ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 6 września 2012 r.
w sprawie wykazów obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej2)
Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Przepisy rozporządzenia określają:
1) wykazy obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej;
2) strefy całorocznej eksploatacji statków w pasażerskiej żegludze krajowej.
§ 2.[Wykazy obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej] Wykazy obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej, o których mowa w § 1 pkt 1, są określone w załączniku do rozporządzenia.
§ 3.[Strefy całorocznej eksploatacji statków] Strefy całorocznej eksploatacji statków pasażerskiej żeglugi krajowej stanowią polskie obszary morskie.
§ 4.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1, z późn. zm.).
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 27 maja 2008 r. w sprawie wykazów obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej (Dz. U. Nr 97, poz. 633), które zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 6 września 2012 r. (poz. 1044)
WYKAZY OBSZARÓW PASAŻERSKIEJ ŻEGLUGI KRAJOWEJ
§ 1. Wykazy obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej zostały sporządzone w formie map, zgodnie z terytorialną właściwością dyrektorów urzędów morskich:
1) wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej leżących we właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie – rys. 1, rys. 2;
2) wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej leżących we właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku – rys. 3;
3) wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej leżących we właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni – rys. 4.
§ 2. Zastosowane na mapach skróty i symbole oznaczają odpowiednio:
1) litera „A” – oznacza obszar morza, na którym mogą być eksploatowane statki pasażerskie klasy A, stanowiące statki uprawiające pasażerską żeglugę krajową inną niż podróże przewidziane dla statków klasy B, C i D;
2) litera „B” – oznacza obszar morza, na którym mogą być eksploatowane statki pasażerskie klasy B, stanowiące statki uprawiające pasażerską żeglugę krajową, w czasie której nie oddalają się dalej niż 20 mil morskich od brzegu;
3) litery „C” oraz „C1” – oznaczają obszary morza, na których mogą być eksploatowane statki pasażerskie klasy C, stanowiące statki uprawiające pasażerską żeglugę krajową, w trakcie której znajdują się nie dalej niż 15 mil morskich od miejsca schronienia określonego w odrębnych przepisach oraz bieżących ogłoszeniach kapitanatów i bosmanatów portów oraz nie dalej niż 5 mil morskich od brzegu, w obszarach, na których prawdopodobieństwo przekroczenia znaczącej wysokości fali1) równej 2,5 m jest niższe od 10% w ciągu:
a) jednego roku – w przypadku eksploatacji całorocznej lub
b) określonej i ograniczonej części roku – w przypadku eksploatacji w tym okresie;
4) litery „D1”, „D2”, „D3”, „D4”, „D5”, „D6”, „D7”, „D8”, „D9”, „D10” – oznaczają obszary morza, na których mogą być eksploatowane statki pasażerskie klasy D, stanowiące statki uprawiające pasażerską żeglugę krajową, w trakcie której znajdują się nie dalej niż 6 mil morskich od miejsca schronienia określonego w odrębnych przepisach oraz bieżących ogłoszeniach kapitanatów i bosmanatów portów oraz nie dalej niż 3 mile morskie od brzegu, w obszarach, na których prawdopodobieństwo przekroczenia znaczącej wysokości fali równej 1,5 m jest niższe od 10% w ciągu:
a) jednego roku – w przypadku eksploatacji całorocznej lub
b) określonej i ograniczonej części roku – w przypadku eksploatacji w tym okresie;
5) punkty oznaczone cyframi – oznaczają pozycje geograficzne wyznaczające granice poszczególnych obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej.
Rys. 1. Wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej leżących we właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie
Rys. 2. Wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej leżących we właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie
Rys. 3. Wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej leżących we właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku
Rys. 4. Wykaz obszarów pasażerskiej żeglugi krajowej leżących we właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni
|
1) Rozumianej jako średnia wysokość jednej trzeciej największej wysokości fal zaobserwowanych na danym obszarze.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00