Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-07-16 do 2022-10-02
Wersja archiwalna od 2022-07-16 do 2022-10-02
archiwalny
USTAWA
z dnia 15 września 2017 r.
o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2022 r., poz. 1390)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.[Zakres przedmiotowy] Ustawa określa przedmiot działalności, organizację i funkcjonowanie przedsiębiorstwa państwowego „Porty Lotnicze”, zwanego dalej „PPL”.
Art. 2.[PPL] 1. PPL jest samodzielną i samofinansującą się jednostką organizacyjną prowadzącą działalność w zakresie i na zasadach określonych w ustawie i statucie.
2. Do PPL nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1543).
Art. 3.[Osobowość prawna PPL oraz jego siedziba] 1. PPL posiada osobowość prawną.
2. PPL podlega obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorstw państwowych na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1384, z 2015 r. poz. 1322 oraz z 2016 r. poz. 1948 i 2260) oraz ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 700, 1089 i 1133).
3. Siedzibą PPL jest miasto stołeczne Warszawa.
Art. 4.[Samodzielny charakter funkcjonowania PPL] 1. PPL występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
2. Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania PPL, a PPL nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa.
Art. 5.[Samodzielna gospodarka finansowa i rachunkowość] PPL prowadzi samodzielną gospodarkę finansową i rachunkowość na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Działalność
Art. 6.[Przedmiot działalności] Przedmiotem działalności PPL jest:
1) budowa, przebudowa, utrzymanie i eksploatacja lotnisk oraz lotniczych urządzeń naziemnych;
2) budowa, przebudowa, utrzymanie i eksploatacja infrastruktury okołolotniskowej;
3) świadczenie usług lotniczych związanych ze startem, lądowaniem i parkowaniem statków powietrznych i innych związanych z obsługą operacji lotniczych;
4) świadczenie usług lotniczych związanych z obsługą statków powietrznych, załóg, pasażerów oraz ładunków (towarów i poczty);
5) świadczenie usług pozalotniczych związanych z działalnością lotniska, w szczególności usług gastronomicznych, handlu detalicznego, hotelarskich, promocji i reklamy oraz związanych z wynajmem powierzchni, obiektów i urządzeń;
6) świadczenie usług zarządzania lotniskami;
7) świadczenie usług zarządzania infrastrukturą lotniskową (lotniczą i pozalotniczą) i okołolotniskową.
Art. 7.[Prowadzenie działalności z uwzględnieniem zadań realizowanych na rzecz bezpieczeństwa oraz obronności państwa] Działalność, o której mowa w art. 6, PPL prowadzi z uwzględnieniem zadań realizowanych na rzecz bezpieczeństwa oraz obronności państwa, a w przypadkach, o których mowa w art. 6 pkt 1 i 3, także z uwzględnieniem uprawnień instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej.
Art. 8.[Tworzenie spółek z innymi podmiotami] [1] PPL w ramach prowadzonej działalności, za zgodą Pełnomocnika, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1354 oraz z 2022 r. poz. 807, 1079 i 1390), zwanego dalej „Pełnomocnikiem”, może tworzyć spółki z innymi podmiotami.
Art. 9.[Plany działalności] 1. PPL prowadzi działalność zgodnie z następującymi planami działalności:
1) pięcioletnim, corocznie aktualizowanym;
2) rocznym, w skład którego wchodzi plan finansowy obejmujący rok obrotowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym.
2. Prezes PPL przedstawia do zatwierdzenia Pełnomocnikowi [2] zaopiniowane przez Radę Nadzorczą projekty planów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w terminie do dnia 31 października każdego roku.
3. Pełnomocnik [3] zatwierdza plany, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w terminie 45 dni od dnia otrzymania ich projektów.
4. Do czasu zatwierdzenia planów PPL działa w oparciu o ich projekty.
Art. 10.[Obowiązki sprawozdawcze Prezesa PPL] 1. Prezes PPL jest obowiązany do sporządzenia:
1) corocznego sprawozdania z działalności PPL;
2) sprawozdania finansowego.
2. Do sprawozdania finansowego Prezes PPL jest obowiązany dołączyć opinię biegłego rewidenta i raport z badania za ubiegły rok obrotowy.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, po ich zaopiniowaniu przez Radę Nadzorczą są przedkładane przez Prezesa PPL w terminie do dnia 31 marca każdego roku do zatwierdzenia Pełnomocnikowi [4] .
4. Pełnomocnik [5] zatwierdza sprawozdania, o których mowa w ust. 1, w terminie 45 dni od dnia ich otrzymania.
Rozdział 3
Organizacja PPL
Oddział 1
Przepisy ogólne
Art. 11.[Organy PPL] 1. Organami PPL są Prezes PPL i Rada Nadzorcza.
2. Organy PPL w zakresie swojej właściwości prowadzą działalność i realizują zadania PPL.
Art. 12.[Statut PPL] 1. Organizację i funkcjonowanie PPL określa statut PPL.
2. Pełnomocnik [6] , w drodze zarządzenia, nadaje PPL statut oraz dokonuje jego zmian.
3. Zmiana statutu może nastąpić również na zaopiniowany przez Radę Nadzorczą wniosek Prezesa PPL do Pełnomocnika [7] .
4. Statut określa w szczególności:
1) tryb działania organów PPL;
2) system kontroli wewnętrznej;
3) zasady wyznaczania kandydatów na członków organów spółek, w których PPL posiada udziały i akcje;
4) zasady sprawowania przez PPL nadzoru w spółkach oraz zasady zbywania udziałów lub akcji w spółkach, w których PPL posiada udziały i akcje.
Art. 13.[Regulamin organizacyjny PPL] 1. Zakres działania i sposób funkcjonowania jednostek organizacyjnych oraz podział obowiązków określa regulamin organizacyjny PPL.
2. Regulamin organizacyjny PPL ustala Prezes PPL po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Nadzorczej.
Oddział 2
Prezes PPL
Art. 14.[Prezes PPL] 1. Prezes PPL prowadzi sprawy PPL i reprezentuje PPL na zewnątrz.
2. Prezes PPL zapewnia realizację zadań PPL w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz innych zadań określonych w odrębnych przepisach.
3. Prezesa PPL powołuje i odwołuje Pełnomocnik [8] .
4. Prezesem PPL może być osoba, która spełnia wymogi określone w art. 22 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. poz. 2259 oraz z 2017 r. poz. 624, 1491 i 1529).
Oddział 3
Rada Nadzorcza
Art. 15.[Zadania Rady Nadzorczej] 1. Do zadań Rady Nadzorczej należy:
1) opiniowanie projektów rocznych planów działalności PPL oraz projektów zmian tych planów;
2) opiniowanie projektów pięcioletnich planów działalności PPL oraz projektów zmian tych planów;
3) opiniowanie sprawozdań, o których mowa w art. 10;
4) opiniowanie zmiany statutu PPL;
5) nadzór nad gospodarką finansową PPL;
6) opiniowanie regulaminu organizacyjnego PPL;
7) wybór biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego PPL;
8) składanie Pełnomocnikowi [9] corocznego pisemnego sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej.
2. Prezes PPL udostępnia Radzie Nadzorczej, na jej żądanie, w terminach określonych w regulaminie Rady Nadzorczej, wszelkie dokumenty, sprawozdania i wyjaśnienia związane z działalnością PPL.
Art. 16.[Skład Rady Nadzorczej] 1. Rada Nadzorcza liczy od trzech do pięciu członków, w tym minimum jednego przedstawiciela wskazanego przez pracowników PPL.
2. Członków Rady Nadzorczej powołuje i odwołuje Pełnomocnik [10] .
3. Pełnomocnik [11] powierza jednemu z członków Rady Nadzorczej pełnienie funkcji przewodniczącego Rady Nadzorczej.
4. Członkiem Rady Nadzorczej może być osoba, która spełnia wymogi określone w art. 19 ust. 1–5 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym.
Art. 17.[Kadencja członków Rady Nadzorczej] Członkowie Rady Nadzorczej są powoływani na wspólną pięcioletnią kadencję.
Art. 18.[Zakaz łączenia stanowisk] Prezes PPL, Wiceprezesi PPL, kierownik jednostki organizacyjnej PPL oraz zatrudniony w PPL główny księgowy, radca prawny lub adwokat nie mogą być jednocześnie członkami Rady Nadzorczej.
Art. 19.[Tryb procedowania Rady Nadzorczej] 1. Rada Nadzorcza wykonuje swoje obowiązki kolegialnie, może jednak delegować swoich członków do samodzielnego pełnienia określonych czynności nadzorczych.
2. Rada Nadzorcza podejmuje decyzje w drodze uchwały.
3. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Rady Nadzorczej.
Art. 20.[Wynagrodzenie przysługujące członkom Rady Nadzorczej] 1. Członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie, które określa Pełnomocnik [12] .
2. Członkom Rady Nadzorczej przysługuje zwrot kosztów podróży na terenie kraju, poniesionych w związku z udziałem w posiedzeniach Rady, w wysokości i na warunkach określonych w przepisach dotyczących należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Art. 22.[Kontrola i ocena działalności PPL i jego organów] Pełnomocnik [14] dokonuje kontroli i oceny działalności PPL i jego organów.
Art. 23.[Modyfikacja planu pięcioletniego i rocznego] Pełnomocnik [15] ma prawo nałożyć na PPL obowiązek wprowadzenia do planu pięcioletniego i planu rocznego, o których mowa w art. 9, określonego zadania lub wyznaczyć zadanie poza tymi planami.
Art. 24.[Wstrzymanie wykonania decyzji Prezesa PPL] Pełnomocnik [16] w razie stwierdzenia, że decyzja Prezesa PPL jest sprzeczna z prawem, wstrzymuje jej wykonanie oraz zobowiązuje Prezesa PPL do jej zmiany lub uchylenia.
Art. 25.[Powoływanie i odwoływanie Wiceprezesów PPL] Pełnomocnik [17] powołuje i odwołuje, na wniosek Prezesa PPL, od dwóch do pięciu Wiceprezesów PPL.
Rozdział 5
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
Art. 26.[Przepis przejściowy] Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
Art. 27.[Termin na powołanie Prezesa PPL] 1. Minister właściwy do spraw transportu powoła Prezesa PPL w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
2. Do czasu powołania Prezesa PPL zadania Prezesa PPL wykonuje osoba zajmująca stanowisko naczelnego dyrektora przedsiębiorstwa państwowego „Porty Lotnicze” utworzonego na podstawie ustawy z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze” (Dz. U. poz. 185 oraz z 2006 r. poz. 550) przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 28.[Termin na powołanie członków pierwszej Rady Nadzorczej] Minister właściwy do spraw transportu powoła członków pierwszej Rady Nadzorczej w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 29.[Zniesienie dotychczasowych organów przedsiębiorstwa państwowego "Porty Lotnicze"] 1. Znosi się organy przedsiębiorstwa państwowego „Porty Lotnicze” określone w ustawie z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”.
2. Wygasają wszelkie uprawnienia przysługujące członkom organów, o których mowa w ust. 1, przysługujące im na podstawie ustawy z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”.
Art. 30.[Wygaszenie dotychczasowych pełnomocnictw] Wygasają wszelkie pełnomocnictwa udzielone na podstawie art. 18 ustawy z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”.
Art. 31.[Przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego "Porty Lotnicze" w PPL] Przedsiębiorstwo państwowe „Porty Lotnicze” utworzone na podstawie ustawy z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze” staje się PPL w rozumieniu niniejszej ustawy.
Art. 32.[Wstąpienie PPL w prawa i obowiązki, których stroną było przedsiębiorstwo państwowe "Porty Lotnicze"] PPL wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki, których stroną było przedsiębiorstwo państwowe „Porty Lotnicze” utworzone na podstawie ustawy z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”.
Art. 33.[Dotychczasowe stosunki pracy z pracownikami przedsiębiorstwa państwowego "Porty Lotnicze"] PPL staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy z pracownikami przedsiębiorstwa państwowego „Porty Lotnicze” utworzonego na podstawie ustawy z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”.
Art. 34.[Przepisy uchylone] Traci moc ustawa z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze”.
Art. 35.[Wejście w życie] Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
[1] Art. 8 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[2] Art. 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[3] Art. 9 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[4] Art. 10 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[5] Art. 10 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[6] Art. 12 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[7] Art. 12 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[8] Art. 14 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[9] Art. 15 ust. 1 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[10] Art. 16 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[11] Art. 16 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[12] Art. 20 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[13] Art. 21 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[14] Art. 22 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[15] Art. 23 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[16] Art. 24 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.
[17] Art. 25 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1390). Zmiana weszła w życie 16 lipca 2022 r.