Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-29
Wersja aktualna od 2022-12-29
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)
z dnia 12 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania2)
Na podstawie art. 118 ust. 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania] W rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania (Dz. U. poz. 1325) wprowadza się następujące zmiany:
1) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a) w ust. 3:
- w pkt 11 we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy „ , w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym",
- po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
„11a) wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w zakresie:
a) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczonej zgodnie ze wzorem:
,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHA,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,
nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LDWN,
ARHA,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:
- w przypadku dróg:
,
- w przypadku linii kolejowych:
,
,
- w przypadku lotnisk:
.
Wskaźnik ARHA,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- 75,0-79,9 dB,
- większe lub równe 80 dB (≥80 dB),
b) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHSD,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LN,
nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LN,
ARHSD,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:
- w przypadku dróg:
,
- w przypadku linii kolejowych:
,
- w przypadku lotnisk:
.
Wskaźnik ARHSD,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 50,0-54,9 dB,
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- większe lub równe 75 dB (≥75 dB),
c) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego3) obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
𝑁𝐼𝐻𝐷,𝑦 = 𝑃𝐴𝐹𝐼𝐻𝐷 * 𝐼𝑦 * 𝑃,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NIHD,y - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca na ocenianym obszarze y,
IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,
Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, na którym znajduje się obszar y,
P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu),
𝑃𝐴𝐹𝐼𝐻𝐷 - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:
,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
pj - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu LDWN,
RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu LDWN.
RRj dla LDWN większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu LDWN, zgodnie ze wzorem:
,
z tym że dla LDWN nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.
Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- 75,0-79,9 dB,
- większe lub równe 80 dB (≥80 dB);",
- w pkt 14 w części wspólnej skreśla się wyrazy „w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,",
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Część opisowa jest przejrzysta, zrozumiała i przystępna. Zawiera podsumowanie z wyszczególnieniem najważniejszych zagadnień.",
c) w ust. 8 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Jeżeli dla danego obszaru nie jest dostępny NMT1 lub NMT2, można wykorzystać NMT3.";
2) w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Na mapach sporządzanych dla głównych linii kolejowych ujmuje się dane dla odcinków głównych linii kolejowych położonych poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy.",
b) w ust. 4 po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:
„10a) wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w zakresie:
a) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczonej zgodnie ze wzorem:
,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHA,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,
nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LDWN,
ARHA,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:
- w przypadku dróg:
,
- w przypadku linii kolejowych:
,
- w przypadku lotnisk:
,
Wskaźnik ARHA,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- 75,0-79,9 dB,
- większe lub równe 80 dB (≥80 dB),
b) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHSD,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LN,
nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LN,
ARHSD,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:
- w przypadku dróg:
,
- w przypadku linii kolejowych:
,
- w przypadku lotnisk:
.
Wskaźnik ARHSD,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 50,0-54,9 dB,
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- większe lub równe 75 dB (≥75 dB),
c) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego4) obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
𝑁𝐼𝐻𝐷,𝑦 = 𝑃𝐴𝐹𝐼𝐻𝐷 * 𝐼𝑦 * 𝑃,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NIHD,y - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca na ocenianym obszarze y,
IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,
Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, na którym znajduje się obszar y,
P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu),
𝑃𝐴𝐹𝐼𝐻𝐷 - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:
,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
𝑝𝑗 - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu LDWN,
RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu LDWN.
RRj dla LDWN większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu LDWN, zgodnie ze wzorem:
,
z tym że dla LDWN nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.
Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- 75,0-79,9 dB,
- większe lub równe 80 dB (≥80 dB);",
c) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Część opisowa jest przejrzysta, zrozumiała i przystępna. Zawiera podsumowanie z wyszczególnieniem najważniejszych zagadnień.",
d) w ust. 9 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Jeżeli dla danego obszaru nie jest dostępny NMT1 lub NMT2, można wykorzystać NMT3.",
e) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Części graficzne map, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, są udostępniane zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.".
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Klimatu i Środowiska: wz. M. Golińska
1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 189 z 18.07.2002, str. 12 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2018, str. 35, Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241, Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132 oraz Dz. Urz. UE L 269 z 28.07.2021, str. 65).
3) W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.
4) W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.