Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1663
Wersja aktualna od 2021-01-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1663
Wersja aktualna od 2021-01-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

USTAWA

z dnia 7 października 1999 r.

o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

z dnia 7 października 1999 r. (Dz.U. z 1999 r., Nr 83, poz. 932)

t.j. z dnia 15 maja 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 677)

t.j. z dnia 16 listopada 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 1876)

t.j. z dnia 27 października 2017 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 2011)

t.j. z dnia 28 września 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1663)

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2019 r., poz. 2020)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 1. [Zakres regulacji] Ustawa określa zasady niektórych form wspierania:

1) restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego;

2) modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 2. [Stosowanie przepisów ustawy] 1. Ustawę stosuje się do:

1) spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych prowadzących działalność gospodarczą na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa;

2) przedsiębiorstw państwowych, dla których organem założycielskim jest Minister Obrony Narodowej, oraz spółek powstałych w wyniku komercjalizacji tych przedsiębiorstw;

3) jednostek badawczo-rozwojowych prowadzących działalność na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa;

4) spółek realizujących obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa oraz dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 509).

2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, uwzględniając przyjęte kierunki przekształceń strukturalnych przemysłowego potencjału obronnego, określi:

1) wykaz spółek oraz przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych, o których mowa w ust. 1.

2) (uchylony)

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 3. (uchylony)

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 4. [Definicje] Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) przemysłowym potencjale obronnym – rozumie się przez to zasoby materialne i niematerialne istniejące w przemyśle Rzeczypospolitej Polskiej, zabezpieczające potrzeby obronne państwa, w tym potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w uzbrojenie lub sprzęt wojskowy;

2) spółkach przemysłowego potencjału obronnego – rozumie się przez to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne prowadzące działalność gospodarczą na potrzeby bezpieczeństwa i obronności państwa, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 4, oraz spółki powstałe w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2;

3) spółkach zależnych – rozumie się przez to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, wykonujące działalność gospodarczą polegającą na produkcji lub świadczeniu usług w zakresie uzbrojenia lub sprzętu wojskowego, w których spółki przemysłowego potencjału obronnego, Skarb Państwa oraz Agencja Rozwoju Przemysłu posiadają łącznie więcej niż połowę ogólnej liczby udziałów lub akcji;

4) zobowiązaniach – rozumie się przez to zobowiązania pieniężne spółek przemysłowego potencjału obronnego lub spółek zależnych wraz z odsetkami;

5) przychodach z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego – rozumie się przez to środki finansowe pochodzące ze sprzedaży akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa w spółkach, o których mowa w pkt 2;

6) uzbrojeniu lub sprzęcie wojskowym – rozumie się przez to uzbrojenie w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;

7) koncentracji – rozumie się przez to przeniesienie działalności produkcyjnej lub usługowej podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 – do jednego przedsiębiorcy;

8) konwersji – rozumie się przez to zmianę przedmiotu działalności gospodarczej na działanie niezwiązane z produkcją lub świadczeniem usług w zakresie uzbrojenia lub sprzętu wojskowego;

9) wdrożeniu do produkcji nowoczesnego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego – rozumie się przez to prace związane z uruchomieniem produkcji nowych wyrobów lub modernizacji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego będącego na wyposażeniu wojsk, zastosowaniem nowych metod wytwarzania lub usług materialnych, w tym: sporządzenie dokumentacji technicznej, wykonanie oprzyrządowania i instalacji produkcyjnej, wykonanie niezbędnych robót budowlano-montażowych, wykonanie serii informacyjnej nowego wyrobu oraz zakup i montaż maszyn lub urządzeń związanych z wdrożeniem;

10) wspieraniu restrukturyzacji zatrudnienia – rozumie się przez to przeznaczanie środków na odprawy pieniężne przysługujące na podstawie ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2018 r. poz. 1969) lub jednorazowe odprawy pieniężne w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką;

11) pozyskiwaniu majątku niezbędnego do zapewnienia produkcji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego – rozumie się przez to zakup lub przyjęcie do odpłatnego korzystania zorganizowanych części przedsiębiorstw w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego lub maszyn, urządzeń, nieruchomości niezbędnych do prowadzenia produkcji lub modernizacji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 5. [Wspieranie restrukturyzacji spółek] Wspieranie restrukturyzacji podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1, polega na:

1) przeznaczaniu części przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego na:

a) konwersję lub koncentrację produkcji w ramach programów naprawczych lub restrukturyzacyjnych,

b) działalność badawczo-rozwojową,

c) promocję eksportu wytworzonego w Rzeczypospolitej Polskiej uzbrojenia lub sprzętu wojskowego,

d) finansowanie, za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego, dopłat w wysokości nieprzekraczającej 50% kwot stanowiących oprocentowanie udzielonych kredytów inwestycyjnych lub oprocentowanie udzielonych kredytów pomostowych na uruchomienie programów restrukturyzacyjnych przewidzianych przepisami niniejszej ustawy oraz ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. z 2017 r. poz. 2042 oraz z 2020 r. poz. 284),

e) wspieranie restrukturyzacji zatrudnienia,

f) wdrażanie do produkcji nowoczesnego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego,

g) pozyskiwanie majątku niezbędnego do zapewnienia produkcji uzbrojenia lub sprzętu wojskowego;

2) restrukturyzacji finansowej zobowiązań po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w art. 10–15;

3) przeznaczaniu, w okresie do dnia 31 grudnia 2005 r., dotacji określonej w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 222 ust. 1 oraz art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374), wypłaconej przedsiębiorcom na dostosowanie mocy produkcyjnych i remontowych do zadań określonych w programie mobilizacji gospodarki, w tym na realizację zadań, o których mowa w pkt 1 lit. a.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 5a. [Wspieranie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego] Wspieranie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego polega również na przeznaczeniu części przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego na:

1) dokapitalizowanie Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego BUMAR Sp. z o.o. lub Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w celu wykupienia, po cenie nie wyższej niż ich wartość nominalna, od Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w terminie do dnia 30 czerwca 2003 r., udziałów i akcji spółek przemysłowego potencjału obronnego;

2) zapłatę podatku od czynności cywilnoprawnych, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815), o ile czynności te wynikają z przyjętych kierunków przekształceń strukturalnych przemysłowego potencjału obronnego;

3) pokrycie kosztów, o których mowa w art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 10 września 1999 r. o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 716) [1];

4) pokrycie kosztów przygotowania programów restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 5b ust. 3, w stosunku do których minister właściwy do spraw gospodarki wydał pozytywną decyzję, o której mowa w art. 5b ust. 4.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 5b. [Wsparcie finansowe] 1. Część przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego przeznacza się na wsparcie finansowe działań, o których mowa w art. 5 pkt 1 oraz art. 5a.

2. Wsparcie jest udzielane na wniosek podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1, złożony ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, z zastrzeżeniem ust. 10.

3. W przypadku gdy wsparcie dotyczy czynności określonych w art. 5 pkt 1 lit. a oraz lit. e–g, do wniosku dołącza się program restrukturyzacyjny, którego realizacja ma zapewnić trwałą poprawę wyniku finansowego netto podmiotu, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

4. Podstawą udzielenia wsparcia jest decyzja ministra właściwego do spraw gospodarki, z zastrzeżeniem ust. 10.

5. Warunki udzielenia wsparcia, o którym mowa w ust. 3, określa umowa zawarta z ministrem właściwym do spraw gospodarki, z zastrzeżeniem ust. 10.

6. Program restrukturyzacyjny powinien zawierać w szczególności:

1) analizę i ocenę stanu ekonomiczno-finansowego podmiotu, ze wskazaniem możliwości dalszego jego rozwoju;

2) określenie sposobów działania, które zapewnią podmiotowi osiągnięcie trwałej poprawy wyniku finansowego, wraz ze wskazaniem źródeł finansowania przedsięwzięć restrukturyzacyjnych;

3) opis zadań wykonywanych przez podmiot w ramach programu restrukturyzacyjnego wraz z harmonogramem ich realizacji;

4) prognozę efektów ekonomiczno-finansowych programu restrukturyzacyjnego podmiotu.

7. W umowie, o której mowa w ust. 5, określa się w szczególności:

1) przedmiot umowy;

2) okres obowiązywania umowy;

3) wysokość przyznanych środków;

4) warunki cofnięcia lub czasowego wstrzymania wypłaty przyznanych środków;

5) tryb i sposób rozliczania przyznanych środków.

8. Wysokość środków finansowych przeznaczonych na wsparcie działań, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a–c oraz lit. e–g, ustala się na podstawie wniosku i programu restrukturyzacyjnego.

9. Środki finansowe przeznaczone na wsparcie wypłaca się zaliczkowo i w ratach.

10. W przypadku wykorzystania środków finansowych niezgodnie z przeznaczeniem, wstrzymuje się przekazywanie dalszych rat zaliczki, do czasu rozliczenia się wnioskodawcy z otrzymanych rat.

11. Środki wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi do budżetu państwa.

12. Rozliczenie przyznanych środków następuje w terminie do 30 dni od dnia zakończenia realizacji programu restrukturyzacyjnego.

13. W odniesieniu do przedsiębiorstw państwowych oraz spółek powstałych w wyniku ich komercjalizacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, uprawnienia ministra właściwego do spraw gospodarki, o których mowa w ust. 2, 4 i 5, wykonuje Minister Obrony Narodowej.

14. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, ministrem właściwym do spraw pracy oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe warunki, tryb przyznawania, ustalania wysokości oraz rozliczania środków przeznaczonych na wspieranie działań, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a–c oraz lit. e–g, a także wzór wniosku o udzielenie wsparcia, mając na uwadze zapewnienie racjonalności i terminowości wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na wsparcie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 6. [Delegacje] Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia:

1) wysokość dopłat, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. d, szczegółowe zasady i tryb ich udzielania;

2) wysokość należnej prowizji Banku Gospodarstwa Krajowego za czynności związane z obsługą bankową dopłat.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 7. [Proces modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP] Wspieranie procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej polega na przeznaczaniu pozostałej części przychodów z prywatyzacji spółek przemysłowego potencjału obronnego na:

1) zakupy nowoczesnego uzbrojenia lub sprzętu wojskowego produkowanego w spółkach przemysłowego potencjału obronnego;

2) unowocześnienie zaplecza remontowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przez restrukturyzację podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 8. [Przychody uzyskiwane w zamian za zbycie akcji lub udziałów spółek przemysłowego potencjału obronnego] 1. Ustawa budżetowa corocznie określa przewidywaną kwotę przychodów uzyskiwanych w zamian za zbycie akcji lub udziałów spółek przemysłowego potencjału obronnego z przeznaczeniem na działania, o których mowa w art. 5, art. 5a i art. 7.

2. Przychody, o których mowa w ust. 1, w pierwszej kolejności przeznaczone są na wsparcie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego. Dotyczy to również przychodów ze zbycia akcji lub udziałów spółek przemysłowego potencjału obronnego, przekraczających kwoty przewidziane w ustawie budżetowej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 9. (uchylony)

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 10. [Restrukturyzacja finansowa] 1. Restrukturyzacji finansowej, na zasadach określonych w ustawie, podlegają zobowiązania według stanu na dzień 30 czerwca 1999 r. wobec:

1) budżetu państwa – z wyłączeniem zobowiązań dotyczących kwot głównych należnych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych;

2) Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – z tytułu należnych składek oraz odsetek za zwłokę;

3) Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – z tytułu należnych wpłat wraz z odsetkami za zwłokę;

4) Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – z tytułu należnych opłat i kar;

5) Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – z tytułu należnych składek oraz odsetek za zwłokę.

2. Restrukturyzacja, o której mowa w ust. 1, polega w szczególności na:

1) umorzeniu zobowiązań;

2) odroczeniu terminu spłaty zobowiązań na czas określony;

3) rozłożeniu spłaty zobowiązań na raty;

4) zaniechaniu naliczania odsetek z tytułu odroczenia terminu spłaty i opłat prolongacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 i 1423), zwanej dalej „Ordynacją podatkową”;

5) zamianie podlegających spłacie zobowiązań na udziały lub akcje spółek przemysłowego potencjału obronnego;

6) zwolnieniu od obowiązku uiszczania bieżących opłat i kar.

3. W czasie trwania postępowania, o którym mowa w art. 13 ust. 1, nie nalicza się odsetek od zobowiązań, o których mowa w ust. 1.

4. Spółki zależne mogą korzystać z umorzenia zobowiązań, o których mowa w ust. 1, proporcjonalnie do ilości udziałów lub akcji, które spółka przemysłowego potencjału obronnego posiada w tych spółkach.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 11. [Restrukturyzacja zobowiązań] 1. Zobowiązania, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3–5, podlegają – po spełnieniu warunków określonych w art. 15 ust. 2 – restrukturyzacji finansowej na następujących zasadach:

1) termin spłaty tych zobowiązań odracza się do dnia 31 grudnia 2001 r.;

2) od dnia 1 stycznia 2002 r. zobowiązania te mogą podlegać umorzeniu.

1a. Zobowiązania, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, po spełnieniu warunków określonych w art. 15 ust. 2, podlegają umorzeniu za okres do dnia 31 grudnia 1998 r. – w całości.

2. Zobowiązania z tytułu podatku od towarów i usług podlegają restrukturyzacji finansowej na następujących zasadach:

1) do dnia 31 grudnia 2001 r. termin spłaty tych zobowiązań odracza się, po spełnieniu warunków określonych w art. 15 ust. 2;

2) od dnia 1 stycznia 2002 r. następuje spłata tych zobowiązań, w okresie nie dłuższym niż pięć lat, w sposób określony w umowie zawartej pomiędzy spółką przemysłowego potencjału obronnego bądź spółką zależną, a jej wierzycielem, o której mowa w art. 15 ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 12. [Zawieszenie wykonania zobowiązań] 1. Wykonanie zobowiązań, wymienionych w art. 10 ust. 1, zawiesza się na okres od dnia wejścia w życie ustawy do dnia zawarcia umowy, o której mowa w art. 15 ust. 1.

2. W okresie odroczenia terminów spłaty zobowiązań, o których mowa w art. 10 ust. 1, oraz w okresie spłaty tych zobowiązań nie stosuje się przepisów art. 57 § 1–4 Ordynacji podatkowej, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. W przypadku niezapłacenia lub nieterminowego zapłacenia którejkolwiek z rat zrestrukturyzowanych zobowiązań, o których mowa w art. 10 ust. 1, nalicza się odsetki od zaległości podatkowych, licząc od dnia następującego po dniu, w którym upływa termin zapłaty raty.

4. Umorzenie kwoty zobowiązań uwzględnia się w rachunku zysków i strat, na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości, z tym że przychody z tytułu umorzenia nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, 1492 i 1565).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 13. [Postępowanie oddłużeniowe] 1. Restrukturyzację finansową, o której mowa w art. 10 ust. 1, przeprowadza się w drodze postępowania zwanego dalej „postępowaniem oddłużeniowym”.

2. Nadzór nad postępowaniem oddłużeniowym sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 14. [Wszczęcie postępowania oddłużeniowego] 1. Postępowanie oddłużeniowe wszczyna się na wniosek spółki przemysłowego potencjału obronnego lub spółki zależnej, złożony wierzycielowi nie później niż w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

2. Warunkiem wszczęcia postępowania oddłużeniowego jest przedłożenie pozytywnie zaopiniowanego programu naprawczego, określającego:

1) sposoby i środki działania, które mają zapewnić spółce przemysłowego potencjału obronnego osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego na działalności operacyjne, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2001 r.;

2) propozycję restrukturyzacji finansowej spółki przemysłowego potencjału obronnego wraz z harmonogramem jej realizacji;

3) zadania spółki przemysłowego potencjału obronnego w zakresie ochrony środowiska wraz z harmonogramem realizacji tych zobowiązań;

4) analizę stanu i perspektyw rozwoju spółki przemysłowego potencjału obronnego na okres kolejnych trzech lat, licząc od ostatniego dnia kwartału poprzedzającego złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1.

3. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się sposoby restrukturyzacji, o których mowa w art. 10 ust. 2.

4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, spółka przemysłowego potencjału obronnego dołącza, sporządzone według stanu na ostatni dzień kwartału poprzedzającego dzień złożenia wniosku, następujące dokumenty:

1) odpis z rejestru handlowego o wpisie spółki przemysłowego potencjału obronnego do tego rejestru;

2) bilans z rachunkiem zysków i strat na ostatni dzień roku za ostatni rok obrotowy;

3) spis wierzycieli zawierający: oznaczenie wierzyciela, wysokość wierzytelności, datę ich powstania, terminy płatności tych wierzytelności oraz zabezpieczenie ich spłat;

4) wykaz udzielonych przez spółkę przemysłowego potencjału obronnego poręczeń i gwarancji oraz hipotek ustanowionych na jej majątku;

5) wykaz niewykonanych tytułów egzekucyjnych wystawionych przeciwko spółce przemysłowego potencjału obronnego;

6) wykaz dłużników z podaniem wysokości należności i terminów ich płatności oraz zabezpieczenie ich spłat.

5. Program naprawczy, o którym mowa w ust. 2, opiniuje minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw finansów publicznych, pracy, klimatu oraz z Ministrem Obrony Narodowej, po uzyskaniu opinii:

1) Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – w odniesieniu do zobowiązań wobec Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;

2) Prezesa Krajowego Urzędu Pracy [2] – w odniesieniu do zobowiązań wobec Funduszu Pracy;

3) Prezesa Krajowego Urzędu Pracy – w odniesieniu do zobowiązań wobec Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;

4) Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – w odniesieniu do zobowiązań wobec tego Funduszu;

5) Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – w odniesieniu do zobowiązań wobec tego Funduszu.

6. Nieprzedstawienie stanowiska przez osoby wymienione w ust. 5 pkt 1–5 w terminie 14 dni od zwrócenia się o opinię przez ministra właściwego do spraw gospodarki oznacza akceptację programu.

7. Wydanie opinii przez ministra właściwego do spraw gospodarki, po porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw finansów publicznych, pracy, klimatu oraz Ministrem Obrony Narodowej, następuje w terminie 30 dni od dnia złożenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki programu naprawczego, o którym mowa w ust. 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 15. [Przesłanki postępowania oddłużeniowego] 1. Postępowanie oddłużeniowe prowadzi się na podstawie umowy zawartej przez spółkę przemysłowego potencjału obronnego z wierzycielem, sporządzonej zgodnie z ustawą. Umowa określa sposób restrukturyzacji finansowej.

2. Przesłanką postępowania oddłużeniowego jest spełnienie przez spółkę przemysłowego potencjału obronnego, w okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 grudnia 2001 r., następujących warunków:

1) nieprzekroczenia przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ustalonego przez Radę Dialogu Społecznego na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. poz. 2, z późn. zm.) [3];

2) niedokonywania darowizn, chyba że dotyczy to nieodpłatnego przekazania obiektów majątku nieprodukcyjnego przynoszącego straty lub darowizn z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;

3) nieudzielania poręczeń i gwarancji z wyjątkiem weksli i poręczeń związanych z obrotem towarowym z zagranicą, wystawionych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa celnego;

4) realizowania pozytywnie zaopiniowanego programu naprawczego, o którym mowa w art. 14 ust. 2 i 5;

5) regulowania, w uzgodnionych z wierzycielami terminach, bieżących zobowiązań z tytułu: podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych, ubezpieczeń społecznych, składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a także z tytułu opłat i kar należnych Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

3. Z dniem zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, wstrzymuje się wykonywanie zawartych wcześniej i niewykonanych umów, porozumień oraz decyzji dotyczących zobowiązań, o których mowa w art. 10 ust. 1, a postępowania egzekucyjne zawiesza się do dnia zakończenia postępowania oddłużeniowego.

4. W okresie prowadzenia postępowania oddłużeniowego nie stosuje się przepisów art. 5 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. – Prawo upadłościowe (Dz. U. z 1991 r. poz. 512, z późn. zm.) [4].

5. W przypadku gdy spółka przemysłowego potencjału obronnego przez trzy kolejne miesiące nie wykona zobowiązań wynikających z umowy, o której mowa w ust. 1, postępowanie oddłużeniowe umarza się, a objęte umową zobowiązania stają się wymagalne.

6. O umorzeniu postępowania oddłużeniowego decyduje minister właściwy do spraw gospodarki, działając w uzgodnieniu z ministrami właściwymi do spraw finansów publicznych i klimatu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 16. [Wyłączenie stosowania przepisów ustawy] Do spółek przemysłowego potencjału obronnego nie stosuje się:

1) (uchylony)

2) przepisów ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 231 i 284);

3) (uchylony)

4) [5] przepisu art. 108 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288, 1492 i 1517).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Art. 17. [Wejście w życie] Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

[1] Ustawa utraciła moc 30 lipca 2014 r. na podstawie art. 37 ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz.U. poz. 932), która weszła w życie 30 lipca 2014 r.

[2] Obecnie ministra właściwego do spraw pracy na podstawie art. 63 pkt 2 ustawy z dnia 1 marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. poz. 253), która weszła w życie 1 kwietnia 2002 r.

[3] Ustawa uchylona 1 stycznia 2010 r. na podstawie art. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o uchyleniu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. poz. 1707), która weszła w życie 1 stycznia 2010 r.

[4] Rozporządzenie utraciło moc 1 października 2003 r. na podstawie art. 545 pkt 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. poz. 535), która weszła w życie 1 października 2003 r.

[5] Art. 16 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 27 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2020). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2021 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00