Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-05-14 do 2019-09-04
Wersja archiwalna od 2010-05-14 do 2019-09-04
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 2)
z dnia 15 kwietnia 2010 r.
w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców
Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Rozporządzenie określa system oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
2. System oceny ryzyka tworzą:
1) wykaz podmiotów dokonujących naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, zawarty w centralnej ewidencji naruszeń, o której mowa w art. 80 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
2) wykaz grup naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.) określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
3) sposób obliczania współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców;
4) wykaz podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
§ 2.1. Ustalenie ryzyka występowania naruszeń z zakresu czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców następuje na podstawie wyników kontroli, które przeprowadzane są przez uprawnione do tego podmioty, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
2. Określenie współczynnika ryzyka występowania naruszeń, o których mowa w ust. 1, oblicza się według wzoru:
wr = | (n1 × w1) + (n2 × w2) + (n3 × w3) |
m |
gdzie:
wr | - współczynnik ryzyka |
n1 | - łączna liczba NMW |
n2 | - łączna liczba PN |
n3 | - łączna liczba BPN |
w1 | - wartość punktowa dla NMW wynosi 1 |
w2 | - wartość punktowa dla PN wynosi 3 |
w3 | - wartość punktowa dla BPN wynosi 5 |
m | - liczba kontroli danego podmiotu w roku |
NMW | - naruszenie mniejszej wagi |
PN | - poważne naruszenie |
BPN | - bardzo poważne naruszenie. |
§ 3. 1. Na podstawie analizy stwierdzonych naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdów, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców w danym roku kalendarzowym, Główny Inspektor Transportu Drogowego, do dnia 31 marca roku następnego, określi wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania naruszeń.
2. Wykaz, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, ustala się na podstawie wyników kontroli podmiotów wykonujących przewóz drogowy, przeprowadzonych w roku kalendarzowym, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.
3. Podmioty ujęte w wykazie, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, podlegają kontroli zgodnie z przepisami rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.4)) w roku następującym po roku, dla którego został określony współczynnik, o którym mowa w ust. 1.
§ 4.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35) zmienionej przez dyrektywę Komisji 2009/5/WE z dnia 30 stycznia 2009 r. zmieniającą załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz. 206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 43, poz. 246.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 116, poz. 732, Nr 141, poz. 888, Nr 171, poz. 1056 i Nr 216, poz. 1367, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 15 kwietnia 2010 r. (poz. 462)
WYKAZ NARUSZEŃ Z ZAKRESU CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW ORAZ STOSOWANIA URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH
Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 | ||||||
Nr | Podstawa | Rodzaj naruszenia | Poziom | |||
BPN | PN | NMW | ||||
A | Załoga | |||||
A1 | Art. 5 ust. 1 | Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów |
| x |
| |
B | Okresy prowadzenia pojazdu | |||||
B1 | Art. 6 ust. 1 | Przekroczenie | 9h<...<10h |
|
| x |
B2 | 10h<...<11h |
| x |
| ||
B3 | 11h<... | x |
|
| ||
B4 | Przekroczenie | 10h<...<11h |
|
| x | |
B5 | 11h<...<12h |
| x |
| ||
B6 | 12h<... | x |
|
|
B7 | Art. 6 ust. 2 | Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu | 56h<...<60h |
|
| x |
B8 | 60h<...<70h |
| x |
| ||
B9 | 70h<... | x |
|
| ||
B10 | Art. 6 ust. 3 | Przekroczenie łącznego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni | 90h<...<100h |
|
| x |
B11 | 100h<...<112h30 |
| x |
| ||
B12 | 112h30<... | x |
|
| ||
C | Przerwy | |||||
C1 | Art. 7 | Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu | 4h30<...<5h |
|
| x |
C2 | 5h<...<6h |
| x |
| ||
C3 | 6h<... | x |
|
| ||
D | Okresy odpoczynku | |||||
D1 | Art. 8 ust. 2 | Niespełnienie wymogu | 10h<...<11h |
|
| x |
D2 | 8h30<...<10h |
| x |
| ||
D3 | ||||||
...<8h30 | x |
|
| |||
D4 | Niespełnienie wymogu | 8h<...<9h |
|
| x | |
D5 | 7h<...<8h |
| x |
| ||
D6 | ...<7h | x |
|
| ||
D7 | Niespełnienie wymogu | 3h+(8h<...<9h) |
|
| x | |
D8 | 3h+(7h<...<8h) |
| x |
| ||
D9 | 3h+(...<7h) | x |
|
|
D10 | Art. 8 ust. 5 | Niespełnienie wymogu | 8h<...<9h |
|
| x |
D11 | 7h<...<8h |
| x |
| ||
D12 | ...<7h | x |
|
| ||
D13 | Art. 8 ust. 6 | Niespełnienie wymogu | 22h<...<24h |
|
| x |
D14 | ||||||
20h<...<22h |
| x |
| |||
D15 | ...<20h | x |
|
| ||
D16 | Niespełnienie wymogu | 42h<...<45h |
|
| x | |
D17 | 36h<...<42h |
| x |
| ||
D18 | ||||||
...<36h | x |
|
| |||
E | Rodzaj wynagrodzenia | |||||
E1 | Art. 10 ust. 1 | Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej | x |
|
|
Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 | |||||
F | Instalacja urządzenia rejestrującego | ||||
F1 | Art. 3 ust. 1 | Niezainstalowanie i nieużywanie urządzenia rejestrującego typu homologowanego | x |
|
|
G | Użytkowanie urządzenia rejestrującego, karty kierowcy lub wykresówki | ||||
G1 | Art. 13 | Niepoprawne działanie urządzenia rejestrującego | x |
|
|
G2 | Niewłaściwe stosowanie urządzenia rejestrującego (niestosowanie ważnej karty kierowcy, świadome nadużycie itp.) | x |
|
| |
G3 | Art. 14 ust. 1 | Niewystarczająca liczba wykresówek w pojeździe |
| x |
|
G4 | Niezatwierdzony wzór wykresówki |
| x |
| |
G5 | Niewystarczająca ilość papieru na wydruki |
|
| x | |
G6 | Art. 14 ust. 2 | Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych | x |
|
|
G7 | Art. 14 ust. 4 | Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej ważnej karty kierowcy | x |
|
|
G8 | Art. 14 ust. 4 | Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną ważną kartą | x |
|
|
G9 | Art. 14 ust. 4 | Posługiwanie się kartą uszkodzoną lub kartą, której okres ważności upłynął | x |
|
|
G10 | Art. 14 ust. 5 | Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej 365 dni | x |
|
|
G11 | Art. 15 ust. 1 | Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z czytelnymi danymi |
|
| x |
G12 | Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z nieczytelnymi danymi | x |
|
|
G13 |
| Niezwrócenie się w terminie 7 dni kalendarzowych |
| x |
|
G14 | Art. 15 ust. 2 | Niepoprawne stosowanie wykresówek/kart kierowcy | x |
|
|
G15 | Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych | x |
|
| |
G16 | Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy bez wpływu na rejestrowane dane |
|
| x | |
G17 | Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, ale bez utraty danych |
|
| x | |
G18 | Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych | x |
|
| |
G19 | Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach | x |
|
| |
G20 | Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa) | x |
|
| |
G21 | Art. 15 ust. 3 | Czas zapisany na wykresówce nie zgadza się |
| x |
|
G22 | Niepoprawne stosowanie przełączników | x |
|
| |
H | Wprowadzanie informacji | ||||
H1 | Art. 15 ust. 5 | Brak nazwiska na wykresówce | x |
|
|
H2 | Brak imienia na wykresówce | x |
|
| |
H3 | Brak daty rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki |
| x |
|
H4 |
| Brak miejsca rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki |
|
| x |
H5 | Brak numeru rejestracyjnego na wykresówce |
|
| x | |
H6 | Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy rozpoczęciu) |
| x |
| |
H7 | Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy zakończeniu) |
|
| x | |
H8 | Brak na wykresówce godziny, o której miała miejsce zmiana pojazdu |
|
| x | |
H9 | Art. 15 | Niewprowadzenie symbolu państwa w urządzeniu rejestrującym |
|
| x |
I | Przedstawianie informacji | ||||
I1 | Art. 15 ust. 7 | Odmowa poddania się kontroli | x |
|
|
I2 | Niemożność okazania zapisów z bieżącego dnia | x |
|
| |
I3 | Niemożność okazania zapisów z poprzednich 28 dni | x |
|
| |
I4 | Niemożność okazania zapisów z karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę | x |
|
| |
I5 | Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni | x |
|
| |
I6 | Niemożność okazania karty kierowcy | x |
|
| |
I7 | Niemożność okazania wydruków sporządzonych | x |
|
| |
J | Oszustwa | ||||
J1 | Art. 15 ust. 8 | Fałszowanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach, przechowywanych przez urządzenie rejestrujące lub kartę kierowcy albo zarejestrowanych na wydrukach z urządzenia rejestrującego | x |
|
|
J2 | Manipulowanie urządzeniem rejestrującym, wykresówką lub kartą kierowcy, które mogłoby | x |
|
|
|
| spowodować sfałszowanie danych lub informacji wydrukowanych |
|
|
|
J3 | Obecność w pojeździe sprzętu manipulującego, który mógłby zostać użyty w celu sfałszowania danych lub informacji wydrukowanych (przełącznik/kabel itp.) | x |
|
| |
K | Awarie | ||||
K1 | Art. 16 ust. 1 | Niewykonanie naprawy przez uprawnionego instalatora lub warsztat | x |
|
|
K2 | Niewykonanie naprawy na trasie |
| x |
| |
L | Ręczne zapisy na wydrukach | ||||
L1 | Art. 16 ust. 2 | Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli urządzenie rejestrujące nie działa lub działa wadliwie | x |
|
|
L2 | Brak numeru karty kierowcy lub nazwiska, lub numeru prawa jazdy na tymczasowej wykresówce | x |
|
| |
L3 | Brak podpisu na tymczasowej wykresówce |
| x |
| |
L4 | Art. 16 ust. 3 | Brak formalnego zgłoszenia zaginięcia lub kradzieży karty kierowcy właściwym władzom państwa członkowskiego w którym dokonano kradzieży | x |
|
|
(*)
BPN - bardzo poważne naruszenie.
PN - poważne naruszenie
NMW - naruszenie mniejszej wagi.