | | |
- benzyna bezołowiowa 95 | | 95,0 | - |
- benzyna bezołowiowa 98 | | 98,0 | - |
Liczba oktanowa motorowa, MON3): | | | |
- benzyna bezołowiowa 95 | | 85,0 | - |
- benzyna bezołowiowa 98 | | 88,0 | - |
Zawartość ołowiu | mg/l | - | 5,0 |
Gęstość (w temperaturze 15oC) | kg/m3 | 720,0 | 775,0 |
Zawartość siarki | mg/kg | - | 10,0 |
Zawartość manganu | mg/l | - | 2,0 |
Okres indukcyjny | minuty | 360 | - |
Zawartość żywic obecnych (po przemyciu rozpuszczalnikiem) | mg/100 ml | - | 5 |
Badanie działania korodującego na płytce miedzianej (3 h w temperaturze 50oC) | klasa korozji | klasa 1 | |
Wygląd | | jasna i przezroczysta | |
Zawartość węglowodorów typu: | | | |
- olefinowego | % (V/V) | - | 18,0 |
- aromatycznego | % (V/V) | - | 35,0 |
Zawartość benzenu | % (V/V) | - | 1,00 |
Zawartość tlenu | % (m/m) | - | 3,7 |
Zawartość związków organicznych zawierających tlen: | | | |
- metanol, stabilizator powinien być dodany | % (V/V) | - | 3,0 |
- etanol, stabilizator może być potrzebny | % (V/V) | - | 10,0 |
- alkohol izopropylowy | % (V/V) | - | 12,0 |
- alkohol tertbutylowy | % (V/V) | - | 15,0 |
- alkohol izobutylowy | % (V/V) | - | 15,0 |
- etery (z 5 lub więcej atomami węgla) | % (V/V) | - | 22,0 |
- inne związki organiczne zawierające tlen | % (V/V) | - | 15,0 |
Prężność par, VP (metoda DVPE) | kPa | 45,0 | 45,06) | 60,07) | 60,0 | 90,06) | 90,07) |
Destylacja: | | ||||||
- do temperatury 70°C odparowuje, E70 | % (V/V) | 22,0 | 24,06) | 24,07) | 50,0 | 52,06) | 52,07) |
- do temperatury 100°C odparowuje, E100 | % (V/V) | 46,0 | 72,0 | ||||
- do temperatury 150°C odparowuje, E150 | % (V/V) | 75,0 | - | ||||
Temperatura końca destylacji | oC | - | 210 | ||||
Pozostałość po destylacji | % (V/V) | - | 2 | ||||
Indeks lotności, VLI (VLI = 10 DVPE + 7 E70) | | - | 11646) |
1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 228:2013-04 Paliwa do pojazdów samochodowych. Benzyna bezołowiowa. Wymagania i metody badań.
2) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259.
3) Wartość ostateczną RON i MON oblicza się poprzez odjęcie współczynnika korekcyjnego k = 0,2 od wyniku oznaczenia MON i RON odpowiednią metodą.
4) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210oC.
5) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września.
6) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 31 października.
7) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 1 listopada do końca lutego.
Załącznik nr 2
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH Z MAKSYMALNĄ ZAWARTOŚCIĄ TLENU DO 2,7% (m/m) STOSOWANYCH W SZCZEGÓLNOŚCI W POJAZDACH ORAZ REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM1)
Parametr | Jednostka | Zakresy2) | |||||
minimum | maksimum | ||||||
Liczba oktanowa badawcza, RON3): | | ||||||
- benzyna bezołowiowa 95 | | 95,0 | - | ||||
- benzyna bezołowiowa 98 | | 98,0 | - | ||||
Liczba oktanowa motorowa, MON3): | | ||||||
- benzyna bezołowiowa 95 | | 85,0 | - | ||||
- benzyna bezołowiowa 98 | | 88,0 | - | ||||
Zawartość ołowiu | mg/l | - | 5,0 | ||||
Gęstość (w temperaturze 15oC) | kg/m3 | 720,0 | 775,0 | ||||
Zawartość siarki | mg/kg | - | 10,0 | ||||
Zawartość manganu | mg/l | - | 2,0 | ||||
Okres indukcyjny | minuty | 360 | - | ||||
Zawartość żywic obecnych (po przemyciu rozpuszczalnikiem) | mg/100 ml | - | 5 | ||||
Badanie działania korodującego na płytce miedzianej (3 h w temperaturze 50oC) | klasa korozji | klasa 1 | |||||
Wygląd | | jasna i przezroczysta | |||||
Zawartość węglowodorów typu: | | ||||||
- olefinowego | % (V/V) | - | 18,0 | ||||
- aromatycznego | % (V/V) | - | 35,0 | ||||
Zawartość benzenu | % (V/V) | - | 1,00 | ||||
Zawartość tlenu | % (m/m) | - | 2,7 | ||||
Zawartość związków organicznych zawierających tlen: | | ||||||
- metanol, stabilizator powinien być dodany | % (V/V) | - | 3,0 | ||||
- etanol, stabilizator może być potrzebny | % (V/V) | - | 5,0 | ||||
- alkohol izopropylowy | % (V/V) | Zawartość objętościowa w produkcie komponowania ograniczona maksymalną zawartości tlenu 2,7% (m/m) | |||||
- alkohol tertbutylowy | % (V/V) | ||||||
- alkohol izobutylowy | % (V/V) | ||||||
- etery (z 5 lub więcej atomami węgla) | % (V/V) | ||||||
- inne związki organiczne zawierające tlen | % (V/V) | ||||||
Prężność par, VP (metoda DVPE) | kPa | 45,0 | 45,06) | 60,07) | 60,0 | 90,06) | 90,07) |
Destylacja: | | ||||||
- do temperatury 70°C odparowuje, E70 | % (V/V) | 20,0 | 20,06) | 22,07) | 48,0 | 50,06) | 50,07) |
- do temperatury 100°C odparowuje, E100 | % (V/V) | 46,0 | 71,0 | ||||
- do temperatury 150°C odparowuje, E150 | % (V/V) | 75,0 | - | ||||
Temperatura końca destylacji | oC | - | 210 | ||||
Pozostałość po destylacji | % (V/V) | - | 2 | ||||
Indeks lotności, VLI (VLI = 10 DVPE + 7 E70) | | - | 11506) |
1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 228:2013-04 Paliwa do pojazdów samochodowych. Benzyna bezołowiowa. Wymagania i metody badań.
2) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259.
3) Wartość ostateczną RON i MON oblicza się poprzez odjęcie współczynnika korekcyjnego k = 0,2 od wyniku oznaczenia MON
i RON odpowiednią metodą.
4) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210oC.
5) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września.
6) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 31 października.
7) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 1 listopada do końca lutego.
Załącznik nr 3
WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA OLEJU NAPĘDOWEGO STOSOWANEGO W SZCZEGÓLNOŚCI W POJAZDACH, W TYM CIĄGNIKACH ROLNICZYCH, MASZYNACH NIEPORUSZAJĄCYCH SIĘ PO DROGACH, A TAKŻE REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM1)
Parametr | Jednostka | Olej napędowy „standardowy” | Olej napędowy „o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych” | ||
zakresy2) | zakresy2) | ||||
minimum | maksimum | minimum | maksimum | ||
Liczba cetanowa | | 51,0 | - | 51,0 | - |
Indeks cetanowy | | 46,0 | - | 46,0 | - |
Gęstość w temperaturze 15°C | kg/m3 | 820,0 | 845,0 | 800,0 | 840,0 |
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych | % (m/m) | - | 8,0 | - | 8,0 |
Zawartość siarki | mg/kg | - | 10,0 | - | 10,0 |
Zawartość manganu | mg/l | - | 2,0 | - | 2,0 |
Temperatura zapłonu | °C | powyżej 55,0 | - | powyżej 55,0 | - |
Pozostałość po koksowaniu3) (z 10% pozostałości destylacyjnej) | % (m/m) | - | 0,30 | - | 0,30 |
Pozostałość po spopieleniu | % (m/m) | - | 0,010 | - | 0,010 |
Zawartość wody | mg/kg | - | 200 | - | 200 |
Zawartość zanieczyszczeń | mg/kg | - | 24 | - | 24 |
Badanie działania korodującego na miedź (3 h w temperaturze 50oC) | klasa | klasa 1 | klasa 1 | ||
Stabilność oksydacyjna | g/m3 | - | 25 | - | 25 |
h | 204) | - | 204) | - | |
Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WSD 1,4) w temperaturze 60oC | µm | - | 460 | - | 460 |
Lepkość w temperaturze 40oC | mm2/s | 2,000 | 4,500 | 1,500 | 4,000 |
Skład frakcyjny: | | | | | |
- do temperatury 250oC destyluje | % (V/V) | - | < 65 | - | - |
- do temperatury 350oC destyluje | % (V/V) | 85 | - | - | - |
- 95% (V/V) destyluje do temperatury | °C | - | 360 | - | - |
- do temperatury 180oC destyluje | % (V/V) | - | - | - | 10,0 |
- do temperatury 340oC destyluje | % (V/V) | - | - | 95,0 | - |
Zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) | % (V/V) | - | 7,0 | - | 7,0 |
Temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP | °C | - | 06) | -107) | -208) | - | -32 |
Temperatura mętnienia | °C | - | - | - | -22 |
1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 590:2013-12 Paliwa do pojazdów samochodowych. Oleje napędowe. Wymagania i metody badań.
2) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259.
3) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu jest określona dla produktu przed dodaniem do niego dodatku podwyższającego liczbą cetanową, jeżeli jest on używany. Jeśli w finalnym handlowym paliwie graniczna wartość jest przekroczona, należy sprawdzić obecność dodatków zawierających azotany. Jeżeli obecność dodatku podwyższającego liczbę cetanową zostanie stwierdzona, graniczna wartość pozostałości po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta paliwa od konieczności dotrzymania wymaganej wartości maksimum 0,30% (m/m) pozostałości po koksowaniu przed dodaniem dodatków.
4) Dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2% estrów metylowych (FAME) jest to dodatkowe wymaganie.
5) Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250oC i do 350oC dla olejów napędowych są zgodne ze Wspólną Taryfą Celną UE.
6) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września.
7) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 15 listopada.
8) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego.