Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 2786
Wersja aktualna od 2022-12-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 2786
Wersja aktualna od 2022-12-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)

z dnia 7 grudnia 2022 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem2)

Na podstawie art. 119a ust. 12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Rozporządzenie w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem] W rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem (Dz. U. poz. 1409) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 2 w pkt 5 w lit. d kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

„6) historię udziału społeczeństwa w opracowaniu dokumentu na zasadach, o których mowa w art. 119a ust. 5 ustawy.”;

2) w § 4 w ust. 1:

a) w pkt 1 wyrazy „łącznie z wyznaczeniem obszarów cichych” zastępuje się wyrazami „łącznie ze środkami zachowania obszarów cichych”,

b) pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

„2) zestawienie szacunków dotyczących zmniejszenia liczby osób:

a) dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości, obliczonej zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

b) dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu, obliczonej zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia,

c) dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego, obliczonej, o ile dane są dostępne, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

3) długofalową strategię ukierunkowaną na określenie i realizację celów w zakresie ochrony przed hałasem, w tym także identyfikację obszarów, które powinny zostać wyznaczone jako obszary ciche w aglomeracji i poza aglomeracją;”,

c) pkt 6 otrzymuje brzmienie:

„6) zestawienie szacunkowych kosztów realizacji programu oraz ich źródeł finansowania, w tym szacunkowych kosztów realizacji poszczególnych działań, o których mowa w pkt 1, oraz ocenę efektywności kosztowej i ocenę relacji kosztów do korzyści, o ile są możliwe do oszacowania;”;

3) w § 6:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3, określa się na podstawie wskaźnika infoRgrafika o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.”,

b) uchyla się ust. 4 i 5,

c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Kolejność realizacji zadań programu ustala się, zaczynając od terenów o najwyższej wartości wskaźnika infoRgrafika , o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.”;

4) dodaje się załączniki nr 1–3 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załącznikach nr 1–3 do niniejszego rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Klimatu i Środowiska: A. Moskwa


1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 189 z 18.07.2002, str. 12 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2018, str. 35, Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241, Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132 oraz Dz. Urz. UE L 269 z 28.07.2021, str. 65).

Załączniki do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska
z dnia 7 grudnia 2022 r. (Dz. U. poz. 2786)

Załącznik nr 1

WZÓR NA OBLICZENIE SZACUNKÓW DOTYCZĄCYCH ZMNIEJSZENIA LICZBY OSÓB DOTKNIĘTYCH SZKODLIWYM SKUTKIEM HAŁASU W POSTACI ZNACZNEJ UCIĄŻLIWOŚCI

1. Szacunek zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych uciążliwości oblicza się zgodnie ze wzorem:

infoRgrafika

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

1) RHA,x – wskaźnik określający zmniejszenie liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości;

2) HA – szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości;

3) x – źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska);

4) infoRgrafika – wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczony dla sytuacji aktualnej, uzyskany ze strategicznych map hałasu;

5) infoRgrafika – wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczony dla sytuacji przyszłej z podjęciem działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem;

6) NHa,x wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczony zgodnie ze wzorem:

infoRgrafika

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a) HA – szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,

b) x – źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

c) j – przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,

d) nj liczbę osób narażonych na hałas z przedziału j wartości wskaźnika LDWN,

e) ARHA,x,j prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:

– w przypadku dróg:

infoRgrafika

– w przypadku linii kolejowych:

infoRgrafika

– w przypadku lotnisk:

infoRgrafika

2. Wskaźnik ARHA,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

1) 55,0–59,9 dB;

2) 60,0–64,9 dB;

3) 65,0–69,9 dB;

4) 70,0–74,9 dB;

5) 75,0–79,9 dB;

6) większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB).

Załącznik nr 2

WZÓR NA OBLICZENIE SZACUNKÓW DOTYCZĄCYCH ZMNIEJSZENIA LICZBY OSÓB DOTKNIĘTYCH SZKODLIWYM SKUTKIEM HAŁASU W POSTACI ZNACZNYCH ZABURZEŃ SNU

1. Szacunek zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu oblicza się zgodnie ze wzorem:

infoRgrafika

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

1) RHSD,x wskaźnik określający zmniejszenie liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu;

2) HSD – szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu;

3) x – źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska);

4) infoRgrafika – wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczony dla sytuacji aktualnej, uzyskany ze strategicznych map hałasu;

5) infoRgrafika – wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczony dla sytuacji przyszłej z podjęciem działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem;

6) NHSD,x wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczony zgodnie ze wzorem:

infoRgrafika

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a) HSD – szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,

b) x – źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

c) j – przedziały wartości wskaźnika hałasu LN,

d) nj liczbę osób narażonych na hałas z przedziału j wartości wskaźnika LN,

e) ARHSD,x,j prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:

– w przypadku dróg:

infoRgrafika

– w przypadku linii kolejowych:

infoRgrafika

– w przypadku lotnisk:

infoRgrafika

2. Wskaźnik ARHSD,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

1) 50,0–54,9 dB;

2) 55,0–59,9 dB;

3) 60,0–64,9 dB;

4) 65,0–69,9 dB;

5) 70,0–74,9 dB;

6) większe lub równe 75 dB (≥ 75 dB).

Załącznik nr 3

WZÓR NA OBLICZENIE SZACUNKÓW DOTYCZĄCYCH ZMNIEJSZENIA LICZBY OSÓB DOTKNIĘTYCH SZKODLIWYM SKUTKIEM HAŁASU W POSTACI CHOROBY NIEDOKRWIENNEJ SERCA WSKUTEK ODDZIAŁYWANIA HAŁASU DROGOWEGO

1. Szacunek zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego1) oblicza się zgodnie ze wzorem:

infoRgrafika

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

1) RIHD,y – wskaźnik określający zmniejszenie liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego;

2) IHD – szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca;

3) infoRgrafika – wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego obliczony na ocenianym obszarze y dla sytuacji aktualnej, uzyskany ze strategicznych map hałasu;

4) infoRgrafika – wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego obliczony na ocenianym obszarze y dla sytuacji przyszłej z podjęciem działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem;

5) NIHD,y – wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego obliczony zgodnie ze wzorem:

infoRgrafika

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a) IHD – szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,

b) PAFIHD – odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:

infoRgrafika

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

pj – odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu LDWN,

RRj – ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu LDWN,

c) Iy – współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, w którym znajduje się obszar y,

d) P – całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu).

2. RRj dla LDWN większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu LDWN zgodnie ze wzorem:

infoRgrafika

z tym że dla LDWN nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.

3. Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

1) 55,0–59,9 dB;

2) 60,0–64,9 dB;

3) 65,0–69,9 dB;

4) 70,0–74,9 dB;

5) 75,0–79,9 dB;

6) większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB).


1) W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00