Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-12-18 do 2010-05-14
Wersja archiwalna od 2007-12-18 do 2010-05-14
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)
z dnia 27 sierpnia 2003 r.
w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2007 r., Nr 225, poz. 1667) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65, poz. 594) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Statut Banku Gospodarstwa Krajowego] Bankowi Gospodarstwa Krajowego nadaje się statut, stanowiący załącznik [1] do rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.2)
|
1) Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej – Skarb Państwa, na podstawie 5 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 97, poz. 868).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z dnia 23 lutego 1999 r. w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 21, poz. 188, z 2000 r. Nr 107, poz. 1140 oraz z 2001 r. Nr 73, poz. 776).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa
z dnia 27 sierpnia 2003 r. (poz.1526)
STATUT BANKU GOSPODARSTWA KRAJOWEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Bank Gospodarstwa Krajowego jest bankiem państwowym i działa na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65. poz. 594), zwanej dalej „ustawą”, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.1)), obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego statutu.
§ 2. 1. Nazwa banku brzmi „Bank Gospodarstwa Krajowego”.
2. Bank ma prawo posługiwać się skróconą nazwą „BGK”.
§ 3. 1. Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej „Bankiem”, posiada osobowość prawną i prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, również poprzez otwieranie oddziałów i innych jednostek organizacyjnych.
2. Prowadzenie przez Bank działalności poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej służy zapewnieniu efektywnej realizacji celów określonych w art. 4 ustawy.
3. Siedzibą Banku jest miasto stołeczne Warszawa.
Rozdział 2
Przedmiot działalności Banku
§ 4. 1. Przedmiotem działalności Banku jest wykonywanie następujących czynności bankowych:
1) przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów;
2) prowadzenie innych rachunków bankowych;
3) udzielanie kredytów;
4) udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw;
5) emitowanie bankowych papierów wartościowych;
6) przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych.
2. Bank może wykonywać również następujące czynności bankowe:
1) udzielać pożyczek pieniężnych;
2) wykonywać operacje czekowe i wekslowe oraz operacje, których przedmiotem są warranty;
3) wydawać karty płatnicze oraz wykonywać operacje przy ich użyciu;
4) dokonywać terminowych operacji finansowych;
5) nabywać i zbywać wierzytelności pieniężne;
6) przechowywać przedmioty i papiery wartościowe oraz udostępniać skrytki sejfowe;
7) prowadzić skup i sprzedaż wartości dewizowych;
8) udzielać i potwierdzać poręczenia;
9) wykonywać czynności zlecone, związane z emisją papierów wartościowych;
10) pośredniczyć w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym;
11) pełnić funkcje banku reprezentanta jako przedstawiciela ustawowego obligatariuszy.
§ 5. 1. Poza wykonywaniem czynności bankowych, o których mowa w § 4, Bank może:
1) obejmować lub nabywać akcje i prawa z akcji, udziały innej osoby prawnej i jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych;
2) zaciągać zobowiązania związane z emisją papierów wartościowych;
3) dokonywać obrotu papierami wartościowymi;
4) dokonywać, na warunkach uzgodnionych z dłużnikiem, zamiany wierzytelności na składniki majątku dłużnika;
5) nabywać i zbywać nieruchomości;
6) świadczyć usługi konsuttacyjno-doradcze w sprawach finansowych;
7) świadczyć usługi certyfikacyjne w rozumieniu przepisów o podpisie elektronicznym, z wyłączeniem wydawania certyfikatów kwalifikowanych wykorzystywanych przez banki w czynnościach, których są stronami;
8) prowadzić działalność maklerską w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
9) lokować środki pieniężne w papierach wartościowych krajowych i zagranicznych;
10) prowadzić działalność lokacyjno-depozytową na rynku międzybankowym;
11) emitować obligacje;
12) realizować transakcje z wykorzystaniem instrumentów pochodnych;
13) pośredniczyć w transakcjach kompensacyjnych.
2. Bank w swej działalności może zaciągać kredyty i pożyczki pieniężne.
3. Bank jest obowiązany do sprzedaży składników majątku, o których mowa w ust. 1 pkt 4, w odniesieniu do:
1) nieruchomości – w okresie nie dłuższym niż 5 lat od daty nabycia;
2) pozostałych składników majątku – w okresie nie dłuższym niż 3 lata od daty nabycia.
4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, nie spoczywa na Banku, jeżeli przejęte składniki majątku wykorzysta na prowadzenie własnej działalności bankowej.
§ 6. 1. Bank realizuje zadania związane z obsługą funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych BGK na podstawie odrębnych ustaw, w szczególności związane z obsługą:
1) Funduszu Dopłat;
2) Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich;
3) Funduszu Termomodernizacji;
4) Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego;
5) Krajowego Funduszu Autostradowego;
5a) Krajowego Funduszu Drogowego;
5b) Funduszu Kolejowego;
6) Krajowego Funduszu Mieszkaniowego;
7) Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych;
8) dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych przez Bank i banki komercyjne osobom i podmiotom dotkniętym powodzią;
9) dopłat do oprocentowania kredytów dla restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego;
10) dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom, położnym i umarzania tych kredytów;
11) dopłat do oprocentowania kredytów związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłu lekkiego;
12) Programu Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych;
13) rachunku rezerw poręczeniowych;
14) zlecanej windykacji należności Skarbu Państwa z tytułu umów poręczeń i gwarancji.
2. Bank realizuje czynności związane z wykorzystaniem środków publicznych określonych umowami zawartymi z organami administracji rządowej, w szczególności dotyczące obsługi:
1) programu „Pierwsza Praca”;
2) zagranicznych zobowiązań i należności Skarbu Państwa;
3) Funduszu Hipotecznego.
§ 7. Bank może otwierać i posiadać rachunki bankowe w bankach mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz lokować środki dewizowe na tych rachunkach.
§ 8. Bank wykonuje czynności wymienione w § 4 i 5 z uwzględnieniem podstawowych celów działalności określonych w art. 4 ustawy.
Rozdział 3
Organy Banku i jego organizacja
§ 9. Organami Banku są Rada Nadzorcza i Zarząd.
§ 10. 1. Skład, zasady powoływania, zasady i warunki odwoływania oraz liczbę członków Rady Nadzorczej określa art. 8 ustawy.
2. Rada Nadzorcza wybiera, w głosowaniu tajnym, spośród swego grona osobę pełniącą stale funkcję zastępcy przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady.
§ 11. 1. Do zadań Rady Nadzorczej, poza zadaniami określonymi w art. 9 ust. 1 ustawy, należy:
1) rozpatrywanie i zatwierdzanie wieloletnich programów rozwoju Banku;
2) określanie liczby wiceprezesów i członków Zarządu;
3) powoływanie członków Zarządu, w tym prezesa Zarządu;
4) zawieszanie w czynnościach członka Zarządu z ważnych powodów;
5) składanie wniosku – do ministra właściwego do spraw instytucji finansowych – o odwołanie członka Zarządu przed upływem kadencji;
6) rozpatrywanie spraw przedstawionych przez Zarząd z własnej inicjatywy bądź na wniosek Rady Nadzorczej;
7) podejmowanie uchwał w sprawie określenia kompetencji Zarządu Banku w zakresie zaangażowania kapitałowego w spółkach i organizacjach gospodarczych oraz zbycia posiadanych w nich udziałów i akcji;
8) uchwalanie regulaminu Rady Nadzorczej;
9) określanie zasad tworzenia i wykorzystania funduszy, o których mowa w § 26 pkt 6.
2. Oprócz spraw wymienionych w ust. 1 rozpatrzeniu i zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą podlegają:
1) wnioski Zarządu w sprawie emisji bankowych papierów wartościowych oraz obligacji;
2) regulamin organizacyjny Banku i regulamin Zarządu;
3) wnioski Zarządu w przedmiocie tworzenia i likwidacji oddziałów Banku;
4) wnioski Zarządu w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości Banku;
5) wnioski Zarządu dotyczące zaangażowania kapitałowego Banku w spółkach i organizacjach gospodarczych oraz zbycia posiadanych w nich udziałów i akcji w zakresie przekraczającym kompetencje Zarządu, o których mowa w ust. 1 pkt 7.
3. Do kompetencji Rady Nadzorczej należy również:
1) zawieranie w imieniu Banku umów o pracę z członkami Zarządu;
2) ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia członków Zarządu, z wyjątkiem wynagrodzenia prezesa Zarządu, a także przyznawanie innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy;
3) uchwalanie regulaminu udzielania kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych, poręczeń i innych zobowiązań pozabilansowych osobom i podmiotom, o których mowa w art. 79 ust. 1 i art. 79a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, oraz innych zobowiązań pozabilansowych udzielanych na zlecenie osób i podmiotów, o których mowa w art. 79 ust. 1 tej ustawy;
4) wnioskowanie do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa o przyznanie nagrody rocznej prezesowi Zarządu;
5) wybór podmiotu uprawnionego do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Banku;
6) nadzór nad wprowadzeniem systemu zarządzania oraz ocena jego adekwatności i skuteczności.
4. Uchylania uchwał Zarządu przez Radę Nadzorczą dokonuje się zgodnie z art. 9 ust. 2 i 3 ustawy.
5. W celu wykonywania swoich obowiązków Rada Nadzorcza może badać wszystkie dokumenty Banku oraz ma prawo żądać od Zarządu i pozostałych pracowników Banku wszystkich informacji i wyjaśnień dotyczących działalności Banku.
§ 12. 1. Rada Nadzorcza działa na podstawie ustawy, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, niniejszego statutu oraz uchwalonego przez siebie regulaminu.
2. Członkowie Rady Nadzorczej wykonują swoje funkcje osobiście.
3. Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenie zwołuje przewodniczący Rady Nadzorczej z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek prezesa Zarządu albo co najmniej dwóch członków Rady Nadzorczej lub co najmniej trzech członków Zarządu, złożony w formie pisemnej przewodniczącemu Rady Nadzorczej. Posiedzenia Rady Nadzorczej prowadzi jej przewodniczący, a w razie jego nieobecności – członek Rady Nadzorczej pełniący stale funkcję zastępcy przewodniczącego.
4. Posiedzenie Rady Nadzorczej zwołane przez przewodniczącego Rady Nadzorczej z inicjatywy osób, o których mowa w ust. 3, musi odbyć się nie później niż w ciągu 10 dni od daty złożenia pisemnego wniosku przewodniczącemu Rady Nadzorczej w sprawie jego zwołania.
5. Do ważności uchwał Rady Nadzorczej jest wymagane zawiadomienie o posiedzeniu wszystkich członków Rady Nadzorczej oraz obecność na posiedzeniu co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub członka Rady Nadzorczej pełniącego stale funkcję zastępcy przewodniczącego.
6. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów.
7. Uchwały o powołaniu i odwołaniu prezesa i członków Zarządu są podejmowane w głosowaniu tajnym.
8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uchwały Rady Nadzorczej mogą być podejmowane w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. Decyzje w tej sprawie podejmuje przewodniczący Rady Nadzorczej. Uchwałę podjętą w tym trybie uważa się za przyjętą, jeżeli w głosowaniu brali udział wszyscy członkowie Rady Nadzorczej i głosowała za nią bezwzględna większość członków Rady Nadzorczej. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady Nadzorczej zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
9. W trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość nie mogą zostać podjęte uchwały dotyczące:
1) powołania i odwołania prezesa Zarządu, wiceprezesów i członków Zarządu oraz ich zawieszania w czynnościach;
2) zatwierdzenia sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy;
3) zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Banku w roku obrotowym;
4) podziału zysku albo pokrycia straty;
5) rocznego planu finansowo-rzeczowego Banku;
6) wyboru osoby stale pełniącej funkcję zastępcy przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady Nadzorczej.
10. Uchwały Rady Nadzorczej są przekazywane prezesowi Zarządu do wykonania.
§ 13. Skład, zasady powoływania, zasady i warunki odwoływania oraz zawieszania członków Zarządu określają art. 10 i 11 ustawy.
§ 14. 1. Zarząd kieruje działalnością Banku.
2. Do kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy związane z kierowaniem Bankiem oraz podejmowanie decyzji w formie uchwał w sprawach niezastrzeżonych dla Rady Nadzorczej, w szczególności dotyczące:
1) składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych;
2) udzielania i odwoływania pełnomocnictw;
3) ustalania zasad polityki kadrowej i płacowej;
4) opracowywania wieloletnich programów rozwoju;
5) sporządzania sprawozdania finansowego i sprawozdania Zarządu z działalności Banku;
6) ustalania oprocentowania kredytów, pożyczek pieniężnych, depozytów i lokat oraz stawek prowizji i opłat za czynności bankowe;
7) uchwalania regulaminów bankowych;
8) zamiany wierzytelności na akcje lub udziały;
9) zaciągania zobowiązań lub rozporządzania aktywami, których łączna wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5% funduszy własnych;
10) zaprojektowania, wprowadzenia oraz działania systemu zarządzania, a także uchwalenia regulaminu kontroli wewnętrznej.
3. Zarząd przedstawia Radzie Nadzorczej materiały wymagające rozpatrzenia i zatwierdzenia przez Radę, a w szczególności:
1) wieloletnie programy rozwoju Banku;
2) finansowo-rzeczowy plan działalności Banku;
3) sprawozdanie finansowe Banku;
4) sprawozdanie z działalności Banku;
5) wniosek dotyczący podziału zysku albo pokrycia straty;
6) wnioski w sprawie emisji bankowych papierów wartościowych;
7) wnioski w przedmiocie tworzenia i likwidacji oddziałów Banku;
8) regulamin organizacyjny Banku, regulamin Zarządu i regulamin kontroli wewnętrznej;
9) wnioski w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości Banku, z wyłączeniem nabycia i zbycia nieruchomości przejmowanych za wierzytelności Banku;
10) wnioski Zarządu dotyczące zaangażowania kapitałowego Banku w spółkach i organizacjach gospodarczych oraz zbycia posiadanych w nich udziałów i akcji na zasadach określonych w § 11 ust. 2 pkt 5.
§ 15. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos prezesa Zarządu.
§ 16. 1. Prezes Zarządu reprezentuje Bank na zewnątrz, przewodniczy obradom Zarządu, organizuje działalność Banku, a także zapewnia wykonywanie uchwał Zarządu. Prezes Zarządu jest przełożonym wszystkich pracowników Banku.
2. Do kompetencji prezesa Zarządu należy w szczególności:
1) wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji służbowych i innych przepisów regulujących działalność i organizację Banku, niezastrzeżonych do kompetencji Zarządu i Rady Nadzorczej;
2) decydowanie w sprawach obsady stanowisk;
3) dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
4) przedstawianie Radzie Nadzorczej wniosków w sprawach powołania i odwołania wiceprezesa – pierwszego zastępcy prezesa, wiceprezesów i pozostałych członków Zarządu;
5) podpisywanie dokumentów Banku;
6) zapewnienie bezpieczeństwa Banku i ochrony informacji niejawnych;
7) nadzór nad komórką audytu wewnętrznego.
§ 17. W razie nieobecności prezesa Zarządu jego funkcje i kompetencje realizuje wiceprezes – pierwszy zastępca prezesa Zarządu, z wyłączeniem wykonywania uprawnienia określonego w § 25 ust. 1 pkt 1.
§ 17a. Do kompetencji członka Zarządu powołanego za zgodą Komisji Nadzoru Bankowego należy w szczególności sprawowanie bieżącej kontroli jakości aktywów Banku.
§ 18. 1. Pracodawcą w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2)) jest Bank.
2. Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje prezes Zarządu lub osoby przez niego upoważnione.
§ 19. 1. Podstawową strukturę organizacyjną Banku tworzą centrala, oddziały oraz inne jednostki organizacyjne.
2. W skład centrali Banku wchodzą departamenty, biura, inne komórki organizacyjne, w tym komórka audytu wewnętrznego, oraz samodzielne stanowiska pracy.
3. Szczegółową strukturę organizacyjną Banku określa regulamin organizacyjny Banku uchwalany przez Zarząd i zatwierdzany przez Radę Nadzorczą.
4. Wewnętrzną strukturę organizacyjną oraz szczegółowy zakres zadań jednostek i komórek organizacyjnych Banku określają regulaminy organizacyjne tych jednostek i komórek, zatwierdzane przez prezesa Zarządu.
§ 20. 1. Do zakresu działania centrali Banku należy w szczególności:
1) planowanie i organizowanie realizacji czynności bankowych oraz innych zadań Banku, koordynowanie działalności oddziałów i innych jednostek organizacyjnych Banku, a także wykonywanie niektórych z tych zadań;
2) współpraca z organami państwa. Narodowym Bankiem Polskim, Komisją Nadzoru Bankowego, organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących Banku;
3) kontrola działalności wszystkich jednostek organizacyjnych Banku;
4) opracowywanie projektów regulaminów, zarządzeń, instrukcji służbowych i innych przepisów Banku;
5) opracowywanie wieloletnich programów rozwoju oraz rocznych planów finansowo-rzeczowych Banku;
6) obsługa zagranicznych zobowiązań i należności Skarbu Państwa;
7) emitowanie obligacji;
8) sporządzanie sprawozdań Banku;
9) pełnienie funkcji banku reprezentanta jako przedstawiciela ustawowego obligatariuszy.
2. Centrala Banku może także prowadzić działalność operacyjną.
§ 21. 1. W celu realizacji zadań statutowych Banku mogą być tworzone oddziały i inne jednostki organizacyjne.
2. Oddziały i inne jednostki organizacyjne prowadzą działalność operacyjną wynikającą z zakresu działalności Banku.
§ 22. 1. W centrali Banku działają:
1) Komitet Finansowy;
2) Komitet Kredytowy.
2. Zarząd może powoływać inne komitety zajmujące się określonymi dziedzinami działalności Banku, z zastrzeżeniem ust. 4.
3. Zakres działania, tryb powoływania i skład komitetów uchwala Zarząd.
4. Rada Nadzorcza może powołać ze swoich członków komitet do spraw audytu wewnętrznego, który wykonuje czynności nadzorcze nad działalnością komórki audytu wewnętrznego.
§ 23. 1. W oddziałach Banku mogą być tworzone komitety kredytowe w celu rozpatrywania zagadnień dotyczących działalności kredytowej i obsługi kredytobiorców.
2. Tryb powoływania i skład komitetu kredytowego oddziału uchwala Zarząd.
§ 24. 1. W Banku działa system kontroli wewnętrznej, którego celem jest wspomaganie procesów decyzyjnych przyczyniające się do zapewnienia skuteczności i efektywności działania Banku, wiarygodności sprawozdawczości finansowej, zgodności działania Banku z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi.
2. Działający w Banku system kontroli wewnętrznej obejmuje mechanizmy kontroli ryzyka, badanie zgodności działania Banku z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi oraz audyt wewnętrzny. System kontroli wewnętrznej składa się z kontroli funkcjonalnej i instytucjonalnej.
3. Kontrola funkcjonalna sprawowana jest przez każdego pracownika w zakresie jakości i poprawności wykonywanych przez niego czynności oraz dodatkowo sprawowana jest przez jego bezpośredniego przełożonego.
4. Kontrola instytucjonalna wykonywana jest przez komórkę audytu wewnętrznego, której zadaniem jest badanie i ocena w sposób niezależny i obiektywny adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej oraz opiniowanie systemu zarządzania Bankiem, w tym skuteczności zarządzania ryzykiem związanym z działalnością Banku.
5. Zarząd jest odpowiedzialny za zorganizowanie komórki audytu wewnętrznego.
6. Kierujący komórką audytu wewnętrznego podlega bezpośrednio prezesowi Zarządu.
§ 24a. Wewnętrzne regulacje Banku wydawane są w formie uchwał Rady Nadzorczej, uchwał Zarządu, zarządzeń prezesa Zarządu oraz decyzji wydawanych przez członków Zarządu, dyrektorów Banku, dyrektorów jednostek lub komórek organizacyjnych.
§ 25. 1. Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku są upoważnieni:
1) prezes Zarządu – samodzielnie;
2) dwie osoby łącznie spośród pozostałych członków Zarządu;
3) członek Zarządu łącznie z pełnomocnikiem ustanowionym przez Zarząd, działającym w granicach pełnomocnictwa;
4) dyrektor łącznie z zastępcą dyrektora albo działający łącznie dwaj zastępcy dyrektora oddziału lub innej jednostki organizacyjnej Banku w zakresie czynności wykonywanych przez tę jednostkę zgodnie z regulaminem organizacyjnym Banku;
5) dyrektor lub zastępca dyrektora oddziału lub innej jednostki organizacyjnej Banku z pełnomocnikiem w zakresie czynności wykonywanych przez tę jednostkę zgodnie z regulaminem organizacyjnym Banku.
2. Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku dotyczących czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych osoby wymienione w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 mogą ustanowić pełnomocników działających samodzielnie lub łącznie w granicach udzielonego pełnomocnictwa, bez prawa do udzielania dalszych pełnomocnictw.
3. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 4, mogą ustanowić pełnomocników procesowych, działających samodzielnie lub łącznie w granicach udzielonego pełnomocnictwa.
Rozdział 4
Fundusze Banku
§ 26. Bank posiada następujące fundusze:
1) fundusz statutowy;
2) fundusz zapasowy;
3) fundusz rezerwowy;
4) fundusz ogólnego ryzyka;
5) fundusze utworzone, powierzone lub przekazane na podstawie odrębnych ustaw bądź innych aktów prawnych;
6) inne fundusze celowe.
§ 27. Fundusz statutowy jest tworzony:
1) ze środków pieniężnych lub rzeczowych składników majątkowych wnoszonych przez Skarb Państwa;
2) z corocznych odpisów z zysku netto Banku, w wysokości nie mniejszej niż 10% tego zysku.
§ 28. 1. Fundusz zapasowy jest tworzony:
1) z odpisów z rocznego zysku netto, w wysokości nie niższej niż 8% tego zysku, przy czym dokonywania odpisów można zaprzestać, gdy fundusz zapasowy osiągnie wysokość co najmniej 1/3 funduszu statutowego;
2) z innych źródeł.
2. Fundusz zapasowy przeznaczony jest, z zastrzeżeniem § 34, na pokrycie strat bilansowych Banku.
§ 29. 1. Fundusz rezerwowy tworzony jest z odpisów z rocznego zysku netto.
2. Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na pokrycie szczególnych strat i wydatków oraz strat bilansowych w części niepokrytej funduszem zapasowym.
§ 30. 1. Fundusz ogólnego ryzyka tworzony jest z odpisów z rocznego zysku netto.
2. Fundusz ogólnego ryzyka przeznacza się na niezidentyfikowane ryzyka działalności bankowej.
Rozdział 5
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej
§ 31. 1. Bank prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową i zgodnie z zasadą samofinansowania pokrywa z uzyskanych przychodów koszty działalności oraz zobowiązania wobec budżetu państwa i z tytułu zawartych umów, a także wydatki na rozwój i inne potrzeby.
2. Bank wyodrębnia w swoim planie finansowym plany finansowe obsługiwanych funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi na podstawie odrębnych ustaw bądź innych aktów prawnych oraz sporządza dla nich bilans i rachunek zysków i strat, jeżeli z odrębnych przepisów wynika taki obowiązek.
§ 32. 1. Roczne sprawozdanie finansowe obejmujące działalność własną Banku oraz działalność funduszy, o których mowa w § 26 pkt 5, Zarząd przedstawia do rozpatrzenia i zatwierdzenia Radzie Nadzorczej w terminie do dnia 31 maja roku następnego po okresie sprawozdawczym.
2. Badania i oceny rocznego sprawozdania finansowego dokonują uprawnione do tego podmioty na podstawie odrębnych przepisów.
3. Bank ogłasza roczne sprawozdanie finansowe na zasadach określonych w odrębnych przepisach po uprzednim rozpatrzeniu i zatwierdzeniu go przez Radę Nadzorczą.
4. Rokiem obrotowym w Banku jest rok kalendarzowy.
§ 33. 1. Zysk netto, z zastrzeżeniem ust. 2, uchwałą Rady Nadzorczej przeznacza się na:
1) fundusz statutowy;
2) fundusz zapasowy;
3) fundusz rezerwowy;
4) fundusz ogólnego ryzyka;
5) zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
6) nagrody dla załogi;
7) inne cele.
2. Zysk netto osiągnięty na działalności funduszy. o których mowa w § 26 pkt 5, przeznacza się na uzupełnienie tych funduszy, po pomniejszeniu o środki przeznaczone na nagrody, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz fundusz zapasowy Banku.
§ 34. W przypadku wystąpienia strat na działalności któregoś z funduszy, o których mowa w § 26 pkt 5, strata pokrywana jest w ciężar tego funduszu.
§ 35. Bank prowadzi rachunkowość zgodnie z odrębnymi przepisami.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i Nr 241, poz. 2074 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535 i Nr 65, poz. 594.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 9 listopada 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego (Dz.U. Nr 225, poz. 1667). Zmiana weszła w życie 18 grudnia 2007 r.