DYREKTYWA KOMISJI 2009/5/WE
z dnia 30 stycznia 2009 r.
zmieniająca załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2009 r., Nr 256, poz. 38)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG (1), w szczególności jej art. 9 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE zawiera wstępny wykaz naruszeń rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (2), a także rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (3).
(2) Artykuł 9 ust. 3 dyrektywy 2006/22/WE przewiduje możliwość dostosowania wspomnianego załącznika w celu ustalenia wytycznych dotyczących ogólnego zakresu naruszeń z podziałem na kategorie. Najpoważniejsze naruszenia to te, które stwarzają poważne ryzyko śmierci lub poważnych obrażeń ciała.
(3) Przedstawienie dalszych wytycznych dotyczących kategoryzacji naruszeń jest ważnym krokiem w kierunku zapewnienia pewności prawnej przedsiębiorstwom oraz uczciwszej konkurencji między nimi.
(4) Zharmonizowana kategoryzacja naruszeń jest również pożądana, aby zapewnić wspólną podstawę dla systemów oceny ryzyka, które muszą zostać wprowadzone przez państwa członkowskie zgodnie z art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/22/WE. Dzięki tym zharmonizowanym kategoriom ułatwione będzie kwalifikowanie naruszeń popełnianych przez kierowcę lub przedsiębiorstwo w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie prowadzenia działalności.
(5) Co do zasady, kategoryzacja naruszeń powinna zależeć od ich wagi oraz ewentualnych skutków dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także od możliwości kontrolowania przestrzegania przepisów przez kierowcę i przedsiębiorstwo.
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE zastępuje się tekstem zawartym w załączniku [1] do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
1. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2009 r. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst głównych przepisów prawa krajowego dotyczących dziedziny objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 stycznia 2009 r.
|
(1) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 35.
(2) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK III
Naruszenia
Zgodnie z art. 9 ust. 3 poniższa tabela zawiera wytyczne dotyczące ogólnego zakresu naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 oraz rozporządzenia (EWG) nr 3821/85, z podziałem na kategorie w zależności od ich wagi.
1. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006
Nr | Podstawa prawna | Rodzaj naruszenia | Poziom przewinienia (*) | |||
BPN | PN | NMW | ||||
A | Załoga |
|
|
| ||
A1 | Art. 5 ust. 1 | Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów |
| X |
| |
B | Okresy prowadzenia pojazdu |
|
|
| ||
B1 | Art. 6 ust. 1 | Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godz., jeżeli jego wydłużenie do 10 godz. nie jest dozwolone | 9h<...<10h |
|
| X |
B2 | 10h<...<11h |
| X |
| ||
B3 | 11h <... | X |
|
| ||
B4 | Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godz., jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone | 10h<...<11h |
|
| X | |
B5 | 11h <...<12h |
| X |
| ||
B6 | 12h<... | X |
|
| ||
B7 | Art. 6 ust. 2 | Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu | 56h<...<60h |
|
| X |
B8 | 60h<...<70h |
| X |
| ||
B9 | 70h<... | X |
|
| ||
B10 | Art. 6 ust. 3 | Przekroczenie łącznego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni | 90h<...<100h |
|
| X |
B11 | 100h<...<112h30 |
| X |
| ||
B12 | 112h30<... | X |
|
| ||
C | Przerwy |
|
|
| ||
C1 | Art. 7 | Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu | 4h30<...<5h |
|
| X |
C2 | 5h<...<6h |
| X |
| ||
C3 | 6h<... | X |
|
| ||
D | Okresy odpoczynku |
|
|
| ||
D1 | Art. 8 ust. 2 | Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone | 10h<...<11h |
|
| X |
D2 | 8h30<...<10h |
| X |
| ||
D3 | ...<8h30 | X |
|
| ||
D4 | Niespełnienie wymogu 9 godz. skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli skrócenie jest dozwolone | 8h<...<9h |
|
| X | |
D5 | 7h<...<8h |
| X |
| ||
D6 | ...<7h | X |
|
| ||
D7 | Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego czasu odpoczynku | 3h+(8h<...<9h) |
|
| X | |
D8 | 3h+(7h<...<8h) |
| X |
| ||
D9 | 3h+(...<7h) | X |
|
|
Nr | Podstawa prawna | Rodzaj naruszenia | Poziom przewinienia (*) | |||
BPN | PN | NMW | ||||
D10 | Art. 8 ust. 5 | Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej | 8h<...<9h |
|
| X |
D11 | 7h<...<8h |
| X |
| ||
D12 | ...<7h | X |
|
| ||
D13 | Art. 8 ust. 6 | Niespełnienie wymogu 24 godz. skróconego tygodniowego okresu odpoczynku | 22h<...<24h |
|
| X |
D14 | 20h<...<22h |
| X |
| ||
D15 | ...<20h | X |
|
| ||
D16 | Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone | 42h<...<45h |
|
| X | |
D17 | 36h<...<42h |
| X |
| ||
D18 | ...<36h | X |
|
| ||
E | Rodzaj wynagrodzenia |
|
|
| ||
El | Art. 10 ust. 1 | Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości lub ilości przewożonych rzeczy | X |
|
| |
BPN = bardzo poważne naruszenie / PN = poważne naruszenie / NMW = naruszenie mniejszej wagi. |
2. Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia (EWG) nr 3821/85
Nr | Podstawa prawna | Rodzaj naruszenia | Poziom przewinienia (*) | ||
BPN | PN | NMW | |||
F | Instalacja urządzenia rejestrującego |
|
|
| |
Fl | Art. 3 ust. 1 | Niezainstalowanie i nieużywanie urządzenia rejestrującego typu homologowanego | X |
|
|
G | Użytkowanie urządzenia rejestrującego, karty kierowcy lub wykresówki |
|
|
| |
G1 | Art. 13 | Niepoprawne działanie urządzenia rejestrującego (na przykład: niewłaściwie kontrolowane, skalibrowane lub zapieczętowane urządzenie rejestrujące) | X |
|
|
G2 | Niewłaściwe stosowanie urządzenia rejestrującego (niestosowanie ważnej karty kierowcy, świadome nadużycie itp.) | X |
|
| |
G3 | Art. 14 ust. 1 | Niewystarczająca liczba wykresówek w pojeździe |
| X |
|
G4 | Niezatwierdzony wzór wykresówki |
| X |
| |
G5 | Niewystarczająca ilość papieru na wydruki w pojeździe |
|
| X | |
G6 | Art. 14 ust. 2 | Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych | X |
|
|
G7 | Art. 14 ust. 4 | Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej ważnej karty kierowcy | X |
|
|
G8 | Art. 14 ust. 4 | Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną ważną kartą | X |
|
|
G9 | Art. 14 ust. 4 | Posługiwanie się kartą uszkodzoną lub kartą, której okres ważności upłynął | X |
|
|
G10 | Art. 14 ust. 5 | Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej 365 dni | X |
|
|
Nr | Podstawa prawna | Rodzaj naruszenia | Poziom przewinienia (*) | ||
BPN | PN | NMW | |||
G11 | Art. 15 ust. 1 | Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z czytelnymi danymi |
|
| X |
G12 | Używanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub kart kierowcy z nieczytelnymi danymi | X |
|
| |
G13 | Niezwrócenie się w terminie 7 dni kalendarzowych o duplikat karty kierowcy, która została zniszczona, działa wadliwie, została zgubiona lub skradziona |
| X |
| |
G14 | Art. 15 ust. 2 | Niepoprawne stosowanie wykresówek/kart kierowcy | X |
|
|
G15 | Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych | X |
|
| |
G16 | Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy bez wpływu na rejestrowane dane |
|
| X | |
G17 | Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, ale bez utraty danych |
|
| X | |
G18 | Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych | X |
|
| |
G19 | Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach | X |
|
| |
G20 | Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór (załoga kilkuosobowa) | X |
|
| |
G21 | Art. 15 ust. 3 | Czas zapisany na wykresówce nie zgadza się z oficjalnym czasem kraju rejestracji pojazdu |
| X |
|
G22 | Niepoprawne stosowanie przełączników | X |
|
| |
H | Wprowadzanie informacji |
|
|
| |
H1 | Art. 15 ust. 5 | Brak nazwiska na wykresówce | X |
|
|
H2 | Brak imienia na wykresówce | X |
|
| |
H3 | Brak daty rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki |
| X |
| |
H4 | Brak miejsca rozpoczęcia lub zakończenia używania wykresówki |
|
| X | |
H5 | Brak numeru rejestracyjnego na wykresówce |
|
| X | |
H6 | Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy rozpoczęciu) |
| X |
| |
H7 | Brak na wykresówce wskazania licznika długości drogi (przy zakończeniu) |
|
| X | |
H8 | Brak na wykresówce godziny, o której miała miejsce zmiana pojazdu |
|
| X | |
H9 | Art. 15 ust. 5a | Niewprowadzenie symbolu państwa w urządzeniu rejestrującym |
|
| X |
I | Przedstawianie informacji |
|
|
| |
11 | Art. 15 ust. 7 | Odmowa poddania się kontroli | X |
|
|
Nr | Podstawa prawna | Rodzaj naruszenia | Poziom przewinienia (*) | ||
BPN | PN | NMW | |||
I2 | Art. 1 5 ust. 7 | Niemożność okazania zapisów z bieżącego dnia | X |
|
|
I3 |
| Niemożność okazania zapisów z poprzednich 28 dni | X |
|
|
I4 |
| Niemożność okazania zapisów z karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę | X |
|
|
I5 |
| Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni | X |
|
|
I6 |
| Niemożność okazania karty kierowcy | X |
|
|
I7 |
| Niemożność okazania wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni | X |
|
|
J | Oszustwa |
|
|
| |
J1 | Art. 15 ust. 8 | Fałszowanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówkach, przechowywanych przez urządzenie rejestrujące lub kartę kierowcy albo zarejestrowanych na wydrukach z urządzenia rejestrującego | X |
|
|
J2 |
| Manipulowanie urządzeniem rejestrującym, wykresówką lub kartą kierowcy, które mogłoby spowodować sfałszowanie danych lub informacji wydrukowanych | X |
|
|
J3 |
| Obecność w pojeździe sprzętu manipulującego, który mógłby zostać użyty w celu sfałszowania danych lub informacji wydrukowanych (przełącznik/kabel itp.) | X |
|
|
K | Awarie |
|
|
| |
Kl | Art. 16 ust. 1 | Niewykonanie naprawy przez uprawnionego instalatora lub warsztat | X |
|
|
K2 |
| Niewykonanie naprawy na trasie |
| X |
|
L | Ręczne zapisy na wydrukach |
|
|
| |
L1 | Art. 16 ust. 2 | Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli urządzenie rejestrujące nie działa lub działa wadliwie | X |
|
|
L2 |
| Brak numeru karty kierowcy lub nazwiska lub numeru prawa jazdy na tymczasowej wykresówce | X |
|
|
L3 |
| Brak podpisu na tymczasowej wykresówce |
| X |
|
L4 | Art. 16 ust. 3 | Brak formalnego zgłoszenia zaginięcia lub kradzieży karty kierowcy właściwym władzom państwa członkowskiego, w którym dokonano kradzieży | X |
|
|
(*) BPN = bardzo poważne naruszenie / PN = poważne naruszenie / NMW = naruszenie mniejszej wagi.” |
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do dyrektywy Komisji 2009/5/WE z dnia 30 stycznia 2009 r. zmieniającej załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz.Urz.UE L 256 z 29.09.2009, str. 38). Zmiana weszła w życie 29 września 2009 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00