ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 25 września 2015 r.
w sprawie służby informacji lotniczej
z dnia 25 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 1689)
t.j. z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 878)
Na podstawie art. 132 pkt 1–4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784 i 847) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób i warunki zapewniania służby informacji lotniczej, zwanej dalej „AIS”;
2) wymagania, którym powinny odpowiadać mapy lotnicze i inne wydawnictwa AIS;
3) sposób i warunki udostępniania przez organy AIS wydawnictw, o których mowa w pkt 2, oraz rozpowszechniania przez nią innych informacji;
4) zasady współdziałania AIS z zarządzającymi lotniskami.
§ 2.[Sposób i warunki zapewniania AIS] Sposób i warunki zapewniania AIS w zakresie:
1) przepływu danych i informacji lotniczych – określają przepisy załączników III i IV do rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (Rozporządzenie w sprawie interoperacyjności) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 26, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 46), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 552/2004”;
2) publikacji Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych oraz wymagania dla tego wydawnictwa – określają:
a) normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.), zwanej dalej „Konwencją”, ogłoszonym w załączniku do obwieszczenia nr 25 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 16 grudnia 2019 r. w sprawie sprostowania błędu i ogłoszenia sprostowanego tekstu Załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 88), z wyłączeniem pkt 1.2.2.2, 5.3.3.4.6, 5.3.3.4.9, 5.3.4 i 5.3.5,
b) przepisy art. 3–12 oraz art. 14 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz. Urz. UE L 23 z 27.01.2010, str. 6, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 73/2010”,
c) załącznik nr 1 do rozporządzenia określający sposób publikacji danych i informacji lotniczych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych;
3) udostępniania map lotniczych oraz wymagania dla tych map – określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 4 do Konwencji, ogłoszonym w załączniku do obwieszczenia nr 4 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 4 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 20), z wyłączeniem pkt 2.1.7, 2.1.8, 4.2.1, 5.2.1, 8.7, 11.4, 16.2.1, 17.4.4 i 20.1;
4) (uchylony).
§ 3.[Wymagania dotyczące map lotniczych] Wymagania, którym powinny odpowiadać mapy lotnicze, są określone w Załączniku 4 do Konwencji, a wymagania, którym powinny odpowiadać wydawnictwa AIS inne niż mapy lotnicze, są określone w Załączniku 15 do Konwencji, z tym że ilekroć w zakresie wymagań dotyczących:
1) map lotniczych w Załączniku 4 do Konwencji jest mowa o „władzy” lub „państwie”, rozumie się przez to:
a) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem Urzędu”,
b) instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004 – w przypadku, o którym mowa w pkt 2.17.1, 2.17.3 i 11.10.5,
c) podmiot opracowujący daną mapę lotniczą – w przypadku, o którym mowa w pkt 1.3.2, 1.3.2.1, 1.3.3, 2.4.4 i 2.17.2;
2) wydawnictw AIS innych niż mapy lotnicze w Załączniku 15 do Konwencji jest mowa o:
a) „państwie” – rozumie się przez to Prezesa Urzędu,
b) „władzy lotniczej” lub „agencji, której przekazano uprawnienia do zapewniania służb” oraz „cywilnej władzy lotniczej” – rozumie się przez to instytucję zapewniającą AIS certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004,
c) „władzy meteorologicznej” – rozumie się przez to instytucję zapewniającą służbę meteorologiczną certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004.
§ 4.[Udostępnianie wydawnictw i rozpowszechnianie informacji lotniczych] 1. Sposobem udostępniania wydawnictw i rozpowszechniania informacji lotniczych przez organy AIS jest:
1) publikacja danych i informacji lotniczych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych w języku polskim i angielskim;
2) międzynarodowe rozpowszechnianie informacji NOTAM (Notice To Airmen), o których mowa w pkt 6.3.2 Załącznika 15 do Konwencji, zwanych dalej „NOTAM”;
3) zapewnienie personelowi związanemu z operacjami lotniczymi dostępu do informacji lotniczych potrzebnych w celach planowania przed lotem zgodnie z pkt 5.5 Załącznika 15 do Konwencji.
2. Warunkiem udostępniania wydawnictw i rozpowszechniania informacji lotniczych przez organy AIS jest:
1) zgodność map lotniczych oraz danych i informacji lotniczych przekazywanych do Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych z:
a) poziomym układem odniesienia według układu współrzędnych Światowego Systemu Geodezyjnego 1984 (WGS-84) oraz układem wysokości PL-EVRF2007-NH, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 2052),
b) normami i zalecanymi metodami postępowania określonymi w Załączniku 5 do Konwencji, ogłoszonym w załączniku do obwieszczenia nr 30 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 5 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 99),
c) niemetrycznymi jednostkami miar określającymi wysokość (stopa [ft] – 1 ft = 0,3048 m), odległość (mila morska [NM] – 1 NM = 1852 m), prędkość lotu (węzeł [kt] – 1 kt = 0,514444 m/s) i gradient zniżania albo wznoszenia (stopa na minutę [ft/min] – 100 ft/min = 0,5080 m/s);
2) udostępnienie Prezesowi Urzędu zmian do Zbioru Informacji Lotniczych (AIP Polska) na co najmniej 56 dni przed dniem ich wejścia w życie;
3) opracowanie i stosowanie procedury weryfikacji danych i informacji lotniczych przekazywanych do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, zapewniającej zgodność odpowiednich danych i informacji:
a) (uchylona),
b) z rejestrem lotniczych urządzeń naziemnych,
c) z instrukcją operacyjną lotniska,
d) z rejestrem lotnisk cywilnych,
e) z taryfą opłat lotniskowych, ogłaszaną w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 77h ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
f) z opłatami nawigacyjnymi, ogłaszanymi w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 130 ust. 10 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze,
g) ze zmianami w systemach funkcjonalnych, zatwierdzonymi przez Prezesa Urzędu zgodnie z pkt ATM/ANS.AR.C.025 i ATM/ANS.OR.A.040 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającego rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm.);
4) stosowanie wymagań dotyczących jakości danych lotniczych określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 5.[Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem] 1. Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem obejmuje:
1) wymianę danych i informacji lotniczych na podstawie ustaleń formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;
2) przekazywanie danych i informacji lotniczych o lotniskach za pomocą bezpośredniego połączenia elektronicznego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2010;
3) organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;
4) wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;
5) udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.
2. W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:
1) dane niezbędne do publikacji informacji o lotnisku, określone w ustaleniach formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;
2) informacje operacyjne dotyczące lotniska niezbędne do wydawania NOTAM;
3) mapy lotnicze zawierające dane o lotnisku, o których mowa w pkt 5.2.5.1 lit. a–c, f i j Załącznika 15 do Konwencji, w postaciach:
a) papierowej,
b) elektronicznej – wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,
c) elektronicznej – rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;
4) cyfrowe zbiory danych o terenie i o przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w pkt 5.3 Załącznika 15 do Konwencji.
3. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, jeżeli ich uzyskanie wymagało pomiarów geodezyjnych w terenie.
4. Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.
§ 6.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie służby informacji lotniczej (Dz. U. poz. 478).
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1) Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia 25 września 2015 r.
Załącznik nr 1
SPOSÓB PUBLIKACJI DANYCH I INFORMACJI LOTNICZYCH W ZINTEGROWANYM PAKIECIE INFORMACJI LOTNICZYCH
§ 1. 1. Zintegrowany Pakiet Informacji Lotniczych składa się z następujących wydawnictw:
1) Zbiór Informacji Lotniczych (AIP – Aeronautical Information Publication);
2) Zmiany do Zbioru Informacji Lotniczych (Aeronautical Information Publication Amendment);
3) Suplementy do Zbioru Informacji Lotniczych (Aeronautical Information Publication Supplement);
4) biuletyny Informacji Lotniczych (AIC – Aeronautical Information Circular);
5) mapy lotnicze;
6) NOTAM (Notice To Airmen);
7) cyfrowe zbiory danych.
2. Wydawnictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4, 5 i 7, publikuje się zgodnie z systemem regulacji (AIRAC – Aeronautical Information Regulation And Control) określonym w podrozdziale 6.2 Załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.).
3. Wydawnictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 6, publikuje się niezwłocznie.
§ 2. Zbiór Informacji Lotniczych (AIP – Aeronautical Information Publication) publikuje się w trzech tomach:
1) Tom I – pod nazwą „AIP Polska – AIP IFR” – zgodny z Załącznikiem 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., uwzględniając, że informacje o lotniskach, na których jest możliwe wykonywanie lotów według wskazań przyrządów (IFR – Instrumental Flight Rules), publikuje się w rozdziale AD 2 tomu I, a informacje o opłatach lotniskowych, o których mowa w art. 75 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784 i 847), w rozdziale GEN 4 tomu I;
2) Tom II – pod nazwą „AIP Polska – AIP VFR”, zawierający co najmniej następujące dane:
VFR GEN – Część I – Informacje ogólne
VFR GEN 0.1 Spis treści
VFR GEN 1.1 Wstęp
VFR GEN 1.2 Wykaz zmian do AIP VFR
VFR GEN 1.3 Wykaz Suplementów do AIP VFR
VFR GEN 1.4 Wykaz kontrolny stron AIP VFR
VFR GEN 1.5 Lista poprawek ręcznych do AIP VFR
VFR GEN 1.6 Wykaz dostępnych map lotniczych
VFR GEN 2.1 Skróty występujące w AIP VFR
VFR GEN 2.2 Znaki umowne dla map lotniczych w AIP VFR
VFR GEN 3.1 Tablice przeliczeniowe
VFR GEN 3.2 Tabele wschodu i zachodu słońca
VFR GEN 3.3 Sygnały wzrokowe
VFR GEN 4.1 Służba Informacji Powietrznej (FIS)
VFR ENR Część II – Trasa
VFR ENR 0.1 Spis treści
VFR ENR 1.1 Polska przestrzeń powietrzna (FIR WARSZAWA)
VFR ENR 1.2 Przepisy wykonywania lotów z widocznością (VFR)
VFR ENR 1.3 Warunki meteorologiczne dla lotów z widocznością (VFR)
VFR ENR 1.4 Procedury nastawiania wysokościomierza
VFR ENR 1.5 Planowanie lotów
VFR ENR 2.1 Strefy ruchu lotniskowego (ATZ)
VFR ENR 2.2 Wzmożone loty bezzałogowych statków powietrznych (UAV) o charakterze długotrwałym
VFR ENR 2.3 Elastyczne użytkowanie przestrzeni
VFR ENR 2.4 Strefa identyfikacji obrony powietrznej – ADIZ
VFR ENR 2.5 Strefy obowiązkowej łączności (RMZ)
VFR AD Część III – Lotniska i lądowiska
VFR AD 0.1 Spis treści
VFR AD 1 Wykaz lotnisk i lądowisk publikowanych w AIP VFR
VFR AD 1.1 Grupowanie lotnisk
VFR AD 4 Lotniska i lądowiska;
3) Tom III – pod nazwą „AIP Polska – MIL AIP”, zawierający co najmniej następujące dane:
MIL GEN Część I – Informacje ogólne
MIL GEN 0.1 Wstęp
MIL GEN 0.2 Wykaz zmian do MIL AIP
MIL GEN 0.3 Wykaz Suplementów do MIL AIP
MIL GEN 0.4 Wykaz kontrolny stron MIL AIP
MIL GEN 0.5 Lista poprawek ręcznych do MIL AIP
MIL GEN 0.6 Spis treści części 1
MIL GEN 1 Krajowe przepisy i wymagania
MIL GEN 2 Tabele i kody
MIL GEN 3 Służby
MIL ENR Część II – Trasa
MIL ENR 1 Przepisy i procedury ogólne
MIL ENR 2 Przestrzeń powietrzna służb ruchu lotniczego
MIL ENR 3 Trasy ATS
MIL ENR 4 Pomoce i systemy radionawigacyjne
MIL ENR 5 Ostrzeżenia nawigacyjne
MIL ENR 6 Mapy trasowe
MIL AD Część III – Lotniska
MIL AD 1 Lotniska – Wstęp
MIL AD 4 Lotniska.
Załącznik nr 2
WYMAGANIA DOTYCZĄCE JAKOŚCI DANYCH LOTNICZYCH
LP. | DANE LOTNICZE | ROZDZIELCZOŚĆ PUBLIKACJI | DOKŁADNOŚĆ POMIARU | TYP DANYCH | KLASYFIKACJA SPÓJNOŚCI |
I. SZEROKOŚĆ I DŁUGOŚĆ GEOGRAFICZNA | |||||
1 | Punkty graniczne rejonu informacji powietrznej (FIR) | 1 ' | 2 km | Deklarowane | Zwykła |
2 | Punkty graniczne stref zakazanych (P), ograniczonych (R) i niebezpiecznych (D) (poza granicami CTA/CTR) | 1 ' | 2 km | Deklarowane | Zwykła |
3 | Punkty graniczne stref zakazanych (P), ograniczonych (R) i niebezpiecznych (D) (wewnątrz CTA/CTR) | 1 " | 100 m | Obliczone | Ważna |
4 | Punkty graniczne CTA/CTR | 1 " | 100 m | Obliczone | Ważna |
5 | Trasowe pomoce nawigacyjne, punkty skrzyżowania/przecięcia się i punkty drogi, punkty oczekiwania i punkty STAR/SID | 1 " | 100 m | Zmierzone/obliczone | Ważna |
6 | Punkt odniesienia lotniska | 1 " | 30 m | Zmierzone/obliczone | Zwykła |
7 | Punkt odniesienia lotniska dla śmigłowców | 1 " | 30 m | Zmierzone/obliczone | Zwykła |
8 | Pomoce nawigacyjne zlokalizowane na lotnisku | 1/10 " | 3 m | Zmierzone | Ważna |
9 | Pomoce nawigacyjne zlokalizowane na lotnisku dla śmigłowców | 1/10 " | 3 m | Zmierzone | Ważna |
10 | Pozycje (fix)/punkty podejścia końcowego oraz inne ważne pozycje (fix)/punkty związane z procedurą podejścia według wskazań przyrządów | 1/10 " | 3 m | Zmierzone/obliczone | Ważna |
11 | Próg drogi startowej | 1/100 " | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
12 | Koniec drogi startowej | 1/100 " | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
13 | Miejsce oczekiwania przy drodze startowej | 1/100 " | 0,5 m | Zmierzone | Krytyczna |
14 | Punkty osi drogi startowej | - | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
15 | Punkty linii centralnej drogi kołowania/ prowadzenia na stanowisko postojowe | 1/100 " | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
16 | Punkty linii centralnej naziemnej drogi kołowania i punkty powietrznej drogi kołowania śmigłowców | - | 0,5 m | Zmierzone/obliczone | Ważna |
17 | Linia oznaczająca skrzyżowanie naziemnych dróg kołowania śmigłowców | - | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
18 | Linia oznaczająca skrzyżowanie dróg kołowania | 1/100 " | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
19 | Linia prowadzenia do wyjścia | 1/100 " | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
20 | Stanowiska postojowe samolotów/ punkty sprawdzania INS | 1/100 " | 0,5 m | Zmierzone | Zwykła |
21 | Stanowiska postojowe śmigłowców/ punkty sprawdzania INS | - | 0,5 m | Zmierzone | Zwykła |
22 | Geometryczny środek TLOF lub progi FATO | 1/100 " | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
23 | Granice płyty postojowej (wielokąt) | 1/10 " | 1 m | Zmierzone | Zwykła |
24 | Płaszczyzna odladzania (wielokąt) | 1/10 " | 1 m | Zmierzone | Zwykła |
25 | Przeszkody w strefie 1 | 1 " | 50 m | Zmierzone | Zwykła |
26 | Przeszkody w strefie 2 | 1/10 " | 5 m | Zmierzone | Ważna |
27 | Przeszkody w strefie 3 | 1/10 " | 0,5 m | - | Ważna |
28 | Przeszkody w strefie 4 | - | 2,5 m | - | Ważna |
29 | Teren w strefie 1 | - | 50 m | - | Zwykła |
30 | Teren w strefie 2 | - | 5 m | - | Ważna |
31 | Teren w strefie 3 | - | 0,5 m | - | Ważna |
32 | Teren w strefie 4 | - | 2,5 m | - | Ważna |
II. WZNIESIENIE / WYSOKOŚĆ BEZWZGLĘDNA / WYSOKOŚĆ WZGLĘDNA | |||||
1 | Wzniesienie lotniska | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
2 | Wzniesienie lotniska dla śmigłowców | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
3 | Undulacja geoidy WGS–84 w punkcie wzniesienia lotniska | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
4 | Undulacja geoidy WGS–84 w punkcie wzniesienia lotniska dla śmigłowców | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
5 | Próg drogi startowej dla podejść nieprecyzyjnych | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
6 | Próg FATO lotnisk dla śmigłowców z/bez podejścia PinS (punkt w przestrzeni) | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
7 | Undulacja geoidy WGS–84 na progu drogi startowej dla podejść nieprecyzyjnych | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
8 | Undulacja geoidy WGS–84 na progu FATO, geometryczny środek TLOF, dla lotnisk dla śmigłowców z/bez podejścia PinS (punkt w przestrzeni) | 1 m lub 1 ft | 0,5 m | Zmierzone | Ważna |
9 | Próg drogi startowej dla podejść precyzyjnych | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
10 | Próg FATO dla lotnisk dla śmigłowców użytkowanych zgodnie z Dodatkiem 2 do Załącznika 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
11 | Undulacja geoidy WGS–84 na progu drogi startowej dla podejść precyzyjnych | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
12 | Undulacja geoidy WGS–84 na progu FATO, geometryczny środek TLOF, dla lotnisk dla śmigłowców użytkowanych zgodnie z Dodatkiem 2 do Załącznika 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
13 | Punkty osi drogi startowej | - | 0,25 m | Zmierzone | Krytyczna |
14 | Punkty linii centralnej drogi kołowania/ prowadzenia na stanowisko postojowe | - | 1 m | Zmierzone | Ważna |
15 | Punkty linii centralnej naziemnej drogi kołowania /powietrznej drogi kołowania śmigłowców | - | 1 m | Zmierzone | Ważna |
16 | Wysokość względna nad progiem w podejściu precyzyjnym | 0,1 m lub 0,1 ft | 0,5 m | Obliczone | Krytyczna |
17 | DME/P | 3 m lub 10 ft | 3 m | Zmierzone | Ważna |
18 | DME | 30 m lub 100 ft | 30 m | Zmierzone | Ważna |
19 | Minimalne wysokości bezwzględne | 50 m lub 100 ft | 50 m | Obliczone | Zwykła |
20 | Przeszkody w strefie 1 | 1 m | 30 m | Zmierzone | Zwykła |
21 | Przeszkody w strefie 2 | 0,1 m | 3 m | Zmierzone | Ważna |
22 | Przeszkody w strefie 3 | 0,01 m | 0,5 m | - | Ważna |
23 | Przeszkody w strefie 4 | 0,1 m | 1 m | - | Ważna |
24 | Teren w strefie 1 | 1 m | 30 m | - | Zwykła |
25 | Teren w strefie 2 | 0,1 m | 3 m | - | Ważna |
26 | Teren w strefie 3 | 0,01 m | 0,5 m | - | Ważna |
27 | Teren w strefie 4 | 0,1 m | 1 m | - | Ważna |
III. DEKLINACJA I DEKLINACJA MAGNETYCZNA | |||||
1 | Deklinacja pomocy nawigacyjnej VHF wykorzystywana do technicznego zestrojenia | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
2 | Deklinacja magnetyczna NDb | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Zwykła |
3 | Deklinacja magnetyczna lotniska | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
4 | Deklinacja magnetyczna lotniska dla śmigłowców | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
5 | Deklinacja magnetyczna anteny nadajnika kierunku ILS | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
6 | Deklinacja magnetyczna anteny azymutu MLS | 1 ° | 1 ° | Zmierzone | Ważna |
IV. NAMIAR | |||||
1 | Segment drogi lotniczej | 1 ° | 1/10 ° | Obliczone | Zwykła |
2 | Namiar wykorzystywany do tworzenia pozycji (fix) na trasie i w rejonie lotniska | 1/10 ° | 1/10° | Obliczone | Zwykła |
3 | Segmenty trasy dolotowej lub odlotowej w rejonie lotniska | 1 ° | 1/10 ° | Obliczone | Zwykła |
4 | Namiar wykorzystywany do tworzenia pozycji (fix) w procedurze podejścia według wskazań przyrządów | 1/100 ° | 1/100 ° | Obliczone | Ważna |
5 | Zgranie wiązki nadajnika kierunku ILS (geograficzny) | 1/100 ° | 1/100 ° | Zmierzone | Ważna |
6 | Zgranie zera azymutu wiązki kierunku MLS (geograficzny) | 1/100 ° | 1/100 ° | Zmierzone | Ważna |
7 | Kierunek drogi startowej (geograficzny) | 1/100 ° | 1/100 ° | Zmierzone | Zwykła |
8 | Kierunek FATO (geograficzny) | 1/100 ° | 1/100 ° | Zmierzone | Zwykła |
V. DŁUGOŚĆ / ODLEGŁOŚĆ / WYMIAR | |||||
1 | Długość segmentu drogi lotniczej | 1/10 km lub 1/10 NM | 1/10 km | Obliczone | Zwykła |
2 | Odległość między pozycjami (fix) na trasie | 1/10 km lub 1/10 NM | 1/10 km | Obliczone | Zwykła |
3 | Długość segmentów trasy dolotowej lub odlotowej w rejonie lotniska | 1/100 km lub 1/100 NM | 1/100 km | Obliczone | Ważna |
4 | Odległość między pozycjami (fix) w procedurze podejścia według wskazań przyrządów w rejonie lotniska | 1/100 km lub 1/100 NM | 1/100 km | Obliczone | Ważna |
5 | Długość drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
6 | Długość FATO, wymiary TLOF | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
7 | Szerokość drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
8 | Odległość przesuniętego progu | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Zwykła |
9 | Długość i szerokość zabezpieczenia wydłużonego startu | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
10 | Długość i szerokość zabezpieczenia przerwanego startu | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
11 | Rozporządzalna długość lądowania (LDA) | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
12 | Rozporządzalna długość rozbiegu (TORA) | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
13 | Rozporządzalna długość startu (TODA) | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
14 | Rozporządzalna długość przerwanego startu (ASDA) | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Krytyczna |
15 | Szerokość pobocza drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
16 | Szerokość drogi kołowania | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
17 | Szerokość pobocza drogi kołowania | 1 m lub 1 ft | 1 m | Zmierzone | Ważna |
18 | Odległość między anteną nadajnika kierunku ILS i końcem drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Zwykła |
19 | Odległość między anteną nadajnika kierunku ILS i końcem FATO | - | 3 m | Obliczone | Zwykła |
20 | Odległość między anteną ścieżki schodzenia ILS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Zwykła |
21 | Odległość między markerami ILS i progiem drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Ważna |
22 | Odległość między anteną ILS DME i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Ważna |
23 | Odległość między anteną azymutu MLS i końcem drogi startowej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Zwykła |
24 | Odległość między anteną azymutu MLS i FATO | - | 3 m | Obliczone | Zwykła |
25 | Odległość między anteną elewacji MLS i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Zwykła |
26 | Odległość między anteną MLS DME/P i progiem drogi startowej, mierzona wzdłuż linii centralnej | 1 m lub 1 ft | 3 m | Obliczone | Ważna |
Objaśnienia:
CTA – Obszar kontrolowany
CTR – Strefa kontrolowana lotniska
DME – Radioodległościomierz
DME/P – Radioodległościomierz precyzyjny
FATO – Strefa końcowego podejścia i startu
ILS – System lądowania według wskazań przyrządów
INS – Bezwładnościowy (inercyjny) system nawigacyjny
MLS – Mikrofalowy system lądowania
NDb – Radiolatarnia bezkierunkowa
SID – Standardowy odlot według wskazań przyrządów
STAR – Standardowy dolot według wskazań przyrządów
TLOF – Strefa przyziemienia i utraty siły nośnej
VHF – Bardzo wielka częstotliwość (od 30 do 300 MHz)
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00