ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 maja 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2003 r., Nr 137, poz. 1308)
Na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391 i Nr 65, poz. 594) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ministrowie, przewodniczący określonych w odrębnych ustawach komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inni dysponenci odrębnych części budżetowych, zwani dalej „dysponentami”, opracowują plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych, projekty planów dochodów i wydatków poszczególnych części budżetowych, w terminach, trybie i na zasadach określonych w niniejszym rozporządzeniu.
§ 2.Dysponenci opracowują projekty swoich budżetów w układzie klasyfikacji budżetowej, ustalonej:
1) [1] rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 68, poz. 634 i Nr 137, poz. 1307);
2) [2] rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 września 1999 r. w sprawie klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów (Dz. U. Nr 78, poz. 880, z 2000 r. Nr 72, poz. 841 i Nr 93, poz. 1032, z 2002 r. Nr 32, poz. 307, Nr 93, poz. 835 i Nr 241, poz. 2081 oraz z 2003 r. Nr 108, poz. 1012 i Nr 137, poz. 1306).
§ 3.1. Materiały do projektu budżetu państwa dysponenci opracowują na podstawie:
1) założeń do projektu budżetu państwa rozpatrzonych przez Radę Ministrów, w tym prognoz wskaźników makroekonomicznych, opracowanych przez ministra właściwego do spraw finansów przy współpracy ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego i innych ministrów właściwych w sprawach polityki społeczno-gospodarczej;
2) wstępnych kwot wydatków dla poszczególnych części budżetowych;
3) zadań realizowanych przez poszczególnych dysponentów części budżetowych ze szczególnym uwzględnieniem jednostek organizacyjnych dotowanych z budżetu państwa, a także państwowych jednostek organizacyjnych, nowych i likwidowanych w 2004 r.;
4) wynagrodzeń z roku 2003, z uwzględnieniem podwyżek planowanych od dnia 1 stycznia 2004 r.
2. Wstępne kwoty wydatków dla poszczególnych części budżetowych oraz prognozy wskaźników makroekonomicznych zostaną przekazane dysponentom przez ministra właściwego do spraw finansów.
§ 4.1. Podział kwoty wydatków w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej dokonywany przez wojewodów wymaga uzgodnienia z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
2. Podział kwoty wydatków w zakresie korpusu służby cywilnej dokonywany przez dysponentów części budżetowych wymaga uzgodnienia z Szefem Służby Cywilnej.
3. Podział kwoty wydatków w zakresie obrony narodowej dokonywany przez innych dysponentów części wymaga uzgodnienia z Ministrem Obrony Narodowej.
4. Planowane przez dysponentów wydatki części budżetowych w ramach programów wieloletnich wymagają uprzedniego uzgodnienia z koordynatorami programów.
5. Podziału kwoty limitu wydatków dla działu „Oświata i wychowanie” oraz działu „Edukacyjna opieka wychowawcza” pomiędzy wojewodów dokonuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Wydatki te nie mogą być planowane przez wojewodów w kwotach niższych od ustalonych w tym trybie, bez uprzedniego uzgodnienia z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania.
§ 5.1. W terminie do dnia 6 czerwca 2003 r. dysponenci opracują i przedłożą ministrowi właściwemu do spraw finansów plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych, według formularzy oznaczonych symbolami:
1) RZ-1 – Świadczenia na rzecz osób fizycznych wypłacane z budżetu państwa; wzór formularza stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) RZ-2 – Nowe i likwidowane państwowe jednostki organizacyjne; wzór formularza stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) RZ-3 – Nowe zadania przewidziane do realizacji w 2004 r., zadania, których realizacja kończy się w 2003 r., oraz zadania wynikające z członkostwa w NATO i zadania dotyczące integracji z Unią Europejską; wzór formularza stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4) RZ-4 – Skutki finansowe uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego nauczycieli – zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1404, Nr 144, poz. 1615 i Nr 154, poz. 1794 i 1795, z 2002 r. Nr 4, poz. 32, Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2052 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844), zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej w roku 2004 oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych zaliczanych do działu „Pomoc społeczna”; wzór formularza stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5) RZ-5 – Finansowanie zadań uzgodnionych z Komisją Europejską; wzór formularza stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6) RZ-6 – Finansowanie zadań nieobjętych uzgodnieniami z Komisją Europejską; wzór formularza stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia;
7) RZ-7 – Pomoc społeczna oraz Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej; wzór formularza stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia;
8) RZ-8 – Pomoc społeczna (świadczenia z pomocy społecznej); wzór formularza stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia;
9) RZ-9 – Środki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji; wzór formularza stanowi załącznik nr 9 do rozporządzenia;
10) RZ-10 – Wydatki na oświetlenie dróg; wzór formularza stanowi załącznik nr 10 do rozporządzenia;
11) RZ-11 – Dotacje na finansowanie zadań realizowanych przez przedsiębiorców; wzór formularza stanowi załącznik nr 11 do rozporządzenia;
12) RZ-12 – Wydatki na finansowanie odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów; wzór formularza stanowi załącznik nr 12 do rozporządzenia;
13) RZ-13 – Składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowane z budżetu państwa; wzór formularza stanowi załącznik nr 13 do rozporządzenia;
14) RZ-14 – Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej; wzór formularza stanowi załącznik nr 14 do rozporządzenia;
15) RZ-15 – Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (dotyczy funkcjonariuszy); wzór formularza stanowi załącznik nr 15 do rozporządzenia;
16) RZ-16 – Programy wieloletnie; wzór formularza stanowi załącznik nr 16 do rozporządzenia;
17) RZ-17 – Renty wynikające z wyroków i ugód sądowych zasądzone na rzecz pacjentów byłych państwowych jednostek budżetowych ochrony zdrowia; wzór formularza stanowi załącznik nr 17 do rozporządzenia;
18) RZ-18 – Renty strukturalne w rolnictwie finansowane z budżetu państwa; wzór formularza stanowi załącznik nr 18 do rozporządzenia;
19) RZ-19 – Wydatki na utrzymanie przejść granicznych; wzór formularza stanowi załącznik nr 19 do rozporządzenia.
2. W formularzu RZ-1 ujmuje się wyłącznie:
1) ustawowo zagwarantowane świadczenia pieniężne na rzecz żołnierzy i funkcjonariuszy oraz świadczenia emerytalno-rentowe dotyczące żołnierzy i funkcjonariuszy w podziale na działy, a w zakresie działu „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” także w podziale na rozdziały;
2) uposażenia sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne;
3) liczbę żołnierzy i funkcjonariuszy przewidzianych do zwolnienia z zawodowej służby, pełnionej jako służba stała, do rezerwy.
3. Formularze RZ-4 i RZ-12 właściwi ministrowie oraz wojewodowie, w terminie 5 dni przed terminem, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Oświata i wychowanie” oraz działu „Edukacyjna opieka wychowawcza”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania, a w zakresie działu „Pomoc społeczna” – ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dokona weryfikacji powyższych formularzy i opracuje zestawienia zbiorcze w zakresie działów „Oświata i wychowanie” i „Edukacyjna opieka wychowawcza”, które przedłoży ministrowi właściwemu do spraw finansów w terminie, o którym mowa w ust. 1.
4. Formularze RZ-1, RZ-2, RZ-3, RZ-9, RZ-14, RZ-15 i RZ-16 wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
5. Formularze RZ-7, RZ-8 i RZ-9 wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Pomoc społeczna”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.
6. Formularze RZ-2, RZ-3, RZ-5, RZ-6, RZ-9, RZ-14 i RZ-16 ministrowie i wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
7. Formularz RZ-16 ministrowie i wojewodowie przedstawiają również koordynatorom programów wieloletnich, w terminie 5 dni przed terminem, o którym mowa w ust. 1.
8. Formularze RZ-3 i RZ-9 właściwi ministrowie oraz wojewodowie w zakresie działu „Obrona narodowa” przedstawiają również Ministrowi Obrony Narodowej.
§ 6.1. W terminie 21 dni kalendarzowych od dnia otrzymania pisma przekazującego wstępne kwoty wydatków na rok 2004, o których mowa w § 3 ust. 2, dysponenci przedłożą ministrowi właściwemu do spraw finansów projekt budżetu w danej części budżetu państwa, według formularzy oznaczonych symbolami:
1) BD – Zestawienie dochodów; wzór formularza stanowi załącznik nr 20 do rozporządzenia;
2) BW – Zestawienie wydatków; wzór formularza stanowi załącznik nr 21 [3] do rozporządzenia;
3) DPO – Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe; wzór formularza stanowi załącznik nr 22 do rozporządzenia;
4) DAF – Zestawienie dotacji dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa; wzór formularza stanowi załącznik nr 23 do rozporządzenia;
5) BW-S – Wydatki budżetu państwa na składki na ubezpieczenie zdrowotne; wzór formularza stanowi załącznik nr 24 do rozporządzenia;
6) BW-PL – Plan finansowy placówek zagranicznych – wydatki budżetowe; wzór formularza stanowi załącznik nr 25 do rozporządzenia;
7) PZ-1 – Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej; wzór formularza stanowi załącznik nr 26 do rozporządzenia;
8) PZ-2 – Zatrudnienie i uposażenia żołnierzy i funkcjonariuszy w państwowej sferze budżetowej; wzór formularza stanowi załącznik nr 27 do rozporządzenia;
9) SUS – Zapotrzebowanie na środki z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne dla żołnierzy niezawodowych, funkcjonariuszy służby kandydackiej oraz duchownych; wzór formularza stanowi załącznik nr 28 do rozporządzenia;
10) BW-I – Środki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji wraz z omówieniem; wzór formularza stanowi załącznik nr 29 [4] do rozporządzenia;
11) IW – Wniosek o przyznanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji wieloletnich; wzór formularza stanowi załącznik nr 30 [5] do rozporządzenia;
12) SW-1 – Szkolnictwo wyższe; wzór formularza stanowi załącznik nr 31 do rozporządzenia;
13) SW-2 – Wybrane elementy planu finansowego szkół wyższych; wzór formularza stanowi załącznik nr 32 do rozporządzenia;
14) ZRPiW – Wydatki na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze; wzór formularza stanowi załącznik nr 33 do rozporządzenia;
15) BZS – Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej; wzór formularza stanowi załącznik nr 34 do rozporządzenia;
16) BZSA – Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej (dotyczy funkcjonariuszy); wzór formularza stanowi załącznik nr 35 do rozporządzenia;
17) B-4Z – Plan finansowy zakładów budżetowych, środków specjalnych; wzór formularza stanowi załącznik nr 36 do rozporządzenia;
18) B-7Z – Plan finansowy gospodarstw pomocniczych; wzór formularza stanowi załącznik nr 37 do rozporządzenia;
19) BZS-z – Zadania finansowane w ramach dotacji celowych na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz na zadania bieżące realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej; wzór formularza stanowi załącznik nr 38 do rozporządzenia;
20) PR – Programy wieloletnie; wzór formularza stanowi załącznik nr 39 do rozporządzenia;
21) IP – Wniosek o przyznanie środków budżetowych na finansowanie inwestycyjnego programu wieloletniego; wzór formularza stanowi załącznik nr 40 do rozporządzenia;
22) [6] PP – Przychody z prywatyzacji i ich rozdysponowanie; wzór formularza stanowi załącznik nr 41 [7] do rozporządzenia;
23) PE – Finansowanie zadań uzgodnionych z Komisją Europejską; wzór formularza stanowi załącznik nr 42 do rozporządzenia;
24) PB – Finansowanie zadań nieobjętych uzgodnieniami z Komisją Europejską; wzór formularza stanowi załącznik nr 43 do rozporządzenia;
25) PFC – Plan finansowy funduszu celowego; wzór formularza stanowi załącznik nr 44 do rozporządzenia;
26) SFP – Wybrane elementy planu finansowego niektórych osób prawnych zaliczanych do sektora finansów publicznych; wzór formularza stanowi załącznik nr 45 [8] do rozporządzenia.
2. W formularzach wymienionych w ust. 1 dysponenci części budżetowych ujmują dane zbiorczo dla działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału.
3. Formularze BD, BW, PZ-1, BW-I, IW, BZS i B-4Z, ministrowie i wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Oświata i wychowanie” oraz działu „Edukacyjna opieka wychowawcza”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania.
4. Formularze BD, BW, PZ-1, PZ-2, SUS, BW-I, BZS, BZSA, B-4Z i B-7Z wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
5. Formularze PZ-1 (w zakresie korpusu służby cywilnej), BW i BZS dysponenci części budżetowych, w terminie, o którym mowa w ust. 1, przedstawiają również Szefowi Służby Cywilnej.
6. Formularze BD, BW i PZ-2 w zakresie działu „Obrona narodowa” oraz formularz PP dysponenci części budżetowych, w terminie o którym mowa w ust. 1, przedstawiają również Ministrowi Obrony Narodowej.
7. Formularze BW, PZ-1, PZ-2, BW-I, IW, BZS, PR, PE, PB, SFP ministrowie i wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
8. Formularze BW, PZ-1, BW-I, IW ministrowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Szkolnictwo wyższe”, przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego.
9. Formularz PR ministrowie i wojewodowie przedstawiają również koordynatorom programów wieloletnich, w terminie 5 dni przed terminem, o którym mowa w ust. 1.
§ 6a.[9] W terminie do dnia 22 sierpnia 2003 r. dysponenci części budżetowych, którzy pełnią funkcje Instytucji Zarządzających dla projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych oraz funkcje Sektorowych Instytucji Zarządzających dla projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności, przedłożą ministrowi właściwemu do spraw finansów projekt budżetu w danej części budżetu państwa, według formularzy oznaczonych symbolami:
1) F-SPO – Współfinansowanie projektów z Funduszu Spójności; wzór formularza stanowi załącznik nr 45a [10] do rozporządzenia;
2) F-STR – Prefinansowanie i współfinansowanie programów operacyjnych finansowanych z funduszy strukturalnych; wzór formularza stanowi załącznik nr 45b [11] do rozporządzenia.
§ 7.1. Dysponenci państwowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej, prezesi państwowych funduszy celowych posiadających osobowość prawną oraz Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego – przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw finansów w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 1, projekty planów finansowych poszczególnych funduszy opracowane na formularzu PFC, którego wzór stanowi załącznik nr 44 do rozporządzenia.
2. Główny Geodeta Kraju przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów, w terminie i na formularzu, o którym mowa w ust. 1, projekt planu finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
§ 8.Łącznie z formularzami, o których mowa w § 5–7, dysponenci przedstawiają uzasadnienie planowanych dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów.
§ 9.Szczegółowe zasady opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 określa załącznik nr 46 do rozporządzenia.
§ 10.Wartość kosztorysową, o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, ustala się w wysokości 60 mln zł.
§ 11.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o „ministrze właściwym do spraw finansów”, należy przez to rozumieć odpowiednio ministra właściwego do spraw budżetu, ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub ministra właściwego do spraw instytucji finansowych.
§ 12.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 16 maja 2003 r. (poz. 860)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
Załącznik nr 8
Załącznik nr 9
Załącznik nr 10
Załącznik nr 11
Załącznik nr12
Załącznik nr 13
Załącznik nr 14
Załącznik nr 15
Załącznik nr 16
Załącznik nr 17
Załącznik nr 18
Załącznik nr 19
Załącznik nr 20
Załącznik nr 21
Załącznik nr 22
Załącznik nr 23
Załącznik nr 24
Załącznik nr 25
Załącznik nr 26
Załącznik nr 27
Załącznik nr 28
Załącznik nr 29
Załącznik nr 30
Załącznik nr 31
Załącznik nr 32
Załącznik nr 33
Załącznik nr 34
Załącznik nr 35
Załącznik nr 36
Załącznik nr 37
Załącznik nr 38
Załącznik nr 39
Załącznik nr 40
Załącznik nr 41
Załącznik nr 42
Załącznik nr 43
Załącznik nr 44
Załącznik nr 45
Załącznik nr 45a
Załącznik nr 45b
Załącznik nr 46
SZCZEGÓŁOWE ZASADY OPRACOWYWANIA MATERIAŁÓW DO PROJEKTU USTAWY BUDŻETOWEJ NA ROK 2004
Rozdział 1
Zasady ogólne
1. Dysponenci poszczególnych części budżetowych opracują materiały do projektu ustawy budżetowej na 2004 r. według formularzy, stanowiących załączniki nr 1–45 do rozporządzenia.
2. Uzasadnienie planowanych dochodów i wydatków, o którym mowa w § 8 rozporządzenia, sporządza się dla każdego działu klasyfikacji budżetowej. Wydatki bieżące i wydatki inwestycyjne należy uzasadnić odrębnie, omawiając szczegółowo przewidywane wykonanie i założenia planu z uwzględnieniem:
1) zmian wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych;
2) czynników, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku;
3) dochodów i wydatków jednorazowych lub niewy-stępujących w budżecie w 2003 r.;
4) kwot planowanych wydatków w poszczególnych rozdziałach dla nowych zadań przewidzianych do realizacji w 2004 r.
3. W uzasadnieniach dotyczących dochodów i wydatków, w przypadku zmiany zakresu działania, wprowadzenia nowych źródeł dochodów lub zamieszczenia nowych upoważnień do dokonywania wydatków, powołuje się przepisy prawne, z których zmiany te wynikają.
4. Planowanie wydatków budżetowych na inwestycje powinno spełniać warunki określone w dziale III rozdziale 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. W wydatkach na cele inwestycyjne nie planuje się remontów, które finansowane są w ramach wydatków bieżących.
5. Materiały planistyczne dotyczące inwestycji należy przedkładać odrębnie. Wszystkie formularze oznaczone symbolami RZ-9, BW-I, IP, IW opracowane na dyskietkach i wydruki oraz materiały opisowe powinny być złożone bezpośrednio w Wydziale Inwestycji Departamentu Budżetu Państwa Ministerstwa Finansów.
Rozdział 2
Plany rzeczowe zadań
6. Plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych dysponenci opracowują według formularzy oznaczonych symbolami RZ-1 do RZ-19, o których mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia.
7. W formularzach RZ wszystkie kwoty odnoszące się do 2004 r. należy podać w cenach 2003 r.
8. Formularz RZ-1 opracowują wyłącznie: Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Sprawiedliwości dla części 15. Sądy powszechne i części 37. Sprawiedliwość, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny i Trybunał Konstytucyjny, Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz wojewodowie.
W treści formularza RZ-1 oprócz świadczeń ustawowych należy podać dane, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia.
W dziale „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa" należy opracować formularz RZ-1 jako zestawienie zbiorcze, a także odrębnie w rozbiciu na rozdziały. Pojęcie „liczba świadczeniobiorców" interpretowane powinno być jako liczba osób, na które przysługuje świadczenie (np. członkowie rodziny).
9. Do formularza RZ-2 należy załączyć, dla rubryki 8 „ocena kosztów uruchomienia i działalności jednostki" oraz rubryki 9 „ocena kosztów likwidacji jednostki", szczegółowe uzasadnienie zawierające m.in. specyfikację jednorazowych tytułów i kosztów uruchomienia i likwidacji jednostki.
Ministerstwo Obrony Narodowej wypełnia formularz RZ-2 zbiorczo za wszystkie jednostki wojskowe.
10. Dysponenci części budżetowych wykazują na formularzu RZ-3 wyłącznie te zadania, które powodować będą skutki finansowe dla budżetu; do formularza RZ-3 należy dołączyć szczegółowy opis zadań, wraz z podaniem podstawy prawnej, kalkulację kosztów nowego lub kończącego się zadania bądź zadania, którego zakres ulegnie ograniczeniu w roku planowym. Należy także omówić skutki finansowe nowego przedsięwzięcia dla roku, w którym rozpocznie się jego realizacja, jak i skutki finansowe z tytułu realizacji tego zadania w latach następnych. W formularzu podaje się również informacje finansowe o zadaniach inwestycyjnych. Przez pojęcie „nowe zadania" rozumie się zadania budżetowe, wynikające z aktów prawnych, których realizacja rozpocznie się w 2004 r. Formularz RZ-3 daje możliwość zgłoszenia potrzeb w zakresie wzrostu zatrudnienia i wynagrodzeń w związku z realizacją zadań wymienionych w kolumnie 3.
11. RZ-4 dotyczy skutków finansowych uzyskania wyższego stopnia awansu zawodowego nauczycieli, zgodnie z ustawą – Karta Nauczyciela, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej w roku 2004.
Formularz ten sporządzają w zakresie działów 801 i 854 właściwi ministrowie prowadzący szkoły i placówki oświatowe oraz zatrudniający w urzędach obsługujących ministra i jednostkach podległych pracowników na stanowiskach pedagogicznych i wojewodowie w zakresie pracowników zatrudnionych na stanowiskach pedagogicznych w kuratoriach oświaty wynagradzanych na podstawie art. 30 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z późn. zm.).
Wojewodowie wypełniają wyżej wymieniony formularz także dla placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych zaliczanych do działu „Pomoc społeczna".
W formularzu tym należy uwzględnić planowane w roku 2003 i 2004 zmiany z tytułu awansu zawodowego nauczycieli na poszczególne stopnie, obejmujące liczbę awansowanych nauczycieli oraz wysokość środków na ich sfinansowanie (wynagrodzenia, bez pochodnych i odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych), a także roczne skutki finansowe uzyskania awansu zawodowego w roku 2003. Do określenia powyższych skutków finansowych dotyczących wynagrodzeń należy stosować wysokość kwoty bazowej obowiązującej w roku 2003.
12. Formularz RZ-5 sporządzają dysponenci części budżetowych realizujący programy uzgodnione z Komisją Europejską, które wymagają ustalonego w nich udziału środków budżetowych lub innych jako współfinansowania.
Formularz powinien zawierać dane o wszystkich środkach związanych z realizacją programów (a także projektów) wynikających z podpisanych lub przygotowanych do podpisania memorandów finansowych – PHARE, ISPA, SAPARD – z podziałem na potrzebne środki budżetu państwa, środki przyznane (przewidziane) na dany rok przez Komisję Europejską, inne środki, w tym np. kredyty z międzynarodowych instytucji finansowych służące współfinansowaniu tych programów.
W kolumnie 2 podaje się nazwę programu (zadania), w kolumnie 6 w poz. 3 – źródło finansowania środków (np. Bank Światowy), w kolumnie 7 dla środków budżetowych dział i rozdział, dla środków z UE – symbol programu lub projektu (np. PLxxxx,..,..), dla innych środków – nazwę dawcy i oznaczenie umowy.
Formularz wypełnia się dla programów wdrażanych według nowych zasad (Nowa Orientacja PHARE, ISPA, SAPARD).
W formularzu wykazuje się zarówno zadania bieżące, jak i inwestycyjne.
W formularzu nie uwzględnia się zadań, których realizacja zostanie zakończona w roku 2003 i nie wystąpi zapotrzebowanie na środki z budżetu państwa, poczynając od roku 2004.
13. Formularz RZ-6 sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy korzystają z kredytów zagranicznych lub z innych środków zagranicznych przy realizacji zadań nieobjętych uzgodnieniami z Komisją Europejską.
Formularz powinien zawierać dane o wszystkich środkach zagranicznych i krajowych przeznaczonych na realizację programów (zadań) niezwiązanych z programami uzgodnionymi z Komisją Europejską, a więc środki ze źródeł zagranicznych (np. fundacji, państw, organizacji i instytucji międzynarodowych, banków) ze wskazanym celem i warunkami ich wykorzystania.
W kolumnie 2 podaje się nazwę celu lub programu, w kolumnie 6 – jedno lub kilka (jeśli są) źródła zagraniczne, w kolumnie 7 – akt przyznający środki.
W formularzu wykazuje się zarówno zadania bieżące, jak i inwestycyjne.
W formularzu nie uwzględnia się zadań, których realizacja zostanie zakończona w roku 2003 i nie wystąpi zapotrzebowanie na środki z budżetu państwa, poczynając od roku 2004.
14. Formularz RZ-7 – dotyczy placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz rodzinnej opieki zastępczej, o której mowa w ustawie z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 20, poz. 170, Nr 79, poz. 885 i Nr 90, poz. 1001, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 238, z 2001 r. Nr 72, poz. 748, Nr 88, poz. 961, Nr 89, poz. 973, Nr 111, poz. 1194, Nr 122, poz. 1349 i Nr 154, poz. 1792 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 79 i Nr 44, poz. 389), formularz sporządzają dysponenci właściwych części budżetowych. Informacje rzeczowe dotyczące przewidywanego wykonania za rok 2003 i projektu planu na rok 2004 należy podać na dzień 31 grudnia 2003 i 2004 r.
Formularz ten dotyczy również osób niepełnosprawnych zatrudnionych u pracodawców uprawnionych do otrzymania miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych na podstawie art. 26a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 100, poz. 1080, Nr 125, poz. 1368, Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1792 i 1800, z 2002 r. Nr 169, poz. 1387, Nr 200, poz. 1679 i 1683 i Nr 241, poz. 2074 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 79 i Nr 90, poz. 844); w tej części formularz sporządza Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
15. Formularz RZ-8 – dotyczy podstawowych świadczeń obligatoryjnych oraz zasiłków okresowych z pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej. Przewidywaną liczbę świadczeń i świadczeniobiorców należy ustalić stosownie do postanowień tej ustawy.
16. Na formularzu RZ-9 wykazuje się inwestycje finansowane środkami budżetu państwa, niezależnie od ich wartości kosztorysowej, okresu realizacji i kategorii, także inwestycje kończone w 2003 r. oraz zakupy dokonane i przewidziane do zrealizowania, z wyjątkiem inwestycji jednostek samorządu terytorialnego, dla których dysponenci nie wypełniają kolumn dotyczących roku 2004 oraz zaangażowania.
W materiałach planistycznych występuje grupowanie wykazów rzeczowych inwestycji w podziale na inwestycje wieloletnie i inwestycyjne programy wieloletnie oraz na pozostałe inwestycje, w których wyodrębnia się budownictwo inwestycyjne i zakupy inwestycyjne niezwiązane z budownictwem. Do budownictwa inwestycyjnego należy zaliczać, poza kosztami robót budowlano-montażowych, także np. koszty nabycia obiektu majątku trwałego, dokumentacji, badań geologicznych, ekspertyz, pozyskania terenu pod budowę i przygotowania go, pierwszego wyposażenia nowo budowanych lub rozbudowywanych obiektów, zaniechania inwestycji, zabezpieczenia i konserwacji inwestycji wstrzymanych.
W formularzu wymienia się poszczególne tytuły inwestycji kolejno działami, w działach rozdziałami, w rozdziałach paragrafami (czterocyfrowymi). Inwestycje jednego rodzaju ujmowane pod jedną nazwą (np. w III części formularza – melioracje, w IV części formularza – zakup środków transportu, zakup sprzętu biurowego) nie powinny być łączone i wykazywane jako jedna pozycja.
Do formularza należy dołączyć pisemne omówienie poszczególnych pozycji wykazu; w przypadku finansowania inwestycji środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych należy podać ich wysokość.
17. Na formularzu RZ-10 wojewodowie wykazują wydatki finansowane z budżetu państwa na oświetlenie dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą, oraz wydatki związane z oświetleniem dróg publicznych krajowych, wojewódzkich i powiatowych w granicach miast na prawach powiatu, zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91. poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555 i Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800 i 1802, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984 i Nr 135, poz. 1144 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424 i Nr 80, poz. 718).
18. Formularz RZ-11 sporządzają dysponenci właściwych części budżetowych.
W formularzu RZ-11 ujmuje się:
1) dotacje przedmiotowe wynikające z przepisów:
a) art. 39 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789),
b) art. 72 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 1999 r w sprawie stawek oraz szczegółowych zasad, trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych i akademickich (Dz. U. Nr 60, poz. 643),
c) art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 106, poz. 675, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926, z 1998 r. Nr 137, poz. 887 i Nr 150, poz. 984, z 1999 r. Nr 47, poz. 461, z 2000 r. Nr 62, poz. 718, Nr 73, poz. 852 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 67, poz. 678 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253),
d) art. 7 ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. Nr 152, poz.722);
2) dotacje podmiotowe:
a) wynikające z postanowień:
– art. 9 ust. 5 i 6, art. 38 ust. 1 i 4 i art. 40 ust. 3 ustawy wymienionej w pkt 1 lit. a,
– art. 42 ust. 8 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz. U. Nr 162, poz. 1112, z 2001 r. Nr 5, poz. 41 i Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr 216, poz. 1826 i Nr 238, poz. 2020 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844),
– art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 83, poz. 932, z 2000 r. Nr 119, poz. 1250, z 2001 r. Nr 76, poz. 805 i Nr 100, poz. 1080 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2053),
– art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
b) przewidziane w zatwierdzonych przez Radę Ministrów programach restrukturyzacji poszczególnych sektorów w latach 1998–2005;
3) dotacje celowe:
– wynikające z postanowień art. 8a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440),
– wynikające z postanowień ustawy wymienionej w pkt 1 lit. a,
– wynikające z postanowień ustawy z dnia 20 marca 2002 r. o finansowym wspieraniu inwestycji (Dz. U. Nr 41, poz. 363 i Nr 141, poz. 1177);
4) dopłaty do oprocentowania kredytów na realizację zadań związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłu lekkiego wynikające z postanowień art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych (Dz. U. Nr 13, poz. 60 i Nr 83, poz. 418, z 1996 r. Nr 152, poz. 719, z 1997 r. Nr 80, poz. 504, Nr 107, poz. 690, Nr 121, poz. 770 i Nr 158, poz. 1044, z 1999 r. Nr 27, poz. 243, Nr 63, poz. 702 i Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 72, poz. 744 i 746).
W poz. l – „Dotacje przedmiotowe"
Minister właściwy do spraw transportu przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie usług przewozowych realizowanych w oparciu o ustawowe uprawnienia pasażerów do ulgowych przejazdów w transporcie kolejowym.
W objaśnieniach należy przedstawić szczegółową kalkulację wysokości utraty przychodów taryfowych wraz z omówieniem metody ich obliczenia w zakresie ulgowych przejazdów realizowanych na podstawie:
– biletów jednorazowych z 37%, 49%, 78%, 95% i 100% ulgą,
– imiennych biletów miesięcznych z 37%, 49% i 78% ulgą,
odrębnie dla poszczególnych grup przejazdowych uprawnionych do tych ulg, z podaniem liczby pasażerów i wielkości pracy przewozowej zarówno w przewidywanym wykonaniu 2003 r., jak i projektu planu na 2004 r.
Niezależnie od tego w informacji objaśniającej należy przedstawić wielkość pracy przewozowej, wartość utraconych przychodów w związku z przewidywanym i planowanym świadczeniem usług przewozowych nieodpłatnie oraz liczbę pasażerów, którym przysługuje 100% ulga. W każdym przypadku wartość sprzedanych biletów ulgowych należy wykazać odrębnie z podatkiem i bez podatku VAT.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do specjalistycznych podręczników szkolnych i akademickich.
Minister właściwy do spraw łączności przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do usług pocztowych zwolnionych od opłat pocztowych, związanych z przesłaniem paczek z drukami lub innymi nośnikami informacji dla ociemniałych oraz plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do przesyłek egzemplarzy obowiązkowych, zwolnionych od opłat pocztowych, wysyłanych do bibliotek uprawnionych do ich otrzymywania.
W poz. II – „Dotacje podmiotowe" – należy wyodrębnić przedsiębiorców otrzymujących dotacje i cele przeznaczenia tych dotacji. W odniesieniu do planowanych nowych dotacji dofinansowujących przedsiębiorców lub zadania, które w roku ubiegłym nie były objęte dotowaniem z budżetu państwa, należy przedłożyć, wraz ze szczegółowym omówieniem zakresu rzeczowego zadań realizowanych w ramach poszczególnych pozycji dotacji, informacje ze wskazaniem zadań priorytetowych.
W zakresie dotacji przewidzianych dla górnictwa węgla kamiennego należy szczegółowo omówić zakres finansowania kosztów:
1) likwidacji kopalń, zabezpieczenia kopalń przed zagrożeniem wodnym po zakończeniu likwidacji kopalń, a także usuwania szkód górniczych wywołanych reaktywacją starych zrobów;
2) restrukturyzacji zatrudnienia:
a) wypłat rent wyrównawczych przysługujących od kopalń całkowicie likwidowanych,
b) deputatów węglowych dla emerytów i rencistów z kopalń całkowicie likwidowanych,
c) utrzymywania biur pomocy zawodowej Górniczej Agencji Pracy Sp. z o.o.;
3) refundacji składek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracodawcom spoza górnictwa, którzy zatrudnią byłych pracowników przedsiębiorstwa górniczego;
4) ekwiwalentów pieniężnych z tytułu prawa do bezpłatnego węgla, przysługującego emerytom i rencistom górniczym z kopalń całkowicie likwidowanych, wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
5) obsługi wypłat ekwiwalentów pieniężnych za deputaty węglowe dla emerytów i rencistów górnictwa, wypłacanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
6) monitoringu procesów restrukturyzacyjnych górnictwa węgla kamiennego.
W zakresie dotacji przewidzianych na sfinansowanie kosztów likwidacji nieczynnych linii kolejowych minister właściwy do spraw transportu przedstawi uzgodniony z właściwym sejmikiem województwa i radą powiatu wykaz odcinków linii kolejowych przewidzianych do likwidacji z podaniem ich długości. Należy omówić także zakres i terminy robót likwidacyjnych wraz z oszacowaniem kosztów przewidzianych do realizacji w 2004 r.
W zakresie dotacji przewidzianych na sfinansowanie kosztów inwestycji, remontów, eksploatacji i utrzymania linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym, wymienionych w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, minister właściwy do spraw transportu określi w uzgodnieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej zakres i terminy prac utrzymaniowych na poszczególnych odcinkach oraz planowany jednostkowy koszt utrzymania 1 km tych linii i kwotę dotacji.
W zakresie dotacji przewidzianych na sfinansowanie kosztów inwestycji, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, minister właściwy do spraw transportu określi kwotę dotacji.
W zakresie dotacji przewidzianych na organizowanie i dotowanie kolejowych przewozów o zasięgu międzywojewódzkim, z wyjątkiem przewozów kwalifikowanych, minister właściwy do spraw transportu przedstawi zakres zamawianych usług przewozowych, wraz z niezbędną kwotą dotacji budżetowej na ich opłacenie w 2004 r.
W poz. III, IV i V – „Dotacje celowe"
W zakresie dotacji przewidzianych na dopłaty do ustawowych ulg przejazdowych w krajowych pasażerskich przewozach autobusowych wojewodowie przedstawią informacje dotyczące zapotrzebowania na wymienione dopłaty. W objaśnieniach do ww. zapotrzebowania należy też podać ilość i wartość, przyjętą do planu na rok 2004, łącznej sprzedaży biletów z ulgą 37%, 49%, 78% i 95% (z podatkiem VAT i bez podatku VAT), z omówieniem metody jej obliczenia.
Należy również podać i omówić skalę rocznych podwyżek cen biletów autobusowych, ustalanych przez przewoźników autobusowych.
Oddzielnie w objaśnieniach należy podać szacowaną kwotę ewentualnych zaległości za rok 2003, które powstaną po wypłaceniu całej kwoty przewidzianej w budżetach wojewodów na dofinansowanie ulg ustawowych w komunikacji autobusowej.
W zakresie dotacji budżetowych przewidzianych na organizowanie i dotowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich wojewodowie w informacji objaśniającej przedstawią zarówno w odniesieniu do przewidywanego wykonania w 2003 r., jak i w projekcie planu na 2004 r. zakres zamawianych usług przewozowych przez województwa samorządowe, wraz z rozmiarem niezbędnej dotacji przewidzianej na ich opłacenie. Ponadto należy odrębnie omówić kwoty dotacji przewidziane na:
– organizowanie kolejowego ruchu regionalnego,
– opłacenie zamówionych przewozów,
– finansowanie kosztów zakupu kolejowych pojazdów szynowych dla potrzeb obsługi ruchu regionalnego,
– dofinansowanie przewozów regionalnych ze środków własnych województw samorządowych.
W zakresie dotacji przewidzianych dla przedsiębiorcy albo przedsiębiorcy i gminy na realizację nowych inwestycji minister właściwy do spraw gospodarki przedstawia informacje dotyczące zapotrzebowania na te dotacje.
W poz. VI – „Dopłaty do oprocentowania kredytów na realizację zadań związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłu lekkiego"
Minister właściwy do spraw gospodarki przedstawia szczegółowe informacje dotyczące zapotrzebowania na dopłaty ze środków budżetu państwa do oprocentowania kredytów na realizację zadań związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłu lekkiego.
19. Formularz RZ-12 dotyczy wysokości odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami, zgodnie z postanowieniami art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. Formularz ten wypełnia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz wojewodowie w zakresie działów: „Oświata i wychowanie", „Edukacyjna opieka wychowawcza" i „Pomoc społeczna".
20. Formularz RZ-13 dotyczy składek na ubezpieczenie zdrowotne opłacanych z budżetu państwa za osoby wymienione w art. 28 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 i Nr 73, poz. 660).
W związku ze zmianami wprowadzonymi w ustawie o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia w stosunku do ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w zakresie składek na ubezpieczenie zdrowotne finansowanych z budżetu państwa, część przedmiotowych składek w 2003 r. będzie finansowana w okresie krótszym niż rok. Ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia weszła w życie od dnia 1 kwietnia 2003 r.
W przypadku składek, które w 2003 r. nie były finansowane przez pełny rok, w kol. 7 należy wskazać okres (w miesiącach), w którym poniesione zostały wydatki podane w kol. 8.
21. Formularz RZ-14 dysponenci wypełniają w szczegółowości określonej w druku dla dotacji klasyfikowanych w paragrafach:
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez samorząd województwa",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin)",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej".
22. Na formularzu RZ-15 dysponenci wykazują dane dotyczące funkcjonariuszy w szczegółowości określonej w druku dla dotacji klasyfikowanych w paragrafach:
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez samorząd województwa",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin)",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu".
Kolumny dotyczące uposażenia i zatrudnienia należy podać w rozbiciu na zatrudnionych przed dniem 1 stycznia 1999 r. i po dniu 1 stycznia 1999 r.
23. Na formularzu RZ-16 ujmuje się zadania realizowane w ramach programów wieloletnich (również programy inwestycyjne), o których mowa w art. 80 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
24. Formularz RZ-17 dotyczy wydatków ponoszonych przez budżet państwa z tytułu stałych rent zasądzonych na rzecz pacjentów, którzy ponieśli szkody podczas leczenia przed dniem 1 stycznia 1999 r. w byłych państwowych jednostkach budżetowych ochrony zdrowia. W formularzu tym nie należy ujmować wydatków na renty wynikające z toczących się spraw w sądach, tj. kiedy jeszcze nie zapadły prawomocne wyroki lub nie zostały zawarte ugody sądowe.
25. Formularz RZ-18 opracowuje wyłącznie Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Formularz ten dotyczy rent strukturalnych oraz kosztów ich obsługi finansowanych przez budżet państwa zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 26 kwietnia 2001 r. o rentach strukturalnych w rolnictwie (Dz. U. Nr 52, poz. 539). Do formularza dołącza się szczegółową kalkulację kosztów związanych z wypłatą rent strukturalnych.
26. W formularzu RZ-19 w kolumnach 3–9 ujmuje się wydatki na wyposażenie przejść granicznych w urządzenia niezbędne do wykonywania kontroli: ruchomy i przenośny sprzęt techniczny i teleinformatyczny, przenośne środki i materiały, przenośne urządzenia i sprzęt diagnostyczny, ruchome urządzenia i sprzęt laboratoryjny oraz utrzymanie tych urządzeń w należytym stanie technicznym, zapewnienie i utrzymanie dostępu przejścia granicznego do sieci publicznej i teleinformatycznej.
Minister Infrastruktury podaje ww. informacje w podziale na poszczególne województwa.
Rozdział 3
Planowanie dochodów budżetowych
27. Dochody podatkowe, dochody z wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych, z wpłat z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz dochody zagraniczne planuje Ministerstwo Finansów.
28. Dochody z ceł planuje Ministerstwo Finansów we współdziałaniu z Ministerstwem Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
29. Dywidendy od spółek, w których Skarb Państwa posiada akcje lub udziały, planuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
30. Wpłaty do budżetu państwa środków finansowych, dokonywane przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze i środki specjalne, ujmuje się we właściwych działach i rozdziałach oraz zbiorczo dla części na formularzu BD.
31. Dochody realizowane przez jednostki budżetowe, a także dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami ujmuje się we właściwych działach, rozdziałach i zbiorczo dla części na formularzu BD.
32. Szczegółową specyfikację tytułów i kwot należy dołączyć do dochodów ujmowanych w paragrafie „Wpływy z różnych dochodów" na formularzu BD.
33. W projekcie budżetu uwzględnia się zmiany w poziomie dochodów, wynikające z projektowanych zmian ich naliczania (np. ewentualne zmiany stawek celnych, opłat sądowych lub administracyjnych), podając w objaśnieniach szczegółowe uzasadnienie wraz z oszacowaną kwotą wpływu na dochody budżetu w 2004 r.
34. W objaśnieniach tekstowych do planowanych dochodów budżetowych z tytułu dywidend z zysku osiągniętego przez spółki, w których Skarb Państwa posiada akcje lub udziały, należy podać przesłanki, na podstawie których ten plan został opracowany.
Rozdział 4
Planowanie wydatków budżetowych
35. Dysponenci części budżetowych planują wydatki zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego działu i rozdziału w podziale na poszczególne jednostki i zadania.
36. Formularz BW
1) Dysponenci planują w swoich budżetach dotacje przedmiotowe i podmiotowe dla przedsiębiorców, wynikające z obowiązujących systemów finansowych.
2) Wydatki budżetowe na tworzenie rezerw państwowych i gospodarowanie nimi dysponenci części budżetowych ujmują odpowiednio w swoich projektach budżetu w ramach ustalonego limitu wydatków.
3) Dotacje dla zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i funduszy celowych wykazuje się na formularzu BW, dołączając szczegółową kalkulację wraz z uzasadnieniem i podaniem podstawy prawnej udzielania dotacji. Kalkulacja obejmuje:
a) wskaźniki rzeczowe, które są podstawą określenia dotacji,
b) stawkę dotacji wraz ze szczegółową kalkulacją.
4) W ramach wydatków planowanych na pokrycie kosztów prywatyzacji nie mogą być ponoszone wydatki na zakupy inwestycyjne, jak również na zakup akcji (udziałów) w spółkach.
5) Wydatki związane z likwidacją przedsiębiorstwa państwowego prowadzoną na podstawie art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981 i Nr 240, poz. 2055) obciążają koszty likwidowanego przedsiębiorstwa państwowego albo środki specjalne pn. Fundusz Mienia Polikwidacyjnego i nie mogą być zaliczone do kosztów prywatyzacji, pokrywanych ze środków budżetowych.
6) W uzasadnieniu do wydatków jednostek sfery budżetowej z tytułu wpłaconych składek na rzecz organizacji międzynarodowych należy podać:
a) nazwę organizacji,
b) podstawę prawną przynależności,
c) kalkulacje składek płaconych w 2003 r. i w 2004 r., w walucie płatności.
7) Wydatki jednostek sfery budżetowej ujmuje się na formularzu BW zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego działu i rozdziału z wyszczególnieniem rodzajów jednostek budżetowych oraz zadań budżetowych.
Jeśli w rozdziale występują jednostki i zadania lub kilka rodzajów jednostek lub zadań, to wydatki planuje się wówczas dla każdej z tych jednostek i dla każdego zadania odrębnie oraz zbiorczo dla całego rozdziału.
8) W dziale „Oświata i wychowanie" oraz w dziale „Edukacyjna opieka wychowawcza" – przy planowaniu wydatków z budżetu państwa na dotacje celowe przekazywane na zadania bieżące realizowane przez powiat, gminę, samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej, należy uwzględnić również skutki awansu zawodowego nauczycieli z 2003 r. oraz planowanego awansu w 2004 r.
9) W dziale „Szkolnictwo wyższe" – przy planowaniu wydatków z budżetu państwa na wszystkie rodzaje stypendiów uwzględnia się odpowiednią wysokość wynagrodzenia określoną w założeniach do projektu budżetu państwa, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do którego relacjonuje się wysokość stypendium.
10) Wydatki z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne osób wymienionych w art. 28 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia planowane są na rok 2004 we właściwych częściach w dziale „Ochrona zdrowia" rozdziale „Składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego", z wyjątkiem wydatków na składki na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 5, 8, 9 i ust. 4 wyżej wymienionej ustawy oraz w art. 78 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 60, poz. 636, z 2000 r. Nr 45, poz. 531, z 2001 r. Nr 73, poz. 764, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391). Wydatki na składki na ubezpieczenie zdrowotne wojewodowie ujmują w paragrafach:
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom (związkom gmin) ustawami",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa".
Wydatki na składki na ubezpieczenie zdrowotne planowane są z uwzględnieniem postanowień art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, zgodnie z którym, w przypadku zbiegu tytułów do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia, składka finansowana z budżetu państwa jest opłacana tylko wtedy, gdy nie ma innej podstawy do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia.
11) Wydatki na renty wynikające z wyroków i ugod sądowych za szkody wyrządzone podczas leczenia w byłych państwowych jednostkach budżetowych ochrony zdrowia planowane są w dziale „Ochrona zdrowia" w rozdziale „Pozostała działalność" w paragrafie „Różne wydatki na rzecz osób fizycznych".
12) W ramach wydatków inwestycyjnych ujmowanych na formularzu BW w poz. 4.1 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych" planowane są:
a) wydatki na zakupy wynikające z programów technicznej modernizacji Sił Zbrojnych, realizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej,
b) inne wydatki na inwestycje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 79 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
Wydatki budżetowe na zakupy określone w lit. a, ujmowane w ramach łącznej kwoty wydatków na inwestycje w poz. 4.1 formularza BW, należy dodatkowo wykazać w odrębnej kwocie pod zestawieniem wydatków w tym formularzu.
W ramach wydatków inwestycyjnych planowane są zakupy środków trwałych niezaliczonych do pierwszego wyposażenia, o których mowa w rozdziale 2 pkt 16 niniejszego załącznika, których wartość początkowa jest wyższa od kwoty określonej w art. 16f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, Nr 60, poz. 700 i 703, Nr 86, poz. 958, Nr 103, poz. 1100, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1315 i 1324, z 2001 r. Nr 106, poz. 1150, Nr 110, poz. 1190. i Nr 125, poz. 1363, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 93, poz. 820, Nr 141, poz. 1179, Nr 169, poz. 1384, Nr 199, poz. 1672, Nr 200, poz. 1684 i Nr 230, poz. 1922 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 79 i Nr 45, poz. 391), a odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie są dokonywane jednorazowo lub gdy od nich nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych w wypadkach określonych w tej ustawie.
13) W dziale „Rolnictwo i łowiectwo" w rozdziale „Pozostała działalność" mogą być planowane tylko wydatki na realizację zadań wynikających z odpowiednich ustaw, na które nie przewidziano odrębnego rozdziału. Dotacje planowane na druku BW w paragrafie „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego" powinny korespondować z kwotą dotacji na druku B-7Z i B-4Z.
Przewidywane wykonanie wydatków za 2003 r. w jednostkach Inspekcji Weterynaryjnej powinno być ujęte w dotychczasowym rozdziale 01021 „Inspekcja Weterynaryjna" oraz w nowych rozdziałach 01033 „Wojewódzkie inspektoraty weterynarii" i 01034 „Powiatowe inspektoraty weterynarii".
Powyższe dotyczy również formularzy RZ-9, RZ-14, BD, PZ-1, B-4Z (środek specjalny).
37. Formularz DPO
Na formularzu DPO dysponenci części budżetowych wykazują wydatki budżetu państwa przeznaczone na dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dotacjami podmiotowymi.
W przypadku gdy z określonych w odrębnych przepisach zasad i trybu udzielania dotacji wynika, że w formularzu nie jest możliwe ujęcie jednostki otrzymującej dotację, należy wówczas wykazać grupę jednostek i łączną kwotę dotacji.
38. Formularz DAF
Na formularzu DAF dysponenci części budżetowych wykazują dotacje z budżetu państwa dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa, w tym dla Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, i dołączają kalkulacje dotyczące wykazanych kwot dotacji.
39. Formularz BW-S
Wydatki wykazane w kolumnie 5 powinny być zgodne z kwotami na składki na ubezpieczenie zdrowotne, zaplanowanymi w formularzu BW we właściwych częściach, działach, rozdziałach i paragrafach klasyfikacji budżetowej.
40. Formularz BW-PL
Wydatki budżetowe placówek zagranicznych ujmuje się na formularzu BW-PL zbiorczo dla części.
W formularzu ujmowane są jedynie wydatki realizowane przez placówki za granicą.
41. Formularz PZ-1
1) Plan zatrudnienia i wynagrodzeń sporządza się na formularzu PZ-1 w podziale na część, dział i rozdział klasyfikacji dochodów i wydatków oraz formę organizacyjno-prawną (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, środki specjalne, gospodarstwa pomocnicze, państwowe fundusze celowe oraz szkoły wyższe), wyodrębniając:
a) osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń,
b) członków korpusu służby cywilnej,
c) osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe,
d) pracowników orzecznictwa (sędziów i prokuratorów),
e) pracowników orzecznictwa (asesorów i aplikantów),
f) urzędników sądów i prokuratur,
g) sądowych kuratorów zawodowych,
h) osadzonych,
i) etatowych członków SKO,
j) osoby, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403),
k) nauczycieli,
l) pracowników objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń niezaliczonych do grup pracowników wymienionych w lit. a–k.
2) W środkach specjalnych zatrudnienie i wynagrodzenia mogą być planowane tylko wówczas, gdy wynika to z ustaw lub przepisów wydanych na ich podstawie.
3) W zakładach budżetowych, środkach specjalnych i gospodarstwach pomocniczych formularze opracowuje się odrębnie dla jednostek samofinansujących wynagrodzenia oraz odrębnie dla jednostek otrzymujących dotacje obejmujące wynagrodzenia, w podziale na poszczególne formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych.
4) Wynagrodzenia należy planować zgodnie z przepisami art. 6 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, z 2001 r. Nr 85, poz. 924, Nr 100, poz. 1080 i Nr 154, poz. 1784 i 1799 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 152, poz. 1267, Nr 213, poz. 1802 i Nr 214, poz. 1805), tj. łącznie z podwyżkami.
5) Przy planowaniu wynagrodzeń osobowych w dziale „Oświata i wychowanie" oraz w dziale „Edukacyjna opieka wychowawcza" należy uwzględnić również skutki awansu zawodowego nauczycieli z 2003 r. oraz planowanego na rok 2004.
6) W objaśnieniach do projektu planu zatrudnienia i wynagrodzeń omawia się zmiany planu na rok 2003, podając, na podstawie jakich decyzji dokonano zmian, oraz projekt planu na 2004 r.
7) Wydatki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników państwowej sfery budżetowej planuje się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 72, poz. 802 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676).
42. Formularz PZ-2
Plan zatrudnienia i uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy sporządza się na formularzu PZ-2. zbiorczo dla działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału, wyodrębniając;
a) żołnierzy zawodowych i służby nadterminowej,
b) funkcjonariuszy,
c) funkcjonariuszy Służby Celnej.
Wynagrodzenia należy planować zgodnie z przepisami art. 6 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, tj. łącznie z podwyżkami.
Formularz PZ-2 dotyczący żołnierzy zawodowych wykonujących zadania poza resortem obrony narodowej należy uzgodnić z Ministrem Obrony Narodowej.
43. Formularz BW-I
1) Formularz BW-I powinien zawierać pełną rzeczową informację o wszystkich inwestycjach, niezależnie od ich wartości kosztorysowej, okresu realizacji i kategorii. W odniesieniu do inwestycji własnych jednostek samorządu terytorialnego dysponenci nie wypełniają kolumn dotyczących projektu na 2004 r. oraz zaangażowania.
2) Przy wypełnianiu formularza BW-I stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-9.
3) Wszystkie wydatki wykazane w formularzu BW-I powinny być ujęte w formularzu BW, w takiej samej klasyfikacji.
4) Do formularza BW-I dołącza się pisemne uzasadnienie poszczególnych pozycji zaplanowanych wydatków; w przypadku finansowania inwestycji środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych należy podać ich wysokość.
44. Formularz IW
1) Zakres inwestycji wieloletnich w 2004 r. ustala się następująco:
a) w 2004 r. mogą być kontynuowane, jako inwestycje wieloletnie, z udziałem środków z budżetu państwa, te inwestycje, których termin zakończenia przyjęty w załączniku nr 7 do ustawy budżetowej na 2003 r. – określony został po roku 2003,
b) dla inwestycji, o których mowa w lit. a, które będą kontynuowane z udziałem środków budżetowych, sporządza się imienne informacje na formularzu IW; planowanie kwot środków budżetowych powinno uwzględniać wielkości podane w załączniku nr 7 do ustawy budżetowej na 2003 r.
2) Klasyfikacja budżetowa podana na formularzu IW powinna być zgodna z klasyfikacją inwestycji i wydatków na formularzu BW-I i BW.
3) Jeśli wartość kosztorysowa nowej inwestycji przekracza kwotę, o której mowa w § 10 rozporządzenia, należy wypełnić formularz IW wraz ze szczegółowym uzasadnieniem podjęcia tej inwestycji.
4) Kopie formularzy IW, o których mowa w pkt 1 lit. b oraz w pkt 3, wojewodowie przekażą ministrom nadzorującym zadania w zakresie działów, do których zaliczane są poszczególne inwestycje wieloletnie.
5) Przy wypełnianiu formularzy IW należy stosować następujące wskazówki:
a) w części A należy pozostawić jedno z określeń zaliczających inwestora do właściwej kategorii (jednostka lub zakład budżetowy, inna jednostka organizacyjna, przedsiębiorca), skreślając pozostałe; podobnie należy oznaczyć, czy jest to inwestycja kontynuowana, czy nowa. Bezwzględnie należy wypełnić pozycje: dział, rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej (czterocyfrowy),
b) w częściach B i C nakłady w pkt „a) poniesione w latach 19...–2003" podaje się łącznie z przewidywanym wykonaniem 2003 r., w tym przewidywane wykonanie 2003 r.; nakłady w pkt „b) planowane na lata 2004–20... – razem" podaje się łącznie z rokiem 2004, w tym w 2004 r. (a w części C – także dalsze lata),
c) w części C przy wypełnianiu rubryk 6, 7, 8 i 11 podaje się dane odrębnie dla każdego ze źródeł finansowania, wymieniając jego nazwę; w rubryce 10 podaje się kredyt poręczony (gwarantowany) przez Radę Ministrów lub Ministra Finansów,
d) w części opisowej wniosku należy przedstawić w szczególności uzasadnienie celowości inwestycji oraz potrzeby finansowania jej z udziałem środków budżetowych w wysokości określonej we wniosku, ocenić udział własny inwestora w okresie realizacji inwestycji, z podaniem źródeł finansowania poza środkami budżetu państwa, charakterystykę efektów i efektywności inwestycji, przewidywane zatrudnienie pracowników, stan przygotowania inwestycji do realizacji i inne istotne informacje dotyczące inwestycji, np. opinię banku o możliwości uzyskania kredytu, przy czym w przypadku decyzji negatywnej należy dołączyć jej uzasadnienie; należy również dołączyć kopię dokumentu, w którym inwestor zobowiązuje się do wniesienia udziałów własnych środków, zgodnie ze wskazaniami formularza IW – część C rubr. 4,
e) jeżeli jako źródło finansowania inwestycji wykazano środki własne w części C rubr. 4 formularza IW, należy do niego załączyć kopię dokumentu potwierdzającego zobowiązanie się inwestora do wniesienia środków, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w wymienionym wniosku.
45. Formularze SW-1, SW-2
Dysponenci nadzorujący szkoły wyższe dołączają do planu dochodów i wydatków budżetowych dane rzeczowe z zakresu szkolnictwa wyższego na formularzu SW-1 oraz wybrane elementy planu finansowego szkół wyższych, opracowane na formularzu SW-2.
Formularze SW-1 i SW-2 sporządzane są zbiorczo dla części. Dysponenci nadzorujący szkoły wyższe przekazują również formularze SW-1 i SW-2 ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego.
46. Formularz ZRPiW
Środki z budżetu państwa na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze planuje się z uwzględnieniem przepisów następujących aktów prawnych:
a) ustawy z dnia 1 grudnia 1994 r. o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych (Dz. U. z 1998 r. Nr 102, poz. 651, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 60, poz. 636 i Nr 110, poz. 1256, z 2000 r. Nr 104, poz. 1104, z 2001 r. Nr 122, poz. 1349, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1791, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 181, poz. 1515 oraz z 2003 r. Nr 83, poz. 759),
b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania wydatków na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne (Dz. U. Nr 41, poz. 213 i Nr 149, poz. 728, z 1997 r. Nr 73, poz. 458, z 1998 r. Nr 74. poz. 482 i Nr 124, poz. 816 oraz z 2001 r. Nr 52, poz. 545).
Wydatki na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze planują dysponenci na formularzu ZRPiW. Wojewodowie opracowują i przekazują plan w układzie zbiorczym, tj. obejmującym zarówno zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne wypłacane przez ośrodki pomocy społecznej, jak i zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze wypłacane dla funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej i komendach miejskich i powiatowych danego województwa, z wyodrębnieniem zasiłków wypłaconych przez ośrodki pomocy społecznej, oraz dla funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej.
Dysponenci nie uwzględniają w projektach swoich budżetów środków na waloryzację zasiłków rodzinnych, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy wymienionej w lit. a, oraz na podwyżki zasiłków pielęgnacyjnych, o których mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy.
Przeciętną miesięczną liczbę zasiłków rodzinnych w danym roku ustala się w sposób następujący: oblicza się sumę zasiłków za miesiące od stycznia do grudnia, a następnie otrzymaną liczbę dzieli się przez 12; w sposób analogiczny ustala się przeciętną miesięczną liczbę zasiłków pielęgnacyjnych i wychowawczych oraz liczbę rodzin otrzymujących zasiłki rodzinne.
Wydatki na zasiłki wychowawcze planuje się z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1994 r. o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych; dysponenci nie uwzględniają w projektach swoich budżetów środków na waloryzację zasiłków wychowawczych, o której mowa w art. 15c ust. 4 tej ustawy.
47. Formularz BZS i BZSA
Na formularzu BZS ujmuje się dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej, tzn. dotacje sklasyfikowane w paragrafach:
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez samorząd województwa",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin)",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej",
– „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej".
Kwoty dotacji w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej dla działów i rozdziałów wykazane w formularzu BZS w kolumnach 5 i 12 powinny być zgodne z kwotami wykazanymi na formularzu BW w odpowiednich pozycjach w kolumnach 5 i 6.
Dla działu „Pomoc społeczna" dla rozdziału „Placówki opiekuńczo-wychowawcze" i rozdziału „Ośrodki adopcyjno-opiekuńcze" należy podać wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych w tych placówkach. Wydatki na wynagrodzenia powinny obejmować paragraf „Wynagrodzenia osobowe pracowników" wraz z dodatkami wynikającymi z ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. Do formularza BZS należy dołączyć szczegółową kalkulację wyliczonych kwot dotacji w planie na rok 2004 dla poszczególnych zadań realizowanych w ramach tego działu.
Formularz BZSA dotyczy funkcjonariuszy.
Kolumny dotyczące uposażenia i zatrudnienia należy podać w rozbiciu na zatrudnionych przed dniem 1 stycznia 1999 r. i po dniu 1 stycznia 1999 r.
48. Formularze B-4Z i B-7Z
Dysponenci opracowują projekty zbiorczych planów finansowych zakładów budżetowych i środków specjalnych na formularzach B-4Z, a gospodarstw pomocniczych na formularzu B-7Z.
Formularze B-4Z i B-7Z sporządza się zbiorczo dla części, działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału grupującego zakłady budżetowe bądź gospodarstwa pomocnicze czy też środki specjalne.
Plany zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych sporządza się w układzie memoriałowym.
W przypadku gdy dysponent gromadzi środki specjalne na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, zobowiązany jest przedstawić dodatkowe wyjaśnienia dotyczące tych środków. W objaśnieniach w szczególności należy ująć informacje dotyczące: wysokości przychodów i źródeł ich pochodzenia, wysokości wydatków oraz wskazać cele, na które będą przeznaczone te środki specjalne.
Na formularzu B-4Z sporządzanym dla środków specjalnych utworzonych na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach (Dz. U. z 1998 r. Nr 102, poz. 650, Nr 145, poz. 946, Nr 155, poz. 1014 i Nr 160, poz. 1061, z 2000 r. Nr 9. poz. 117, Nr 70, poz. 816 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 84, poz. 908, z 2002 r. Nr 25, poz. 253 oraz z 2003 r. Nr 84, poz. 774) dotacje celowe przekazywane z tych środków specjalnych, ujęte w łącznej kwocie Wydatków bieżących (poz. 3) oraz w poz. 3.9 – pozostałe wydatki, dodatkowo wykazać pod formularzem planu finansowego w podziale na:
– wydatki na rozwój sportu dzieci i młodzieży,
– wydatki na rozwój sportu osób niepełnosprawnych.
Dla środków specjalnych utworzonych na podstawie tej ustawy oraz na podstawie art. 132 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 i Nr 167, poz. 1372 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 719) dysponent środków specjalnych sporządza odrębne formularze B-4Z.
49. Formularz BZS-z
Formularz sporządzają wojewodowie w zakresie planowanych w dziale „Administracja publiczna":
– „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom (związkom gmin) ustawami",
– „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat",
– „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa",
– „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej",
– „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej",
– „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej".
Wykazane w kol. 6 kwoty ogółem w poszczególnych rozdziałach i paragrafach powinny być zgodne z kwotami wykazanymi na formularzu BW.
50. Formularz PR
W formularzu PR nie uwzględnia się wieloletnich programów inwestycyjnych, ujętych w formularzu IP.
Formularz PR sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy są koordynatorami programów wieloletnich w odniesieniu do swoich zadań wycinkowych, ponadto w odniesieniu do łącznej kwoty nakładów na dany program, po uzgodnieniu z dysponentami współrealizującymi programy. Dysponenci-współrealizatorzy sporządzają formularz PR w odniesieniu do swoich zadań wycinkowych.
Formularz PR dysponenci sporządzają również dla państwowych instytutów badawczych, których zakres zadań, określonych w art. 12b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 i Nr 240, poz. 2052), ustala Rada Ministrów w wieloletnich programach, ustanawianych na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
51. Formularz IP
Formularz IP sporządza dysponent części budżetowej właściwy dla realizacji wieloletniego programu inwestycyjnego, ustanowionego zgodnie z art. 80 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
Jest on dysponentem koordynującym, jeśli realizacja programu finansowana jest także przez dysponentów innych części budżetowych. W takim przypadku formularz IP (jeden łączny) sporządza dysponent koordynujący program, po uzgodnieniu danych z pozostałymi współfinansującymi dysponentami, podając w nim środki budżetowe ogółem oraz w podziale na poszczególnych dysponentów z zaznaczeniem klasyfikacji budżetowej.
Natomiast wszyscy dysponenci wskazani w formularzu IP planują środki na finansowanie programu, wykazując je na formularzach BW-I oraz BW, a w omówieniu charakteryzują te wydatki (np. zakres rzeczowy, inne źródła finansowania, cykl realizacji, planowane efekty).
52. Formularz PP
Formularz PP sporządza minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
53. Formularz PE
Przy wypełnianiu formularza stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-5 w pkt 12.
Wszystkie wydatki wykazane w tym formularzu powinny być ujęte także w formularzu BW.
54. Formularz PB
Przy wypełnianiu formularza stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-6 w pkt 13.
Wszystkie wydatki wykazane w tym formularzu powinny być ujęte także w formularzu BW.
55. Formularz PFC
Projekty planów finansowych państwowych funduszy celowych przedkładają dysponenci wszystkich funduszy, niezależnie od tego, czy w planie przewidziano dotację z budżetu państwa.
Projekt planu Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym składający się z funduszy: centralnego, wojewódzkich i powiatowych opracowuje Główny Geodeta Kraju.
Projekty te, przed przekazaniem Ministerstwu Finansów, powinny być uzgodnione z ministrami nadzorującymi działalność danego funduszu.
Plany sporządza się w układzie memoriałowym.
Plany finansowe przedkładane są w formie ustalonej w ustawie budżetowej na 2003 r., z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w ustawach powołujących fundusze.
56. Formularz SFP sporządzają osoby prawne, o których mowa w art. 5 pkt 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
W zakresie działu „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego" formularz sporządzany jest zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego rozdziału i instytucji.
Formularz sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy są organizatorami państwowych instytucji kultury na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 364) oraz państwowych instytucji filmowych na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 1987 r. o kinematografii (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 513).
Dysponenci części budżetowych będący organami założycielskimi lub nadzorującymi Agencje sporządzają formularz odrębnie dla każdej Agencji.
W zakresie Narodowego Funduszu Zdrowia w sporządzonym formularzu w kolumnie „Przewidywane wykonanie w 2003 r." powinny się znaleźć kwoty wykonania obejmujące okres od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. Fundusz w swoich wyliczeniach powinien się oprzeć o dane za pierwsze trzy miesiące 2003 r. przekazane przez kasy chorych.
Dysponenci części budżetowych będący organami założycielskimi dla jednostek badawczo-rozwojowych sporządzają na podstawie planów jednostkowych tych jednostek zbiorczy formularz SFP.
W zakresie PAN i jej jednostek organizacyjnych zbiorczy formularz SFP sporządza dysponent części 67 Polska Akademia Nauk.
Informacje zawarte w formularzu SFP są wykorzystywane m. in. do dokonania konsolidacji sektora finansów publicznych i w związku z tym niezbędne jest prawidłowe i pełne ustalenie przepływów finansowych między jednostkami zaliczanymi do tego sektora.
Formularz SFP wypełnia się w układzie memoriałowym (część A i część B stanowią integralną całość).
Przy wypełnianiu formularza SFP należy stosować następujące wskazówki:
– w lp. 7.2 wykazujemy w szczególności odsetki od udzielonych pożyczek, odsetki od lokat terminowych, odsetki za zwłokę,
– w lp. 7.3 wykazujemy m.in. przychody z rent gruntowych i czynszów (renty gruntowe nie obejmują czynszów za wynajem mieszkań lub budynków znajdujących się na nich),
– w lp. 9.2 wykazujemy zakup materiałów i energii (elektrycznej, wodnej, cieplnej i inne jej formy),
– w lp. 9.3.2 wykazujemy zakup usług m.in. spedycyjnych, transportowych, składowania, telekomunikacyjnych, doradztwa, bankowych opłat manipulacyjnych i prowizji (z wyjątkiem prowizji od kredytów), najmu i dzierżawy lokali, sprzętu, terenów, usług pralniczych, utrzymania czystości, wywozu śmieci,
– w lp. 9.4 wykazujemy w szczególności podatek akcyzowy, podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek rolny, podatek leśny, podatek od czynności cywilnoprawnych, a także opłaty urzędowe, takie jak: notarialne, paszportowe, rejestracyjne, skarbowe, za wieczyste użytkowanie gruntów oraz wpłaty na PFRON,
– w lp. 9.6.3 wykazujemy w szczególności: nagrody i wydatki osobowe niezaliczone do wynagrodzeń (wynikające m.in. z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy), a także składkę na fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych, odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, stypendia i zapomogi,
– w lp. 15 wykazujemy m. in. odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek, odsetki i dyskonto od wyemitowanych przez jednostkę obligacji i odsetki za zwłokę.
[1] § 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[2] § 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[3] Załącznik nr 21 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[4] Załącznik nr 29 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[5] Załącznik nr 30 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[6] § 6 ust. 1 pkt 22 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[7] Załącznik nr 41 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[8] Załącznik nr 45 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[9] § 6a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[10] Załącznik nr 45a dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
[11] Załącznik nr 45b dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2004 (Dz.U. Nr 137, poz. 1308). Zmiana weszła w życie 6 sierpnia 2003 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00