Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2010 nr 217 poz. 1431
Wersja aktualna od 2010-12-04
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2010 nr 217 poz. 1431
Wersja aktualna od 2010-12-04
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 5 listopada 2010 r.

w sprawie sposobu przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów

Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa sposób przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi portów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) systemie SWIBŻ - oznacza to elektroniczny System Wymiany Informacji Bezpieczeństwa Żeglugi wykorzystywany przez administrację morską oraz służby współpracujące do celów monitorowania ruchu statków oraz automatycznej wymiany informacji dotyczących bieżącej sytuacji nawigacyjnej w polskich obszarach morskich, wczesnego ostrzegania o potencjalnych zagrożeniach, jak również wspierania akcji ratowniczych, kryzysowych oraz ochrony statków i obiektów portowych;

2) systemie SSAS - oznacza to system alertu o zagrożeniu ochrony statku, o którym mowa w prawidle 6 Rozdziału XI-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), wraz z Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321 oraz z 1986 r. Nr 35 poz. 177) i Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173);

3) sytuacjach zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów - oznacza to zdarzenia zdefiniowane w sekcji 8.9 w odniesieniu do statków i sekcji 15.11 w odniesieniu do obiektów portowych, części B Międzynarodowego kodeksu dla ochrony statków i obiektów portowych, przyjętego w dniu 12 grudnia 2002 r. Rezolucją Nr 2 Konferencji Umawiających się Rządów - Stron Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Dz. U. z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) oraz sytuacje określone w planach ochrony statków, obiektów portowych i portów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz art. 18 i 19 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, zwanej dalej „ustawą”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 2

Sposób przekazywania informacji

§ 3. 1. Informacje w zakresie ochrony żeglugi i portów przekazuje się, z zastrzeżeniem § 4-7, za pomocą otwartych systemów komunikacji i korespondencji.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1, w miarę możliwości technicznych, chroni się przed dostępem osób niezwiązanych bezpośrednio z przedmiotem przekazywanych informacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.Oceny stanu ochrony obiektów portowych i portów oraz plany ochrony obiektów portowych i portów przesyła się z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.1. Do przekazywania ze statków alertu o zagrożeniu lub naruszeniu ochrony stosuje się system SSAS.

2. Sposób przekazywania informacji przez punkt odbioru alertu w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku określają przepisy wydane na podstawie art. 17 pkt 2 ustawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.Informacje w zakresie ochrony statków w sytuacji aktu piractwa lub napadu zbrojnego przekazuje się w sposób uwzględniający pkt 2.1 i 3.1 Zalecenia Komisji (2010/159/UE) z dnia 11 marca 2010 r. dotyczącego środków ochrony własnej i zapobiegania aktom piractwa i rozboju z użyciem broni skierowanym przeciwko statkom (Dz. Urz. UE L 67 z 17.03.2010, str. 13).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Do przekazywania informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów pomiędzy podmiotami administracji morskiej i służb współpracujących stosuje się system SWIBŻ.

2. Informacje w systemie SWIBŻ w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów przekazuje się w trybie alertu.

3. Informacje w systemie SWIBŻ w sytuacjach, gdy nie występuje zagrożenie lub naruszenie ochrony żeglugi i portów, przekazuje się w trybie zdarzenia publicznego lub prywatnego.

4. Informacje w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów potwierdza się drogą telefoniczną lub radiową, za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej lub za pośrednictwem posłańca.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.Informacje podczas ćwiczeń lub testów technicznych przekazuje się w sposób zapowiedziany i umożliwiający rozróżnienie ich od informacji przekazywanych w sytuacjach rzeczywistego zagrożenia lub naruszenia ochrony.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 3

Obieg informacji

§ 9. 1. Kapitan lub oficer ochrony statku informuje oficera ochrony armatora o zaistnieniu sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku.

2. Oficer ochrony armatora przekazuje informacje o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku do punktu odbioru alertu, o którym mowa w § 5 ust. 2.

3. Kapitan, oficer ochrony statku lub oficer ochrony armatora informuje za pomocą innych dostępnych środków łączności o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku, z zastrzeżeniem § 3, regionalny punkt kontaktowy w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, lub gdy nie można przesłać alertu, o którym mowa w § 5 ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.Oficer ochrony obiektu portowego informuje oficera ochrony portu i właściwy regionalny punkt kontaktowy o zaistnieniu sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony obiektu portowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.Oficer ochrony portu informuje właściwego oficera ochrony obiektu portowego i właściwy regionalny punkt kontaktowy o zaistnieniu sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony portu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.Regionalny punkt kontaktowy po otrzymaniu informacji o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów generuje alert w systemie SWIBŻ oraz przekazuje informacje do:

1) centralnego punktu kontaktowego;

2) służby dyżurnej operacyjnej właściwego terytorialnie oddziału Straży Granicznej;

3) dyżurnej służby operacyjnej Marynarki Wojennej;

4) właściwego wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego;

5) oficerów ochrony odpowiednio statku, armatora, obiektu portowego lub portu, których sytuacja zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów może dotyczyć.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.Centralny punkt kontaktowy po otrzymaniu informacji od regionalnego punktu kontaktowego lub punktu odbioru alertu przekazuje informację do:

1) Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;

2) Centrum Antyterrorystycznego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.Podczas realizacji zadań, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, w przypadkach wystąpienia zdarzeń lub przesłanek, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy, oraz w przypadku, o którym mowa w art. 46 ustawy, dopuszcza się możliwość bezpośredniego przepływu informacji pomiędzy oficerami ochrony, o których mowa w § 12 pkt 5.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, dyrektor właściwego urzędu morskiego o wprowadzeniu poziomu ochrony 2 niezwłocznie informuje centralny punkt kontaktowy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, o wprowadzeniu poziomu ochrony 3 informuje się Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, oraz właściwego terytorialnie wojewodę za pośrednictwem wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.Centralny punkt kontaktowy informuje o wprowadzonych środkach ochrony na morzu i o naruszeniu ochrony statków Komisję Europejską, Międzynarodową Organizację Morską (IMO) i właściwe organy państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.1. Centralny punkt kontaktowy, regionalne punkty kontaktowe i punkt odbioru alertu posiadają listę teleadresową ochrony żeglugi i portów, sporządzoną zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia, w zakresie właściwym dla obszaru odpowiedzialności.

2. Dane zawarte w liście teleadresowej ochrony żeglugi i portów sprawdza się nie rzadziej niż co 3 miesiące.

3. Informacje o zmianach danych, o których mowa w ust. 2, są przekazywane do centralnego punktu kontaktowego, który przekazuje informację o zmianach do regionalnych punktów kontaktowych i punktu odbioru alertu.

4. Po sprawdzeniu lub aktualizacji danych, o których mowa w ust. 2, sporządza się raporty sprawdzenia danych teleadresowych ochrony żeglugi i portów, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, i przekazuje do centralnego punktu kontaktowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 4

Przepis końcowy

§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).


Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 5 listopada 2010 r. (poz. 1431)

Załącznik nr 1

LISTA TELEADRESOWA OCHRONY ŻEGLUGI I PORTÓW

Osoby odpowiedzialne

Częstotliwość radiowa lub kanał VHF

Numery telefonów

Numer faksu

Adres e-mail

Adres

PORT................................................

KP - kapitanat portu

PSO - oficer ochrony portu

PFSO - oficer ochrony obiektu portowego

..........................................................

PFSO - oficer ochrony obiektu portowego

...........................................................

ditto

PORT...............................................

KP - kapitanat portu

PSO - oficer ochrony portu

PFSO - oficer ochrony obiektu portowego

...........................................................

PFSO - oficer ochrony obiektu portowego

..........................................................

ditto

CSO -
Oficer ochrony armatora

...........................................................

CSO -
Oficer ochrony armatora

...........................................................

ditto

MRCK - Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne

PCK - pomocnicze centrum koordynacyjne

POA - punkt odbioru alertu

CPK - centralny punkt kontaktowy

RPK - regionalny punkt kontaktowy

MOSG - służba dyżurna operacyjna Morskiego Oddziału Straży Granicznej

NOSG - służba dyżurna operacyjna Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej

COM - dyżurna służba operacyjna Marynarki Wojennej

WCZK - wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego

KWP - komenda wojewódzka Policji

PSP - komenda wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej

UCEL - urząd celny właściwy
dla miejsca zagrożenia

DUM - Dyrektor Urzędu Morskiego
w Gdyni

DUM - Dyrektor Urzędu Morskiego
w Słupsku

DUM - Dyrektor Urzędu Morskiego
w Szczecinie

MIN - minister właściwy do spraw gospodarki morskiej

WOJ - właściwy terytorialnie wojewoda

RCB - Rządowe Centrum Bezpieczeństwa

ABW - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego

CAT - Centrum Antyterrorystyczne


Załącznik nr 2

Raport sprawdzenia danych teleadresowych ochrony żeglugi i portów

infoRgrafika

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00