Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-10-22
Wersja aktualna od 2014-10-22
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 5 września 2014 r.
w sprawie wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi2)
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do statków o polskiej przynależności nieobjętych umowami międzynarodowymi, podlegających wpisowi do:
1) rejestru okrętowego;
2) polskiego rejestru jachtów;
3) rejestru prowadzonego przez dyrektora urzędu morskiego.
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do statków objętych zakresem stosowania rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 listopada 2004 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających (Dz. U. Nr 258, poz. 2584).
§ 2.[Wymogi techniczne] 1. Statek, o którym mowa w § 1, może być używany w żegludze morskiej, jeżeli spełnia odpowiednie dla tego statku wymagania techniczne w zakresie:
1) konstrukcji kadłuba;
2) wyposażenia kadłubowego;
3) urządzeń sterowych;
4) urządzeń kotwicznych, holowniczych i cumowniczych;
5) stałych urządzeń połowowych;
6) osprzętu żaglowego;
7) masztów i olinowania;
8) silników napędowych oraz urządzeń maszynowych;
9) mechanizmów pomocniczych;
10) kotłów parowych i podgrzewaczy olejowych oraz ich wyposażenia;
11) zbiorników ciśnieniowych oraz ich urządzeń;
12) instalacji rurociągów;
13) wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników;
14) urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji;
15) urządzeń automatyki;
16) konstrukcyjnej ochrony przeciwpożarowej;
17) urządzeń i instalacji gaśniczych oraz sprzętu gaśniczego;
18) wolnej burty;
19) stateczności, pływalności i niezatapialności;
20) środków i urządzeń ratunkowych;
21) świateł nawigacyjnych i środków sygnałowych;
22) urządzeń radiowych;
23) wyposażenia nawigacyjnego;
24) urządzeń dźwignicowych;
25) pomieszczeń załogowych i pasażerskich;
26) ochrony środowiska.
2. Jacht morski może być używany w żegludze morskiej, jeżeli spełnia wymagania techniczne w zakresie określonym w § 8 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie (Dz. U. poz. 326).
§ 3.[Obowiązujące wymagania techniczne] 1. W odniesieniu do poszczególnych elementów budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia, o których mowa w § 2 ust. 1, uznaje się za obowiązujące wymagania techniczne:
1) Polskiego Rejestru Statków S.A.,
2) uznanej organizacji upoważnionej do wykonywania zadań administracji morskiej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, w zakresie określonym w upoważnieniu
– które są udostępnione na ich stronach podmiotowych.
2. W odniesieniu do poszczególnych elementów budowy jachtu morskiego, jego stałych urządzeń i wyposażenia, o których mowa w § 2 ust. 2, uznaje się za obowiązujące wymagania techniczne:
1) Polskiego Rejestru Statków S.A.,
2) uznanej organizacji upoważnionej do wykonywania zadań administracji morskiej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, w zakresie określonym w upoważnieniu,
3) w przypadku jachtów morskich o długości do 15 m – podmiotu upoważnionego do wykonywania przeglądów technicznych tych jachtów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim
– które są udostępnione na ich stronach podmiotowych.
§ 4.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)
Minister Infrastruktury i Rozwoju: E. Bieńkowska
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień:
1) dyrektywy Rady 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości 24 m i większej (Dz. Urz. WE L 34 z 09.02.1998, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 3);
2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1, z późn. zm.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1068, z 2013 r. poz. 852 oraz z 2014 r. poz. 609 i 768.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 maja 2002 r. w sprawie określenia wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi (Dz. U. Nr 74, poz. 679), które zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z 2012 r. poz. 1068, z 2013 r. poz. 852 oraz z 2014 r. poz. 609 i 768) utraciło moc z dniem 26 lipca 2013 r.