Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2019-05-08
Wersja aktualna od 2019-05-08
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ1)
z dnia 24 kwietnia 2019 r.
w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania2)
Na podstawie art. 34c ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2128, z 2018 r. poz. 1137 i 1694 oraz z 2019 r. poz. 125, 642 i 730) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych;
2) wzory:
a) wniosku o przeprowadzenie inspekcji technicznej,
b) zaświadczenia z przeprowadzonej inspekcji technicznej;
3) wysokość i sposób uiszczania opłat za czynności inspekcyjne.
§ 2.[Wymagania techniczne] Przy przeprowadzaniu inspekcji technicznej stosuje się minimalne wymagania techniczne mające zastosowanie do statków pływających po śródlądowych drogach wodnych rejonów 1, 2, 3 i 4, określone w załączniku II dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniającej dyrektywę 2009/100/WE i uchylającej dyrektywę 2006/87/WE (Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 118 oraz Dz. Urz. UE L 174 z 10.07.2018, str. 15), zwanej dalej „dyrektywą”.
§ 3.[Inspekcja techniczna] Techniczna komisja inspekcyjna, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, przeprowadza inspekcję techniczną statku w zakresie:
1) budowy:
a) statku i jego kadłuba, w szczególności jego wytrzymałości i stateczności,
b) maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa;
2) prześwitu bezpiecznego, wolnej burty, w tym minimalnej wolnej burty, oraz znaków i podziałek zanurzenia;
3) właściwości manewrowych;
4) urządzeń sterowych;
5) sterówki;
6) budowy maszyn;
7) emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych;
8) urządzeń i instalacji elektrycznych;
9) wyposażenia;
10) bezpieczeństwa w miejscu pracy;
11) pomieszczeń dla załogi;
12) urządzeń grzewczych, do gotowania i chłodzenia zasilanych paliwem;
13) instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych;
14) pokładowych oczyszczalni ścieków.
§ 4.[Stosowanie norm technicznych oraz przepisów przejściowych] 1. Inspekcję techniczną przeprowadza się z uwzględnieniem instrukcji dotyczących stosowania norm technicznych oraz przepisów przejściowych, zawartych w załączniku II do dyrektywy w sposób określony w załączniku II dyrektywy, w części II, w rozdziale:
1) 3 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 1;
2) 4 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 2;
3) 5 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 3;
4) 6 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 4;
5) 7 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 5;
6) 8 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 6;
7) 9 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 7;
8) 10 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 8;
9) 13 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 9;
10) 14 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 10;
11) 15 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 11;
12) 16 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 12;
13) 17 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 13;
14) 18 – w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 14.
2. Inspekcja techniczna obejmuje również sprawdzenie spełnienia przez urządzenia używane na pokładzie statku, w szczególności przez radarowy sprzęt nawigacyjny, wskaźniki skrętu, sprzęt Automatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego, tachografy, dodatkowych wymagań dotyczących konkretnych urządzeń, o których mowa w części II załącznika do załącznika II dyrektywy, o ile statek posiada takie urządzenia.
3. Inspekcję techniczną przeprowadza się ponadto dla:
1) statków pasażerskich w sposób określony w części III rozdziału 19 i 20 załącznika II do dyrektywy;
2) statków przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone w sposób określony w rozdziale 21 części III załącznika II do dyrektywy;
3) urządzeń pływających w sposób określony w rozdziale 22 części III załącznika II do dyrektywy;
4) łodzi roboczych w sposób określony w rozdziale 23 części III załącznika II do dyrektywy;
5) tradycyjnych jednostek pływających w sposób określony w rozdziale 24 części III załącznika II do dyrektywy;
6) statków morskich w sposób określony w rozdziale 25 części III załącznika II do dyrektywy;
7) statków rekreacyjnych w sposób określony w rozdziale 26 części III załącznika II do dyrektywy;
8) kontenerowców w sposób określony w rozdziale 27 części II załącznika III do dyrektywy;
9) statków dłuższych niż 110 metrów w sposób określony w rozdziale 28 części III załącznika II do dyrektywy;
10) statków o dużej prędkości w sposób określony w rozdziale 29 części III załącznika II do dyrektywy;
11) statków wyposażonych w urządzenia napędowe lub mechanizmy pomocnicze napędzane paliwami o temperaturze zapłonu równej lub niższej niż 55° C w sposób określony w rozdziale 30 części III załącznika II do dyrektywy;
12) statków pływających przy minimalnej liczbie członków załogi w sposób określony w rozdziale 31 części III załącznika II do dyrektywy.
§ 5.[Wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej] Wzór wniosku o przeprowadzenie inspekcji technicznej określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 6.[Inspekcja techniczna] 1. Organ inspekcyjny określa miejsce, termin i zakres inspekcji technicznej.
2. Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.
3. Podczas inspekcji technicznej armator udziela koniecznej pomocy członkom technicznej komisji inspekcyjnej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.
§ 7.[Przegląd statku] 1. Przy pierwszej inspekcji technicznej statku organ inspekcyjny zarządza dokonanie przeglądu statku na pochylni.
2. Organ inspekcyjny może odstąpić od przeglądu na pochylni w przypadku przedstawienia świadectwa klasy lub dokumentu uznanej instytucji klasyfikacyjnej stwierdzającej zgodność konstrukcji z wymogami tej instytucji klasyfikacyjnej lub w razie przedłożenia świadectwa, z którego wynika, że dokonano już przeglądu na pochylni w innych celach.
3. W przypadku innej inspekcji niż wskazana w ust. 1, organ inspekcyjny może zażądać przeglądu na pochylni.
4. Przy pierwszej inspekcji statków motorowych i zestawów statków, a także w razie dokonania istotnych zmian w systemie napędu statku lub urządzeniu sterowym statku, organ inspekcyjny przeprowadza jazdy próbne.
5. W przypadku innej inspekcji niż wskazane w ust. 4, organ inspekcyjny może zażądać przeprowadzenia jazd próbnych.
6. W ramach inspekcji techniczna komisja inspekcyjna weryfikuje dokumenty, w szczególności świadectwa, atesty, ekspertyzy, sporządzone przez podmioty posiadające wymagane uprawnienia zgodnie z właściwymi przepisami krajowymi, potwierdzające spełnienie przez statek, jego instalacje, wyposażenie, urządzenia wymagań, o których mowa w § 2.
§ 8.[Wzór zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej] Wzór zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 9.[Opłaty] 1. Opłaty za dokonane czynności inspekcyjne w ramach inspekcji technicznej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, uiszcza się przelewem na rachunek bankowy organu inspekcyjnego.
§ 10.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 maja 2010 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. z 2015 r. poz. 963).
§ 11.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: M. Gróbarczyk
1) Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - żegluga śródlądowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2324 oraz z 2018 r. poz. 100).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniającą dyrektywę 2009/100/WE i uchylającą dyrektywę 2006/87/WE (Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 118 oraz Dz. Urz. UE L 174 z 10.07.2018, str. 15).
Załączniki do rozporządzeni Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
z dnia 24 kwietnia 2019 r. (poz. 842)
Załącznik nr 1
WZÓR – WNIOSEK O PRZEPROWADZENIE INSPEKCJI TECHNICZNEJ
Załącznik nr 2
WZÓR – ZAŚWIADCZENIE Z PRZEPROWADZENIA INSPEKCJI TECHNICZNEJ
Załącznik nr 3
Tabela nr 1. Opłata za czynności inspekcyjne
Pkt | Zakres inspekcji technicznej | Wysokość opłaty w polskich złotych |
1 | 2 | 3 |
1 | budowa: a) statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałości i stateczności, b) maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa | 1200 |
2 | prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia | 300 |
3 | właściwości manewrowe | 900 |
4 | urządzenia sterowe | 600 |
5 | sterówka z wyłączeniem urządzeń, o których mowa w pkt 15–17 | 400 |
6 | budowa maszyn | 900 |
7 | emisja zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych | 500 |
8 | urządzenia i instalacje elektryczne | 600 |
9 | wyposażenie | 500 |
10 | spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy | 300 |
11 | pomieszczenia dla załogi | 300 |
12 | urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem | 300 |
13 | instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych | 300 |
14 | pokładowe oczyszczalnie ścieków | 300 |
15 | radarowy sprzęt nawigacyjny i wskaźniki skrętu | 300 |
16 | sprzęt Automatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego | 300 |
17 | tachografy | 300 |
Tabela nr 2. Wskaźniki korygujące opłatę za czynności inspekcyjne
Opłatę należną za czynność inspekcyjną według tabeli nr 1, z wyłączeniem opłat za czynności inspekcyjne, o których mowa w tabeli nr 1 pkt 15–17, należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania. Jeżeli obliczona w ten sposób opłata za daną czynność inspekcyjną jest większa niż 2000 zł – opłata należna za daną czynność wynosi 2000 zł.
Pkt |
|
|
1 | 2 | 3 |
| Wszystkie statki |
|
1 | dopuszczone do żeglugi w rejonie 1 | 1,20 |
2 | dopuszczone do żeglugi w rejonie 2 | 1,10 |
3 | dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4 | 1,00 |
| Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego |
|
1 | barki do 500 t | 0,50 |
2 | barki powyżej 500 t do 1500 t | 0,75 |
3 | barki powyżej 1500 t | 1,00 |
| Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym |
|
4 | barki motorowe do 500 t | 0,75 |
5 | barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t | 1,00 |
6 | barki motorowe powyżej 1500 t | 1,15 |
7 | zbiornikowce z napędem do 500 t | 1,20 |
8 | zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t | 1,25 |
9 | zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t | 1,30 |
| Holowniki pchacze i lodołamacze |
|
10 | o łącznej mocy maszyn do 250 kW | 0,75 |
11 | 1,00 | |
12 | 1,25 | |
13 | o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW | 1,50 |
| Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego | |
14 | o wyporności do 60 m3 | 0,50 |
15 | o wyporności powyżej 60 m3 | 0,80 |
16 | statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem | 0,75 |
17 | statek do połowu ryb o wyporności powyżej 60 m3 z własnym napędem | 1,00 |
| Promy motorowe |
|
18 | o nośności do 75 pasażerów | 1,00 |
19 | o nośności od 76 do 400 pasażerów | 1,25 |
20 | o nośności powyżej 400 pasażerów | 1,50 |
| Statki pasażerskie |
|
21 | statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów | 1,00 |
22 | statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów | 1,25 |
23 | statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów | 1,50 |
24 | statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów | 1,25 |
25 | statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów | 1,50 |
26 | statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów | 1,60 |