Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-09-01 do 2023-09-01
Wersja archiwalna od 2022-09-01 do 2023-09-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 13 maja 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych
Na podstawie art. 47 ust. 1a i 4a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych] W rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2149) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 6 skreśla się wyrazy „z wyłączeniem klas albo semestrów programowo najniższych,”;
2) po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:
„§ 6a. Uczeń ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia może po ukończeniu klasy VI zmienić dotychczas realizowane zajęcia jako przedmiot główny – instrument główny na zajęcia rytmiki realizowane jako przedmiot główny w klasach VII i VIII. W takim przypadku uczeń w klasach VII i VIII realizuje zajęcia edukacyjne artystyczne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli 3.”;
3) uchyla się § 7;
4) w załączniku nr 1:
a) w objaśnieniach do tabeli 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W klasach I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia na zajęcia wychowania fizycznego należy przeznaczyć po 3 godziny tygodniowo w każdej klasie.”,
b) w tabeli 2 w poz. 3 w kolumnie „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne” wyraz „Rytmika” zastępuje się wyrazami „Podstawy rytmiki”,
c) w objaśnieniach do tabeli 2 w poz. 2 wyrazy „Zajęcia są prowadzone indywidualnie.” zastępuje się wyrazami „Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia nie są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.”,
d) dodaje się tabelę 3 w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
5) w załączniku nr 2:
a) w tabeli 1 w poz. 3 w kolumnie „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne” wyraz „Rytmika” zastępuje się wyrazami „Podstawy rytmiki”,
b) użyte w objaśnieniach do tabeli 1 w poz. 2 oraz w objaśnieniach do tabeli 2 w poz. 2 wyrazy „Zajęcia są prowadzone indywidualnie.” zastępuje się wyrazami „Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia nie są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.”;
6) załącznik nr 3 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
7) w załączniku nr 4:
a) w objaśnieniach do tabeli 1:
– w poz. 2 skreśla się zdanie trzecie,
– skreśla się wyrazy:
„Poz. 5
Zajęcia mogą być prowadzone łącznie z nauką akompaniamentu. W przypadku uczniów klasy perkusji zajęcia są prowadzone jako zespół perkusyjny.”,
b) użyte w objaśnieniach do tabeli 2 w poz. 7 oraz w objaśnieniach do tabeli 3 w poz. 7 wyrazy „Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów grających jednocześnie.” zastępuje się wyrazami „Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów.”,
c) w tabeli 4:
– w poz. 2:
– – w kolumnie „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne” po wyrazie „Fortepian” dodaje się wyrazy „dla rytmiki”,
– – w kolumnie „Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia” wyraz „12” zastępuje się wyrazem „10”,
– w wierszu „Razem” w kolumnie „Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia” wyraz „74” zastępuje się wyrazem „72”,
d) w objaśnieniach do tabeli 4 skreśla się wyrazy:
„Poz. 1, 4 i 5
Zajęcia są prowadzone w grupach.”,
e) w objaśnieniach do tabeli 5 skreśla się wyrazy:
„Poz. 5 i 6
Zajęcia są prowadzone w grupach.”,
f) użyte w tabeli 6 w poz. 4 w kolumnie „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne” oraz w tabeli 7 w poz. 4 w kolumnie „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne” wyrazy „Dykcja z recytacją” zastępuje się wyrazami „Dykcja i recytacja”,
g) w objaśnieniach do tabeli 6 w poz. 7 i tabeli 7 w poz. 7 wyrazy „Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów.” zastępuje się wyrazami „Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów.”,
h) w objaśnieniach do tabeli 8 w poz. 1 wyrazy „Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 4 uczniów.” zastępuje się wyrazami „Zajęcia są prowadzone indywidualnie.”;
8) w załączniku nr 5 tabela 1 oraz objaśnienia do tabeli 1 otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;
9) w załączniku nr 6 tabela 2 oraz objaśnienia do tabeli 2 otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Ramowy plan nauczania] 1. Ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się:
1) w roku szkolnym 2022/2023 w klasach I–VII tej szkoły;
2) począwszy od roku szkolnego 2023/2024 we wszystkich klasach tej szkoły.
2. Ramowy plan nauczania dla szkoły muzycznej I stopnia, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się we wszystkich klasach tej szkoły.
3. Ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2022/2023 w klasie I ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.
4. Ramowy plan nauczania dla szkoły muzycznej II stopnia, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się we wszystkich klasach tej szkoły.
5. Ramowy plan nauczania dla liceum sztuk plastycznych, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2022/2023 w klasie I liceum sztuk plastycznych, a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.
6. Ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły baletowej, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się:
1) w roku szkolnym 2022/2023 w klasach I–VI tej szkoły;
2) w roku szkolnym 2023/2024 w klasach I–VII tej szkoły;
3) w roku szkolnym 2024/2025 w klasach I–VIII tej szkoły;
4) począwszy od roku szkolnego 2025/2026 we wszystkich klasach tej szkoły.
§ 3.[Ramowy plan nauczania] 1. W roku szkolnym 2022/2023 w klasie VIII ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia stosuje się ramowy plan nauczania, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.
2. Ramowy plan nauczania dla liceum sztuk plastycznych, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się:
1) w roku szkolnym 2022/2023 w klasach II–IV tej szkoły;
2) w roku szkolnym 2023/2024 w klasach III–V tej szkoły;
3) w roku szkolnym 2024/2025 w klasach IV i V tej szkoły;
4) w roku szkolnym 2025/2026 w klasie V tej szkoły.
3. Ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły baletowej, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się:
1) w roku szkolnym 2022/2023 w klasach VII–IX tej szkoły;
2) w roku szkolnym 2023/2024 w klasach VIII i IX tej szkoły;
3) w roku szkolnym 2024/2025 w klasie IX tej szkoły.
§ 4.[Ramowy plan nauczania w zakresie zajęć edukacyjnych ogólnokształcących i zajęć edukacyjnych artystycznych] 1. W klasach dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia, prowadzonych w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia:
1) w zakresie zajęć edukacyjnych ogólnokształcących:
a) w latach szkolnych:
– 2022/2023 i 2023/2024 w klasie III stosuje się ramowy plan nauczania dla klasy I ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, określony w tabeli 1 oraz w ust. 1, 2 i 4–14 objaśnień do tabeli 1 załącznika nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,
– 2023/2024 i 2024/2025 w klasie IV stosuje się ramowy plan nauczania dla klasy II ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, określony w tabeli 1 oraz w ust. 1, 2, 4, 5 i 7–14 objaśnień do tabeli 1 załącznika nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,
– 2024/2025 i 2025/2026 w klasie V stosuje się ramowy plan nauczania dla klasy III ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, określony w tabeli 1 oraz w ust. 1, 2, 4, 5 i 7–14 objaśnień do tabeli 1 załącznika nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,
– 2025/2026 i 2026/2027 w klasie VI stosuje się ramowy plan nauczania dla klasy IV ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, określony w tabeli 1 oraz w ust. 1–5, 7 i 9–14 objaśnień do tabeli 1 załącznika nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,
b) w roku szkolnym:
– 2022/2023 w klasach II i IV–VI,
– 2023/2024 w klasach V i VI,
– 2024/2025 w klasie VI
– stosuje się ramowy plan nauczania, określony w tabeli 1 i objaśnieniach do tabeli 1 załącznika nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym;
2) w zakresie zajęć edukacyjnych artystycznych stosuje się ramowy plan nauczania, określony w tabelach 2–7 i objaśnieniach do tabel 2–7 załącznika nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, do czasu zakończenia kształcenia w tych klasach;
3) zajęcia edukacyjne ogólnokształcące i zajęcia edukacyjne artystyczne realizowane w grupach:
a) w klasie III w latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024 mogą być realizowane w grupach międzyklasowych z klasą I ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia,
b) w klasie IV w latach szkolnych 2023/2024 i 2024/2025 mogą być realizowane w grupach międzyklasowych z klasą II ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia,
c) w klasie V w latach szkolnych 2024/2025 i 2025/2026 mogą być realizowane w grupach międzyklasowych z klasą III ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia,
d) w klasie VI w latach szkolnych 2025/2026 i 2026/2027 mogą być realizowane w grupach międzyklasowych z klasą IV ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia.
2. Uczeń klasy II dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia prowadzonej w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia realizujący specjalność instrumentalistyka, rytmika lub lutnictwo może po ukończeniu tej klasy zmienić dotychczas realizowaną specjalność na specjalność instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka lub wokalistyka jazzowa. W takim przypadku, począwszy od klasy III dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia prowadzonej w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, uczeń realizuje zajęcia edukacyjne artystyczne określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, odpowiednio w tabeli 3, 6 lub 7.
§ 5.[Taniec jako przedmiot w zakresie rozszerzonym] Ramowe plany nauczania, o których mowa w § 2 ust. 3, 5 i 6 oraz w § 4 ust. 1, w zakresie realizacji przedmiotu historia tańca jako przedmiotu w zakresie rozszerzonym w ramach zajęć edukacyjnych ogólnokształcących, stosuje się od dnia 1 września 2023 r.
§ 6.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r., z wyjątkiem § 1 pkt 2 i pkt 4 lit. d, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1951).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 13 maja 2022 r. (poz. 1068)
Załącznik nr 1
8-letni cykl kształcenia
klasy I–VIII – dla uczniów zmieniających w klasie VII przedmiot główny
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia w klasach: | |
I–VI | VII–VIII | ||
1 | Instrument główny | 10 | - |
2 | Rytmika | - | 4 |
3 | Fortepian dodatkowy | 1 1/3 | - |
4 | Fortepian dla rytmiki | - | 2 2/3 |
5 | Improwizacja fortepianowa | - | 2 |
6 | Podstawy rytmiki | 3 | - |
7 | Kształcenie słuchu | 12 | 4 |
8 | Zajęcia z akompaniatorem | X | - |
9 | Audycje muzyczne | 3 | - |
10 | Chór, orkiestra lub zespół instrumentalny | 10 | |
11 | Literatura muzyczna | - | 2 |
12 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | - | 2 |
Razem w klasach I–VIII | 56 | ||
Inne zajęcia edukacyjne | X | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 8 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczne sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z instrumentu głównego, oprócz uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 4 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6 i 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. W klasach I–III zaleca się prowadzenie zajęć w bloku przedmiotowym przez nauczyciela rytmiki.
Poz. 8
Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary.
Poz. 9, 11 i 12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów.
Poz. 10
Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista.
Załącznik nr 2
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | Tygodniowy wymiar godzin w klasie | Razem liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |||
I | II | III | IV | |||
Zakres podstawowy | ||||||
1 | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
3 | Drugi język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
4 | Filozofia lub plastyka, lub język łaciński i kultura antyczna | 1 | - | - | - | 1 |
5 | Historia | 2 | 2 | 2 | 1 | 7 |
6 | Historia i teraźniejszość | 2 | 1 | - | - | 3 |
7 | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 1 | - | - | 2 |
8 | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
9 | Biologia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
10 | Chemia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
11 | Fizyka | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
12 | Matematyka | 3 | 4 | 3 | 4 | 14 |
13 | Informatyka | 1 | 1 | 1 | - | 3 |
14 | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
15 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 | - | - | - | 1 |
16 | Zajęcia z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą | 32 | 26 | 23 | 18 | 99 | |
Przedmioty w zakresie rozszerzonym | 3 | 3 | 4 | 4 | 14 | |
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | 35 | 29 | 27 | 22 | 113 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły | 3 | 3 | ||||
Ogółem | 116 | |||||
Religia/etyka |
| |||||
Wychowanie do życia w rodzinie |
| |||||
Dodatkowe zajęcia edukacyjne |
| |||||
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).
3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie IV nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie IV.
4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii – po 8 godzin tygodniowo;
2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki – po 6 godzin tygodniowo.
5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach I–IV.
8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie I, II lub III.
9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia muzyki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10. Dyrektor szkoły na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo
2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin niż wynikający z tabeli, przy założeniu, że w klasach I–IV na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcie edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny | 9 |
2 | Fortepian obowiązkowy | od 2 1/3 do 3 2/3 |
3 | Praca z akompaniatorem | X |
4 | Improwizacja organowa | 2 |
5 | Zespół kameralny | 2 |
6 | Orkiestra lub chór | 4 |
7 | Kształcenie słuchu | 8 |
8 | Harmonia | 6 |
9 | Historia muzyki | 8 |
10 | Formy muzyczne | 4 |
Razem |
| do 46 2/3 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć instrumentu głównego może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jako instrumentu głównego. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
W klasach I–III zajęcia z akompaniatorem są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie IV – do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe tylko dla uczniów klasy organów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia.
Poz. 7 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych, ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki rozrywkowej, naukę akompaniamentu.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka jazzowa
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny – jazzowy | 9 |
2 | Fortepian obowiązkowy – jazzowy | 3 |
3 | Kształcenie słuchu | 8 |
4 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 6 |
5 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
6 | Big-band | 4 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia muzyki | 8 |
9 | Formy muzyczne | 4 |
10 | Ćwiczenia rytmiczne | 2 |
Razem |
| 58 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego – jazzowego.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5 i 8–10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: rytmika
Tabela 4
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny – rytmika | 8 |
2 | Fortepian dla rytmiki | 7 1/3 |
3 | Improwizacja fortepianowa | 8 |
4 | Technika ruchu | 2 |
5 | Metodyka nauczania rytmiki | 2 |
6 | Kształcenie słuchu | 8 |
7 | Harmonia | 6 |
8 | Historia muzyki | 8 |
9 | Formy muzyczne | 4 |
Razem |
| 53 1/3 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 2 i 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6 i 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8 i 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: zespół rytmiki, ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji, chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: lutnictwo
Tabela 5
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny – lutnictwo | 8 |
2 | Skrzypce lub inny instrument lutniczy | 4 |
3 | Kształcenie słuchu | 8 |
4 | Harmonia | 6 |
5 | Historia muzyki | 8 |
6 | Formy muzyczne | 4 |
7 | Korekta lutnicza | 2 |
8 | Projektowanie i modelowanie | 4 |
9 | Akustyka lutnicza | 2 |
10 | Historia sztuki lutniczej | 2 |
11 | Pracownia lutnicza – ćwiczenia | 24 |
Razem |
| 72 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 5
Poz. 1 i 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5–10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 4 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka
Tabela 6
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny – śpiew | 9 |
2 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
3 | Fortepian dla wokalistów | 6 |
4 | Dykcja i recytacja | 3 |
5 | Zespół wokalny | 6 |
6 | Chór | 2 |
7 | Kształcenie słuchu | 8 |
8 | Harmonia | 6 |
9 | Historia muzyki | 8 |
10 | Formy muzyczne | 4 |
Razem |
| do 59 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 6
Poz. 1–3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 7 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka jazzowa
Tabela 7
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny – śpiew | 9 |
2 | Fortepian dla wokalistów | 3 |
3 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
4 | Dykcja i recytacja | 4 |
5 | Emisja głosu | 2 2/3 |
6 | Kształcenie słuchu | 8 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
9 | Historia muzyki | 8 |
10 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 6 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
12 | Ćwiczenia rytmiczne | 3 |
Razem |
| do 68 2/3 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 7
Poz. 1 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego – jazzowego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 6 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone razem z uczniami ze specjalności instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Poz. 8, 9, 11 i 12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo.
Załącznik nr 3
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | Tygodniowy wymiar godzin w klasie | Razem liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | ||||
I | II | III | IV | V | |||
Zakres podstawowy | |||||||
1 | Język polski | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 12 |
3 | Drugi język obcy nowożytny | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 8 |
4 | Filozofia lub muzyka, lub język łaciński i kultura antyczna | 1 | - | - | - | - | 1 |
5 | Historia | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 7 |
6 | Historia i teraźniejszość | 1 | 1 | 1 | - | - | 3 |
7 | Podstawy przedsiębiorczości | - | - | 1 | 1 | - | 2 |
8 | Geografia | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
9 | Biologia | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
10 | Chemia | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
11 | Fizyka | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
12 | Matematyka | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 14 |
13 | Informatyka | 1 | 1 | 1 | - | - | 3 |
14 | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 15 |
15 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 | - | - | - | - | 1 |
16 | Zajęcia z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą | 24 | 23 | 22 | 20 | 14 | 103 | |
Przedmioty w zakresie rozszerzonym | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 14 | |
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | 26 | 25 | 25 | 23 | 18 | 117 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły | 3 | 3 | |||||
Ogółem | 120 | ||||||
Religia/etyka |
| ||||||
Wychowanie do życia w rodzinie |
| ||||||
Dodatkowe zajęcia edukacyjne |
| ||||||
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).
3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie V nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie V.
4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w klasach I–V, należy przeznaczyć:
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii – po 8 godzin tygodniowo;
2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki – po 6 godzin tygodniowo.
5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach I–V.
8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie I, II, III lub IV.
9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia sztuki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10. Dyrektor szkoły na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo
2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w pięcioletnim cyklu kształcenia dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin, przy założeniu, że w pięcioletnim cyklu kształcenia na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).
Załącznik nr 4
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | Tygodniowy wymiar godzin w klasie | Razem w 4-letnim okresie nauczania | |||
VI | VII | VIII | IX | |||
Zakres podstawowy | ||||||
1 | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
3 | Drugi język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
4 | Filozofia lub plastyka, lub język łaciński i kultura antyczna | 1 | - | - | - | 1 |
5 | Historia | 2 | 2 | 2 | 1 | 7 |
6 | Historia i teraźniejszość | 2 | 1 | - | - | 3 |
7 | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 1 | - | - | 2 |
8 | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
9 | Biologia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
10 | Chemia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
11 | Fizyka | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
12 | Matematyka | 3 | 4 | 3 | 4 | 14 |
13 | Informatyka | 1 | 1 | 1 | - | 3 |
14 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 | - | - | - | 1 |
15 | Zajęcia z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą | 29 | 23 | 20 | 15 | 87 | |
Przedmioty w zakresie rozszerzonym | 3 | 3 | 4 | 4 | 14 | |
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | 32 | 26 | 24 | 19 | 101 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły | 3 |
|
| 3 | ||
Ogółem | 104 | |||||
Religia/etyka |
| |||||
Wychowanie do życia w rodzinie |
| |||||
Dodatkowe zajęcia edukacyjne |
| |||||
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 2
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).
3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie IX nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie IX.
4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii – po 8 godzin tygodniowo;
2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki – po 6 godzin tygodniowo.
5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie VI.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach VI–IX.
8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie VI, VII lub VIII.
9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia tańca, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10. Dyrektor szkoły, na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo
2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin, przy założeniu, że w klasach VI–IX na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).