Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-04-06 do 2012-07-04
Wersja archiwalna od 2011-04-06 do 2012-07-04
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 listopada 2002 r.
w sprawie wolnej burty statków morskich.
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 61, poz. 307)
Na podstawie art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy tryb postępowania w sprawach wyznaczania wolnej burty statków morskich, odbywających podróże międzynarodowe oraz służących do transportu lub czynności pomocniczych w zakresie rybołówstwa morskiego, z zastrzeżeniem § 2;
2) organy uprawnione do tych czynności;
3) wzory międzynarodowych świadectw wolnej burty.
§ 2.[Wyłączenie stosowania przepisów rozporządzenia] Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) statków sportowych;
2) statków rybackich;
3) statków o długości mniejszej niż 24 m, których stępka została położona lub które znalazły się w podobnym stadium budowy w dniu 28 sierpnia 1969 r. lub później;
4) statków o pojemności brutto mniejszej niż 150, których stępka została położona, lub które znalazły się w podobnym stadium budowy przed dniem 28 sierpnia 1969 r.
§ 3.[Definicje] W rozumieniu przepisów rozporządzenia:
1) za statek rybacki uważa się statek morski przeznaczony do połowów ryb, wielorybów, fok, morsów lub innych żywych zasobów morza;
2) za podróż międzynarodową uważa się podróż w czasie, której następuje przekroczenie granicy państwowej.
§ 4.[Znak i świadectwo wolnej burty] Statki, o których mowa w § 1 pkt 1, zwane dalej „statkami”, nie mogą wyjść w morze, jeżeli nie zostaną oznakowane znakiem wolnej burty oraz zaopatrzone w międzynarodowe świadectwo wolnej burty lub odpowiednio w międzynarodowe świadectwo zwolnienia od wymagań wolnej burty, zgodnie z postanowieniami niniejszego rozporządzenia.
§ 5.[Wolna burta] [1] Wolna burta jest to pionowa odległość od górnej krawędzi linii pokładowej do górnej krawędzi linii ładunkowej, mierzona w sposób ustalony w Międzynarodowej konwencji o liniach ładunkowych, sporządzonej w Londynie dnia 5 kwietnia 1966 r. (Dz. U. z 1969 r. Nr 33, poz. 282), zmienionej Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o liniach ładunkowych, 1966, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 46, poz. 372), zwanej dalej „konwencją”.
§ 6.[Opis znaku wolnej burty] Znak wolnej burty stanowią: krąg wolnej burty oraz linie ładunkowe wskazujące największe dopuszczalne zanurzenie statku w różnych okolicznościach i różnych porach roku, według zasad określonych w konwencji.
Rozdział 2
Wyznaczanie wolnej burty i wydawanie świadectw wolnej burty
§ 7.[Wyznaczanie wolnej burty, wydawanie międzynarodowych świadectw wolnej burty i zwolnień od wymagań wolnej burty] [2] 1. Do wyznaczania wolnej burty stosuje się prawidła dla określenia linii ładunkowych stanowiące załącznik I do konwencji oraz odpowiednie przepisy prawidła 13, rozdziału II-1 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35, poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), zmienionej Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173).
2. Do wyznaczania wolnej burty, wydawania międzynarodowych świadectw wolnej burty i międzynarodowych świadectw zwolnienia od wymagań wolnej burty oraz dokonywania odpowiednich wpisów w tych świadectwach uprawniona jest uznana przez Komisję Europejską instytucja klasyfikacyjna upoważniona zgodnie z przepisami dotyczącymi uznawania i upoważniania instytucji klasyfikacyjnej do wykonywania zadań administracji morskiej.
§ 8.[Statek oznakowany znakiem wolnej burty] 1. Statek, dla którego wyznaczono wolną burtę, otrzymuje znak wolnej burty, który należy umieścić na obu burtach statku, na zasadach określonych w konwencji.
2. Statek, który został oznakowany znakiem wolnej burty w sposób prawidłowy i trwały, otrzymuje międzynarodowe świadectwo wolnej burty. Wzór świadectwa określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 9.[Wystawianie Międzynarodowych świadectw wolnej burty] 1. Międzynarodowe świadectwo wolnej burty, zwane dalej „świadectwem”, wystawia się w jednym oryginale oraz niezbędnej liczbie kopii. Świadectwo jest ważne przez okres 5 lat, pod warunkiem potwierdzania dokonywania przeglądów rocznych statku.
2. Wydanie nowego świadectwa następuje po dokonaniu przeglądu statku.
3. W przypadku gdy ważność świadectwa wygasa, a statek nie znajduje się w porcie, w którym może zostać dokonany przegląd, dyrektor urzędu morskiego a za granicą konsul przedłuża ważność świadectwa w celu umożliwienia dokończenia podróży do tego portu, jednak na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
4. W przypadku określonym w ust. 3, statek bez uzyskania nowego świadectwa nie może opuścić portu, w którym może zostać dokonany przegląd.
§ 10.[Międzynarodowe świadectwo wolnej burty] Międzynarodowe świadectwo wolnej burty stwierdza, że statek został poddany przeglądowi, ocechowany znakiem wolnej burty i że wolna burta została wyznaczona zgodnie z postanowieniami konwencji.
§ 11.[Świadectwo zwolnienia od wymagań wolnej burty] 1. Świadectwo zwolnienia od wymagań wolnej burty wydaje się statkowi:
1) o dotychczas niespotykanych elementach konstrukcyjnych, w przypadku których zastosowanie poszczególnych postanowień konwencji mogłoby poważnie zahamować badania mające na celu rozwój takich elementów i ich stosowanie;
2) który nie odbywa podróży międzynarodowych, lecz na skutek wyjątkowych okoliczności ma podjąć jednorazową podróż międzynarodową;
3) odbywającemu podróże międzynarodowe między portami polskimi a sąsiadującymi portami innych państw, jeśli takie zwolnienie przewidują porozumienia zawarte przez Rzeczpospolitą Polską.
2. Wzór świadectwa, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Dyrektor urzędu morskiego może przedłużyć ważność świadectwa zwolnienia od wymagań wolnej burty, wydanego na podstawie ust. 1 pkt 1 i 3. Okres ważności świadectwa zwolnienia od wymagań wolnej burty wraz z przedłużeniem nie może przekraczać 5 lat.
4. Do międzynarodowego świadectwa zwolnienia od wymagań wolnej burty stosuje się odpowiednio przepisy § 9 ust. 2–4.
§ 12.[Certyfikat bezpieczeństwa statku pasażerskiego] Niezależnie od wydania świadectwa, o którym mowa w § 9, wyznaczenie wolnej burty statków pasażerskich powinno być stwierdzone w certyfikacie bezpieczeństwa statku pasażerskiego, wydanym na podstawie odrębnych przepisów.
§ 13.[Obowiązek sporządzenia informacji i przesłania jej do ministra] W każdym wypadku zastosowania przepisów § 11 ust. 1 pkt 1 i 3 organ wyznaczający wolną burtę obowiązany jest sporządzić i przesłać do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej informację przewidzianą odpowiednimi postanowieniami konwencji. Informację sporządza się w językach polskim i angielskim.
§ 14.[Oryginał międzynarodowego świadectwa] Oryginał międzynarodowego świadectwa wolnej burty i międzynarodowego świadectwa zwolnienia od wymagań wolnej burty powinien być wywieszony na statku w widocznym miejscu, a kopia powinna znajdować się w dyspozycji kapitana statku w celu przedstawienia właściwym władzom na ich żądanie.
Rozdział 3
Przepisy końcowe
§ 15.[Świadectwa wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia] Świadectwa wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują swoją ważność na czas, na jaki zostały wydane.
§ 16.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 14 listopada 2002 r. (poz. 1874)
Załącznik nr 1
WZÓR – MIĘDZYNARODOWE ŚWIADECTWO WOLNEJ BURTY [3]
[1] § 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wolnej burty statków morskich (Dz.U. Nr 61, poz. 307). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2011 r.
[2] § 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wolnej burty statków morskich (Dz.U. Nr 61, poz. 307). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2011 r.
[3] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wolnej burty statków morskich (Dz.U. Nr 61, poz. 307). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2011 r.
[4] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wolnej burty statków morskich (Dz.U. Nr 61, poz. 307). Zmiana weszła w życie 6 kwietnia 2011 r.