Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-12-08
Wersja aktualna od 2020-12-08
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 28 września 2020 r.
w sprawie procedury konkursowej podziału ograniczonych praw przewozowych2)
Na podstawie art. 191 ust. 23 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa procedurę konkursową podziału ograniczonych praw przewozowych, zwaną dalej "procedurą konkursową", zawierającą:
1) zakres informacji o wpłynięciu wniosku o wydanie upoważnienia, zwanego dalej "wnioskiem", podlegającej ogłoszeniu oraz sposób jej ogłaszania;
2) sposób przeprowadzania procedury konkursowej;
3) zakres dodatkowych informacji, jakie powinien zawierać uzupełniony wniosek, oraz dokumenty, jakie powinny być dołączone do tego wniosku w celu przeprowadzenia procedury konkursowej.
§ 2. 1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Prezesem Urzędu", ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego informację o wpłynięciu wniosku niezwłocznie po jego otrzymaniu.
2. Informacja o wpłynięciu wniosku zawiera:
1) określenie ograniczonych praw przewozowych będących przedmiotem procedury konkursowej;
2) pouczenie o możliwości składania wniosków przez innych przewoźników lotniczych;
3) miejsce i termin składania wniosków;
4) wskazanie elementów wniosku oraz zakresu dodatkowych informacji, o których mowa w § 3 ust. 1;
5) wykaz dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2;
6) kryteria podziału ograniczonych praw przewozowych.
§ 3. 1. We wniosku, poza informacjami, o których mowa w art. 192 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą", zamieszcza się:
1) nazwę wnioskującego przewoźnika lotniczego oraz adres jego siedziby;
2) datę planowanego rozpoczęcia przewozów lotniczych i planowanego okresu ich wykonywania;
3) charakter przewozów lotniczych (całoroczne albo sezonowe oraz bezpośrednie albo z przesiadką);
4) przewidywany czas trwania przelotu na trasach lub obszarach objętych wnioskiem;
5) maksymalną liczbę miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub ładowność, w przypadku przewozu towaru lub poczty, statków powietrznych, które będą wykorzystywane do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
6) liczbę statków powietrznych wpisanych do Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) przewoźnika lotniczego składającego wniosek, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
7) liczbę statków powietrznych użytkowanych przez wnioskującego przewoźnika lotniczego na podstawie umowy dotyczącej eksploatacji trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego z załogą, które będą dostępne do wykonywania przewozów lotniczych objętych wnioskiem, jeżeli ma to zastosowanie;
8) dostępność informacji w języku polskim na pokładzie statków powietrznych wykorzystywanych w przewozach lotniczych objętych wnioskiem;
9) przewidywaną wysokość opłaty za przewóz lotniczy w oferowanych taryfach na trasach lub obszarach objętych wnioskiem, w jedną stronę, w walucie polskiej;
10) usługi świadczone w ramach każdej z taryf, o których mowa w pkt 9, oraz płatne usługi dodatkowe wraz z wysokością opłaty za każdą z tych usług dodatkowych;
11) sposób sprzedaży miejsc pasażerskich, w przypadku przewozu pasażerów, lub pojemność statku powietrznego, w przypadku przewozu towarów lub poczty, w tym istnienie możliwości obsługi w zakresie sprzedaży przewozów lotniczych objętych wnioskiem w języku polskim;
12) wysokość i charakter dotychczas poniesionych nakładów na rozwój przewozów lotniczych do danego państwa, regularnych lub nieregularnych, jeżeli zostały poniesione;
13) liczbę przewiezionych pasażerów oraz liczbę tygodniowych częstotliwości wykonywania przewozów na trasach lub obszarach objętych wnioskiem w ostatnim sezonie rozkładowym poprzedzającym sezon, w którym złożony został wniosek, jeżeli takie przewozy były już przez przewoźnika lotniczego realizowane.
2. Do wniosku, poza dokumentami, o których mowa w art. 192 ust. 4 i art. 192a ust. 3 ustawy, dołączanymi przez przewoźnika lotniczego innego niż polski, dołącza się:
1) kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych wydanych wnioskującemu przewoźnikowi lotniczemu przez odpowiedni organ władzy lotniczej państwa jego rejestracji;
2) kopię umowy zawartej z innym przewoźnikiem lotniczym dotyczącej obsługi trasy przy użyciu wynajętego statku powietrznego wraz z załogą oraz kopię Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i związanych z nim Specyfikacji Operacyjnych przewoźnika lotniczego użyczającego statek powietrzny objęty umową - w przypadku planowanego wykonywania przewozów lotniczych na podstawie takiej umowy;
3) aktualne, sporządzone nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, wewnętrzne sprawozdanie zarządcze oraz, gdy są dostępne, sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wraz ze sprawozdaniem z badania tego sprawozdania, jeżeli obowiązek takiego badania wynika z przepisów o rachunkowości lub innych przepisów szczególnych dotyczących sprawozdań finansowych;
4) potwierdzenie uiszczenia opłaty lotniczej, o której mowa w art. 26a ust. 1 pkt 4 ustawy.
§ 4. Przewoźnik lotniczy, który złożył wniosek przed ogłoszeniem informacji o wpłynięciu wniosku, uzupełnia wniosek o informacje i dokumenty, o których mowa w § 3, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia informacji.
§ 5. 1. Wniosek przewoźnika lotniczego o wydanie upoważnienia złożony po terminie, o którym mowa w art. 191 ust. 18 ustawy, nie jest uwzględniany w procedurze konkursowej, o czym Prezes Urzędu zawiadamia pisemnie przewoźnika lotniczego, którego wniosek został złożony po terminie.
2. Na zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, środek odwoławczy nie przysługuje.
3. Termin na złożenie wniosku, w przypadku jego uchybienia przez wnioskodawcę, nie podlega przywróceniu.
4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do zmiany wniosku złożonej po terminie, o którym mowa w art. 191 ust. 18 ustawy.
5. Prezes Urzędu, po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia informacji, o której mowa w § 2, w przypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku, wzywa przewoźnika lotniczego do uzupełnienia braków formalnych w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
§ 6. Informacje, o których mowa w § 3, do których wnioskujący zastrzegł, iż stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1913), nie są udostępniane pozostałym uczestnikom procedury konkursowej.
§ 7. 1. W procedurze konkursowej ocena wniosków o wydanie upoważnienia jest dokonywana przez zespół powołany przez Prezesa Urzędu spośród pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
2. Zespół jest powoływany na czas nieokreślony.
3. Zespół:
1) określa skalę oceny punktowej dla każdego kryterium, o którym mowa w art. 191 ust. 17 ustawy, oraz określa sposób punktacji poszczególnych kryteriów wraz z określeniem ich wagi procentowej;
2) analizuje wnioski pod względem formalnym;
3) wskazuje wnioski niespełniające wymogów formalnych i określa ich braki;
4) szczegółowo analizuje i ocenia wnioski spełniające wymogi formalne pod kątem kryteriów przyznawania ograniczonych praw przewozowych;
5) opracowuje zestawienie przewoźników lotniczych biorących udział w procedurze konkursowej wraz z określeniem przyznanych punktów i uzasadnieniem przyznanej punktacji;
6) przygotowuje rekomendację dla Prezesa Urzędu w przedmiocie rozstrzygnięcia procedury konkursowej.
4. Rekomendacja dla Prezesa Urzędu w przedmiocie rozstrzygnięcia procedury konkursowej zawiera wskazanie:
1) wybranych przewoźników lotniczych, którzy uzyskali kolejno najwyższą ocenę, do wyczerpania dostępnych praw przewozowych - w przypadku ograniczeń w korzystaniu z praw przewozowych dotyczących liczby przewoźników lotniczych;
2) wybranych przewoźników lotniczych, którzy uzyskali kolejno najwyższą ocenę, z liczbą częstotliwości odpowiednio do wyniku tej oceny, nie przekraczając liczby wnioskowanych częstotliwości oraz do wyczerpania dostępnych praw przewozowych - w przypadku ograniczeń w korzystaniu z praw przewozowych dotyczących liczby częstotliwości.
5. Prezes Urzędu spośród członków zespołu wskazuje przewodniczącego zespołu, który:
1) ustala terminy posiedzeń zespołu i zawiadamia o nich członków zespołu;
2) zwołuje posiedzenia zespołu;
3) przewodniczy posiedzeniom zespołu;
4) przedkłada rekomendację Prezesowi Urzędu w zakresie rozstrzygnięcia procedury konkursowej.
6. Przewodniczący zespołu spośród członków zespołu powołuje sekretarza zespołu, który:
1) prowadzi dokumentację procedury konkursowej;
2) sporządza protokoły posiedzeń zespołu;
3) organizuje, w uzgodnieniu z przewodniczącym zespołu, posiedzenia zespołu;
4) opracowuje projekty dokumentów przygotowanych przez zespół, w zakresie zleconym przez przewodniczącego zespołu.
7. W przypadku nieobecności przewodniczącego zespołu jego funkcję pełni sekretarz zespołu albo wyznaczony przez przewodniczącego członek zespołu.
8. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć eksperci oraz przedstawiciele organów administracji, organizacji lub innych instytucji właściwych do spraw stanowiących przedmiot prac zespołu.
9. Posiedzenia zespołu mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
10. Protokoły posiedzeń zespołu podpisuje przewodniczący lub osoba go zastępująca zgodnie z ust. 7, po ich akceptacji przez osoby uczestniczące w posiedzeniu.
11. Przyznawanie punktów przewoźnikom lotniczym biorącym udział w procedurze konkursowej zespół rozstrzyga bezwzględną większością głosów.
12. W sprawach innych niż przyznawanie punktów przewoźnikom lotniczym biorącym udział w procedurze konkursowej zespół rozstrzyga zwykłą większością głosów.
§ 8. W przypadku gdy po wszczęciu procedury konkursowej o wydanie upoważnienia obejmującego ograniczone prawa przewozowe ubiega się tylko jeden przewoźnik lotniczy albo w wyniku analizy wniosków pod względem formalnym tylko jeden przewoźnik złożył wniosek spełniający wymogi formalne, Prezes Urzędu wydaje upoważnienie bez dokonywania oceny w zakresie określonym w § 7 ust. 3 pkt 4-6 i ust. 4.
§ 9. 1. Do procedur konkursowych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
2. Dokumenty oraz informacje złożone w procedurach konkursowych, o których mowa w ust. 1, podlegają uzupełnieniu o informacje i dokumenty, o których mowa w § 3 rozporządzenia, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, pod rygorem nieuwzględnienia wniosku w procedurze konkursowej.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.3)
Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).
2) Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi (Dz. Urz. UE L 157 z 30.04.2004, str. 7; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 193).
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2343), które zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 235) utraciło moc z dniem 2 października 2020 r.