Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-12-04
Wersja aktualna od 2010-12-04
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 listopada 2010 r.
w sprawie sposobu przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów
Na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa sposób przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi portów.
§ 2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) systemie SWIBŻ - oznacza to elektroniczny System Wymiany Informacji Bezpieczeństwa Żeglugi wykorzystywany przez administrację morską oraz służby współpracujące do celów monitorowania ruchu statków oraz automatycznej wymiany informacji dotyczących bieżącej sytuacji nawigacyjnej w polskich obszarach morskich, wczesnego ostrzegania o potencjalnych zagrożeniach, jak również wspierania akcji ratowniczych, kryzysowych oraz ochrony statków i obiektów portowych;
2) systemie SSAS - oznacza to system alertu o zagrożeniu ochrony statku, o którym mowa w prawidle 6 Rozdziału XI-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), wraz z Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321 oraz z 1986 r. Nr 35 poz. 177) i Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173);
3) sytuacjach zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów - oznacza to zdarzenia zdefiniowane w sekcji 8.9 w odniesieniu do statków i sekcji 15.11 w odniesieniu do obiektów portowych, części B Międzynarodowego kodeksu dla ochrony statków i obiektów portowych, przyjętego w dniu 12 grudnia 2002 r. Rezolucją Nr 2 Konferencji Umawiających się Rządów - Stron Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Dz. U. z 2005 r. Nr 120, poz. 1016) oraz sytuacje określone w planach ochrony statków, obiektów portowych i portów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz art. 18 i 19 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, zwanej dalej „ustawą”.
Rozdział 2
Sposób przekazywania informacji
§ 3. 1. Informacje w zakresie ochrony żeglugi i portów przekazuje się, z zastrzeżeniem § 4-7, za pomocą otwartych systemów komunikacji i korespondencji.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, w miarę możliwości technicznych, chroni się przed dostępem osób niezwiązanych bezpośrednio z przedmiotem przekazywanych informacji.
§ 4.Oceny stanu ochrony obiektów portowych i portów oraz plany ochrony obiektów portowych i portów przesyła się z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych.
§ 5.1. Do przekazywania ze statków alertu o zagrożeniu lub naruszeniu ochrony stosuje się system SSAS.
2. Sposób przekazywania informacji przez punkt odbioru alertu w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku określają przepisy wydane na podstawie art. 17 pkt 2 ustawy.
§ 6.Informacje w zakresie ochrony statków w sytuacji aktu piractwa lub napadu zbrojnego przekazuje się w sposób uwzględniający pkt 2.1 i 3.1 Zalecenia Komisji (2010/159/UE) z dnia 11 marca 2010 r. dotyczącego środków ochrony własnej i zapobiegania aktom piractwa i rozboju z użyciem broni skierowanym przeciwko statkom (Dz. Urz. UE L 67 z 17.03.2010, str. 13).
§ 7.1. Do przekazywania informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów pomiędzy podmiotami administracji morskiej i służb współpracujących stosuje się system SWIBŻ.
2. Informacje w systemie SWIBŻ w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów przekazuje się w trybie alertu.
3. Informacje w systemie SWIBŻ w sytuacjach, gdy nie występuje zagrożenie lub naruszenie ochrony żeglugi i portów, przekazuje się w trybie zdarzenia publicznego lub prywatnego.
4. Informacje w sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów potwierdza się drogą telefoniczną lub radiową, za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej lub za pośrednictwem posłańca.
§ 8.Informacje podczas ćwiczeń lub testów technicznych przekazuje się w sposób zapowiedziany i umożliwiający rozróżnienie ich od informacji przekazywanych w sytuacjach rzeczywistego zagrożenia lub naruszenia ochrony.
Rozdział 3
Obieg informacji
§ 9. 1. Kapitan lub oficer ochrony statku informuje oficera ochrony armatora o zaistnieniu sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku.
2. Oficer ochrony armatora przekazuje informacje o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku do punktu odbioru alertu, o którym mowa w § 5 ust. 2.
3. Kapitan, oficer ochrony statku lub oficer ochrony armatora informuje za pomocą innych dostępnych środków łączności o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony statku, z zastrzeżeniem § 3, regionalny punkt kontaktowy w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, lub gdy nie można przesłać alertu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
§ 10.Oficer ochrony obiektu portowego informuje oficera ochrony portu i właściwy regionalny punkt kontaktowy o zaistnieniu sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony obiektu portowego.
§ 11.Oficer ochrony portu informuje właściwego oficera ochrony obiektu portowego i właściwy regionalny punkt kontaktowy o zaistnieniu sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony portu.
§ 12.Regionalny punkt kontaktowy po otrzymaniu informacji o sytuacji zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów generuje alert w systemie SWIBŻ oraz przekazuje informacje do:
1) centralnego punktu kontaktowego;
2) służby dyżurnej operacyjnej właściwego terytorialnie oddziału Straży Granicznej;
3) dyżurnej służby operacyjnej Marynarki Wojennej;
4) właściwego wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego;
5) oficerów ochrony odpowiednio statku, armatora, obiektu portowego lub portu, których sytuacja zagrożenia lub naruszenia ochrony żeglugi i portów może dotyczyć.
§ 13.Centralny punkt kontaktowy po otrzymaniu informacji od regionalnego punktu kontaktowego lub punktu odbioru alertu przekazuje informację do:
1) Rządowego Centrum Bezpieczeństwa;
2) Centrum Antyterrorystycznego.
§ 14.Podczas realizacji zadań, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, w przypadkach wystąpienia zdarzeń lub przesłanek, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy, oraz w przypadku, o którym mowa w art. 46 ustawy, dopuszcza się możliwość bezpośredniego przepływu informacji pomiędzy oficerami ochrony, o których mowa w § 12 pkt 5.
§ 15.W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, dyrektor właściwego urzędu morskiego o wprowadzeniu poziomu ochrony 2 niezwłocznie informuje centralny punkt kontaktowy.
§ 16.W przypadku, o którym mowa w art. 24 ust. 2 ustawy, o wprowadzeniu poziomu ochrony 3 informuje się Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, oraz właściwego terytorialnie wojewodę za pośrednictwem wojewódzkiego centrum zarządzania kryzysowego.
§ 17.Centralny punkt kontaktowy informuje o wprowadzonych środkach ochrony na morzu i o naruszeniu ochrony statków Komisję Europejską, Międzynarodową Organizację Morską (IMO) i właściwe organy państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy.
§ 18.1. Centralny punkt kontaktowy, regionalne punkty kontaktowe i punkt odbioru alertu posiadają listę teleadresową ochrony żeglugi i portów, sporządzoną zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia, w zakresie właściwym dla obszaru odpowiedzialności.
2. Dane zawarte w liście teleadresowej ochrony żeglugi i portów sprawdza się nie rzadziej niż co 3 miesiące.
3. Informacje o zmianach danych, o których mowa w ust. 2, są przekazywane do centralnego punktu kontaktowego, który przekazuje informację o zmianach do regionalnych punktów kontaktowych i punktu odbioru alertu.
4. Po sprawdzeniu lub aktualizacji danych, o których mowa w ust. 2, sporządza się raporty sprawdzenia danych teleadresowych ochrony żeglugi i portów, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia, i przekazuje do centralnego punktu kontaktowego.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 19. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 5 listopada 2010 r. (poz. 1431)
Załącznik nr 1
LISTA TELEADRESOWA OCHRONY ŻEGLUGI I PORTÓW
| Osoby odpowiedzialne | Częstotliwość radiowa lub kanał VHF | Numery telefonów | Numer faksu | Adres e-mail | Adres |
PORT................................................ |
|
|
|
|
|
|
KP - kapitanat portu |
|
|
|
|
|
|
PSO - oficer ochrony portu | ||||||
PFSO - oficer ochrony obiektu portowego |
|
|
|
|
|
|
.......................................................... | ||||||
PFSO - oficer ochrony obiektu portowego |
|
|
|
|
|
|
........................................................... |
|
|
|
|
|
|
ditto |
|
|
|
|
|
|
PORT............................................... |
|
|
|
|
|
|
KP - kapitanat portu |
|
|
|
|
|
|
PSO - oficer ochrony portu |
|
|
|
|
|
|
PFSO - oficer ochrony obiektu portowego |
|
|
|
|
|
|
........................................................... | ||||||
PFSO - oficer ochrony obiektu portowego |
|
|
|
|
|
|
.......................................................... | ||||||
ditto |
|
|
|
|
|
|
CSO - |
|
|
|
|
|
|
........................................................... | ||||||
CSO - |
|
|
|
|
|
|
........................................................... | ||||||
ditto |
|
|
|
|
|
|
MRCK - Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne |
|
|
|
|
|
|
PCK - pomocnicze centrum koordynacyjne |
|
|
|
|
|
|
POA - punkt odbioru alertu |
|
|
|
|
|
|
CPK - centralny punkt kontaktowy |
|
|
|
|
|
|
RPK - regionalny punkt kontaktowy |
|
|
|
|
|
|
MOSG - służba dyżurna operacyjna Morskiego Oddziału Straży Granicznej |
|
|
|
|
|
|
NOSG - służba dyżurna operacyjna Nadodrzańskiego Oddziału Straży Granicznej |
|
|
|
|
|
|
COM - dyżurna służba operacyjna Marynarki Wojennej |
|
|
|
|
|
|
WCZK - wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego |
|
|
|
|
|
|
KWP - komenda wojewódzka Policji |
|
|
|
|
|
|
PSP - komenda wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej |
|
|
|
|
|
|
UCEL - urząd celny właściwy |
|
|
|
|
|
|
DUM - Dyrektor Urzędu Morskiego |
|
|
|
|
|
|
DUM - Dyrektor Urzędu Morskiego |
|
|
|
|
|
|
DUM - Dyrektor Urzędu Morskiego |
|
|
|
|
|
|
MIN - minister właściwy do spraw gospodarki morskiej |
|
|
|
|
|
|
WOJ - właściwy terytorialnie wojewoda |
|
|
|
|
|
|
RCB - Rządowe Centrum Bezpieczeństwa |
|
|
|
|
|
|
ABW - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego |
|
|
|
|
|
|
CAT - Centrum Antyterrorystyczne |
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 2
Raport sprawdzenia danych teleadresowych ochrony żeglugi i portów