ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 6 czerwca 2019 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych
z dnia 6 czerwca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 1247)
t.j. z dnia 26 listopada 2021 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 2149)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2022 r., poz. 1068)
Na podstawie art. 47 ust. 1a i 4a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Ramowe plany nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych] 1. Określa się ramowe plany nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych:
1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia – stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) szkoły muzycznej I stopnia – stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia – stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4) szkoły muzycznej II stopnia – stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5) liceum sztuk plastycznych – stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6) ogólnokształcącej szkoły baletowej – stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;
7) szkoły sztuki tańca – stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
8) szkoły sztuki cyrkowej – stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;
9) policealnej szkoły muzycznej – stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia;
10) policealnej szkoły plastycznej – stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia;
11) ogniska artystycznego – stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o podstawie programowej kształcenia ogólnego, należy przez to rozumieć odpowiednio podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z 2018 r. poz. 1679 oraz z 2021 r. poz. 1533) albo w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. poz. 467, z 2020 r. poz. 1248 oraz z 2021 r. poz. 1537).
§ 2.[Zakres ramowego planu nauczania] 1. Ramowy plan nauczania określa:
1) tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralny, wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) tygodniowy wymiar godzin zajęć z wychowawcą, w szczególności zajęć dotyczących istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska – w przypadku szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne;
3) inne zajęcia edukacyjne;
4) tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralny, wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły i ich przeznaczenie.
2. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi 2 godziny na ucznia.
§ 3.[Określenie wymiaru godzin] 1. Dyrektor szkoły, uwzględniając ramowy plan nauczania, ustala dla poszczególnych klas tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralny, rozkład zajęć, w którym określa dla poszczególnych klas na danym etapie edukacyjnym wymiar godzin odpowiednio:
1) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z wychowawcą;
2) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych;
3) innych zajęć edukacyjnych artystycznych;
4) dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli takie zajęcia są prowadzone;
5) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych w szczególności na:
a) zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym zajęć prowadzonych indywidualnie z uczniami wybitnie uzdolnionymi osiągającymi znaczące sukcesy artystyczne,
b) zajęcia realizujące potrzeby i zainteresowania uczniów.
2. W tygodniowym, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralnym, rozkładzie zajęć szkoły artystycznej uwzględnia się zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych, a w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne również wymiar godzin:
1) zajęć religii lub etyki zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach;
2) zajęć wychowania do życia w rodzinie zgodnie z przepisami w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
3. W tygodniowym, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralnym, rozkładzie zajęć dopuszcza się wprowadzenie innej niż w systemie lekcyjno-klasowym organizacji zajęć edukacyjnych, w szczególności w formie plenerów artystycznych, zielonych szkół, obozów naukowych lub artystycznych, realizacji spektakli, przedstawień, koncertów i wystaw, jeżeli ich łączny czas realizacji nie przekroczy 5 tygodni w roku szkolnym i zostanie zagwarantowane co najmniej 30 tygodni nauki w roku szkolnym.
4. Zajęcia w ramach udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są organizowane, zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
§ 4.[Przedłużenie okresu nauki] 1. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność można przedłużyć okres nauki:
1) w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej:
a) o jeden rok – na I etapie edukacyjnym,
b) o dwa lata – na II etapie edukacyjnym;
2) w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego – o jeden rok;
3) w szkole artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne – o jeden rok.
2. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność podejmuje rada pedagogiczna po uzyskaniu:
1) opinii zespołu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z której wynika potrzeba przedłużenia uczniowi okresu nauki, w szczególności z powodu znacznych trudności w opanowaniu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, oraz
2) zgody rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
3. Decyzję, o której mowa w ust. 2, podejmuje się:
1) w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej:
a) na I etapie edukacyjnym – nie później niż do końca roku szkolnego w klasie odpowiadającej klasie III szkoły podstawowej,
b) na II etapie edukacyjnym – nie później niż do końca roku szkolnego w klasie odpowiadającej klasie VIII szkoły podstawowej;
2) w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego – nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki;
3) w przypadku szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne – nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki.
§ 5.[Podział na grupy] 1. W szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne podział na grupy jest obowiązkowy na:
1) obowiązkowych zajęciach z informatyki – w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów, z tym że liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej;
2) nie więcej niż połowie godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów.
2. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z języków obcych są prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych liczących do 24 uczniów, z tym że przy podziale na grupy uwzględnia się stopień zaawansowania znajomości języka obcego.
3. W szkole liczącej nie więcej niż dwa oddziały każdej klasy zajęcia z języków obcych oraz z przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym mogą być prowadzone w grupach, w tym w grupach międzyoddziałowych, liczących nie mniej niż 5 uczniów.
4. Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących do 26 uczniów. Dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych, międzyklasowych, a w zespołach szkół – także międzyszkolnych, w zależności od realizowanej formy tych zajęć. Zajęcia wychowania fizycznego, w zależności od realizowanej formy, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
§ 6.[Zgoda na prowadzenie zajęć w grupach o mniejszej liczebności] [1] W uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora szkoły artystycznej, specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 53 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, może wyrazić zgodę na prowadzenie zajęć w grupach o liczebności innej niż określona w załącznikach do rozporządzenia.
§ 6a.[Zmiana dotychczas realizowanych zajęć na zajęcia jako przedmiot główny - instrument główny rytmiki] Uczeń ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia może po ukończeniu klasy VI zmienić dotychczas realizowane zajęcia na zajęcia jako przedmiot główny – instrument główny rytmiki realizowane jako przedmiot główny w klasach VII i VIII. W takim przypadku uczeń w klasach VII i VIII realizuje zajęcia edukacyjne artystyczne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli 3.
§ 8.[Ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkoły baletowej i liceum sztuk plastycznych] 1. Ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia oraz ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły baletowej, określony odpowiednio w załączniku nr 3 i 6 do rozporządzenia, w zakresie dotyczącym ustalania przez dyrektora szkoły jednego przedmiotu spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna stosuje się począwszy od roku szkolnego 2020/2021. W roku szkolnym 2019/2020 dyrektor szkoły ustali jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia i plastyka.
2. Ramowy plan nauczania dla liceum sztuk plastycznych, określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia, w zakresie dotyczącym ustalania przez dyrektora szkoły jednego przedmiotu spośród przedmiotów: filozofia, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna stosuje się począwszy od roku szkolnego 2020/2021. W roku szkolnym 2019/2020 dyrektor szkoły ustali jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia i muzyka.
§ 9.[Ramowe plany nauczania od roku szkolnego 2019/2020] 1. Począwszy od roku szkolnego 2019/2020 ramowe plany nauczania określone w rozporządzeniu stosuje się we wszystkich klasach albo semestrach publicznych szkół artystycznych oraz we wszystkich latach nauki w publicznych placówkach artystycznych.
2. W ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia ramowy plan nauczania określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1408) stosuje się:
1) w roku szkolnym 2019/2020 w klasach IV-VI;
2) w roku szkolnym 2020/2021 w klasach V i VI;
3) w roku szkolnym 2021/2022 w klasie VI.
3. W ogólnokształcącej szkole baletowej ramowy plan nauczania określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych stosuje się:
1) w roku szkolnym 2019/2020 w klasach VII-IX;
2) w roku szkolnym 2020/2021 w klasach VIII i IX;
3) w roku szkolnym 2021/2022 w klasie IX.
4. W szkole sztuki cyrkowej ramowy plan nauczania określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1763 oraz z 2018 r. poz. 1161) stosuje się:
1) w roku szkolnym 2019/2020 w klasach II i III;
2) w roku szkolnym 2020/2021 w klasie III.
§ 10.[Klasy dotychczasowego liceum plastycznego prowadzone w liceum sztuk plastycznych] Klasy dotychczasowego liceum plastycznego prowadzone w liceum sztuk plastycznych stosują ramowe plany nauczania określone w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, do czasu zakończenia kształcenia w tych klasach.
§ 11.[Ramowe plany nauczania stosowane przez dotychczasowe ogólnokształcące szkoły sztuk pięknych] 1. Dotychczasowe ogólnokształcące szkoły sztuk pięknych stosują ramowe plany nauczania określone w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, do czasu wygaśnięcia kształcenia w tych szkołach, o którym mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (Dz. U. poz. 1125 oraz z 2018 r. poz. 2485).
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do klas dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych prowadzonych w liceum sztuk plastycznych, o których mowa w § 9a ust. 3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych, do czasu zakończenia kształcenia w tych klasach.
§ 12.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r.2)
1) Obecnie działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kieruje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1951).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1763 oraz z 2018 r. poz. 1161), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 169 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245 i 2432 oraz z 2019 r. poz. 534).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 6 czerwca 2019 r.
Załącznik nr 1
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA [3]
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
8-letni cykl kształcenia
klasy I–VIII
Tabela 1
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1. W klasach I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia na zajęcia wychowania fizycznego należy przeznaczyć po 3 godziny tygodniowo w każdej klasie.
2. W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu edukacji plastycznej, edukacji informatycznej, wychowania fizycznego lub edukacji językowej – języka obcego nowożytnego – nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762), innym niż nauczyciel, któremu powierzono prowadzenie edukacji wczesnoszkolnej, tygodniowy wymiar godzin tych zajęć wynosi dla:
1) edukacji plastycznej i edukacji informatycznej – po 1 godzinie w każdej klasie;
2) wychowania fizycznego – po 3 godziny w każdej klasie;
3) edukacji językowej – języka obcego nowożytnego – po 2 godziny w każdej klasie.
3. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
4. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
5. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915).
6. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
8-letni cykl kształcenia
klasy I–VIII
Tabela 2
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczne sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia nie są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. W klasach I–III zaleca się prowadzenie zajęć w bloku przedmiotowym przez nauczyciela rytmiki.
Poz. 5
Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary.
Poz. 6, 8 i 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista.
8-letni cykl kształcenia
klasy I–VIII – dla uczniów zmieniających w klasie VII przedmiot główny
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia w klasach: | |
I–VI | VII–VIII | ||
1 | Instrument główny | 10 | - |
2 | Rytmika | - | 4 |
3 | Fortepian dodatkowy | 1 1/3 | - |
4 | Fortepian dla rytmiki | - | 2 2/3 |
5 | Improwizacja fortepianowa | - | 2 |
6 | Podstawy rytmiki | 3 | - |
7 | Kształcenie słuchu | 12 | 4 |
8 | Zajęcia z akompaniatorem | X | - |
9 | Audycje muzyczne | 3 | - |
10 | Chór, orkiestra lub zespół instrumentalny | 10 | |
11 | Literatura muzyczna | - | 2 |
12 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | - | 2 |
Razem w klasach I–VIII | 56 | ||
Inne zajęcia edukacyjne | X | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 8 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczne sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z instrumentu głównego, oprócz uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 4 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6 i 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. W klasach I–III zaleca się prowadzenie zajęć w bloku przedmiotowym przez nauczyciela rytmiki.
Poz. 8
Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary.
Poz. 9, 11 i 12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów.
Poz. 10
Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista.
Załącznik nr 2
RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA [4]
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I–VI
Tabela 1
Objaśnienia do tabeli 1
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia nie są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. W klasach I–III zaleca się prowadzenie zajęć w bloku przedmiotowym przez nauczyciela rytmiki.
Poz. 5
Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Tabela 2
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia nie są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3 i 5
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego.
Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista.
Załącznik nr 3
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA [5]
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | Tygodniowy wymiar godzin w klasie | Razem liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |||
I | II | III | IV | |||
Zakres podstawowy | ||||||
1 | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
3 | Drugi język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
4 | Filozofia lub plastyka, lub język łaciński i kultura antyczna | 1 | - | - | - | 1 |
5 | Historia | 2 | 2 | 2 | 1 | 7 |
6 | Historia i teraźniejszość | 2 | 1 | - | - | 3 |
7 | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 1 | - | - | 2 |
8 | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
9 | Biologia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
10 | Chemia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
11 | Fizyka | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
12 | Matematyka | 3 | 4 | 3 | 4 | 14 |
13 | Informatyka | 1 | 1 | 1 | - | 3 |
14 | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
15 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 | - | - | - | 1 |
16 | Zajęcia z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą | 32 | 26 | 23 | 18 | 99 | |
Przedmioty w zakresie rozszerzonym | 3 | 3 | 4 | 4 | 14 | |
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | 35 | 29 | 27 | 22 | 113 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły | 3 | 3 | ||||
Ogółem | 116 | |||||
Religia/etyka |
| |||||
Wychowanie do życia w rodzinie |
| |||||
Dodatkowe zajęcia edukacyjne |
| |||||
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).
3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie IV nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie IV.
4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii – po 8 godzin tygodniowo;
2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki – po 6 godzin tygodniowo.
5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach I–IV.
8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie I, II lub III.
9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia muzyki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10. Dyrektor szkoły na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo
2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin niż wynikający z tabeli, przy założeniu, że w klasach I–IV na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcie edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny | 9 |
2 | Fortepian obowiązkowy | od 2 1/3 do 3 2/3 |
3 | Praca z akompaniatorem | X |
4 | Improwizacja organowa | 2 |
5 | Zespół kameralny | 2 |
6 | Orkiestra lub chór | 4 |
7 | Kształcenie słuchu | 8 |
8 | Harmonia | 6 |
9 | Historia muzyki | 8 |
10 | Formy muzyczne | 4 |
Razem |
| do 46 2/3 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć instrumentu głównego może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jako instrumentu głównego. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
W klasach I–III zajęcia z akompaniatorem są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie IV – do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe tylko dla uczniów klasy organów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia.
Poz. 7 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych, ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki rozrywkowej, naukę akompaniamentu.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka jazzowa
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny – jazzowy | 9 |
2 | Fortepian obowiązkowy – jazzowy | 3 |
3 | Kształcenie słuchu | 8 |
4 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 6 |
5 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
6 | Big-band | 4 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia muzyki | 8 |
9 | Formy muzyczne | 4 |
10 | Ćwiczenia rytmiczne | 2 |
Razem |
| 58 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego – jazzowego.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5 i 8–10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: rytmika
Tabela 4
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny – rytmika | 8 |
2 | Fortepian dla rytmiki | 7 1/3 |
3 | Improwizacja fortepianowa | 8 |
4 | Technika ruchu | 2 |
5 | Metodyka nauczania rytmiki | 2 |
6 | Kształcenie słuchu | 8 |
7 | Harmonia | 6 |
8 | Historia muzyki | 8 |
9 | Formy muzyczne | 4 |
Razem |
| 53 1/3 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 2 i 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6 i 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8 i 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: zespół rytmiki, ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji, chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: lutnictwo
Tabela 5
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny – lutnictwo | 8 |
2 | Skrzypce lub inny instrument lutniczy | 4 |
3 | Kształcenie słuchu | 8 |
4 | Harmonia | 6 |
5 | Historia muzyki | 8 |
6 | Formy muzyczne | 4 |
7 | Korekta lutnicza | 2 |
8 | Projektowanie i modelowanie | 4 |
9 | Akustyka lutnicza | 2 |
10 | Historia sztuki lutniczej | 2 |
11 | Pracownia lutnicza – ćwiczenia | 24 |
Razem |
| 72 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 5
Poz. 1 i 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5–10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 4 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka
Tabela 6
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny – śpiew | 9 |
2 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
3 | Fortepian dla wokalistów | 6 |
4 | Dykcja i recytacja | 3 |
5 | Zespół wokalny | 6 |
6 | Chór | 2 |
7 | Kształcenie słuchu | 8 |
8 | Harmonia | 6 |
9 | Historia muzyki | 8 |
10 | Formy muzyczne | 4 |
Razem |
| do 59 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 6
Poz. 1–3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 7 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka jazzowa
Tabela 7
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny – śpiew | 9 |
2 | Fortepian dla wokalistów | 3 |
3 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
4 | Dykcja i recytacja | 4 |
5 | Emisja głosu | 2 2/3 |
6 | Kształcenie słuchu | 8 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
9 | Historia muzyki | 8 |
10 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 6 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
12 | Ćwiczenia rytmiczne | 3 |
Razem |
| do 68 2/3 |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 7
Poz. 1 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego – jazzowego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 6 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone razem z uczniami ze specjalności instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Poz. 8, 9, 11 i 12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo.
Załącznik nr 4
RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA [6]
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I–VI
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka
Tabela 1
Objaśnienia do tabeli 1
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jako instrumentu głównego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
W klasach I–V zajęcia są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie VI – do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe tylko dla uczniów klasy organów.
Poz. 5
(uchylona)
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8 i 10–12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych, ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki rozrywkowej, naukę akompaniamentu.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I–VI
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka jazzowa
Tabela 2
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego – jazzowego.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5 i 8–11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka jazzowa
Tabela 3
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego – jazzowego.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5 i 8–11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I–VI
Zawód: muzyk
Specjalność: rytmika
Tabela 4
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 1, 4 i 5
(uchylona)
Poz. 2 i 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7 i 9–11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: zespół rytmiki, ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji, chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka
Tabela 5
Objaśnienia do tabeli 5
Poz. 1–3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 5 i 6
(uchylona)
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8, 10 i 11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I–VI
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka jazzowa
Tabela 6
Objaśnienia do tabeli 6
Poz. 1 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego – jazzowego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 6 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów.
Zajęcia są prowadzone łącznie z uczniami realizującymi specjalność instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Poz. 8, 9 i 11–13
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I–IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka jazzowa
Tabela 7
Objaśnienia do tabeli 7
Poz. 1 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego – jazzowego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 6 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów.
Zajęcia są prowadzone łącznie z uczniami realizującymi specjalność instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Poz. 8, 9 i 11–13
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
6-letni cykl kształcenia
klasy I–VI
Zawód: muzyk
Specjalność: lutnictwo
Tabela 8
Objaśnienia do tabeli 8
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 3 i 5
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 4 i 6–12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 13
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 4 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze.
Załącznik nr 5
RAMOWY PLAN NAUCZANIA LICEUM SZTUK PLASTYCZNYCH [7]
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
5-letni cykl kształcenia
klasy I–V
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | Tygodniowy wymiar godzin w klasie | Razem liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | ||||
I | II | III | IV | V | |||
Zakres podstawowy | |||||||
1 | Język polski | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 12 |
3 | Drugi język obcy nowożytny | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 8 |
4 | Filozofia lub muzyka, lub język łaciński i kultura antyczna | 1 | - | - | - | - | 1 |
5 | Historia | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 7 |
6 | Historia i teraźniejszość | 1 | 1 | 1 | - | - | 3 |
7 | Podstawy przedsiębiorczości | - | - | 1 | 1 | - | 2 |
8 | Geografia | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
9 | Biologia | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
10 | Chemia | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
11 | Fizyka | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
12 | Matematyka | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 14 |
13 | Informatyka | 1 | 1 | 1 | - | - | 3 |
14 | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 15 |
15 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 | - | - | - | - | 1 |
16 | Zajęcia z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą | 24 | 23 | 22 | 20 | 14 | 103 | |
Przedmioty w zakresie rozszerzonym | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 14 | |
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | 26 | 25 | 25 | 23 | 18 | 117 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły | 3 | 3 | |||||
Ogółem | 120 | ||||||
Religia/etyka |
| ||||||
Wychowanie do życia w rodzinie |
| ||||||
Dodatkowe zajęcia edukacyjne |
| ||||||
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).
3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie V nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie V.
4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w klasach I–V, należy przeznaczyć:
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii – po 8 godzin tygodniowo;
2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki – po 6 godzin tygodniowo.
5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach I–V.
8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie I, II, III lub IV.
9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia sztuki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10. Dyrektor szkoły na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo
2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w pięcioletnim cyklu kształcenia dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin, przy założeniu, że w pięcioletnim cyklu kształcenia na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
5-letni cykl kształcenia
klasy I–V
Zawód: plastyk
Tabela 2
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone w grupach do 16 osób.
Poz. 2–7
Zajęcia są prowadzone w grupach. Na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych wymienionych w poz. 2–7 przeznacza się dodatkowo 10 godzin w 5-letnim cyklu kształcenia, które są podzielone na poszczególne zajęcia w tygodniowym rozkładzie zajęć. Dla uczniów szczególnie uzdolnionych wymiar czasu zajęć z poz. 2–7 może być dodatkowo zwiększony, nie więcej jednak niż 5 godzin w cyklu kształcenia.
Poz. 3
W przypadku specjalności formy rzeźbiarskie dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu zajęć edukacyjnych z rzeźby. W takim przypadku godziny przeznaczone na realizację tych zajęć zostają włączone do liczby godzin przeznaczonych na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 4
W przypadku specjalności fotografia i film dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu zajęć edukacyjnych z podstaw fotografii i filmu. W takim przypadku godziny przeznaczone na realizację tych zajęć zostają włączone do liczby godzin przeznaczonych na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 5
W przypadku specjalności techniki graficzne dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu zajęć edukacyjnych z projektowania multimedialnego. W takim przypadku godziny przeznaczone na realizację tych zajęć zostają włączone do liczby godzin przeznaczonych na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 4 i 5
Zajęcia mogą być prowadzone dodatkowo z nauczycielem praktycznej nauki zawodu.
Poz. 7
Zajęcia obejmują specjalizację ujętą w podstawie programowej w zawodzie plastyk. Uczeń realizuje jedną specjalizację spośród oferty szkoły. Specjalizacja jest realizowana nie później niż od drugiego roku kształcenia. Tryb wyboru specjalizacji określa statut szkoły. Zajęcia mogą być prowadzone dodatkowo z nauczycielem praktycznej nauki zawodu.
Godziny do dyspozycji dyrektora powinny zostać zaplanowane w tygodniowym rozkładzie zajęć wraz z określeniem nazw zajęć oraz ich wymiaru godzinowego w cyklu kształcenia. Limit godzin jest naliczany odrębnie dla każdej specjalizacji, realizowanej w szkole w 5-letnim cyklu kształcenia.
Załącznik nr 6
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY BALETOWEJ [8]
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
9-letni cykl kształcenia
klasy I–V
Tabela 1
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
3. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915).
4. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).
ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
9-letni cykl kształcenia
klasy VI–IX
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | Tygodniowy wymiar godzin w klasie | Razem w 4-letnim okresie nauczania | |||
VI | VII | VIII | IX | |||
Zakres podstawowy | ||||||
1 | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
3 | Drugi język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
4 | Filozofia lub plastyka, lub język łaciński i kultura antyczna | 1 | - | - | - | 1 |
5 | Historia | 2 | 2 | 2 | 1 | 7 |
6 | Historia i teraźniejszość | 2 | 1 | - | - | 3 |
7 | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 1 | - | - | 2 |
8 | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
9 | Biologia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
10 | Chemia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
11 | Fizyka | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
12 | Matematyka | 3 | 4 | 3 | 4 | 14 |
13 | Informatyka | 1 | 1 | 1 | - | 3 |
14 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 | - | - | - | 1 |
15 | Zajęcia z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą | 29 | 23 | 20 | 15 | 87 | |
Przedmioty w zakresie rozszerzonym | 3 | 3 | 4 | 4 | 14 | |
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | 32 | 26 | 24 | 19 | 101 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły | 3 |
|
| 3 | ||
Ogółem | 104 | |||||
Religia/etyka |
| |||||
Wychowanie do życia w rodzinie |
| |||||
Dodatkowe zajęcia edukacyjne |
| |||||
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 2
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).
3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie IX nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie IX.
4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii – po 8 godzin tygodniowo;
2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki – po 6 godzin tygodniowo.
5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie VI.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach VI–IX.
8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie VI, VII lub VIII.
9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia tańca, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10. Dyrektor szkoły, na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo
2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin, przy założeniu, że w klasach VI–IX na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
9-letni cykl kształcenia
klasy I–IX
Zawód: tancerz
Tabela 3
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia mogą być prowadzone oddzielnie dla chłopców i oddzielnie dla dziewcząt.
Poz. 2
Taniec współczesny może być realizowany za pomocą różnych rodzajów technik tanecznych.
Poz. 1–4
Zajęcia wymienione w poz. 1–4 są prowadzone z akompaniatorem lub z wykorzystaniem nagrań. Dla nauczycieli przygotowujących indywidualne układy taneczne wchodzące w zakres praktycznej części egzaminu dyplomowego oraz w miarę potrzeby dla akompaniatorów przewiduje się po jednej godzinie tygodniowo dla ucznia w okresie trzech miesięcy przed tym egzaminem. W zakresie zajęć wymienionych w poz. 1–4 jest prowadzony repertuar szkolny z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów oraz możliwości kadrowych i lokalowych szkoły, w wymiarze średnio 10 minut tygodniowo w przeliczeniu na ucznia. Repertuar szkolny nie musi być wykorzystany w pełnym wymiarze oraz nie jest oceniany.
Poz. 7
Praktyki sceniczne mogą odbywać uczniowie od klasy I do końca I semestru klasy IX. Zadania powierzane uczniom w ramach praktyk scenicznych wynikają z aktualnego repertuaru baletowego. Na opiekę nad praktykami scenicznymi uczniów i na realizację praktyk scenicznych przeznacza się 20 godzin tygodniowo. Praktyki sceniczne nie podlegają ocenie.
Poz. 12
Techniki uzupełniające mogą być prowadzone w różnych technikach tańca.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności zasady charakteryzacji.
Załącznik nr 7
RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY SZTUKI TAŃCA
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
9-letni cykl kształcenia
klasy I–IX
Zawód: tancerz
Objaśnienia do tabeli
Poz. 1
Zajęcia mogą być prowadzone oddzielnie dla chłopców i oddzielnie dla dziewcząt.
Poz. 2
Taniec współczesny może być realizowany za pomocą różnych rodzajów technik tanecznych.
Poz. 1–4
Zajęcia wymienione w poz. 1–4 są prowadzone z akompaniatorem lub z wykorzystaniem nagrań. Dla nauczycieli przygotowujących indywidualne układy taneczne wchodzące w zakres praktycznej części egzaminu dyplomowego oraz w miarę potrzeby dla akompaniatorów przewiduje się po jednej godzinie tygodniowo dla ucznia w okresie trzech miesięcy przed tym egzaminem. W zakresie zajęć edukacyjnych wymienionych w poz. 1–4 jest prowadzony repertuar szkolny z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów oraz możliwości kadrowych i lokalowych szkoły w wymiarze średnio 10 minut tygodniowo w przeliczeniu na ucznia. Repertuar szkolny nie musi zostać wykorzystany w pełnym wymiarze oraz nie jest oceniany.
Poz. 7
Praktyki sceniczne mogą odbywać uczniowie od klasy I do końca I semestru klasy IX. Zadania powierzane uczniom w ramach praktyk scenicznych wynikają z aktualnego repertuaru baletowego. Na opiekę nad praktykami scenicznymi uczniów i na realizację praktyk scenicznych przeznacza się 20 godzin tygodniowo. Praktyki sceniczne nie są oceniane.
Poz. 12
Techniki uzupełniające mogą być prowadzone w różnych technikach tańca.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności zasady charakteryzacji.
Załącznik nr 8
RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY SZTUKI CYRKOWEJ
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
3-letni cykl kształcenia
klasy I–III
Zawód: aktor cyrkowy
Objaśnienia do tabeli
Poz. 1
Uczeń realizuje jedną specjalność artystyczną wymienioną w podstawie programowej. Zajęcia są prowadzone indywidualnie lub w grupach, w zależności od specjalności. Dla każdej specjalności przewiduje się w klasie III zajęcia z choreografem w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Poz. 2–5
Zajęcia są prowadzone zbiorowo.
Poz. 6 i 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 10 uczniów.
Poz. 8–11
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 10
Dyrektor szkoły dokonuje wyboru języka obcego nowożytnego realizowanego podczas zajęć. Zaleca się realizację zajęć z języka niemieckiego.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności choreografię, reżyserię i pracę z akompaniatorem.
Załącznik nr 9
RAMOWY PLAN NAUCZANIA POLICEALNEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
3-letni cykl kształcenia
Zawód: aktor scen muzycznych
Specjalność: wokalno-aktorska
Tabela 1
Objaśnienia do tabeli 1
Poz. 1–3
W specjalności wokalno-aktorskiej głównym przedmiotem jest śpiew. Na realizację zajęć wymienionych w poz. 1–3 przeznacza się łącznie dodatkowo 536 1/2 godzin semestralnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne dodatkowy wymiar czasu zajęć wymienionych w poz. 1–3 może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 55 1/2 godziny semestralnie prowadzonych indywidualnie.
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zaleca się pracę z akompaniatorem pod kierunkiem nauczyciela śpiewu.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 10 uczniów. Zajęcia są prowadzone z udziałem akompaniatora lub z akompaniamentem mechanicznym.
Poz. 4–6 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 7
Praca z akompaniatorem dotyczy realizacji zajęć z poz. 2 i jest prowadzona w wymiarze od 15 minut do godziny tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w 3. roku kształcenia od 15 minut do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Godziny są rozliczane semestralnie. Organizację pracy z akompaniatorem ustala nauczyciel śpiewu i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności praktyki sceniczne.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
3-letni cykl kształcenia
Zawód: aktor scen muzycznych
Specjalność: wokalno-baletowa
Tabela 2
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1–3
W specjalności wokalno-baletowej głównymi przedmiotami są: śpiew i taniec. Na realizację zajęć wymienionych w poz. 1–3 przeznacza się łącznie dodatkowo 536 1/2 godzin semestralnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne dodatkowy wymiar czasu zajęć wymienionych w poz. 1–3 może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 55 1/2 godziny semestralnie prowadzonych indywidualnie.
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zaleca się pracę z akompaniatorem pod kierunkiem nauczyciela śpiewu.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 10 uczniów. Zajęcia są prowadzone z udziałem akompaniatora lub z akompaniamentem mechanicznym.
Poz. 4 i 6
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 5
Praca z akompaniatorem dotyczy realizacji zajęć z poz. 2 i jest prowadzona w wymiarze od 15 minut do godziny tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w 3. roku kształcenia od 15 minut do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Godziny są rozliczane semestralnie. Organizację pracy z akompaniatorem ustala nauczyciel śpiewu i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
Poz. 7 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności praktyki sceniczne.
Załącznik nr 10
RAMOWY PLAN NAUCZANIA POLICEALNEJ SZKOŁY PLASTYCZNEJ
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
2-letni cykl kształcenia
Zawód: plastyk
Objaśnienia do tabeli
Poz. 1–7
Zajęcia są prowadzone w grupach.
Poz. 2–7
Na realizację zajęć wymienionych w poz. 2–7 przeznacza się dodatkowo 277 1/2 godziny semestralnie.
Poz. 4
W przypadku realizacji przez ucznia specjalności fotografia i film dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu przez ucznia zajęć z podstaw fotografii i filmu. Godziny przeznaczone na realizację tych zajęć przeznacza się na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 5
W przypadku realizacji przez ucznia specjalności techniki graficzne dyrektor szkoły może zdecydować o nierealizowaniu przez ucznia zajęć z projektowania multimedialnego. Godziny przeznaczone na realizację tych zajęć przeznacza się na realizację specjalności/specjalizacji.
Poz. 4 i 5
Zajęcia mogą być współprowadzone przez nauczyciela praktycznej nauki zawodu, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Poz. 7
Uczeń realizuje jedną ze specjalizacji. Specjalizacja jest realizowana od pierwszego roku nauki.
Zajęcia mogą być prowadzone dodatkowo z nauczycielem praktycznej nauki zawodu.
Załącznik nr 11
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGNISKA ARTYSTYCZNEGO
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
Specjalność: muzyczna
DZIAŁ DZIECIĘCY
Tabela 1
Objaśnienia do tabeli 1
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2 i 3
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor ogniska artystycznego.
Poz. 3
Zespoły mogą być różnorodne: ludowe, wokalne, taneczne, rytmiczne, instrumentów perkusyjnych, teatralno-muzyczne i inne. Dyrektor ogniska artystycznego ustala rodzaje prowadzonych zespołów.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
Specjalność: muzyczna
DZIAŁ MŁODZIEŻOWY
Tabela 2
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęciami indywidualnymi mogą być w szczególności: fortepian dodatkowy, instrument dodatkowy, instrument ludowy, gra a vista, elementy improwizacji, podstawy akompaniamentu i piosenka.
Dyrektor ogniska artystycznego ustala rodzaje prowadzonych zajęć indywidualnych.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor ogniska artystycznego.
Poz. 4
Zespoły mogą być różnorodne: ludowe, wokalne, taneczne, rytmiczne, instrumentów perkusyjnych, teatralno-muzyczne i inne. Dyrektor ogniska artystycznego ustala rodzaje prowadzonych zespołów.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
2-letni cykl kształcenia
Specjalność: plastyczna
DZIAŁ DZIECIĘCY
Tabela 3
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1 i 2
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor ogniska artystycznego.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
2-letni cykl kształcenia
Specjalność: plastyczna
DZIAŁ MŁODZIEŻOWY
Tabela 4
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 1–3
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 20 uczniów. Podziału na grupy dokonuje dyrektor ogniska artystycznego.
Poz. 2
Dyrektor ogniska artystycznego ustala rodzaje fakultetów artystycznych, uwzględniając w miarę możliwości zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
Specjalność: baletowa
DZIAŁ DZIECIĘCY
Tabela 5
Objaśnienia do tabeli 5
Poz. 1–3
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor ogniska artystycznego.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
Specjalność: baletowa
DZIAŁ MŁODZIEŻOWY
Tabela 6
Objaśnienia do tabeli 6
Poz. 1 i 2
Zajęcia są prowadzone w grupach. Zajęcia są realizowane z akompaniatorem. Podziału na grupy dokonuje dyrektor ogniska artystycznego.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach. Podziału na grupy dokonuje dyrektor ogniska artystycznego.
[1] § 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 1 września 2022 r.
[2] § 7 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 1 września 2022 r.
[3] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) – c) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 1 września 2022 r.
[4] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 1 września 2022 r.
[5] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 1 września 2022 r.
[6] Załącznik nr 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 1 września 2022 r.
[7] Załącznik nr 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 1 września 2022 r.
[8] Załącznik nr 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 13 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz.U. poz. 1068). Zmiana weszła w życie 1 września 2022 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00