Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-05-26
Wersja aktualna od 2023-05-26
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 11 września 2014 r.
w sprawie warunków eksploatacji lotnisk
z dnia 11 września 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 1420)
t.j. z dnia 20 stycznia 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 91)
t.j. z dnia 27 maja 2022 r. (Dz.U. z 2022 r., poz. 1126)
t.j. z dnia 26 maja 2023 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1014)
Na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] Rozporządzenie określa warunki eksploatacji dla lotnisk:
1) użytku publicznego:
a) podlegających obowiązkowi certyfikacji zgodnie z art. 59a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą", w zakresie udzielania niezbędnej pomocy medycznej na lotnisku,
b) podlegających obowiązkowi certyfikacji zgodnie z art. 59a ust. 1 pkt 2 ustawy,
c) dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji, o której mowa w art. 59a ust. 2 ustawy;
2) użytku wyłącznego.
§ 2. [Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) koordynatorze ruchu naziemnego - należy przez to rozumieć pracownika lotniska wykonującego zadania, o których mowa w rozdziale 3 pkt 3.4.3 Załącznika 2 „Przepisy ruchu lotniczego" do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.) ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 20 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 25 listopada 2019 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 78);
2) (uchylony);
3) (uchylony);
4) LVP - należy przez to rozumieć procedury ograniczonej widzialności stosowane na lotnisku kontrolowanym w celu zapewnienia bezpieczeństwa wykonywanych operacji podczas podejść poniżej standardu w kategorii I, podejść poza standardem w kategorii II, podejść w standardzie kategorii II i III oraz startów przy ograniczonej widzialności (Low Visibility Procedures);
5) operacjach lotniskowych - należy przez to rozumieć operacje na lotnisku z udziałem statku powietrznego, obejmujące start, lądowanie, kołowanie, holowanie, wypychanie, tankowanie i odladzanie;
6) PRN - należy przez to rozumieć pole ruchu naziemnego, obejmujące część lotniska przeznaczoną do startu, lądowania i kołowania statków powietrznych składającą się z pola manewrowego i płyt postojowych;
7) płycie postojowej - należy przez to rozumieć wyznaczoną powierzchnię w PRN, która jest przeznaczona do zatrzymywania i postoju statków powietrznych w celu przyjmowania pasażerów na pokład lub jego opuszczania, załadunku i wyładunku towarów lub poczty, tankowania paliwa, przeprowadzania czynności obsługowych i parkowania statków powietrznych;
8) stanowisku postojowym - należy przez to rozumieć miejsce na płycie postojowej wyznaczone do postoju lub parkowania statku powietrznego;
9) polu manewrowym - należy przez to rozumieć część lotniska przeznaczoną do startu, lądowania i kołowania statków powietrznych, z wyłączeniem płyt postojowych;
10) pomocach wzrokowych - należy przez to rozumieć wskaźniki i urządzenia sygnalizacyjne, oznakowanie poziome, światła, znaki pionowe, oznaczniki lub ich połączenie;
11) służbach lotniskowych - należy przez to rozumieć:
a) dyżurnego operacyjnego lotniska,
b) koordynatora ruchu naziemnego,
c) służbę utrzymania lotniska,
d) lotniskową służbę ratowniczo-gaśniczą;
12) TWR - należy przez to rozumieć organ właściwy do zapewnienia służby kontroli ruchu lotniczego dla ruchu lotniskowego (Aerodrome Control Tower).
Rozdział 2
Warunki eksploatacji lotnisk, o których mowa w art. 59a ust. 1 pkt 2 ustawy
§ 3. [Stosowanie wymagań ustanowionych przez Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym] 1. System zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, zwany dalej „SMS", spełnia wymagania określone w pkt 4.1.1 lit. b i 4.1.9 w rozdziale 4 Załącznika 19 „Zarządzanie bezpieczeństwem" do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 2).
2. SMS określa się w instrukcji operacyjnej lotniska i uwzględnia on co najmniej:
1) politykę bezpieczeństwa i jej cele, uwzględniającą:
a) zaangażowanie i odpowiedzialność zarządzającego lotniskiem lub osoby przez niego upoważnionej do zarządzania lotniskiem,
b) określenie odpowiedzialności i obowiązków personelu lotniska w zakresie bezpieczeństwa,
c) koordynację planowania działań w sytuacjach awaryjnych na lotnisku, w tym sytuacji zagrożenia z udziałem statków powietrznych,
d) opis systemu zgłaszania informacji dotyczących bezpieczeństwa, w tym zdarzeń z udziałem statków powietrznych;
2) proces zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa, obejmujący:
a) identyfikację zagrożeń dla bezpieczeństwa,
b) analizę ryzyka,
c) ewaluację ryzyka, w tym określenie poziomu akceptowalności ryzyka,
d) postępowanie z ryzykiem, w tym sposoby obniżania poziomu ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa;
3) sposób zapewniania bezpieczeństwa, obejmujący:
a) monitorowanie i mierzenie poziomu bezpieczeństwa,
b) zarządzanie zmianami wprowadzanymi na lotnisku, w tym przeprowadzanie analizy bezpieczeństwa, przed dokonaniem istotnej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska, o której mowa w art. 61 ust. 1 ustawy,
c) ciągłe doskonalenie SMS oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa;
4) opis działań związanych z promowaniem bezpieczeństwa realizowanych przez:
a) zapewnianie szkoleń dla personelu lotniska z zakresu SMS,
b) wdrożenie skutecznego systemu komunikowania się i przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa wśród personelu lotniska,
c) rozpowszechnianie informacji dotyczących bezpieczeństwa dla potrzeb zainteresowanych podmiotów prowadzących działalność na lotnisku oraz operatorów statków powietrznych korzystających z lotniska.
3. Analiza bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 2 pkt 3 lit. b:
1) obejmuje:
a) identyfikację zakresu zmiany,
b) identyfikację zagrożeń,
c) określenie kryteriów bezpieczeństwa stosowanych do zmiany,
d) analizę ryzyka w odniesieniu do szkodliwych skutków lub poprawy bezpieczeństwa związanego ze zmianą,
e) ocenę ryzyka oraz, w razie potrzeby, łagodzenie ryzyka dla zmiany w celu spełnienia kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku,
f) sposób weryfikacji zgodności wprowadzanej do stosowania zmiany z zakresem, który był przedmiotem oceny bezpieczeństwa, oraz spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, przed wprowadzeniem zmiany do stosowania,
g) określenie wymogów w zakresie monitorowania spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, po wprowadzeniu zmiany do stosowania;
2) uwzględnia:
a) specyfikę lotniska, warunki jego eksploatacji, sposób jego zarządzania oraz czynniki ludzkie ulegające zmianie,
b) powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a resztą systemu,
c) powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a otaczającym środowiskiem, w którym mają działać,
d) pełny cykl wprowadzania zmiany od momentu jej zdefiniowania do praktycznego stosowania.
4. Zarządzający lotniskiem wyznacza osobę posiadającą doświadczenie i wiedzę specjalistyczną w zakresie operacji lotniskowych lub obsługi technicznej lotniska, która pełni funkcję kierownika do spraw bezpieczeństwa, odpowiedzialnego za wdrożenie SMS oraz kierowanie, nadzór i właściwe działanie SMS.
§ 4. [Zakres postępowania w celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska] W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska, zarządzający lotniskiem opracowuje i wdraża na lotnisku procedury operacyjne, które określają sposób postępowania w zakresie:
1) zgłaszania informacji do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy;
2) inspekcji PRN;
3) kontroli dostępu do PRN;
4) ruchu pojazdów i osób na lotnisku;
5) zarządzania płytą postojową;
6) bezpieczeństwa na płycie postojowej;
7) LVP, jeżeli są stosowane;
8) ochrony radiowych pomocy nawigacyjnych przed zakłóceniami;
9) eksploatacji pomocy wzrokowych i systemu zasilania elektrycznego;
10) eksploatacji i utrzymania nawierzchni PRN;
11) odśnieżania PRN, jeżeli lotnisko jest użytkowane w zimie;
12) bezpieczeństwa operacji lotniskowych w czasie wykonywania prac na lotnisku;
13) kontroli przeszkód lotniczych;
14) przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt;
15) postępowania z materiałami niebezpiecznymi;
16) usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN;
17) systemu ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej;
18) udzielania pomocy statkom powietrznym, które znalazły się w niebezpieczeństwie na lotnisku lub w jego pobliżu.
§ 5. [Zakres inspekcji PRN] 1. Inspekcje PRN są prowadzone:
1) co najmniej raz dziennie na lotniskach o kodzie referencyjnym 1 lub 2;
2) co najmniej dwa razy dziennie na lotniskach o kodzie referencyjnym 3 lub 4;
3) po przejściu burzy lub wichury;
4) każdorazowo po zaistnieniu zdarzenia lotniczego w PRN;
5) w dowolnej fazie robót budowlanych, prac konserwacyjnych lub napraw urządzeń lotniskowych mających znaczenie dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
6) na żądanie TWR;
7) w każdym przypadku, gdy zaistnieją warunki mogące zagrażać bezpieczeństwu operacji lotniskowych.
2. Inspekcje PRN obejmują sprawdzenie co najmniej:
1) stanu nawierzchni sztucznych PRN oraz przylegających powierzchni darniowych;
2) pomocy wzrokowych dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych;
3) przeszkód lotniczych na lotnisku i w jego bezpośrednim otoczeniu, w tym zwłaszcza na podejściu do lądowania.
3. Wyniki inspekcji PRN i podjęte działania naprawcze powinny być dokumentowane i przechowywane przez okres 3 lat.
§ 6. [Dostęp do PRN] 1. Dostęp do PRN powinny mieć wyłącznie osoby i pojazdy, których obecność jest niezbędna do wykonywania zadań związanych z funkcjonowaniem lotniska.
2. Osoby poruszające się w PRN używają kamizelek ostrzegawczych lub ubioru z elementami odblaskowymi.
§ 7. [Wymagania dotyczące kierowcy pojazdu poruszającego się po lotnisku] 1. Kierowca pojazdu poruszającego się po lotnisku powinien posiadać prawo jazdy kategorii odpowiedniej dla danego pojazdu.
2. Kierowca pojazdu poruszającego się po lotnisku powinien stosować się do procedur ruchu pojazdów określonych w instrukcji operacyjnej lotniska.
3. Kierowca pojazdu poruszającego się w PRN powinien stosować się do zasad ruchu i instrukcji wynikających z oznakowania świetlnego oraz oznakowania poziomego i znaków pionowych.
§ 8. [Procedury dotyczące ruchu pojazdów na lotnisku] 1. Procedury dotyczące ruchu pojazdów na lotnisku powinny określać w szczególności dozwolone prędkości jazdy.
2. Pojazd na lotnisku powinien zachować odległość nie mniejszą niż 3 m od nieruchomego statku powietrznego z niepracującymi silnikami, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to konieczne do obsługi tego statku powietrznego.
3. Pojazd ratowniczy biorący udział w akcji ratowniczej ma pierwszeństwo przed innymi uczestnikami ruchu na lotnisku.
4. Pojazd poruszający się w PRN ustępuje pierwszeństwa statkowi powietrznemu.
5. Pojazd, z wyłączeniem oznakowanego pojazdu służb państwowych i pojazdu ratowniczego, znajdujący się w polu manewrowym lotniska porusza się z włączonymi lampami ostrzegawczymi, błyskowymi koloru żółtego.
§ 9. [Zasady dotyczące poruszania się pojazdów i pieszych na lotnisku kontrolowanym] 1. Na lotnisku kontrolowanym poruszanie się pojazdów i pieszych w polu manewrowym może odbywać się wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR, a na lotnisku niekontrolowanym po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez dyżurnego operacyjnego lotniska lub inną osobę wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
2. Na lotnisku kontrolowanym pojazd poruszający się w polu manewrowym powinien posiadać środki łączności zapewniające dwukierunkową łączność radiową z TWR, z wyjątkiem sytuacji, gdy temu pojazdowi towarzyszy inny pojazd wyposażony w takie środki łączności lub gdy pojazd ten porusza się zgodnie z planem uzgodnionym z TWR.
3. Niezależnie od otrzymanego zezwolenia wydanego przez TWR na wjazd na pole manewrowe, każdy wjazd na drogę startową lub pas drogi startowej albo jakakolwiek zmiana w działaniu, na które uprzednio wydano zezwolenie, wymaga uzyskania ponownego, wyraźnego zezwolenia wydanego przez TWR.
§ 10. [Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej] 1. Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej zapewniające bezpieczeństwo dla znajdujących się na niej osób, statków powietrznych, pojazdów oraz urządzeń dotyczą:
1) zachowania się w strefach niebezpiecznych wokół statku powietrznego;
2) ruchu pojazdów;
3) wykonywania prac związanych z obsługą naziemną, w tym tankowania statków powietrznych;
4) sprzątania zanieczyszczeń stałych i płynnych;
5) poruszania się pieszych.
2. Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej powinny być opracowane z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
3. Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej powinny uwzględniać sytuacje szczególne, takie jak konieczność obsługi dodatkowej liczby statków powietrznych skierowanych z innych lotnisk lub niekorzystne warunki atmosferyczne stwarzające zagrożenie dla statków powietrznych.
§ 11. [Procedury zarządzania płytą postojową] 1. Procedury zarządzania płytą postojową mają zapewnić:
1) uporządkowane, efektywne i bezpieczne przemieszczanie się statków powietrznych;
2) zapobieganie kolizjom statku powietrznego z innym statkiem powietrznym, pojazdem lub obiektem;
3) prawidłowy, efektywny i bezpieczny wjazd statków powietrznych na płytę postojową oraz jej opuszczanie;
4) bezpieczne i sprawne przemieszczanie się pojazdów;
5) kontrolę operacji lotniskowych na płycie postojowej.
2. Na lotnisku kontrolowanym procedury zarządzania płytą postojową powinny zostać uzgodnione z TWR.
§ 12. [Przegląd LVP] 1. LVP określają:
1) warunki i zasady ich wprowadzania, realizacji i odwołania;
2) środki łączności oraz system powiadamiania i alarmowania zainteresowanych podmiotów;
3) zadania i obowiązki służb lotniskowych i innych użytkowników PRN, w tym agentów obsługi naziemnej;
4) zasady współpracy i koordynacji działań służb lotniskowych z TWR;
5) zasady ruchu lotniskowego, w tym standardowe trasy kołowania, umożliwiające nieskomplikowany i uporządkowany ruch statków powietrznych w celu zminimalizowania ryzyka przypadkowego wjazdu na drogę startową;
6) opis systemu kierowania i kontroli ruchu naziemnego.
2. LVP powinny zostać uzgodnione z TWR.
3. Zarządzający lotniskiem dokonuje przeglądu LVP przy każdej zmianie na lotnisku mającej wpływ na wykonywanie operacji lotniskowych, w tym dotyczącej infrastruktury PRN lub procedur operacyjnych, i w razie potrzeby zmienia je i aktualizuje.
4. Zarządzający lotniskiem informuje podmioty uczestniczące w realizacji LVP, podmioty wykonujące zadania w PRN i pozostałych użytkowników lotniska poruszających się w strefie operacyjnej o każdej zmianie LVP.
§ 13. [Stosowanie LVP opracowanego dla danego lotniska kontrolowanego] 1. LVP opracowane dla danego lotniska kontrolowanego stosuje się w przypadku:
1) lądowania w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 550 m lub gdy podstawa chmur zakrywających więcej niż połowę nieba jest mniejsza niż 60 m;
2) startu w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 400 m.
2. W celu podniesienia bezpieczeństwa operacji lotniskowych, zarządzający lotniskiem, w uzgodnieniu z TWR, może opracować LVP, które będą stosowane dla startów w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 550 m.
3. Przed rozpoczęciem stosowania LVP na lotnisku kontrolowanym:
1) wszystkie prace krótkotrwałe i prace planowe w PRN powinny zostać przerwane, a miejsce tych prac przywrócone do zdolności operacyjnej lub odpowiednio oznakowane i zgłoszone TWR jako wyłączone z użycia;
2) liczba osób i pojazdów przebywających w PRN powinna zostać ograniczona do niezbędnego minimum.
4. Decyzję o rozpoczęciu przygotowań do stosowania LVP oraz o rozpoczęciu i zakończeniu ich stosowania podejmuje TWR.
5. Decyzja o rozpoczęciu przygotowań do stosowania LVP powinna zostać podjęta z wyprzedzeniem uwzględniającym pogarszanie się warunków atmosferycznych i czas do wykonania niezbędnych czynności na lotnisku.
6. TWR, po uzgodnieniu z dyżurnym operacyjnym lotniska decyzji o rozpoczęciu stosowania LVP, informuje, za pomocą dostępnych środków łączności lotniczej, załogi statków powietrznych o rozpoczęciu stosowania LVP, a dyżurny operacyjny lotniska informuje o tym fakcie pozostałych użytkowników lotniska oraz pozostałe służby lotniskowe.
§ 14. [Procedury ograniczające dostęp do stref krytycznych i wrażliwych] 1. W celu zapobiegania zakłóceniom pracy systemu lądowania według wskazań przyrządów (ILS) powodowanym przez pojazdy, obiekty lub tymczasowe konstrukcje znajdujące się w pobliżu tego systemu albo przez promieniowanie elektromagnetyczne innych urządzeń zarządzający lotniskiem, w porozumieniu z właścicielem ILS, wyznacza, zabezpiecza oraz opracowuje procedury ograniczające dostęp do stref krytycznych i stref wrażliwych, o których mowa w pkt 2.1.9.2 w dodatku C do tomu I Załącznika 10 „Łączność lotnicza" do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 10 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 5 sierpnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 10, tomu I do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 41).
2. W czasie obowiązywania LVP w strefie wrażliwej i strefie krytycznej nie może znajdować się pojazd oraz osoba, bez zezwolenia wydanego przez TWR.
§ 15.[Porozumienie z instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego] Na lotnisku kontrolowanym zarządzający lotniskiem zawiera porozumienie z instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego, w którym ustala zasady współpracy służb lotniskowych z TWR oraz koordynacji działań związanych z realizacją procedur operacyjnych, w szczególności w zakresie zarządzania płytą postojową, ruchu pojazdów w PRN oraz stosowania LVP.
§ 16. [Wyposażenie lotniska użytkowanego w zimie] 1. Lotnisko użytkowane w zimie powinno być wyposażone w sprzęt i środki techniczne niezbędne do usuwania śniegu, lodu i błota pośniegowego z powierzchni PRN.
2. Procedury odśnieżania PRN powinny określać kolejność odśnieżania poszczególnych nawierzchni PRN, metody działania i koordynacji z TWR oraz wykaz sprzętu specjalistycznego i środków technicznych niezbędnych do prowadzenia akcji odśnieżania.
§ 17. [Prace prowadzone na lotnisku] 1. Prace na lotnisku powinny być prowadzone w sposób:
1) niestwarzający zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych;
2) niepowodujący uszkodzenia urządzeń lotniskowych oraz sieci teletechnicznych i elektroenergetycznych;
3) niezakłócający pracy urządzeń łączności i radiowych pomocy nawigacyjnych.
2. Na lotnisku, na którym są wykonywane operacje lotniskowe, mogą być prowadzone prace krótkotrwałe lub prace planowe.
3. Prace krótkotrwałe związane z:
1) przeglądem i naprawą pomocy wzrokowych,
2) czyszczeniem nawierzchni sztucznych, w tym usuwaniem śniegu,
3) koszeniem i usuwaniem trawy,
4) wykonywaniem pomiarów i inspekcji
- powinny być prowadzone w taki sposób, aby przeszkody powstałe w trakcie ich trwania mogły być usunięte bez zbędnej zwłoki i nie zakłócały operacji lotniskowych.
4. Na lotnisku kontrolowanym prace krótkotrwałe w polu manewrowym mogą być realizowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez TWR, a na lotnisku niekontrolowanym po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez dyżurnego operacyjnego lotniska lub inną osobę wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
5. Prace planowe powinny być prowadzone zgodnie z uprzednio opracowanym planem bezpieczeństwa prac, który określa:
1) zakres prac z wyszczególnieniem poszczególnych etapów, terminów rozpoczęcia i ich zakończenia;
2) ograniczenia dla operacji lotniskowych;
3) rejon, w którym będą wykonywane prace;
4) sposób zabezpieczenia rejonu prac;
5) sposób oznakowania pojazdów, maszyn budowlanych i urządzeń;
6) sposób powiadamiania użytkowników lotniska o planowanych pracach;
7) dodatkowe środki bezpieczeństwa, które należy wprowadzić w przypadku, gdy z powodu prowadzonych prac wprowadza się ograniczenia w korzystaniu z określonej drogi startowej;
8) środki i sposób łączności osoby nadzorującej prowadzenie pracy z TWR, dyżurnym operacyjnym lotniska lub inną osobą wyznaczoną przez zarządzającego lotniskiem zgodnie z przepisami instrukcji operacyjnej lotniska.
6. Zarządzający lotniskiem zapewnia monitorowanie prac planowych prowadzonych na lotnisku pod względem ich wpływu na bezpieczeństwo operacji lotniskowych, w taki sposób, aby w razie potrzeby niezwłocznie podjąć działania naprawcze związane z eliminacją zagrożeń.
7. Zarządzający lotniskiem ustanawia i wdraża procedurę określającą działania mające na celu przywrócenie infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej po zakończeniu prac planowych na lotnisku, obejmujące:
1) usunięcie z terenu lotniska personelu, pojazdów, urządzeń i innych obiektów oraz tymczasowego oznakowania poziomego, znaków pionowych i świateł, których obecność na lotnisku była związana z prowadzeniem prac;
2) sprawdzenie stanu technicznego elementów infrastruktury lotniskowej, pomocy wzrokowych lub innych urządzeń instalacji będących przedmiotem prac;
3) sprawdzenie stanu nawierzchni PRN, która była przedmiotem prac lub po której, w związku z tymi pracami, poruszały się pojazdy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na pozostałości po pracach, przedmioty obce (foreign object debris - FOD) oraz czystość nawierzchni;
4) sposób powiadamiania użytkowników lotniska o zakończeniu prac i przywróceniu infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej;
5) rejestrowanie informacji dotyczących zakończenia prac i daty przywrócenia infrastruktury lotniska do pełnej zdolności operacyjnej.
§ 18. [Procedury usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN] 1. Procedury usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN powinny określać:
1) środki techniczne służące do usuwania statku powietrznego dostępne na lotnisku lub pozyskiwane od podmiotów zewnętrznych;
2) informacje o uzgodnieniach zawartych z przewoźnikami lotniczymi oraz zasady współpracy z tymi przewoźnikami;
3) osoby odpowiedzialne za kierowanie operacjami usuwania statków powietrznych oraz współpracę w tym zakresie z przewoźnikami lotniczymi lub właścicielami statków powietrznych;
4) zasady prowadzenia operacji usuwania statku powietrznego i koordynacji działań;
5) wykaz telefonów kontaktowych do przewoźników lotniczych i innych zainteresowanych podmiotów.
2. Procedury usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN powinny być uzgodnione z przewoźnikami lotniczymi wykonującymi planowe operacje lotniskowe na tym lotnisku.
§ 19. [Czynności wykonywane przez zarządzającego lotniskiem] 1. Zarządzający lotniskiem monitoruje, kontroluje oraz rejestruje obecność zwierząt występujących na lotnisku, które mogą stanowić zagrożenie dla operacji lotniskowych.
2. Inspekcje terenu lotniska dotyczące:
1) oceny stanu ogrodzenia lotniska,
2) obecności zwierząt na lotnisku,
3) miejsc zlokalizowanych na terenie lotniska mogących sprzyjać żerowaniu ptaków lub stanowiących dla nich miejsce lęgów, schronienia lub odpoczynku
- powinny być przeprowadzane codziennie.
3. Procedury przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt powinny określać:
1) czynności dotyczące identyfikacji zagrożeń ze strony zwierząt dla operacji lotniskowych;
2) zasady zbierania i rejestrowania danych dotyczących zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami oraz obecności ptaków w otoczeniu lotniska;
3) sposoby dokonywania analizy danych, o których mowa w pkt 2, oraz dokonywania oceny ryzyka i prawdopodobieństwa zagrożeń dla statków powietrznych;
4) środki i metody stosowane przez zarządzającego lotniskiem w celu kontrolowania, eliminowania lub minimalizowania zagrożeń ze strony zwierząt, w tym wnioskowanie o dokonanie redukcyjnego odstrzału zwierzyny, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 6 ustawy, oraz o wydanie zezwoleń z zakresu ochrony gatunkowej;
5) czynności podejmowane w przypadku stwierdzenia zderzenia statku powietrznego ze zwierzęciem, w tym identyfikacji jego szczątków;
6) sposób zagospodarowania terenu lotniska umożliwiający minimalizowanie lub eliminowanie zagrożeń ze strony zwierząt;
7) sposób sporządzania oceny skuteczności czynności podejmowanych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt.
§ 20. [Zadania zarządzającego lotniskiem w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt] Zarządzający lotniskiem w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt:
1) dokonuje uzgodnień z przewoźnikami lotniczymi i innymi użytkownikami statków powietrznych korzystającymi z danego lotniska, a na lotniskach kontrolowanych również z TWR - w zakresie zgłaszania danych dotyczących zderzeń statków powietrznych ze zwierzętami oraz obecności zwierząt na terenie lub w otoczeniu lotniska;
2) nie rzadziej niż raz na 2 lata dokonuje przeglądu i w razie potrzeby uaktualnienia procedury przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt.
§ 21. [Program utrzymania lotniska] Zarządzający lotniskiem opracowuje program utrzymania lotniska, który ma na celu zapewnienie właściwego stanu technicznego:
1) nawierzchni sztucznych PRN;
2) systemów odwadniających PRN;
3) nawierzchni darniowych lotniska;
4) pomocy wzrokowych;
5) systemów zasilania elektrycznego;
6) pojazdów, urządzeń i sprzętu specjalistycznego;
7) ogrodzenia lotniska;
8) obiektów innych niż określone w pkt 1-7, wykorzystywanych dla potrzeb operacji lotniskowych.
§ 21a. [Obowiązki zarządzającego lotniskiem w terminach i godzinach jego otwarcia] 1. Zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska, którego średnioroczna krocząca liczba obsłużonych pasażerów obejmująca każde kolejne 365 dni wynosi:
1) do 1 mln pasażerów - pierwszą pomoc na miejscu zdarzenia oraz możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1720, 1733, 2705 i 2770), zwanej dalej „ustawą o PRM";
2) powyżej 1 mln do 3 mln pasażerów:
a) możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM,
b) zespół wyjazdowy podstawowy, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o PRM;
3) powyżej 3 mln do 5 mln pasażerów:
a) możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM,
b) ambulatorium,
c) zespół wyjazdowy podstawowy, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o PRM;
4) powyżej 5 mln do 10 mln pasażerów:
a) możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM,
b) ambulatorium,
c) zespół wyjazdowy specjalistyczny, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o PRM;
5) powyżej 10 mln pasażerów:
a) możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM,
b) ambulatorium,
c) zespół wyjazdowy podstawowy, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o PRM,
d) zespół wyjazdowy specjalistyczny, spełniający wymogi właściwe dla zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o PRM.
2. W przypadku gdy w poprzednim roku kalendarzowym na lotnisku nie obsługiwano pasażerów, zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska udzielenie niezbędnej pomocy medycznej na tym lotnisku, zgodnie z wymaganiami określonymi w ust. 1, na podstawie prognozowanej na dany rok liczby pasażerów.
3. Wymagania, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia ambulatorium, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. b i pkt 5 lit. b, określają przepisy wydane na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 991).
4. Minimalne wyposażenie ambulatorium, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. b i pkt 5 lit. b, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. Minimalne wyposażenie medyczne na lotnisku do zabezpieczenia zdarzenia masowego, w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2057), określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Rozdział 2a
Warunki eksploatacji lotnisk, o których mowa w art. 59a ust. 1 pkt 1 ustawy, w zakresie udzielania niezbędnej pomocy medycznej na lotnisku
§ 21b.[Obowiązek zapewnienia w terminach i godzinach otwarcia lotniska niezbędnej pomocy medycznej] Zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska udzielenie niezbędnej pomocy medycznej na lotnisku zgodnie z wymaganiami określonymi w § 21a.
Rozdział 3
Warunki eksploatacji lotnisk, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji, o której mowa w art. 59a ust. 2 ustawy
§ 22.[System zarządzania bezpieczeństwem lotniska] Zarządzający lotniskiem ustanawia i utrzymuje na lotnisku SMS spełniający wymagania określone w § 3.
§ 23. [Procedury operacyjne] W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska zarządzający lotniskiem opracowuje i wdraża na lotnisku procedury operacyjne, które określają sposób postępowania w zakresie:
1) zgłaszania informacji do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy;
2) inspekcji PRN;
3) ruch pojazdów i osób na lotnisku;
4) zarządzania płytą postojową;
5) bezpieczeństwa na płycie postojowej;
6) eksploatacji i utrzymania nawierzchni PRN;
7) eksploatacji pomocy wzrokowych i systemu zasilania elektrycznego;
8) odśnieżania PRN, jeżeli lotnisko jest użytkowane w zimie;
9) bezpieczeństwa operacji lotniskowych w czasie wykonywania prac na lotnisku;
10) kontroli przeszkód lotniczych;
11) przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt;
12) udzielania pomocy statkom powietrznym, które znalazły się w niebezpieczeństwie na lotnisku lub w jego pobliżu;
13) usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN;
14) kontroli dostępu do PRN.
§ 24. [Inspekcje PRN] 1. Inspekcje PRN powinny być prowadzone co najmniej raz dziennie przed rozpoczęciem operacji lotniskowych, a dodatkowo także po przejściu wichury lub burzy, po zaistnieniu incydentu lub wypadku lotniczego w PRN lub pojawieniu się innych zagrożeń dla operacji lotniskowych.
2. Inspekcje PRN obejmują sprawdzenie co najmniej stanu technicznego nawierzchni dróg startowych i dróg kołowania, w tym obecności śniegu, lodu lub obcych przedmiotów, sprawności pomocy wzrokowych oraz obecności przeszkód lotniczych na lotnisku i w jego otoczeniu, w tym zwłaszcza na podejściu do lądowania.
3. Wyniki inspekcji PRN i podjęte działania naprawcze powinny być dokumentowane i przechowywane przez okres 3 lat.
§ 25. [Podmioty posiadające dostęp do PRN] 1. Dostęp do PRN powinny mieć wyłącznie osoby i pojazdy, których obecność jest niezbędna do wykonywania zadań związanych z funkcjonowaniem lotniska.
2. Osoby poruszające się w PRN używają kamizelek ostrzegawczych lub ubioru z elementami odblaskowymi.
§ 25a.[Obowiązek posiadania odpowiedniej kategorii prawa jazdy] Kierowca pojazdu poruszającego się po lotnisku powinien posiadać prawo jazdy kategorii odpowiedniej dla danego pojazdu.
§ 26. [Procedury dotyczące ruchu pojazdów na lotnisku] 1. Procedury dotyczące ruchu pojazdów na lotnisku powinny określać w szczególności dozwolone prędkości jazdy.
2. Pojazd na lotnisku powinien zachować odległość nie mniejszą niż 3 m od nieruchomego statku powietrznego z niepracującymi silnikami, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to konieczne do obsługi tego statku powietrznego.
3. Pojazd ratowniczy biorący udział w akcji ratowniczej ma pierwszeństwo przed innymi uczestnikami ruchu na lotnisku.
4. Pojazd poruszający się w PRN ustępuje pierwszeństwa statkowi powietrznemu.
5. Pojazd, z wyłączeniem oznakowanego pojazdu służb państwowych i pojazdu ratowniczego, znajdujący się w polu manewrowym lotniska porusza się z włączonymi lampami ostrzegawczymi, błyskowymi koloru żółtego.
6. Na lotnisku kontrolowanym pojazd poruszający się w PRN powinien posiadać środki łączności zapewniające dwukierunkową łączność radiową, z wyjątkiem sytuacji, gdy temu pojazdowi towarzyszy inny pojazd wyposażony w takie środki łączności.
§ 27. [Procedury zarządzania płytą postojową] Procedury zarządzania płytą postojową powinny określać:
1) zasady przydzielania stanowisk postojowych i sposób ustawiania statków powietrznych;
2) standardowe drogi kołowania;
3) zadania i obowiązki koordynatora ruchu naziemnego, jeżeli taka służba lotniskowa istnieje na danym lotnisku.
§ 28. [Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej] Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej zapewniające bezpieczeństwo dla znajdujących się na niej osób, statków powietrznych, pojazdów oraz urządzeń dotyczą:
1) zachowania się w strefach niebezpiecznych wokół statku powietrznego;
2) ruchu pojazdów na płycie postojowej;
3) wykonywania prac związanych z obsługą naziemną, w tym tankowania statków powietrznych;
4) sprzątania zanieczyszczeń stałych i płynnych;
5) poruszania się pieszych.
§ 29.[Wyposażenie lotniska użytkowanego w zimie] Lotnisko użytkowane w zimie powinno być wyposażone w sprzęt i środki techniczne niezbędne do usuwania śniegu, lodu i błota pośniegowego z powierzchni PRN.
§ 30.[Procedury bezpieczeństwa operacji lotniskowych w czasie wykonywania prac na lotnisku] Zarządzający lotniskiem ustanawia i wdraża procedury, o których mowa w § 17, spełniające wymagania w nim określone.
§ 31. [Inspekcja terenu lotniska] 1. Zarządzający lotniskiem monitoruje i kontroluje obecność zwierząt występujących na lotnisku, które mogą stanowić zagrożenie dla operacji lotniskowych.
2. Inspekcje terenu lotniska obejmują:
1) ocenę stanu ogrodzenia lotniska, jeżeli lotnisko jest ogrodzone;
2) obecność zwierząt na terenie lotniska;
3) miejsca zlokalizowane na terenie lotniska mogące sprzyjać żerowaniu ptaków lub stanowić dla nich miejsce lęgów, schronienia lub odpoczynku.
3. Procedury przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt powinny określać:
1) czynności dotyczące identyfikacji zagrożeń ze strony zwierząt dla operacji lotniskowych;
2) działania dotyczące identyfikacji stref zlokalizowanych w otoczeniu lotniska, w których mogą występować potencjalne zagrożenia dla operacji lotniskowych ze strony ptaków;
3) środki i metody stosowane przez zarządzającego lotniskiem w celu kontrolowania, eliminowania lub minimalizowania zagrożeń ze strony zwierząt, w tym wnioskowanie o dokonanie redukcyjnego odstrzału zwierzyny, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 6 ustawy, oraz o wydanie zezwoleń z zakresu ochrony gatunkowej;
4) czynności podejmowane w przypadku stwierdzenia zderzenia statku powietrznego ze zwierzęciem;
5) sposób sporządzania oceny skuteczności czynności podejmowanych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt.
§ 31a.[Obowiązek zapewnienia w terminach i godzinach otwarcia lotniska udzielenia pierwszej pomocy na lotnisku oraz możliwości wezwania zespołu ratownictwa medycznego] Zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska udzielenie pierwszej pomocy na lotnisku oraz możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM.
§ 31b. [Procedury usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN] Procedury usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN określają co najmniej:
1) dane kontaktowe zawierające numer telefonu lub faksu lub adres email podmiotów, z którymi zawarto umowę lub porozumienie dotyczące usuwania unieruchomionych statków powietrznych, oraz osób odpowiedzialnych za koordynację tych działań;
2) zasady powiadamiania i uzgadniania z właścicielem lub użytkownikiem unieruchomionego statku powietrznego sposobu i czasu usunięcia tego statku powietrznego oraz warunków jego zabezpieczenia;
3) zasady dokumentowania przebiegu usuwania unieruchomionego statku powietrznego;
4) warunki konieczne do spełnienia przed przystąpieniem do usuwania unieruchomionego statku powietrznego, w tym dotyczące działania lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych, właściwej komisji badania wypadków lotniczych, prokuratora lub Policji.
Rozdział 4
Warunki eksploatacji lotnisk użytku wyłącznego
§ 32.[Struktura zarządzania lotniskiem] Zarządzający lotniskiem określa strukturę zarządzania lotniskiem, w tym zadania i obowiązki personelu, oraz zapewnia środki techniczne w liczbie uwzględniającej zakres zadań i obowiązków wynikających z art. 68 i 69 ustawy.
§ 32a. [Wdrożenie na lotnisku SMS] Zarządzający lotniskiem wdraża na lotnisku SMS, w ramach którego:
1) wyznacza osobę odpowiedzialną za SMS na lotnisku;
2) przeprowadza, nie rzadziej niż co 12 miesięcy, identyfikację zagrożeń polegającą na wskazaniu czynników mających negatywny wpływ na poziom bezpieczeństwa na lotnisku;
3) przeprowadza analizę zdarzeń z udziałem statków powietrznych, które miały miejsce na lotnisku, i podejmuje działania mające na celu zapobieganie takim zdarzeniom w przyszłości;
4) przeprowadza analizę bezpieczeństwa przed dokonaniem istotnej zmiany eksploatacyjnych i technicznych cech lotniska, w sposób określony w § 3 ust. 3.
§ 33. [Procedury operacyjne] 1. W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska zarządzający lotniskiem opracowuje i wdraża procedury operacyjne, które określają metody postępowania w zakresie:
1) zgłaszania informacji do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy;
2) inspekcji PRN;
3) ruchu pojazdów i osób w PRN;
4) zarządzania płytą postojową lub stanowiskiem postojowym;
5) bezpieczeństwa na płycie postojowej lub stanowisku postojowym;
6) eksploatacji i utrzymania nawierzchni PRN;
7) eksploatacji pomocy wzrokowych i systemu zasilania elektrycznego;
8) odśnieżania PRN, jeżeli lotnisko jest użytkowane w zimie;
9) bezpieczeństwa operacji lotniskowych w czasie wykonywania prac na lotnisku;
10) kontroli przeszkód lotniczych w obszarze ograniczeń wysokości zabudowy na lotnisku i w jego otoczeniu;
11) przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt;
12) udzielania pomocy statkom powietrznym, które znalazły się w niebezpieczeństwie na lotnisku lub w jego pobliżu;
13) usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN.
2. Procedury operacyjne powinny uwzględniać wymagania określone odpowiednio w § 24-30.
§ 34. [Procedury przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt] 1. Zarządzający lotniskiem monitoruje i kontroluje obecność zwierząt występujących na lotnisku, które mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji lotniskowych.
2. Procedury przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt powinny określać:
1) czynności dotyczące identyfikacji zagrożeń ze strony zwierząt dla operacji lotniskowych;
2) czynności dotyczące kontroli stanu ogrodzenia lotniska, jeżeli lotnisko jest ogrodzone;
3) środki i metody stosowane przez zarządzającego lotniskiem w celu kontrolowania, eliminowania lub minimalizowania zagrożeń ze strony zwierząt, w tym wnioskowanie o dokonanie redukcyjnego odstrzału zwierzyny, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 6 ustawy, oraz o wydanie zezwoleń z zakresu ochrony gatunkowej;
4) sposób sporządzania oceny skuteczności czynności podejmowanych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt.
§ 34a.[Obowiązek zapewnienia w terminach i godzinach otwarcia lotniska udzielenia pierwszej pomocy na lotnisku oraz możliwości wezwania zespołu ratownictwa medycznego] Zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska udzielenie pierwszej pomocy na lotnisku oraz możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 35.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2015 r.
1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia 11 września 2014 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1014)
Załącznik nr 1
MINIMALNE WYPOSAŻENIE AMBULATORIUM
Lp. | Wyposażenie | Liczba |
1 | Łóżko medyczne lub wózek leżący dla pacjentów | 1 |
2 | Urządzenie monitorujące parametry (funkcje) życiowe zawierające m.in.: monitor EKG, pomiar ciśnienia tętniczego krwi oraz pomiar wysycenia tlenem krwi1) | 1 |
3 | Elektrokardiograf 12-odprowadzeniowy1) | 1 |
4 | Defibrylator manualny z możliwością wykonania kardiowersji, elektrostymulacji, posiadający możliwość pomiaru stężenia karboksyhemoglobiny i methemoglobiny oraz wspomagający resuscytację krążeniowo-oddechową1) | 1 |
5 | Przenośny zestaw tlenowy, zawierający m.in.: torbę, butlę tlenową, reduktor tlenowy, respirator transportowy | 1 |
6 | Urządzenie odsysające | 1 |
7 | Ciśnieniomierz | 1 |
8 | Pulsoksymetr | 1 |
9 | Glukometr | 1 |
10 | Termometr | 1 |
11 | Worek samorozprężalny z kompletem masek | 1 |
12 | Stacjonarna butla tlenowa 10-litrowa + reduktor | 1 |
13 | Urządzenie do dezynfekcji pomieszczeń | 1 |
14 | Wózek transportowy siedzący | 1 |
15 | Zestaw do płukania oka | 1 |
16 | Zestaw do wkłuć doszpikowych | 1 |
17 | Zestaw do odbarczania odmy drogą nakłucia jamy opłucnowej | 1 |
18 | Zestaw do konikopunkcji dla dorosłych i dzieci | 1 |
19 | Zestaw do cewnikowania | 1 |
1) Wyposażenie wymienione w lp. 2-4 może zapewniać jedno urządzenie.
Załącznik nr 2
MINIMALNE WYPOSAŻENIE MEDYCZNE NA LOTNISKU DO ZABEZPIECZENIA ZDARZENIA MASOWEGO
Tabela 1. Minimalne wyposażenie medyczne na lotnisku, które w poprzednim roku kalendarzowym obsłużyło do 1 mln pasażerów
Lp. | Wyposażenie | Liczba |
1 | Plakietki segregacyjne w zestawach do segregacji medycznej | Równa co najmniej liczbie osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
2 | Nosze ortopedyczne ze stabilizatorami głowy i pasami mocującymi | Równa co najmniej 15% liczby osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
3 | Szyny unieruchamiające, konwencjonalne lub pneumatyczne | Równa co najmniej 15% liczby osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
4 | Kołnierze ortopedyczne dla dorosłych i dzieci | Równa co najmniej 15% liczby osób mogących się znajdować na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko; 10% z tej liczby powinny stanowić kołnierze ortopedyczne dla dzieci |
5 | Samodzielne zestawy ratownictwa | Równa co najmniej 15% liczby osób mogących się znajdować na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
6 | Urządzenia odsysające możliwe do wykorzystania przez wielu pacjentów | 2 |
7 | Worki z tworzywa lub trumny na zwłoki | Równa co najmniej 25% liczby osób mogących znajdować się na pokładzie największego statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
8 | Folie termiczne | Równa liczbie osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
9 | Ogrzewany i oświetlony namiot lub namioty dla poszkodowanych | Minimalna liczba stanowisk do jednoczesnego przebywania w pozycji leżącej wewnątrz namiotu równa 5% liczby osób mogących znajdować się na podkładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
1) Minimalną zawartość wyposażenia samodzielnego zestawu ratownictwa medycznego określa tabela 3.
2) Dopuszcza się przechowywanie w pojemnikach, skrzyniach itp., pod warunkiem utrzymania odpowiedniej liczby poszczególnych wyrobów.
Tabela 2. Minimalne wyposażenie medyczne na lotnisku, które w poprzednim roku kalendarzowym obsłużyło powyżej 1 mln pasażerów
Lp. | Wyposażenie | Liczba |
1 | Plakietki segregacyjne w zestawach do segregacji medycznej | Równa co najmniej liczbie osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
2 | Nosze ortopedyczne ze stabilizatorami głowy i pasami mocującymi | Równa co najmniej 15% liczby osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
3 | Szyny unieruchamiające, konwencjonalne lub pneumatyczne | Równa co najmniej 15% liczby osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
4 | Kołnierze ortopedyczne dla dorosłych i dzieci | Równa co najmniej 15% liczby osób mogących się znajdować na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko; 10% z tej liczby powinny stanowić kołnierze ortopedyczne dla dzieci |
5 | Samodzielne zestawy ratownictwa medycznego1), 2) | Równa co najmniej 15% liczby osób mogących się znajdować na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
6 | Zestaw lub zestawy do tlenoterapii masowej, posiadające możliwość wentylowania pacjentów FiO2 powyżej 90% przez minimum 20 minut3) | Minimalna liczba stanowisk do jednoczesnej tlenoterapii powinna być równa 15% liczby osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
7 | Zestawy infuzyjne obejmujące płyny dożylne, zestawy do podawania płynów oraz podgrzewacz do płynów infuzyjnych4) | Minimalna liczba zestawów infuzyjnych równa 15% liczby osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
8 | Zestaw wkłuć doszpikowych5) | 15 kompletów, w tym 2 dla dzieci |
9 | Plecakowe zestawy do resuscytacji i zaawansowanego udrażniania dróg oddechowych, umożliwiające co najmniej założenie przyrządów nagłośniowych i rurek intubacyjnych, odessanie dróg oddechowych, prowadzenie wentylacji zastępczej, wyposażenie w produkty lecznicze i wyroby medyczne5), 6) | Minimalna liczba zestawów równa 5% liczby osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
10 | Defibrylatory manualne z możliwością wykonania kardiowersji, elektrostymulacji i 12-odprowadzeniowego EKG oraz monitorowania EtCO25) | 2 |
11 | Przenośny zestaw tlenowy, zawierający m.in.: torbę, butlę tlenową, reduktor tlenowy, respirator transportowy | 2 |
12 | Urządzenia odsysające możliwe do wykorzystania przez wielu pacjentów | 2 |
13 | Worki z tworzywa lub trumny na zwłoki | Równa co najmniej 25% liczby osób mogących znajdować się na pokładzie największego statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
14 | Folie termiczne | Równa liczbie osób mogących znajdować się na pokładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
15 | Ogrzewany i oświetlony namiot lub namioty dla poszkodowanych | Minimalna liczba stanowisk do jednoczesnego przebywania w pozycji leżącej wewnątrz namiotu równa 5% liczby osób mogących znajdować się na podkładzie statku powietrznego przewożącego największą liczbę osób, wykonującego połączenia regularne na dane lotnisko |
16 | Tuba głośnomówiąca | 1 |
17 | Agregat prądotwórczy do zasilania | 1 |
18 | Maszt oświetleniowy / robot z najaśnicą 4 x 500 W żarnikowych lub wykonanych w innej technologii | 1 |
19 | Przenośne urządzenie wspierające segregację poszkodowanych, umożliwiające m.in.: szybki i dokładny pomiar ciśnienia tętniczego krwi, częstości tętna, temperatury i SpO2 | 1 |
1) Minimalną zawartość wyposażenia samodzielnego zestawu ratownictwa medycznego określa tabela 4.
2) Dopuszcza się przechowywanie w pojemnikach, skrzyniach itp., pod warunkiem utrzymania odpowiedniej liczby poszczególnych wyrobów.
3) Z wykorzystaniem wyposażenia pojazdów pożarniczych i ambulatorium.
4) Minimalną zawartość wyposażenia zestawu infuzyjnego, zestawu do podawania płynów oraz podgrzewacza do płynów infuzyjnych określa tabela 5.
5) Z wykorzystaniem wyposażenia wozów strażackich i ambulatorium.
6) Wyposażenie plecakowego zestawu do resuscytacji i zaawansowanego udrażniania dróg oddechowych określa tabela 6.
Tabela 3. Minimalna zawartość wyposażenia samodzielnego zestawu ratownictwa medycznego dla lotnisk obsługujących do 1 mln pasażerów rocznie
Lp. | Wyposażenie | Liczba |
1 | 0,9% NaCl w pojemniku plastikowym 10 ml | 5 |
2 | 0,9% NaCl w pojemniku plastikowym 250 ml | 2 |
3 | Aparat do płukania oka z bocznym odpływem o pojemności 150 ml (+/- 50 ml) | 1 |
4 | Butla tlenowa z możliwością pracy w pozycji pionowej o pojemności sprężonego tlenu min. 400 litrów przy ciśnieniu 150 bar, ciśnienie robocze min. 200 atm | 1 |
5 | Filtr bakteryjny dla dorosłych dla HIV, hepatitis C, TBC | 5 |
6 | Folia do przykrywania zwłok | 5 |
7 | Jednorazowe rurki krtaniowe lub maski krtaniowe w różnych rozmiarach z uchwytem (komplet 3 sztuki) | 1 |
8 | Maski tlenowe - dwie duże i jedna mała, min. 95% tlenu rezerwuary tlenu z przewodami tlenowymi - przezroczyste (komplet 3 sztuki) | 1 |
9 | Jednorazowy wskaźnik dwutlenku węgla w powietrzu wydychanym | 3 |
10 | Nożyczki ratownicze atraumatyczne o długości min. 16 cm | 1 |
11 | Okulary ochronne | 2 |
12 | Opaska zaciskowa (taktyczna) | 2 |
13 | Opatrunek oczny | 1 |
14 | Opatrunek wentylowy (zastawkowy) do zabezpieczenia rany klatki piersiowej | 1 |
15 | Opatrunki konwencjonalne: | |
bandaż dziany szerokości 5 cm | 5 | |
bandaż dziany szerokości 10 cm | 5 | |
bandaż elastyczny o szerokości 10 cm | 5 | |
bandaż elastyczny o szerokości 12 cm | 5 | |
chusta trójkątna tekstylna | 2 | |
elastyczna siatka opatrunkowa nr 2 | 1 | |
elastyczna siatka opatrunkowa nr 4 | 1 | |
elastyczna siatka opatrunkowa nr 6 | 1 | |
gaza opatrunkowa jałowa 1 m2 | 5 | |
gaza opatrunkowa jałowa 0,5 m2 | 5 | |
gaza opatrunkowa jałowa 0,25 m2 | 5 | |
kompresy gazowe jałowe 10 cm x 10 cm | 10 | |
opatrunek osobisty typ „W" | 2 | |
16 | Sterylne opatrunki oparzeniowe: | |
10 cm x 10 cm | 2 | |
20 cm x 20 cm | 2 | |
żel schładzający w opakowaniu min. 120 ml | 1 | |
17 | Płyn do dezynfekcji rąk min. 250 ml | 2 |
18 | Przewód tlenowy o długości 10 m | 1 |
19 | Przylepiec bez opatrunku 25 mm x 5 m | 1 |
20 | Przylepiec z opatrunkiem 6 cm x 1 m | 1 |
21 | Reduktor łączący butlę tlenową z odbiornikami tlenu wyposażony w regulator przepływu tlenu obrotowy, wyposażony w gniazdo szybkozłącza w systemie AGA | 1 |
22 | Rękawiczki ochronne (para) | 10 |
23 | Rurki ustno-gardłowe (komplet rozmiarów 6 sztuk) | 1 |
24 | Torba transportowa / plecak transportowy | 1 |
25 | Worek plastikowy z zamknięciem na amputowane części ciała | 2 |
26 | Worek plastikowy z zamknięciem na odpady medyczne koloru czerwonego | 2 |
27 | Worek samorozprężalny dla dorosłych o konstrukcji umożliwiającej wentylację bierną i czynną 100% tlenem (z rezerwuarem tlenowym), z maską twarzową o 2 rozmiarach, przeźroczystą i obrotową | 1 |
28 | Worek samorozprężalny dla dzieci o konstrukcji umożliwiającej wentylację bierną i czynną 100% tlenem (z rezerwuarem tlenowym), z maską twarzową o 2 rozmiarach, przeźroczystą i obrotową | 1 |
Tabela 4. Minimalna zawartość wyposażenia samodzielnego zestawu ratownictwa medycznego dla lotnisk obsługujących powyżej 1 mln pasażerów rocznie
Lp. | Wyposażenie | Liczba w samodzielnym zestawie ratownictwa medycznego |
1 | Opatrunki hemostatyczne | 2 |
2 | Opaski zaciskowe (stazy taktyczne) | 2 |
3 | Zestaw rurek ustno-gardłowych | 1 |
4 | Nożyczki ratownicze | 1 |
5 | Opatrunki konwencjonalne (gaziki, bandaże): | |
opatrunek osobisty typ „W" | 2 | |
chusta trójkątna | 2 | |
bandaż dziany szerokości 5 cm | 5 | |
bandaż dziany szerokości 10 cm | 5 | |
opaska elastyczna szerokości 10 cm | 5 | |
opaska elastyczna szerokości 12 cm | 5 | |
kompresy gazowe jałowe 10 cm x 10 cm | 5 | |
gaza opatrunkowa 1 m2 | 3 | |
gaza opatrunkowa 0,5 m2 | 3 | |
opatrunek absorpcyjny | 1 | |
siatka opatrunkowa nr 2 | 1 | |
siatka opatrunkowa nr 4 | 1 | |
siatka opatrunkowa nr 6 | 1 | |
6 | Płyn do przemywania ran min. 500 ml | 1 |
7 | Sterylne opatrunki oparzeniowe: | |
10 cm x 10 cm | 2 | |
20 cm x 20 cm | 2 | |
żel schładzający w opakowaniu min. 120 ml | 1 | |
8 | Plaster bez opatrunku 25 mm x 5 m | 1 |
9 | Plaster z opatrunkiem 60 mm x 1 m | 1 |
10 | Opatrunek oczny | 1 |
11 | Płyn do dezynfekcji rąk min. 250 ml | 1 |
12 | Opatrunki wentylowe | 1 |
Tabela 5. Minimalna zawartość wyposażenia zestawu infuzyjnego obejmującego płyny dożylne, zestawy do podawania płynów oraz podgrzewacz do płynów infuzyjnych
Lp. | Wyposażenie | Liczba w zestawie |
1 | Płyny infuzyjne 500 ml (np. 0,9% NaCl) | 1 |
2 | Aparaty do przetaczania płynów | 2 |
3 | Wkłucia dożylne w rozmiarze: | |
22G | 1 | |
20G | 1 | |
8G | 1 | |
17G | 1 | |
4 | Igły jednorazowe w rozmiarze: | |
0,6 | 2 opakowania | |
0,8 | 2 opakowania | |
1,2 | 2 opakowania | |
5 | Strzykawki jednorazowe o pojemności: | |
2 ml | 4 | |
5 ml | 4 | |
10 ml | 4 | |
20 ml | 4 | |
6 | Gaziki do dezynfekcji | 2 |
7 | Gaziki jałowe 5 cm x 5 cm (opakowanie po 3 sztuki) | 1 |
8 | Staza | 1 |
9 | Przepływowy ogrzewacz płynów infuzyjnych | 1 |
10 | Plaster bez opatrunku 25 mm x 5 m | 1 |
Tabela 6. Wyposażenie plecakowego zestawu do resuscytacji i zaawansowanego udrażniania dróg oddechowych
Lp. | Wyposażenie | Liczba w plecakowym zestawie |
1 | Laryngoskop z kompletem łyżek | 1 |
2 | Worek samorozprężalny dla dorosłych i dzieci z kompletem masek | 1 |
3 | Filtr bakteryjny | 1 |
4 | Ssak ręczny | 1 |
5 | Zestaw rurek intubacyjnych w rozmiarach 4, 5, 6, 7, 8, 9 | 1 |
6 | Kleszcze Magilla | 1 |
7 | Prowadnica do rurki intubacyjnej | 1 |
8 | Zestaw masek krtaniowych w rozmiarach 2, 3, 4, 5 | 1 |
9 | Jednorazowy detektor CO2 | 1 |
10 | Mocowanie rurki intubacyjnej | 1 |
11 | Stetoskop | 1 |
12 | Igła do dekompresji klatki piersiowej | 1 |
13 | Mankiet do ciśnieniowego toczenia płynów | 1 |
14 | Kompres gazowy 5 cm x 5 cm | 3 |
15 | Strzykawki jednorazowe o pojemności: | |
2 ml | 4 | |
5 ml | 4 | |
10 ml | 4 | |
20 ml | 4 | |
16 | Igły jednorazowe w rozmiarze: | |
0,6 | 4 | |
0,8 | 4 | |
1,2 | 4 | |
17 | Wkłucia dożylne w rozmiarze: | |
22G | 2 | |
20G | 2 | |
18G | 2 | |
17G | 2 | |
18 | Aparat do toczenia płynów | 2 |
19 | Ampularium z lekami przeciwbólowymi oraz resuscytacyjnymi, w tym leki przeciwbólowe narkotyczne dopuszczone do stosowania przez lekarzy, personel pielęgniarski i ratowników medycznych | 1 |
20 | Gaziki do dezynfekcji | 5 |
21 | Okleina do wkłuć dożylnych | 5 |
22 | Staza | 1 |
23 | Rękawiczki jednorazowe bezpudrowe (para) | 10 |
24 | Płyny infuzyjne 500 ml (np. 0,9% NaCl) | 2 |