Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-09-18 do 2021-06-18
Wersja archiwalna od 2014-09-18 do 2021-06-18
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)
z dnia 5 września 2014 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych
Na podstawie art. 3 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Wprowadza się do stosowania, z zastrzeżeniem przepisów rozporządzenia, wymagania międzynarodowe w zakresie przepisów systemu opłat trasowych, ustanowione przez Europejską Organizację do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) obejmujące:
1) Warunki stosowania systemu opłat trasowych oraz warunki uiszczania należności;
2) Zasady ustalania podstawy kosztowej dla opłat trasowych i obliczania stawek jednostkowych.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) rozporządzeniu nr 1794/2006 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r. ustanawiające wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 341 z 07.12.2006, str. 3, z późn. zm.);
2) rozporządzeniu nr 691/2010 – rozumie się przez to rozporządzenie Komisji (UE) nr 691/2010 z dnia 29 lipca 2010 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 201 z 03.08.2010, str. 1, z późn. zm.);
3) rozporządzeniu nr 390/2013 – rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz. Urz. UE L 128 z 09.05.2013, str. 1);
4) rozporządzeniu nr 391/2013 – rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 128 z 09.05.2013, str. 31);
5) FIR Warszawa – rozumie się przez to rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną, określony zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U. z 2014 r. poz. 351), w którym zapewniana jest służba informacji powietrznej i służba alarmowa;
6) funkcjonalnym bloku przestrzeni powietrznej – rozumie się przez to funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej, o którym mowa w art. 2 pkt 25 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 23), ustanowiony z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej;
7) instytucji – rozumie się przez to instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej;
8) opłacie trasowej – rozumie się przez to opłatę, o której mowa w:
a) art. 3 ust. 2 rozporządzenia nr 1794/2006 – do dnia 31 grudnia 2014 r. lub
b) art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 391/2013 – od dnia 1 stycznia 2015 r.;
9) planie skuteczności działania – rozumie się przez to plan skuteczności działania opracowany na poziomie krajowym albo na poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia nr 691/2010 – dla planu obowiązującego do dnia 31 grudnia 2014 r. albo w art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 390/2013 – dla planu obowiązującego od dnia 1 stycznia 2015 r.;
10) Prezesie Urzędu – rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
11) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
§ 3.[Publikacja wymagań w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego] Prezes Urzędu ogłasza w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 oraz art. 130 ust. 11 ustawy, wymagania, o których mowa w § 1, oraz ich zmiany.
§ 4.[Przeliczanie stawki jednostkowej opłaty trasowej dla FIR Warszawa na euro] 1. Ustaloną w złotych stawkę jednostkową opłaty trasowej dla FIR Warszawa przelicza się na euro co miesiąc, przy zastosowaniu średniego miesięcznego kursu wymiany euro do złotego z miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym został wykonany lot. Stosowany w tym celu kurs wymiany walut jest średnim miesięcznym kursem zamknięcia obliczonym przez Grupę Reutera na podstawie dziennego kursu kupna euro.
2. Przeliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do regionalnej administracyjnej stawki jednostkowej, która wyrażana jest w euro.
§ 5.[Zwolnienie z opłat trasowych dla FIR Warszawa] Zwolnienia z opłat trasowych dla FIR Warszawa określa art. 130 ust. 6 ustawy oraz:
1) art. 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 1794/2006 – do dnia 31 grudnia 2014 r.;
2) art. 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia nr 391/2013 – od dnia 1 stycznia 2015 r.
§ 6.[Przepisy określające strefy pobierania opłat trasowych] Strefy pobierania opłat trasowych określają przepisy wydane na podstawie art. 130 ust. 9 ustawy.
§ 7.[System skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej] Czas trwania okresu odniesienia dla systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej określa art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 390/2013.
§ 8.[Podstawa kosztowa dla opłat trasowych] 1. Podstawę kosztową dla opłat trasowych określa się w złotych.
2. Jeżeli na podstawie wiążącej Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej dotyczącej utworzenia funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej ustalono wspólną strefę pobierania opłat trasowych, koszty krajowe uwzględniane w podstawie kosztowej obliczanej dla takiej strefy są przeliczane na euro lub inną walutę, w której jest obliczana stawka jednostkowa dla takiej strefy, zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 391/2013.
3. Notyfikacja waluty do EUROCONTROL, polegająca na przekazaniu informacji zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia nr 391/2013, odbywa się zgodnie z postanowieniami umowy, o której mowa w ust. 2.
§ 9.[Informacje dotyczące podstaw kosztowych opłat trasowych] Przekazywanie informacji dotyczących podstaw kosztowych opłat trasowych do Centralnego Biura Opłat Trasowych EUROCONTROL odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 130 ust. 9 ustawy.
§ 10.[Ustalanie stawki jednostkowej opłat trasowych] Stawki jednostkowe opłat trasowych są ustalane na dany rok kalendarzowy.
§ 11.[Konsultacje z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej] Warunki i sposób przeprowadzania konsultacji z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej określa art. 9 rozporządzenia nr 391/2013 oraz przepisy wydane na podstawie art. 130 ust. 9 ustawy.
§ 12.[Publikacja sprawozdań rocznych] Publikacja sprawozdań rocznych instytucji odbywa się zgodnie z art. 128a ustawy oraz z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.2) ).
§ 13.[Obowiązki instytucji zapewniającej służby meteorologiczne] 1. Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne prowadzi ewidencję urządzeń, służb, produktów i funkcji lotniczej informacji meteorologicznej zgodnie z pkt 2.4.7.2 wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.
2. Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne udostępnia przedstawicielom użytkowników przestrzeni powietrznej na ich żądanie dokumentację dotyczącą przejrzystego systemu rachunkowości kosztów.
§ 14.[System zachęt w stosunku do instytucji] System zachęt w stosunku do instytucji ustanawia się i stosuje zgodnie z:
1) art. 11a–12 rozporządzenia nr 1794/2006 oraz art. 11 rozporządzenia nr 691/2010 – do dnia 31 grudnia 2014 r.;
2) art. 13–15 rozporządzenia nr 391/2013 oraz art. 12 rozporządzenia nr 390/2013 – od dnia 1 stycznia 2015 r.
§ 15.[Plan skuteczności działania] Wyłączenie z podziału ryzyka związanego z ruchem ustalonych kosztów instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, które otrzymały zezwolenie na zapewnianie tych służb bez certyfikacji, zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. L 96 z 31.03.2004, str. 10, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 31) jest określane w planie skuteczności działania.
§ 16.[Obowiązki instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego] 1. Od dnia 1 stycznia 2015 r. system zachęt w stosunku do użytkowników przestrzeni powietrznej obejmujący opłaty trasowe, stanowiący modulację opłat, o której mowa w art. 16 rozporządzenia nr 391/2013, na wniosek instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego zatwierdza Prezes Urzędu, z zastrzeżeniem ust. 5.
2. Instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego konsultuje propozycję systemu zachęt, o którym mowa w ust. 1, z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej, a następnie przedkłada do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu, nie później niż na 91 dni przed ich planowanym wejściem w życie.
3. Wraz z propozycją systemu zachęt, o której mowa w ust. 2, instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego przedstawia Prezesowi Urzędu uzasadnienie spełnienia przez proponowany system zachęt wymagań określonych w art. 16 rozporządzenia nr 391/2013 oraz wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.
4. Zatwierdzony przez Prezesa Urzędu system zachęt jest publikowany w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska) oraz w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
5. System zachęt w stosunku do użytkowników przestrzeni powietrznej ustanawiany na poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, wprowadza się zgodnie z wiążącą Rzeczpospolitą Polską umową międzynarodową dotyczącą utworzenia funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej.
§ 17.[Zwrot kosztów z tytułu zapewniania trasowych służb żeglugi powietrznej dla lotów zwolnionych z opłat trasowych] Zwrot instytucji kosztów z tytułu zapewniania trasowych służb żeglugi powietrznej dla lotów zwolnionych z opłat trasowych następuje zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 130 ust. 8 ustawy.
§ 18.[Wyłączenie stosowania niektórych przepisów] Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie stosuje się przepisów pkt 3.8 wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, dotyczących państw o wysokiej inflacji.
§ 19.[Prezes Urzędu] 1. Kompetencje i zadania „Umawiającego się Państwa”, o których mowa w pkt 2.1, 2.3.4.2, 3.3.2, 3.3.4.2 lit. f, 3.4.1 akapit ostatni, 3.4.2 akapit przedostatni wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, wykonuje Prezes Urzędu.
2. Kompetencję „Umawiającego się Państwa”, o której mowa w pkt 2.5.3 akapit drugi wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, wykonuje Prezes Urzędu w drodze akceptacji propozycji alokacji przedłożonej przez instytucję w ramach propozycji kosztów ustalonych na etapie sporządzania projektu planu skuteczności działania.
§ 20.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych (Dz. U. Nr 61, poz. 500 oraz z 2010 r. Nr 77, poz. 508).
§ 21.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Infrastruktury i Rozwoju: E. Bieńkowska
1) Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 613 oraz z 2014 r. poz. 768 i 1100.