ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ1)
z dnia 22 grudnia 2021 r.
w sprawie zakresu ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii oraz szczegółowych czynników uwzględnianych przy ich ocenie
Na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) zakres ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii uwzględnianych przy ocenie wpływu zobowiązań wynikających z umów o poprawę efektywności energetycznej na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych;
2) szczegółowe czynniki uwzględniane przy ocenie ryzyk, o których mowa w pkt 1.
§ 2.[Ryzyko budowy] Ryzyko budowy obejmuje zdarzenia powodujące zmianę kosztów lub terminów wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących, w szczególności związane:
1) z odpowiedzialnością za prace projektowe;
2) z udziałem jednostki sektora publicznego w oszczędnościach kosztów wygenerowanych przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii w zakresie prac projektowych lub budowy;
3) ze spełnieniem kryteriów zakończenia budowy;
4) z zakończeniem poszczególnych etapów budowy, które pociągają za sobą płatności jednostki sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii;
5) z pracami poprawkowymi, które zostały wykonane w celu usunięcia usterek lub wad ujawnionych podczas odbioru prac projektowych lub budowy;
6) z refundacją przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii kosztów poniesionych przez jednostkę sektora publicznego.
§ 3.[Ryzyko uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii] Ryzyko uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii obejmuje zdarzenia wskazane w umowie o poprawę efektywności energetycznej skutkujące nieuzyskaniem gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii, w szczególności związane:
1) z odpowiedzialnością za eksploatację nowego środka trwałego;
2) z zachowaniem odpowiednich standardów w zakresie eksploatacji nowego środka trwałego;
3) z zatwierdzeniem planu eksploatacji nowego środka trwałego;
4) z poniesieniem kosztów eksploatacji nowego środka trwałego przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii zgodnie z harmonogramem;
5) z utworzeniem przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii wyodrębnionego rachunku, na którym gromadzone będą środki finansowe na pokrycie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego;
6) z ustaleniem gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
7) z brakiem określenia gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
8) z brakiem obiektywnego systemu monitorowania i mierzenia poziomu oszczędności energii;
9) z procedurą zatwierdzania przez jednostkę sektora publicznego systemu monitorowania i mierzenia poziomu średniorocznych oszczędności energii;
10) ze sprawdzaniem przez jednostkę sektora publicznego wydajności nowego środka trwałego w stosunku do gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
11) z wystąpieniem sytuacji powodujących konieczność korekty zakładanego gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii.
§ 4.[Czynniki uwzględniane przy ocenie ryzyka] Przy ocenie ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1) udział środków publicznych w nakładach inwestycyjnych poniesionych przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii na wytworzenie nowych środków trwałych lub ulepszenie już istniejących, z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.2));
2) charakter, termin i wysokość płatności dokonywanych przez jednostkę sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii, w tym zasady zmiany charakteru, terminu i wysokości tych płatności;
3) zasady waloryzacji płatności dokonywanych przez jednostkę sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii;
4) zasady rozliczeń w przypadku nieosiągnięcia poziomu oszczędności energii założonego w umowie o poprawę efektywności energetycznej;
5) zasady rozliczeń w przypadku osiągnięcia wyższego poziomu oszczędności energii niż założony w umowie o poprawę efektywności energetycznej;
6) zakres i charakter zdarzeń wynikających z naruszeń jednostki sektora publicznego oraz przypadków siły wyższej, powodujących po stronie dostawcy usług związanych ze zużyciem energii podwyższenie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego;
7) sposób obliczania odszkodowań, ulg lub zwolnień z tytułu zdarzeń wynikających z naruszeń jednostki sektora publicznego oraz przypadków siły wyższej, powodujących po stronie dostawcy usług związanych ze zużyciem energii podwyższenie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego;
8) zasady dotyczące charakteru zmian umowy o poprawę efektywności energetycznej oraz skutki tych zmian, w szczególności jeżeli zmiany te dotyczą podziału ryzyka pomiędzy stronami takiej umowy;
9) zmiany w przepisach prawnych mające wpływ na realizację umowy o poprawę efektywności energetycznej;
10) zakres i charakter ubezpieczeń wymaganych od dostawcy usług związanych ze zużyciem energii, w tym zasady dotyczące zmiany zakresu i charakteru tych ubezpieczeń;
11) gwarancje udzielone przez jednostkę sektora publicznego lub dostawcę usług związanych ze zużyciem energii odnoszące się do zabezpieczenia ryzyka budowy lub ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii;
12) zasady przedterminowego rozwiązania umowy o poprawę efektywności energetycznej, w tym wypłaty odszkodowania z tego tytułu;
13) zasady zawieszenia wykonania określonych postanowień umowy o poprawę efektywności energetycznej, w przypadku gdy druga strona dopuści się naruszeń;
14) data wygaśnięcia umowy o poprawę efektywności energetycznej;
15) stan środka trwałego i jego wartość na zakończenie okresu obowiązywania umowy o poprawę efektywności energetycznej;
16) prawo jednostki sektora publicznego do przyjęcia na siebie wykonania określonych działań, zastępujących działania dostawcy usług związanych ze zużyciem energii;
17) wysokość udziału jednostki sektora publicznego w zysku dostawcy usług związanych ze zużyciem energii.
§ 5.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej: G. Puda
1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981, 2054 i 2270.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00