Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2006 nr 84 poz. 580
Wersja archiwalna od 2009-09-08 do 2017-01-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2006 nr 84 poz. 580
Wersja archiwalna od 2009-09-08 do 2017-01-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Rozporządzenie zostało uchylone w związku z art. 14 pkt 21 lit. b) i pkt 25 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz.U. poz. 2260). 

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 25 kwietnia 2006 r.

w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji1)

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2009 r., Nr 134, poz. 1104)  

Na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 2, art. 48 ust. 7 pkt 2 i art. 54 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.[1] 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej w procesach prywatyzacji, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanego dalej „rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008”.

2. Pomoc publiczna w procesach prywatyzacji może być udzielana w formie:

1) rozłożenia na raty należności Skarbu Państwa z zastosowaniem stawki oprocentowania korzystniejszej od oferowanej na rynku, w przypadkach, o których mowa w art. 35 ust. 1 i 2, art. 48 ust. 5 i 6 oraz art. 52 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, zwanej dalej „ustawą”;

2) zwolnienia z części opłat dodatkowych przypadających do zapłaty na podstawie umowy, o której mowa w art. 52 ust. 2 pkt 1 ustawy;

3) zmiany postanowień umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania przez:

a) odroczenie terminu spłaty rat kapitałowych lub opłat dodatkowych, których termin płatności jeszcze nie upłynął,

b) rozłożenie na raty spłaty rat kapitałowych lub opłat dodatkowych, których termin płatności już upłynął.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) długookresowej zdolności do konkurowania na rynku – należy przez to rozumieć zdolność przedsiębiorcy do pokrywania kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym kosztów amortyzacji i kosztów finansowych, bez konieczności dalszego wspierania środkami publicznymi;

2) [2] małym i średnim przedsiębiorcy – należy przez to rozumieć małe i średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;

3) ministrze – należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;

4) nowej inwestycji – należy przez to rozumieć inwestycję związaną z rozbudową prywatyzowanego przedsiębiorstwa, w tym przedsiębiorstwa spółki, której akcje są zbywane w trybie określonym w art. 33 ustawy, jak również z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian procesu produkcyjnego bądź produktu; za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa w trybie określonym w art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy, jeżeli przedsiębiorstwo to, z przyczyn ekonomicznych, zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte;

5) opłacie dodatkowej – należy przez to rozumieć opłatę dodatkową, o której mowa w § 4 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie warunków spłaty należności za korzystanie z przedsiębiorstwa (Dz. U. Nr 269, poz. 2667);

6) pomocy na ratowanie – należy przez to rozumieć ograniczone w czasie wsparcie finansowe w celu umożliwienia przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej przez czas niezbędny do dokonania koniecznych analiz oraz opracowania planu restrukturyzacji albo likwidacji działalności;

7) pomocy na restrukturyzację – należy przez to rozumieć pomoc przewidzianą w planie restrukturyzacyjnym określającym działania mające na celu przywrócenie przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;

8) przedsiębiorcy znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę spełniającego kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej3);

9) przejmującym – należy przez to rozumieć spółkę, o której mowa w art. 51 ust. 1 i 2 ustawy, albo osobę fizyczną lub prawną, o której mowa w art. 51 ust. 3 ustawy;

10) racie kapitałowej – należy przez to rozumieć ratę kapitałową, o której mowa w § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie warunków spłaty należności za korzystanie z przedsiębiorstwa;

11) [3] stopie referencyjnej – należy przez to rozumieć stawkę oprocentowania, której podstawą ustalania jest stopa bazowa ogłaszana przez Komisję Europejską, którą powiększa się o odpowiednią marżę ustalaną indywidualnie dla każdego przedsiębiorcy; sposób określania wysokości stopy referencyjnej określony został w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6);

12) [4] ustawie o pomocy publicznej – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 oraz z 2008 r. Nr 93, poz. 585);

13) [5] rzeczowych aktywach trwałych – należy przez to rozumieć aktywa w postaci gruntów, budynków, zakładu, urządzeń i wyposażenia; w przypadku beneficjenta prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego i lotniczego do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą nie zalicza się wydatków na zakup środków transportu i urządzeń transportowych;

14) [6] aktywach – należy przez to rozumieć aktywa, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.);

15) [7] środkach trwałych – należy przez to rozumieć środki trwałe, o których mowa w art.3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 2

Warunki udzielania pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji

§ 3.[8] 1. Rozłożenie na raty należności Skarbu Państwa, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, stanowi pomoc publiczną, jeżeli należność ta jest oprocentowana poniżej stopy referencyjnej.

2. Zwolnienie z obowiązku zapłaty opłat dodatkowych, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, może nastąpić do wysokości 2/3 opłat przypadających do zapłaty w okresie pierwszych ośmiu kwartałów obowiązywania umowy.

3. Pomoc, o której mowa w ust. 1 i 2, stanowi pomoc regionalną przeznaczoną na realizację nowej inwestycji, która może być udzielona, jeżeli:

1) udział własny przedsiębiorcy w nakładach związanych z daną inwestycją wynosi co najmniej 25 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą i pochodzi ze środków własnych albo z finansowania zewnętrznego bez udziału środków publicznych;

2) przedsiębiorca zobowiąże się do utrzymania działalności gospodarczej w regionie, w którym udzielono pomocy, przez co najmniej pięć lat lub w przypadku małego i średniego przedsiębiorcy przez co najmniej trzy lata od dnia zakończenia realizacji inwestycji, przy czym dopuszcza się możliwość wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym.

4. Przedsiębiorca inny niż średni i mały, ubiegający się o udzielenie pomocy publicznej, jest zobowiązany wykazać wystąpienie efektu zachęty, o którym mowa w art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.Umowa, na podstawie której udzielana jest pomoc, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, określa w szczególności wartość, harmonogram realizacji, przedmiot nowej inwestycji, do której realizacji zobowiązał się przedsiębiorca, numer referencyjny programu pomocowego, na podstawie którego udzielana jest pomoc, zobowiązanie przedsiębiorcy, o którym mowa w § 3 ust. 3 pkt 2, oraz zobowiązanie przedsiębiorcy do zwrotu uzyskanej pomocy w przypadku stwierdzenia, że została ona wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.1. Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą udzielaną na realizację nowej inwestycji zalicza się następujące koszty:

1) koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z rozbudową przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych produktów lub zasadniczą zmianą procesu technologicznego przedsiębiorstwa,

2) koszty nabycia środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które jest w likwidacji lub zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym środki trwałe nabywane są przez inwestora niezależnego od zbywcy; w przypadku przekazania przedsiębiorstwa małego przedsiębiorcy rodzinie pierwotnego właściciela (pierwotnych właścicieli) lub byłym pracownikom warunku nabycia środków przez niezależnego inwestora nie stosuje się

– przy czym nie uważa się za inwestycję nabycia wyłącznie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.

2. W przypadku przejęcia przedsiębiorstwa uwzględnia się jedynie koszty nabycia aktywów od osób trzecich, o ile transakcję przeprowadzono na warunkach rynkowych. W przypadku gdy nabyciu towarzyszy inwestycja, o której mowa w ust. 1, wydatki z nią związane powiększają koszty nabycia.

3. Koszty związane z nabyciem aktywów objętych najmem lub dzierżawą, innych niż grunty i budynki, uwzględnia się jedynie w przypadku, gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.

4. Koszty związane z nabyciem aktywów objętych najmem lub dzierżawą gruntów lub budynków uwzględnia się, jeżeli najem lub dzierżawa trwa przez okres co najmniej pięciu lat od przewidywanego terminu zakończenia inwestycji lub okresu trzech lat w przypadku małego i średniego przedsiębiorcy.

5. Nabywane środki trwałe powinny być aktywami nowymi, przy czym zasada ta nie dotyczy małego i średniego przedsiębiorcy oraz przejęć. W przypadku przejęć odejmuje się aktywa, na których nabycie przyznano pomoc, zanim nastąpiło przejęcie.

6. W przypadku małego i średniego przedsiębiorcy można uwzględnić pełne koszty inwestycji w wartości niematerialne i prawne. W przypadku przedsiębiorcy niebędącego małym lub średnim przedsiębiorcą koszty takie są uwzględniane jedynie do wysokości 50 % całkowitych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.

7. W przypadku obliczania pomocy na podstawie kosztów płacy miejsca pracy muszą być bezpośrednim wynikiem realizacji nowej inwestycji. Koszt nowych miejsc pracy powstałych w wyniku realizacji inwestycji kwalifikuje się do objęcia pomocą na podstawie niniejszego rozporządzenia, jeżeli spełnia następujące warunki:

1) miejsca pracy powstaną najpóźniej w okresie trzech lat od daty zakończenia inwestycji;

2) nowa inwestycja prowadzi do wzrostu netto liczby zatrudnionych w danej jednostce w porównaniu ze średnią za poprzednie 12 miesięcy;

3) powstałe miejsca pracy będą utrzymane przez co najmniej pięć lat, a w przypadku małego i średniego przedsiębiorcy – przez co najmniej trzy lata od dnia zakończenia realizacji inwestycji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.1. Wielkość pomocy udzielanej na realizację nowej inwestycji, liczona jako stosunek wartości pomocy wyrażonej za pomocą ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, nie może przekraczać:

1) 30 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą – w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do miasta stołecznego Warszawy, a w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na obszarze należącym do województwa mazowieckiego;

2) 40 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą – w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego, a w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;

3) 50 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą – w przypadku inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego.

2. Z wyjątkiem pomocy przyznanej na rzecz dużych inwestycji i pomocy dla sektora transportowego, progi ustalone w ust. 1 mogą zostać podniesione o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorcy i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorcy.

3. Progi ustalone w ust. 1 mają zastosowanie do określania intensywności pomocy obliczonej jako:

1) odsetek kwalifikujących się do objęcia pomocą kosztów inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne albo

2) odsetek kosztów płacy pracownika za okres dwóch lat dla miejsc pracy powstałych bezpośrednio w wyniku realizacji inwestycji, albo

3) łącznego zastosowania metod obliczania, o których mowa w pkt 1 i 2, pod warunkiem że pomoc nie przekracza najbardziej korzystnej kwoty będącej wynikiem zastosowania jednej z dwóch metod obliczania.

4. Jeżeli nowa inwestycja prowadzona jest przez okres trzech lat przez tego samego przedsiębiorcę lub przez tych samych przedsiębiorców i składa się ze środków trwałych połączonych w sposób ekonomicznie niepodzielny, nową inwestycję bez względu na podział na części uznaje się za jedną inwestycję.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym z pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5) oraz z pomocą udzieloną z budżetu Unii Europejskiej niezależnie od jej formy i źródła.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.W ramach pomocy na realizację nowej inwestycji nie udziela się pomocy:

1) w przypadkach określonych w art. 1 ust. 2–7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;

2) w której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 000 000 euro, przy czym:

a) koszty nowej inwestycji są wydatkami na środki trwałe, dokonanymi w okresie trzech lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców realizujących tę inwestycję, oraz

b) środki trwałe są połączone ze sobą w sposób ekonomicznie niepodzielny.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 3

Warunki udzielania pomocy publicznej na restrukturyzację

§ 9.[9] Udzielenie przejmującemu pomocy na restrukturyzację następuje przez zmianę postanowień umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.Pomoc na restrukturyzację może być udzielona, o ile przejmujący:

1) spełnia kryteria małego lub średniego przedsiębiorcy;

2) znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej;

3) nie prowadzi działalności gospodarczej w sektorach: hutnictwa żelaza i stali, górnictwa węgla, rybołówstwa i akwakultury, lotnictwa oraz w zakresie produkcji, przetwarzania lub obrotu produktami, o których mowa w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

4) nie należy do grupy kapitałowej lub nie jest przejmowany przez grupę kapitałową albo należąc do grupy kapitałowej jego trudna sytuacja ekonomiczna ma charakter wewnętrzny i nie może być przezwyciężona przez samą grupę kapitałową oraz nie jest wynikiem nieuzasadnionego podziału kosztów w ramach tej grupy kapitałowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.W przypadku pomocy na restrukturyzację udzielanej średniemu przedsiębiorcy, warunkiem jej udzielenia jest zastosowanie środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, w szczególności polegających na zbyciu aktywów, ograniczeniu zdolności produkcyjnych lub udziału w rynku.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.1. Minister udziela pomocy na restrukturyzację na pisemny wniosek przejmującego, który może być złożony po upływie trzeciego roku obowiązywania umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

2. Ustala się wzór wniosku o pomoc na restrukturyzację, stanowiący załącznik [10] do rozporządzenia.

3. Do wniosku przejmujący dołącza:

1) odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej;

2) kopie sprawozdań finansowych za ostatnie trzy okresy rozliczeniowe, wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta za ostatni okres rozliczeniowy;

3) plan restrukturyzacji, o którym mowa w § 19, zatwierdzony przez właściwy statutowy organ przedsiębiorcy;

4) informację o otrzymanej pomocy publicznej na ratowanie lub na restrukturyzację w ciągu ostatnich 10 lat, zawierającą w szczególności dane o dacie jej udzielenia, podstawie prawnej, formie i podmiocie udzielającym;

5) analizę rynku zawierającą elementy określone w części III.8.B pkt 2.1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 4, str. 3).

4. Kopie dokumentów załączonych do wniosku, o którym mowa w ust. 1, powinny być potwierdzone przez przedsiębiorcę za zgodność z oryginałem. W przypadku uznania przez ministra za konieczne przejrzenie dokumentów, minister może zażądać ich dostarczenia w oryginale.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.1. Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami składa się w urzędzie obsługującym ministra osobiście lub przesyła drogą pocztową za potwierdzeniem odbioru.

2. W przypadku wpływu wniosku nieprawidłowo wypełnionego lub bez wymaganych załączników, minister wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.

3. O sposobie załatwienia wniosku minister informuje przejmującego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.W przypadku gdy plan restrukturyzacji przewiduje uzyskanie pomocy od innych podmiotów, minister występuje do przejmującego o przedłożenie opinii, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o pomocy publicznej, we wskazanym terminie, nie krótszym niż 14 dni.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.1. Minister ocenia wiarygodność i realność planu restrukturyzacji oraz zgodność wnioskowanej pomocy z warunkami jej udzielenia określonymi w rozporządzeniu.

2. [11] W przypadku pozytywnej oceny minister zatwierdza plan restrukturyzacji oraz zawiera z przejmującym umowę zmieniającą postanowienia umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.1. [12] Zawarcie umowy zmieniającej postanowienia umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, wymaga zatwierdzenia zamierzonej pomocy przez Komisję Europejską w następstwie dokonanej notyfikacji w trybie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy publicznej.

2. Z zastrzeżeniem ust. 3 notyfikacja, o której mowa w ust. 1, nie jest wymagana, jeżeli:

1) pomoc na restrukturyzację łącznie z inną pomocą przewidzianą w okresie realizacji planu restrukturyzacji, niezależnie od podmiotu jej udzielającego i przeznaczenia, oraz pomocą na ratowanie otrzymaną przez przejmującego nie przewyższa równowartości kwoty 10 000 000 euro;

2) przejmujący jest przedsiębiorcą w trudnej sytuacji ekonomicznej, który:

a) spełnia kryteria kwalifikujące do objęcia postępowaniem upadłościowym lub

b) wykazał niepokryte straty z lat ubiegłych, których wielkość łącznie z wynikiem finansowym roku bieżącego przewyższa 50 % wartości kapitału zakładowego, w tym wielkość straty w ostatnim roku obrotowym przewyższa 25 % wartości kapitału zakładowego.

3. Notyfikacja jest wymagana również w każdym przypadku, gdy przejmujący:

1) działa na rynku, na którym występuje długoterminowa strukturalna nadprodukcja;

2) przejął aktywa innego przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc na ratowanie lub pomoc na restrukturyzację.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.Umowa zmieniająca postanowienia umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania określa wielkość, formę i przeznaczenie pomocy, jak również zobowiązania przedsiębiorcy, w tym w szczególności do:

1) wykorzystania pomocy zgodnie z jej przeznaczeniem, w tym pełnego wdrożenia planu restrukturyzacji;

2) przedkładania informacji o wykorzystaniu otrzymanej pomocy;

3) zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy wraz z odsetkami na zasadach określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE w przypadku stwierdzenia przez ministra, że zmiana postanowień umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania, na podstawie której udzielono pomocy, została zawarta w oparciu o nieprawdziwe dane przekazane przez przedsiębiorcę korzystającego z pomocy lub udzielona przedsiębiorcy pomoc publiczna jest wykorzystywana lub została wykorzystana niezgodnie z jej przeznaczeniem;

4) niezwiększania zdolności produkcyjnych w okresie realizacji planu restrukturyzacji;

5) notyfikacji każdej innej pomocy udzielanej w okresie restrukturyzacji niezależnie od podmiotu udzielającego i jej przeznaczenia, jeżeli przejmujący jest średnim przedsiębiorcą.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.1. Pomoc na restrukturyzację powinna być ograniczona do niezbędnego minimum dla przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, biorąc pod uwagę w szczególności wielkość oraz formę udzielanej pomocy.

2. Pomoc na restrukturyzację powinna stanowić uzupełnienie środków własnych przedsiębiorcy, przez które rozumie się środki finansowe przedsiębiorcy, jego udziałowców lub grupy kapitałowej, do której należy, środki pochodzące ze sprzedaży zbędnego majątku oraz środki uzyskane od instytucji finansowych na warunkach rynkowych oraz bez udziału pomocy publicznej.

3. Środki własne powinny stanowić rzeczywisty wkład w finansowaniu kosztów restrukturyzacji, to jest wkład wykluczający wszystkie przyszłe spodziewane zyski, takie jak przepływy środków pieniężnych, a jego wysokość powinna wynosić co najmniej:

1) 25 % w przypadku małego przedsiębiorcy;

2) 40 % w przypadku średniego przedsiębiorcy.

4. Pomoc na restrukturyzację nie może służyć finansowaniu nowych inwestycji, z wyjątkiem inwestycji niezbędnych do odzyskania przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.

5. Pomoc na restrukturyzację nie może być udzielona, jeżeli restrukturyzacja przedsiębiorcy ogranicza się wyłącznie do restrukturyzacji finansowej i nie prowadzi do usunięcia przyczyn powstawania strat.

6. Okres restrukturyzacji powinien być najkrótszy, biorąc pod uwagę działania niezbędne do odzyskania przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.Plan restrukturyzacji powinien zawierać elementy określone w części III.8.B pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20.1. Zmiana postanowień planu restrukturyzacji, w tym przewidywanej w nim pomocy publicznej, jest możliwa tylko w czasie trwania okresu restrukturyzacji, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1) zmieniony plan prowadzi do osiągnięcia przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;

2) zwiększenie kwoty pomocy wiąże się z rozszerzeniem środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, o których mowa w § 11;

3) planowane ograniczenie środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku, o których mowa w § 11, lub opóźnienia we wdrożeniu tych środków następuje z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy i wiąże się ze zmniejszeniem kwoty pomocy.

2. Zmiana planu restrukturyzacji wymaga zatwierdzenia przez ministra.

3. Zmiana planu restrukturyzacji, stanowiąca istotną zmianę pomocy, o której mowa w art. 9 ustawy o pomocy publicznej, podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21.1. Pomoc na restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy wyłącznie jeden raz, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Pomoc na restrukturyzację może być udzielona po raz kolejny, jeżeli od zakończenia lub zaprzestania realizacji poprzedniego planu restrukturyzacji upłynęło co najmniej 10 lat.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 4

Przepisy końcowe

§ 22.W przypadku umów zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, udzielenie pomocy publicznej jest dopuszczalne, gdy:

1) pomoc ta jest udzielana małemu lub średniemu przedsiębiorcy, zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw, albo jako pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 08, t. 2, str. 138) albo

2) spełnione zostaną warunki, o których mowa w przepisach § 3–8 lub § 9–21.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 22a.[13] Na warunkach określonych w rozdziale 2 pomoc publiczna może być udzielana do dnia 31 grudnia 2013 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 23.Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2005 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz. U. Nr 214, poz. 1792).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 24.[14] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Dane dotyczące aktów prawa Unii Europejskiej ogłoszonych przed dniem 1 maja 2004 r., zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – wydanie specjalne.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539.

3) Kryteria te są określone w pkt 9–11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).

4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 12, poz. 101, z 2002 r. Nr 34, poz. 311, Nr 177, poz. 1458 i Nr 191, poz. 1594, z 2003 r. Nr 208, poz. 2021, z 2004 r. Nr 98, poz. 998 i Nr 254, poz. 2534, z 2005 r. Nr 206, poz. 1705 oraz z 2006 r. Nr 34, poz. 237.

5) W rozumieniu załącznika C do komunikatu Komisji – Wielosektorowe zasady ramowe dotyczące pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych (Dz. Urz. WE C 70 z 19.03.2002, str. 8–20), zmienionego komunikatem Komisji (Dz. Urz. WE C 263 z 01.11.2003, str. 3–4).

Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 25 kwietnia 2006 r. (poz. 580)

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

[1] § 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[2] § 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[3] § 2 pkt 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[4] § 2 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[5] § 2 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[6] § 2 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[7] § 2 pkt 15 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[8] Rozdział II w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[9] § 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[10] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[11] § 15 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[12] § 16 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[13] § 22a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej w procesach prywatyzacji (Dz.U. Nr 134, poz. 1104). Zmiana weszła w życie 8 września 2009 r.

[14] Rozporządzenie wchodzi w życie 2 czerwca 2006 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00