ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 10 maja 2001 r.
w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2002
(Dz.U. z 2001 r., Nr 85, poz. 932;ostatnia zmiana: Dz.U. z 2001 r., Nr 90, poz. 1004)
Na podstawie art. 82 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041. Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 46, poz. 499) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ministrowie, przewodniczący określonych w odrębnych ustawach komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inni dysponenci odrębnych części budżetowych, zwani dalej „dysponentami”, opracowują plany rzeczowe zadań oraz projekty budżetów właściwych części budżetu państwa, w szczegółowości, w terminach i na zasadach określonych w niniejszym rozporządzeniu.
§ 2.Dysponenci opracowują projekty swoich budżetów w układzie klasyfikacji budżetowej ustalonej:
1) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 59, poz. 688 oraz z 2001 r. Nr 47, poz. 501), oraz
2) rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 września 1999 r. w sprawie klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów (Dz. U. Nr 78. poz. 880 oraz z 2000 r. Nr 72, poz. 841 i Nr 93, poz. 1032).
§ 3.1. Materiały do projektu budżetu państwa dysponenci opracowują na podstawie:
1) założeń do projektu budżetu państwa rozpatrzonych przez Radę Ministrów, w tym: prognozy cen i kursów walut oraz innych wskaźników wynikających z prognozy makroekonomicznej, opracowanej przez ministra właściwego do spraw finansów przy współpracy ministra właściwego do spraw gospodarki, ministra właściwego do spraw pracy, ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego i innych zainteresowanych ministrów właściwych w sprawach polityki społeczno-gospodarczej, a także przy współpracy z Prezesem Narodowego Banku Polskiego,
2) wstępnych kwot wydatków dla poszczególnych części budżetowych,
3) zadań realizowanych przez poszczególnych dysponentów części budżetowych ze szczególnym uwzględnieniem jednostek organizacyjnych dotowanych z budżetu państwa, a także jednostek przewidzianych do uruchomienia bądź likwidacji w 2002 r.,
4) wynagrodzeń z roku 2001 z uwzględnieniem podwyżek planowanych od dnia 1 stycznia 2002 r.
2. Wstępne kwoty wydatków dla poszczególnych części budżetowych oraz prognozy cen, kursów walut, a także innych wskaźników, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, zostaną przekazane dysponentom przez ministra właściwego do spraw finansów.
§ 4.1. Dysponenci planujący wydatki na inwestycje jednostek samorządu terytorialnego objęte kontraktami wojewódzkimi, opracowujący dane na formularzu BW-IK, przedstawiają go także ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przekaże zaaprobowany formularz, o którym mowa w ust.1, ministrowi właściwemu do spraw finansów.
3. Podział kwoty wydatków w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej dokonywany przez wojewodów wymaga uzgodnienia z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
4. Podział kwoty wydatków w zakresie korpusu służby cywilnej dokonywany przez dysponentów części budżetowych wymaga uzgodnienia z Szefem Służby Cywilnej.
5. Podział kwoty wydatków w zakresie obrony narodowej dokonywany przez dysponentów części poza resortem obrony narodowej wymaga uzgodnienia z ministrem właściwym do spraw obrony narodowej.
6. Wydatki planowane przez dysponentów części w ramach programów wieloletnich wymagają uprzedniego uzgodnienia z koordynatorami programów.
7. Zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, zwanej dalej „ustawą”, zwiększenie w okresie realizacji inwestycji jej planowanej wartości kosztorysowej, wynikające ze zwiększenia zakresu rzeczowego inwestycji, zmian w dokumentacji projektowej, wydłużenia okresu realizacji inwestycji - nie stanowi podstawy do zwiększenia łącznej kwoty dotacji celowej na realizację inwestycji.
§ 5.1. W terminie do dnia 25 maja 2001 r. dysponenci, z zastrzeżeniem ust. 2, opracują i przedłożą ministrowi właściwemu do spraw finansów plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych, według formularzy oznaczonych symbolami:
1) RZ-1 - Świadczenia na rzecz osób fizycznych wypłacane z budżetu państwa; formularz stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) Z-2 - Nowe i likwidowane państwowe jednostki organizacyjne; formularz stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3) RZ-3 - Nowe zadania przewidziane do realizacji w 2002 r. oraz zadania wynikające z członkostwa w NATO i zadania dotyczące integracji z Unią Europejską; formularz stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,
4) RZ-4 - Skutki finansowe wdrożenia nowego systemu wynagradzania nauczycieli, zgodnie z ustawą - Karta Nauczyciela, zatrudnionych w oświacie rządowej w roku 2002; formularz stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia,
5) RZ-5 - Finansowanie zadań uzgodnionych z Komisją Europejską; formularz stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia,
6) RZ-6 - Finansowanie zadań nieobjętych uzgodnieniami z Komisją Europejską i ich wspieranie środkami krajowymi; formularz stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia,
7) RZ-7 - Opieka społeczna; formularz stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia,
8) RZ-8 - Opieka społeczna (świadczenia z pomocy społecznej); formularz stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia,
9) RZ-9 - Środki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji; formularz stanowi załącznik nr 9 do rozporządzenia,
10) RZ-10 - Wydatki na oświetlenie dróg; formularz stanowi załącznik nr 10 do rozporządzenia,
11) RZ-11 - Dotacje na finansowanie zadań realizowanych przez przedsiębiorców; formularz stanowi załącznik nr 11 do rozporządzenia,
12) RZ-12 - Składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowane z budżetu państwa; formularz stanowi załącznik nr 12 do rozporządzenia,
13) RZ-13 - Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej; formularz stanowi załącznik nr 13 do rozporządzenia,
14) RZ-14 - Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (dotyczy funkcjonariuszy); formularz stanowi załącznik nr 14 do rozporządzenia,
15) RZ-15 - Programy wieloletnie; formularz stanowi załącznik nr 15 do rozporządzenia,
16) RZ-16 - Renty wynikające z wyroków i ugód sądowych zasądzone na rzecz pacjentów byłych państwowych jednostek budżetowych ochrony zdrowia; formularz stanowi załącznik nr 16 do rozporządzenia.
2. W formularzu RZ-1 ujmuje się wyłącznie:
1) ustawowo zagwarantowane świadczenia pieniężne na rzecz żołnierzy i funkcjonariuszy oraz świadczenia emerytalno-rentowe dotyczące żołnierzy i funkcjonariuszy w podziale na działy,
2) uposażenia sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne,
3) liczbę żołnierzy i funkcjonariuszy przewidzianych do zwolnienia z zawodowej służby, pełnionej jako służba stała, do rezerwy.
3. Formularze RZ-4 i RZ-9 właściwi ministrowi oraz wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Oświata i wychowanie” oraz działu „Edukacyjna opieka wychowawcza”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania.
4. Formularze RZ-1, RZ-2, RZ-3. RZ-9, RZ-13. RZ-14 i RZ-15 wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
5. Formularze RZ-7 i RZ-8 ministrowie i wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Opieka społeczna”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.
6. Formularze RZ-2, RZ-3, RZ-4, RZ-5, RZ-6, RZ-9, RZ-13, RZ-15 ministrowie i wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
7. Formularz RZ-15 ministrowie i wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, przedstawiają również koordynatorom programów wieloletnich.
§ 6.1. W terminie 7 dni roboczych [1] od dnia otrzymania pisma przekazującego wstępne kwoty wydatków na rok 2002, o których mowa w § 3 ust. 2, dysponenci przedłożą ministrowi właściwemu do spraw finansów projekt budżetu w danej części budżetu państwa, według formularzy oznaczonych symbolami:
1) BD - Zestawienie dochodów; formularz stanowi załącznik nr 17 do rozporządzenia,
2) BW - Zestawienie wydatków; formularz stanowi załącznik nr 18 do rozporządzenia,
3) DPO - Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe; formularz stanowi załącznik nr 19 do rozporządzenia,
4) DAF - Zestawienie dotacji dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa; formularz stanowi załącznik nr 20 do rozporządzenia,
5) BW-S - Wydatki budżetu państwa na składki na ubezpieczenie zdrowotne; formularz stanowi załącznik nr 21 do rozporządzenia,
6) BW-PL - Plan finansowy placówek zagranicznych - wydatki budżetowe; formularz stanowi załącznik nr 22 do rozporządzenia,
7) PZ-1 - Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej; formularz stanowi załącznik nr 23 do rozporządzenia,
8) PZ-2 - Zatrudnienie i uposażenia żołnierzy i funkcjonariuszy w państwowej sferze budżetowej; formularz stanowi załącznik nr 24 do rozporządzenia,
9) SUS - Zapotrzebowanie na środki z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne dla żołnierzy niezawodowych, funkcjonariuszy służby kandydackiej oraz duchownych; formularz stanowi załącznik nr 25 do rozporządzenia,
10) BW-I lub BW-IK - Środki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji wraz z omówieniem; formularz stanowi załącznik nr 26 do rozporządzenia,
11) IW - Wniosek o przyznanie środków budżetowych na finansowanie inwestycji wieloletnich; formularz stanowi załącznik nr 27 do rozporządzenia,
12) W-1 - Szkolnictwo wyższe; formularz stanowi załącznik nr 28 do rozporządzenia,
13) SW-2 - Wybrane elementy planu finansowego szkół wyższych; formularz stanowi załącznik nr 29 do rozporządzenia,
14) ZRPiW - Wydatki na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze; formularz stanowi załącznik nr 30 do rozporządzenia,
15) BZS - Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej; formularz stanowi załącznik nr 31 do rozporządzenia,
16) BZSA - Dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej (dotyczy funkcjonariuszy); formularz stanowi załącznik nr 32 do rozporządzenia,
17) B-4Z - Plan finansowy zakładów budżetowych, środków specjalnych; formularz stanowi załącznik nr 33 do rozporządzenia,
18) B-7Z - Plan finansowy gospodarstw pomocniczych; formularz stanowi załącznik nr 34 do rozporządzenia,
19) BZS-z - Zadania finansowane w ramach dotacji celowych na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz na zadania bieżące realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej; formularz stanowi załącznik nr 35 do rozporządzenia,
20) PR - Programy wieloletnie; formularz stanowi załącznik nr 36 do rozporządzenia,
21) PP - Przychody z prywatyzacji; formularz stanowi załącznik nr 37 do rozporządzenia,
22) PE - Finansowanie zadań uzgodnionych z Komisją Europejską; formularz stanowi załącznik nr 38 do rozporządzenia,
23) PB - Finansowanie zadań nieobjętych uzgodnieniami z Komisją Europejską i ich wspieranie środkami krajowymi; formularz stanowi załącznik nr 39 do rozporządzenia,
24) PFC - Plan finansowy funduszu celowego; formularz stanowi załącznik nr 40 do rozporządzenia,
25) BW-Obronny - Wydatki na wspieranie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego oraz na modernizację techniczną Sił Zbrojnych; formularz stanowi załącznik nr 41 do rozporządzenia,
26) SFP - Wybrane elementy planu finansowego niektórych osób prawnych zaliczanych do sektora finansów publicznych; formularz stanowi załącznik nr 42 do rozporządzenia.
2. W formularzach wymienionych w ust. 1 dysponenci ujmują dane zbiorczo dla działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału.
3. Formularze BD, BW, PZ-1, BW-I, BW-IK, IW, BZS i B-4Z ministrowie i wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Oświata i wychowanie” oraz działu „Edukacyjna opieka wychowawcza”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania.
4. Formularze BD, BW, PZ-1. PZ-2. SUS. BW-I, BW-IK, BZS, BZSA, B-4Z i B-7Z wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
5. Formularze PZ-1 (w zakresie korpusu służby cywilnej), BW i BZS dysponenci części budżetowych, w terminie, o którym mowa w ust. 1, przedstawiają również Szefowi Służby Cywilnej.
6. Formularze BD, BW i PZ-2 w zakresie działu „Obrona narodowa” oraz formularze
PP i BW-Obronny dysponenci części budżetowych, w terminie, o którym mowa w ust. 1, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw obrony narodowej.
7. Formularze BW, PZ-1, PZ-2, BW-I, BW-IK, IW, BZS, PR, PE, PB, SFP ministrowie i wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, przedstawiają również ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
8. Formularze BW, PZ-1, BW-I, IW ministrowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie działu „Szkolnictwo wyższe”, przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego.
9. Formularz PR ministrowie i wojewodowie, w terminie, o którym mowa w ust. 1, przekazują również koordynatorom programów wieloletnich.
§ 7.1. Dysponenci państwowych funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej, prezesi państwowych funduszy celowych posiadających osobowość prawną oraz Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw finansów w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 1, projekty planów finansowych poszczególnych funduszy opracowane na formularzu PFC, stanowiącym załącznik nr 40 do rozporządzenia.
2. Główny Geodeta Kraju przedstawi ministrowi właściwemu do spraw finansów w terminie i na formularzach, o których mowa w ust. 1, projekt planu finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
§ 8.Łącznie z formularzami, o których mowa w § 5-7, dysponenci przedstawiają uzasadnienie planowanych dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów.
§ 9.Szczegółowe zasady opracowywania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2002 określa załącznik nr 43 do rozporządzenia.
§ 10.Wartość kosztorysową, o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy, ustala się w wysokości 55 mln zł.
§ 11.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ministrze właściwym do spraw finansów, należy przez to rozumieć odpowiednio ministra właściwego do spraw budżetu, ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub ministra właściwego do spraw instytucji finansowych.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 10 maja 2001 r. (poz. 502)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
Załącznik nr 8
Załącznik nr 9
Załącznik nr 10
Załącznik nr 11
Załącznik nr 12
Załącznik nr 13
Załącznik nr 14
Załącznik nr 15
Załącznik nr 16
Załącznik nr 17
Załącznik nr 18
Załącznik nr 19
Załącznik nr 20
Załącznik nr 21
Załącznik nr 22
Załącznik nr 23
Załącznik nr 24
Załącznik nr 25
Załącznik nr 26
Załącznik nr 27
Załącznik nr 28
Załącznik nr 29
Załącznik nr 30
Załącznik nr 31
Załącznik nr 32
Załącznik nr 33
Załącznik nr 34
Załącznik nr 35
Załącznik nr 36
Załącznik nr 37
Załącznik nr 38
Załącznik nr 39
Załącznik nr 40
Załącznik nr 41
Załącznik nr 42
Załącznik nr 43
SZCZEGÓŁOWE ZASADY OPRACOWYWANIA MATERIAŁÓW DO PROJEKTU USTAWY BUDŻETOWEJ NA ROK 2002.
Rozdział 1
Zasady ogólne
1. Dysponenci poszczególnych części budżetowych opracują materiały do projektu ustawy budżetowej na 2002 r. według formularzy stanowiących załączniki nr 1-42 do rozporządzenia.
2. Uzasadnienie planowanych dochodów i wydatków, o którym mowa w § 8 rozporządzenia, sporządza się dla każdego działu klasyfikacji budżetowej. Wydatki bieżące i wydatki inwestycyjne należy uzasadnić odrębnie, omawiając szczegółowo przewidywane wykonanie i założenia planu, z uwzględnieniem:
1) zmian wielkości poszczególnych elementów kalkulacyjnych,
2) czynników, które spowodowały ewentualną zmianę trendu wzrostu lub spadku,
3) dochodów i wydatków jednorazowych lub niewystępujących w budżecie w 2001 r.,
4) kwot planowanych wydatków w poszczególnych rozdziałach dla nowych zadań przewidzianych do realizacji w 2002 r..
3. W uzasadnieniach dotyczących dochodów i wydatków, w przypadku zmiany zakresu działania, wprowadzenia nowych źródeł dochodów lub zamieszczenia nowych upoważnień do dokonywania wydatków, powołuje się przepisy prawne, z których zmiany te wynikają,
4. Planowanie wydatków budżetowych na inwestycje powinno spełniać warunki określone w dziale III rozdziale 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych oraz w art. 44 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 (Dz. U, Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119, z 2000 r. Nr 95, poz. 1041 oraz z 2001 r. Nr 39, poz. 459). W wydatkach na cele inwestycyjne nie planuje się remontów, które finansowane są w ramach wydatków bieżących.
5. Materiały planistyczne dotyczące inwestycji należy przedkładać odrębnie. Wszystkie formularze oznaczone symbolami RZ-9, BW-1, BW-IK, IW opracowane na dyskietkach i wydruki oraz materiały opisowe powinny być złożone bezpośrednio w Wydziale Inwestycji Departamentu Budżetu Państwa Ministerstwa Finansów.
Rozdział 2
Plany rzeczowe zadań
6. Plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych dysponenci opracowują według formularzy oznaczonych symbolami RZ-1 do RZ-16, o których mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia.
7. W formularzach RZ wszystkie kwoty odnoszące się do 2002 r. należy podać w cenach 2001 r.
8. Formularz RZ-1 opracowują wyłącznie: Urząd Ochrony Państwa, Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Sprawiedliwości, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny i Trybunał Konstytucyjny oraz wojewodowie.
W treści formularza RZ-1 oprócz świadczeń ustawowych należy podać dane, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia.
9. Do formularza RZ-2 należy załączyć, dla rubryki 8 „Ocena kosztów uruchomienia i działalności jednostki” oraz rubryki 9 „Ocena kosztów likwidacji jednostki”, szczegółowe uzasadnienie zawierające m.in. specyfikę jednorazowych tytułów i kosztów uruchomienia i likwidacji jednostki.
Ministerstwo Obrony Narodowej wypełnia formularz RZ-2 zbiorczo za wszystkie jednostki wojskowe.
10. Dysponenci części budżetowych wykazują na formularzu RZ-3 wyłącznie te zadania, które powodować będą skutki finansowe dla budżetu; do formularza RZ-3 należy dołączyć szczegółowy opis zadań, wraz z podaniem podstawy prawnej, kalkulację kosztów nowego lub kończącego się zadania bądź zadania, którego zakres ulegnie ograniczeniu w roku planowym. Należy także omówić skutki finansowe nowego przedsięwzięcia dla roku, w którym rozpocznie się jego realizacja, jak i skutki finansowe z tytułu realizacji tego zadania w latach następnych. Przez pojęcie „nowe zadania” rozumie się zadania budżetowe wynikające z aktów prawnych, których realizacja rozpocznie się w 2002 r.
11. Formularz RZ-4 dotyczy skutków finansowych wdrożenia nowego systemu wynagradzania nauczycieli, zgodnie z ustawą - Karta Nauczyciela, zatrudnionych w oświacie rządowej w roku 2002. Formularz ten sporządzają właściwi ministrowie i wojewodowie prowadzący szkoły i placówki oświatowe, zaliczane do działów 801 i 854, w których zatrudnieni są nauczyciele wynagradzani zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323. Ministerstwo Edukacji Narodowej wypełnia wyżej wymieniony formularz również dla działu „Administracja publiczna”.
W formularzu tym należy uwzględnić, planowane do wprowadzenia od dnia 1 września 2001 r. do dnia 1 września 2002 r., zmiany z tytułu awansu zawodowego nauczycieli na poszczególne stopnie, obejmujące zarówno etaty rzeczywiste, jak i środki na wynagrodzenia.
12. Formularz RZ-5 sporządzają dysponenci części budżetowych, realizujący programy uzgodnione z Komisją Europejską, które wymagają ustalonego w nich udziału środków budżetowych lub innych jako współfinansowania.
Formularz powinien zawierać dane o wszystkich środkach związanych z realizacją programów (a także projektów) wynikających z podpisanych lub przygotowanych do podpisania memorandów finansowych - PHARE, ISPA, SAPARD - z podziałem na potrzebne środki budżetu państwa, środki przyznane (przewidziane) na dany rok przez Komisję Europejską, inne środki, w tym np. kredyty z międzynarodowych instytucji finansowych służące współfinansowaniu tych programów.
W kolumnie 2 podaje się nazwę programu (zadania), w kolumnie 6 w poz. 3) - źródło finansowania środków (np. Bank Światowy), w kolumnie 7 dla środków budżetowych dział i rozdział, dla środków z DE - symbol programu lub projektu (np. PLxxxx,...,...), dla innych środków - nazwę dawcy i oznaczenie umowy.
Formularz wypełnia się dla programów wdrażanych według nowych zasad (Nowa Orientacja PHARE, ISPA, SAPARD).
W formularzu nie uwzględnia się zadań, których realizacja zostanie zakończona w roku 2001 i nie wystąpi zapotrzebowanie na środki z budżetu państwa poczynając od roku 2002.
13. Formularz RZ-6 sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy korzystają z kredytów zagranicznych lub z innych środków zagranicznych przy realizacji zadań nieobjętych uzgodnieniami z Komisją Europejską.
Formularz powinien zawierać dane o wszystkich środkach zagranicznych i krajowych przeznaczonych na realizację programów (zadań) niezwiązanych z programami uzgodnionymi z Komisją Europejską, a więc środki ze źródeł zagranicznych (np. fundacji, państw, organizacji i instytucji międzynarodowych, banków) ze wskazanym celem i warunkami ich wykorzystania.
W kolumnie 2 podaje się nazwę celu lub programu, w kolumnie 6 - jedno lub kilka (jeśli są) źródeł zagranicznych, w kolumnie 7 - akt przyznający środki.
W formularzu nie uwzględnia się zadań, których realizacja zostanie zakończona w roku 2001 i nie wystąpi zapotrzebowanie na środki z budżetu państwa poczynając od roku 2002.
14. Formularz RZ-7 dotyczy placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz rodzinnej opieki zastępczej, o której mowa w ustawie z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 20, poz. 170, Nr 79, poz. 885 i Nr 90, poz. 1001 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 238); formularz sporządzają dysponenci właściwych części budżetowych. Informacje rzeczowe dotyczące przewidywanego wykonania za rok 2001 i projektu planu na rok 2002 należy podać na dzień 31 grudnia 2001 i 2002 r. Informacje o osobach zatrudnionych, w tym nauczycielach, należy podać w przeliczeniu na pełnozatrudnionych. Wydatki na wynagrodzenia powinny obejmować paragrafy „Wynagrodzenia osobowe pracowników” wraz z dodatkami wynikającymi z ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne.
15. Formularz RZ-8 dotyczy podstawowych świadczeń obligatoryjnych z pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej. Przewidywaną liczbę świadczeń i świadczeniobiorców należy ustalić stosownie do postanowień tej ustawy.
16. Na formularzu RZ-9 wykazuje się inwestycje finansowane środkami budżetu państwa, niezależnie od ich wartości kosztorysowej, okresu realizacji i kategorii, także inwestycje kończone w 2001 r. oraz zakupy dokonane i przewidziane do zrealizowania, z wyjątkiem inwestycji jednostek samorządu terytorialnego, które zostaną objęte kontraktami wojewódzkimi.
W materiałach planistycznych występuje grupowanie wykazów rzeczowych inwestycji w podziale na inwestycje wieloletnie oraz na pozostałe inwestycje, w których wyodrębnia się budownictwo inwestycyjne i zakupy inwestycyjne niezwiązane z budownictwem. Do budownictwa inwestycyjnego należy zaliczać, poza kosztami robót budowlano-montażowych, także np. koszty nabycia obiektu majątku trwałego, dokumentacji, badań geologicznych, ekspertyz, pozyskania terenu pod budowę i przygotowania go, pierwszego wyposażenia nowo budowanych lub rozbudowywanych obiektów, zaniechania inwestycji, zabezpieczenia i konserwacji inwestycji wstrzymanych.
W części l, II i III formularza wymienia się poszczególne tytuły inwestycji kolejno działami, w działach - rozdziałami, w rozdziałach - paragrafami. W części II formularza inwestycje jednorodne, jak np. melioracje, a w części III np. zakup środków transportu, zakup sprzętu informatycznego należy wykazać łącznie jako jeden tytuł inwestycyjny.
Do formularza należy dołączyć pisemne omówienie poszczególnych pozycji wykazu; w przypadku finansowania inwestycji środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych należy podać ich wysokość.
17. Na formularzu RZ-10 wojewodowie wykazują wydatki finansowane z budżetu państwa na oświetlenie dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą, oraz wydatki związane z oświetleniem dróg publicznych krajowych, wojewódzkich i powiatowych w granicach miast na prawach powiatu, zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555 i Nr 103, poz. 1099).
18. Formularz RZ-11 sporządzają dysponenci właściwych części budżetowych.
W formularzu RZ-11 ujmuje się:
1) dotacje przedmiotowe wynikające z przepisów:
a) art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 84, poz. 934 oraz z 2000 r. Nr 84, poz. 948, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314),
b) art. 16 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw (Dz. U. Nr 90, poz. 404 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 oraz z 2000 r. Nr 43, poz. 487),
c) art. 72 ust. 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 1999 r. w sprawie stawek oraz szczegółowych zasad, trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do podręczników szkolnych i akademickich (Dz. U. Nr 60, poz. 643),
d) art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 106, poz. 675, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926, z 1998 r. Nr 137, poz. 887 i Nr 150, poz. 984, z 1999 r. Nr 47, poz. 461 oraz z 2000 r. Nr 62, poz. 718, Nr 73, poz. 852 i Nr 120, poz. 1268),
e) art. 7 ustawy z dnia 7 listopada 1996 r. o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych (Dz. U. Nr 152, poz. 722);
2) dotacje podmiotowe:
a) wynikające z postanowień:
- art. 6 ust. 4, art. 21 ust. 3 i art. 22 ust. 5 ustawy wymienionej w pkt 1 lit a),
- art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych (Dz. U. Nr 162, poz. 1112 i z 2001 r. Nr 5, poz. 41),
- art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 83, poz. 932 i z 2000 r. Nr 119, poz. 1250),
- art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
b) przewidziane w zatwierdzonych przez Radę Ministrów programach restrukturyzacji poszczególnych sektorów w latach 1998-2002 oraz w „Strategii dla przemysłu lekkiego na lata 2000-2005”,
c) przewidziane w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704) w zakresie niewyszczególnionym w pkt 2 lit. a) i b);
3) dotacje celowe:
- wynikające z postanowień art. 8a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 50, poz. 261, z 1996 r. Nr 100, poz. 460, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136),
- wynikające z postanowień ustawy wymienionej w pkt 1 lit. a).
W poz. l - „Dotacje przedmiotowe”:
Minister właściwy do spraw transportu przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie usług przewozowych realizowanych w oparciu o ustawowe uprawnienia pasażerów do bezpłatnych i ulgowych przejazdów w transporcie kolejowym. Zakresem dotowania przedmiotowego nie są objęte: przejazdy posłów i senatorów, przejazdy osób, którym jednostki sektora rządowego i samorządowego oraz firmy i instytucje spoza sektora publicznego wykupiły legitymacje i bilety uprawniające do przejazdów bezpłatnych i ulgowych, przejazdy realizowane na podstawie przyznanych przez przewoźnika ulg i zniżek komercyjnych (handlowych), przejazdy pracowników kolejowych i członków ich rodzin przyznane przez zarząd kolei oraz służbowe przejazdy pracowników PKP odbywane na podstawie zezwoleń wydawanych przez pracodawcę (zarząd kolei).
W informacji objaśniającej utracone przychody z tytułu stosowania ulg przejazdowych należy przedstawić wartość sprzedanych biletów jednorazowych ze zniżką 50% (z wartością podatku VAT i bez podatku VAT) oraz oszacowaną wartość przychodów utraconych w związku ze świadczeniem usług przewozowych nieodpłatnie (z podatkiem VAT i bez podatku VAT) oraz metodę ich obliczeń.
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do specjalistycznych podręczników szkolnych i akademickich.
Minister właściwy do spraw gospodarki przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do zapasów obowiązkowych paliw płynnych.
Minister właściwy do spraw łączności przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do usług pocztowych zwolnionych od opłat pocztowych, związanych z przesłaniem paczek z drukami lub innymi nośnikami informacji dla ociemniałych.
Minister właściwy do spraw kultury i dziedzictwa narodowego przedłoży plany rzeczowe zadań w zakresie dotacji do przesyłek egzemplarzy obowiązkowych, zwolnionych od opłat pocztowych, wysyłanych do bibliotek uprawnionych do ich otrzymywania.
W poz. II - „Dotacje podmiotowe”:
Należy wyodrębnić przedsiębiorców otrzymujących dotacje i cele przeznaczenia tych dotacji. W odniesieniu do planowanych nowych dotacji dofinansowujących przedsiębiorców lub zadania, które w roku ubiegłym nie były objęte dotowaniem z budżetu państwa, należy przedłożyć, wraz ze szczegółowym omówieniem zakresu rzeczowego zadań realizowanych w ramach poszczególnych pozycji dotacji, informacje ze wskazaniem zadań priorytetowych.
W zakresie dotacji przewidzianych dla górnictwa węgla kamiennego należy szczegółowo omówić zakres finansowania kosztów:
a) likwidacji kopalń oraz usuwania szkód wywołanych reaktywacją starych zrobów,
b) zabezpieczenia kopalń przed zagrożeniami wodnymi oraz odsalania wód dołowych w okresie likwidacji i po zakończeniu likwidacji kopalń,
c) restrukturyzacji zatrudnienia,
d) deputatów węglowych przysługujących emerytom i rencistom górniczym kopalń całkowicie likwidowanych,
e) ekwiwalentów pieniężnych z tytułu prawa do bezpłatnego węgla, przysługującego emerytom i rencistom górniczym, wypłacanych przez zakład ubezpieczeń społecznych,
f) rent wyrównawczych przysługujących od kopalń całkowicie likwidowanych,
g) tworzenia nowych miejsc pracy w gminach górniczych,
h) monitoringu postępowania oddłużeniowego, zmian stanu zatrudnienia oraz nadzorowania i kontroli wydatkowania środków budżetowych,
i) utrzymywania biur pomocy zawodowej Górniczej Agencji Pracy sp. z o.o.,
j) obsługi dokonywanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłat ekwiwalentów pieniężnych z tytułu prawa do bezpłatnego węgla przysługującego emerytom i rencistom górniczym.
W zakresie dotacji przewidzianych na sfinansowanie kosztów likwidacji nieczynnych linii kolejowych minister właściwy do spraw transportu przedstawi uzgodniony z właściwym sejmikiem województwa i radą powiatu wykaz odcinków linii kolejowych przewidzianych do likwidacji, z podaniem ich długości. Należy omówić także zakres i terminy robót likwidacyjnych wraz z oszacowaniem kosztów przewidzianych do realizacji w 2002 r.
W zakresie dotacji przewidzianych na sfinansowanie kosztów utrzymania linii kolejowych zaliczonych do linii o państwowym znaczeniu wyłącznie ze względów obronnych wymienionych w art. 21 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym, minister właściwy do spraw transportu określi w uzgodnieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej zakres i terminy prac utrzymaniowych na poszczególnych odcinkach oraz planowany jednostkowy koszt utrzymania 1 km tych linii i kwotę dotacji.
W zakresie dotacji przewidzianych na organizowanie i dotowanie kolejowych przewozów o zasięgu międzywojewódzkim, z wyjątkiem przewozów kwalifikowanych, minister właściwy do spraw transportu przedstawi plany rzeczowe zadań przewozowych na zamówionej sieci połączeń kolejowych, wraz z niezbędną kwotą dotacji budżetowej na ich opłacenie w 2002 r.
W poz. III - „Dotacje celowe”:
W zakresie dotacji przewidzianych na dopłaty do ustawowych ulg przejazdowych w krajowych przewozach pasażerskich autobusowych - wojewodowie przedstawią informacje dotyczące zapotrzebowania na ww. dopłaty.
Dopłatami nie mogą być objęte:
- przejazdy posłów i senatorów,
- przejazdy osób, którym jednostki sektora rządowego i samorządowego oraz firmy i instytucje spoza sektora publicznego wykupiły od przewoźnika autobusowego, na podstawie umów cywilnoprawnych, legitymacje i bilety uprawniające do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów,
- przejazdy osób odbywających podróż na podstawie przyznanych przez przewoźnika autobusowego, w ramach własnej strategii handlowej, ulg i zniżek o charakterze komercyjnym,
- bezpłatne lub ulgowe przejazdy pracowników autobusowych oraz emerytów, rencistów i najbliższych członków ich rodzin, przyznane na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.
W objaśnieniach do zapotrzebowania na dopłaty należy wymienić nazwy wszystkich przewoźników, z którymi samorząd województwa zawarł umowy na realizację wyżej wymienionych przewozów.
Należy również podać, jaką ilość i wartość przyjęto do planu na rok 2002 w zakresie:
- sprzedaży biletów jednorazowych z ulgą ustawową 50%,
- sprzedaży biletów miesięcznych szkolnych z ulgą ustawową 50%,
- sprzedaży biletów miesięcznych dla nauczycieli z ulgą ustawową 50%,
- wydanych biletów bezpłatnych z ulgą ustawową 100%
(z wartością podatku VAT i bez podatku VAT).
W informacji należy podać i omówić skalę rocznych podwyżek cen biletów autobusowych, ustalanych samodzielnie przez przewoźników autobusowych.
W zakresie dotacji budżetowych przewidzianych na organizowanie i dotowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich - wojewodowie w informacji objaśniającej przedstawią zarówno w odniesieniu do przewidywanego wykonania w 2001 r., jak i w projekcie planu na 2002 r. zakres zamawianych usług przewozowych przez województwa samorządowe, wraz z rozmiarem niezbędnej dotacji przewidzianej na ich opłacenie. Ponadto należy odrębnie omówić kwoty dotacji przewidziane na:
- organizowanie kolejowego ruchu regionalnego,
- opłacenie zamówionych przewozów,
- finansowanie kosztów zakupu kolejowych pojazdów szynowych na potrzeby obsługi ruchu regionalnego,
- dofinansowanie przewozów regionalnych ze środków własnych województw samorządowych.
19. Formularz RZ-12 dotyczy składek na ubezpieczenie zdrowotne opłacanych z budżetu państwa za osoby wymienione w art. 25 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153 i Nr 75, poz. 468, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, Nr 137, poz. 887, Nr 144, poz. 929 i Nr 162, poz. 1116, z 1999 r. Nr 45, poz. 439, Nr 49, poz. 483, Nr 63, poz. 700, Nr 70, poz. 777, Nr 72, poz. 802, Nr 109, poz. 1236 i Nr 110, poz. 1255 i 1256, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 18, poz. 230, Nr 95, poz. 1041 i Nr 122, poz. 1311 i 1324 oraz z 2001 r. Nr 8, poz. 64) oraz w art. 11 pkt 2b ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej.
20. Formularz RZ-13 dysponenci wypełniają w szczegółowości określonej w druku, dla dotacji klasyfikowanych w paragrafach:
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez samorząd województwa”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin)”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadanie bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej”.
21. Na formularzu RZ-14 dysponenci wykazują dane dotyczące funkcjonariuszy w szczegółowości określonej w druku dla dotacji klasyfikowanych w paragrafach:
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez samorząd województwa”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin)”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu”.
Kolumny dotyczące uposażenia i zatrudnienia należy podać w rozbiciu na zatrudnionych przed dniem 1 stycznia 1999 r. i po dniu 1 stycznia 1999 r.
22. Na formularzu RZ-15 ujmuje się zadania realizowane w ramach programów wieloletnich, o których mowa w art. 80 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
23. RZ-16 dotyczy wydatków ponoszonych przez budżet państwa z tytułu stałych rent zasądzonych na rzecz pacjentów, którzy ponieśli szkody podczas leczenia przed dniem 1 stycznia 1999 r. w byłych państwowych jednostkach budżetowych ochrony zdrowia. W formularzu tym nie należy ujmować wydatków na renty wynikające z toczących się spraw w sądach, tj. kiedy jeszcze nie zapadły wyroki lub nie zostały zawarte ugody sądowe.
Rozdział 3
Planowanie dochodów budżetowych
24. Dochody podatkowe od osób prawnych i fizycznych, dochody z wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych, z wpłat z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz dochody zagraniczne planuje Ministerstwo Finansów.
25. Dochody z ceł planuje Główny Urząd Ceł we współdziałaniu z Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Gospodarki.
26. Dywidendy od spółek, w których Skarb Państwa posiada akcje lub udziały, planuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
27. Wpłaty do budżetu państwa środków finansowych, dokonywane przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze i środki specjalne, ujmuje się we właściwych działach i rozdziałach oraz zbiorczo dla części na formularzu BD.
28. Dochody realizowane przez jednostki budżetowe ujmuje się we właściwych działach, rozdziałach i zbiorczo dla części na formularzu BD.
29. Szczegółową specyfikację tytułów i kwot należy dołączyć do dochodów ujmowanych w paragrafie „Wpływy z różnych dochodów” na formularzu BD.
30. W projekcie budżetu uwzględnia się zmiany w poziomie dochodów, wynikające z projektowanych zmian ich naliczania (np. ewentualne zmiany stawek celnych, opłat sądowych lub administracyjnych), podając w objaśnieniach szczegółowe uzasadnienie wraz z kalkulacją.
31. W objaśnieniach tekstowych do planowanych dochodów budżetowych z tytułu dywidend z zysku osiągniętego przez spółki, w których Skarb Państwa posiada akcje lub udziały, należy podać przesłanki, na podstawie których ten plan został opracowany (np. wskazanie spółek, z których Skarb Państwa spodziewa się największych dochodów z dywidend, wysokość udziałów Skarbu Państwa w tych spółkach, przewidywany zysk w 2001 r.)
Rozdział 4
Planowanie wydatków budżetowych
32. Dysponenci części budżetowych planują wydatki zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego działu i rozdziału w podziale na poszczególne jednostki i zadania.
33. Formularz BW
1) Dysponenci planują w swoich budżetach dotacje przedmiotowe i podmiotowe dla przedsiębiorców, wynikające z obowiązujących systemów finansowych.
2) Wydatki budżetowe na tworzenie rezerw państwowych i gospodarowanie nimi dysponenci części budżetowych ujmują odpowiednio w swoich projektach budżetu w ramach ustalonego limitu wydatków.
3) Dotacje dla zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i funduszy celowych wykazuje się na formularzu BW, dołączając szczegółową kalkulację wraz z uzasadnieniem i podaniem podstawy prawnej udzielania dotacji. Kalkulacja obejmuje:
a) wskaźniki rzeczowe, które są podstawą określenia dotacji,
b) stawkę dotacji wraz ze szczegółową kalkulacją.
4) W ramach wydatków planowanych na pokrycie kosztów prywatyzacji nie mogą być ponoszone wydatki na zakupy inwestycyjne, jak również na zakup akcji (udziałów) w spółkach.
5) Wydatki związane z likwidacją przedsiębiorstwa państwowego prowadzoną na podstawie art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444 i Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 18, poz. 82 i Nr 60, poz. 280, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 1, poz. 2, Nr 95, poz. 474 i Nr 154, poz. 791, z 1996 r. Nr 90, poz. 405, Nr 106, poz. 496, Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 106, poz. 675, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 123, poz. 777, z 2000 r. Nr 26, poz. 306 i Nr 84, poz. 948 oraz z 2001 r. Nr 3, poz.18) obciążają koszty likwidowanego przedsiębiorstwa państwowego albo środki specjalne pn. Fundusz Mienia Polikwidacyjnego i nie mogą być zaliczone do kosztów prywatyzacji, pokrywanych ze środków budżetowych.
6) W uzasadnieniu do wydatków jednostek strefy budżetowej z tytułu wpłaconych składek na rzecz organizacji międzynarodowych należy podać:
a) nazwę organizacji,
b) podstawę prawną przynależności,
c) kalkulacje składek płaconych w 2001 r. i w 2002 r., w walucie płatności.
7) Wydatki jednostek sfery budżetowej ujmuje się na formularzu BW zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego działu i rozdziału z wyszczególnieniem rodzajów jednostek budżetowych oraz zadań budżetowych.
Jeśli w rozdziale występują jednostki i zadania lub kilka rodzajów jednostek lub zadań, to wydatki planuje się wówczas dla każdej z tych jednostek i dla każdego zadania odrębnie oraz zbiorczo dla całego rozdziału.
8) W dziale „Leśnictwo” zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679, Nr 86, poz. 958 i Nr 120, poz. 1268) nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa sprawuje starosta oraz, w zakresie określonym w ustawie, wojewoda. Wydatki na nadzór nad gospodarką leśną wojewodowie planują w części dotyczącej jedynie własnych zadań z zakresu nadzoru.
9) W dziale „Oświata i wychowanie” oraz w dziale „Edukacyjna opieka wychowawcza” przy planowaniu wydatków z budżetu państwa na dotacje celowe przekazywane na zadania bieżące realizowane przez powiat (gminę, samorząd województwa) na podstawie porozumień z organami administracji rządowej należy uwzględnić również:
a) świadczenia dla nauczycieli, z uwzględnieniem skutków wdrożenia w 2001 r. nowego systemu wynagradzania - wynikające z ustawy - Karta Nauczyciela, przy uwzględnieniu odpowiedniej wysokości wynagrodzenia, określonej w założeniach do projektu budżetu państwa, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do którego relacjonuje się wysokość tych świadczeń,
b) dotacje udzielane placówkom niepublicznym prowadzonym przez osoby prawne i fizyczne.
10) W dziale „Szkolnictwo wyższe” przy planowaniu wydatków z budżetu państwa na wszystkie rodzaje stypendiów uwzględnia się odpowiednią wysokość wynagrodzenia określoną w założeniach do projektu budżetu państwa, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do którego relacjonuje się wysokość stypendium.
11) Wydatki z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne osób wymienionych w art. 25 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym planowane są na rok 2002 we właściwych częściach, w dziale „Ochrona zdrowia”, rozdziale „Składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego”, z wyjątkiem wydatków na składki na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 4 i ust. 3 wyżej wymienionej ustawy oraz w art. 78 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 60, poz. 636 oraz z 2000 r. Nr 45, poz. 531). Wydatki na składki na ubezpieczenie zdrowotne wojewodowie planują w paragrafach:
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych gminom (związkom gmin) ustawami”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa”.
12) Wydatki na renty wynikające z wyroków i ugód sądowych za szkody popełnione podczas leczenia w byłych państwowych jednostkach budżetowych ochrony zdrowia planowane są w dziale „Ochrona zdrowia”, w rozdziale „Pozostała działalność”, w paragrafie „Różne wydatki na rzecz osób fizycznych”.
13) W ramach wydatków inwestycyjnych ujmowanych na formularzu BW w poz. 4.1 „Wydatki na finansowanie inwestycji jednostek budżetowych i zakładów budżetowych” planowane są:
a) dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji państwowych zakładów budżetowych,
b) wydatki na zakupy wynikające z programów technicznej modernizacji Sił Zbrojnych, realizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, oraz zakupy dla Krajowego Systemu Ratownictwa Gaśniczego, realizowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji,
c) inne wydatki na inwestycje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 79 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
Wydatki budżetowe na zakupy określone w lit. b), ujmowane w ramach łącznej kwoty wydatków na inwestycje w poz. 4.1 formularza BW, należy dodatkowo wykazać w odrębnej kwocie pod zestawieniem wydatków w tym formularzu.
W ramach wydatków inwestycyjnych planowane są zakupy środków trwałych niezaliczonych do pierwszego wyposażenia, o których mowa w rozdz. 2 pkt 16 niniejszego załącznika, których wartość początkowa jest wyższa od kwoty określonej w art. 16f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, Nr 60, poz. 700 i 703, Nr 86, poz. 958, Nr 103, poz. 1100, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1315 i 1324), a odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie są dokonywane jednorazowo lub gdy od nich nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych w wypadkach określonych w tej ustawie.
14) W dziale „Rolnictwo i łowiectwo” dotacje dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa powinny być planowane:
a) w rozdziale „Upowszechnianie doradztwa rolniczego” w paragrafach:
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego”,
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych”,
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych”,
b) w rozdziale „Prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa” w paragrafach:
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa”,
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych”,
c) w rozdziale „Budowa i utrzymanie urządzeń melioracji wodnych” w paragrafach:
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa”,
d) w rozdziale "Spółki wodne” w paragrafie:
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa”,
e) w rozdziale „Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi” w paragrafie:
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych własnych gmin (związków gmin)”,
f) w rozdziale „Nawozy wapniowe” w paragrafie:
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych”,
g) w rozdziale „Postęp biologiczny w produkcji roślinnej” w paragrafach:
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego”,
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych”,
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych”,
h) w rozdziale „Ochrona roślin” w paragrafach:
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych”,
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych”,
i) w rozdziale „Rolnictwo ekologiczne” w paragrafie:
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych”,
j) w rozdziale „Postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej” w paragrafach:
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego”,
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych”,
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych”,
k) w rozdziale „Zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego” w paragrafie:
- Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych”,
I) w rozdziale „Kontrola jakości gleb, roślin, produktów rolniczych i spożywczych” w paragrafie:
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych”,
m) w rozdziale „Monitorowanie dostępu polskich artykułów rolno-spożywczych do rynków zagranicznych i wielkości importu” w paragrafach:
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych”,
- „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych”,
n) w rozdziale „Inspekcja weterynaryjna”, dla powiatowych inspekcji weterynaryjnych, w paragrafach:
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat”.
W rozdziale „Pozostała działalność” mogą być planowane tylko wydatki na realizację zadań wynikających z odpowiednich ustaw, na które nie przewidziano odrębnego rozdziału. Dotacje planowane na druku BW w paragrafie „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego” powinny korespondować z kwotą dotacji na druku B-7Z i B-4Z.
34. Formularz DPO
Na formularzu DPO dysponenci części budżetowych wykazują wydatki budżetu państwa przeznaczone na dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, zwane dotacjami podmiotowymi.
W przypadku gdy z określonych w odrębnych przepisach zasad i trybu udzielania dotacji wynika, że w formularzu nie jest możliwe ujęcie jednostki otrzymującej dotację, należy wówczas wykazać grupę jednostek i łączną kwotę dotacji.
35. Formularz DAF
Na formularzu DAF dysponenci części budżetowych wykazują dotacje z budżetu państwa dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa, w tym dla Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, i dołączają kalkulacje dotyczące wykazanych kwot dotacji.
36. Formularz BW-S
Wydatki wykazane w kolumnie 5 powinny być zgodne z kwotami na składki na ubezpieczenie zdrowotne, zaplanowanymi w formularzu BW we właściwych częściach, działach, rozdziałach i paragrafach klasyfikacji budżetowej.
37. Formularz BW-PL
Wydatki budżetowe placówek zagranicznych ujmuje się na formularzu BW-PL zbiorczo dla części.
W formularzu ujmowane są jedynie wydatki realizowane przez placówki za granicą.
38. Formularz PZ-1
1) Plan zatrudnienia i wynagrodzeń sporządza się na formularzu PZ-1 w podziale na część, dział i rozdział klasyfikacji dochodów i wydatków oraz formę organizacyjno-prawną (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, środki specjalne, gospodarstwa pomocnicze, państwowe fundusze celowe oraz szkoły wyższe), wyodrębniając:
a) osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń,
b) członków korpusu służby cywilnej,
c) osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe,
d) pracowników orzecznictwa (sędziów i prokuratorów),
e) pracowników orzecznictwa (asesorów i aplikantów),
f) urzędników sądów i prokuratur,
g) sądowych kuratorów zawodowych,
h) komorników sądowych,
i) osadzonych,
j) etatowych członków SKO,
k) pracowników Rządowego Centrum Legislacji niezaliczonych do grup pracowników wymienionych wyżej: lit. a)-j).
2) W środkach specjalnych zatrudnienie i wynagrodzenia mogą być planowane tylko wówczas, gdy wynika to z ustaw lub przepisów wydanych na ich podstawie.
3) W zakładach budżetowych, środkach specjalnych i gospodarstwach pomocniczych formularze opracowuje się odrębnie dla jednostek samofinansujących wynagrodzenia oraz odrębnie dla jednostek otrzymujących dotacje obejmujące wynagrodzenia, w podziale na poszczególne formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych,
4) Wynagrodzenia należy planować zgodnie z przepisami art. 6 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 i z 2000 r. Nr 19, poz. 239), tj. łącznie z podwyżkami.
5) Przy planowaniu wynagrodzeń osobowych w dziale „Oświata i wychowanie” oraz w dziale „Edukacyjna opieka wychowawcza” należy uwzględnić również przyznane środki na sfinansowanie wdrożenia od dnia 1 stycznia 2001 r. nowego systemu wynagradzania nauczycieli, zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
6) W objaśnieniach do projektu planu zatrudnienia i wynagrodzeń omawia się zmiany planu na rok 2001, podając, na podstawie jakich decyzji dokonano zmian, oraz projekt planu na 2002 r.
7) Wydatki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników państwowej sfery budżetowej planuje się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 oraz z 1999 r. Nr 72, poz. 802 i Nr 110, poz. 1255).
39. Formularz PZ-2
Plan zatrudnienia i uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy sporządza się na formularzu PZ-2, zbiorczo dla działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału, wyodrębniając:
a) żołnierzy zawodowych i służby nadterminowej,
b) funkcjonariuszy,
c) funkcjonariuszy Służby Celnej.
Wynagrodzenia należy planować zgodnie z przepisami art. 6 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, tj. łącznie z podwyżkami.
Formularz PZ-2 dotyczący żołnierzy zawodowych wykonujących zadania poza resortem obrony narodowej należy uzgodnić z Ministrem Obrony Narodowej.
40. Formularz SUS
W formularzu tym Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie wykazuje danych planowanych na rok 2002, dotyczących żołnierzy niezawodowych.
41. Formularz BW-I
1) Formularz BW-I powinien zawierać pełną rzeczową informację o wszystkich inwestycjach, niezależnie od ich wartości kosztorysowej, okresu realizacji i kategorii, z wyjątkiem inwestycji objętych kontraktami wojewódzkimi, które należy ująć w formularzu BW-IK.
2) Przy wypełnianiu formularzy BW-I oraz BW-IK stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-9.
3) Wszystkie wydatki wykazane w formularzach BW-I oraz BW-IK powinny być ujęte w formularzu BW, w takiej samej klasyfikacji,
4) Do formularza BW-I oraz BW-IK dołącza się pisemne uzasadnienie poszczególnych pozycji zaplanowanych wydatków; w przypadku finansowania inwestycji środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych należy podać ich wysokość.
42. Formularz IW
1) Zakres inwestycji wieloletnich w 2002 r. ustala się następująco:
a) w 2002 r. mogą być kontynuowane, jako inwestycje wieloletnie, z udziałem środków z budżetu państwa, te inwestycje, których termin zakończenia, przyjęty w załączniku nr 7 do ustawy budżetowej na 2001 r., określony został po roku 2001,
b) dla inwestycji, o których mowa w lit. a), które będą kontynuowane z udziałem środków budżetowych, sporządza się imienne informacje na formularzu IW; planowanie kwot środków budżetowych powinno uwzględniać wielkości podane w załączniku nr 7 do ustawy budżetowej na 2001 r.
2) Klasyfikacja budżetowa podana na formularzu IW powinna być zgodna z klasyfikacją inwestycji i wydatków na formularzach BW-I i BW.
3) Jeśli wartość kosztorysowa nowej inwestycji przekracza kwotę, o której mowa w § 10 rozporządzenia, należy wypełnić formularz IW wraz ze szczegółowym uzasadnieniem podjęcia tej inwestycji.
4) Kopie formularzy IW, o których mowa w pkt 1 lit. b) oraz w pkt 3, wojewodowie przekażą ministrom nadzorującym zadania w zakresie działów, do których zaliczane są poszczególne inwestycje wieloletnie.
5) Przy wypełnianiu formularzy IW należy stosować następujące wskazówki:
a) w części A należy pozostawić jedno z określeń zaliczających inwestora do właściwej kategorii (jednostka lub zakład budżetowy, inna jednostka organizacyjna, przedsiębiorca), skreślając pozostałe; podobnie należy oznaczyć, czy jest to inwestycja kontynuowana, czy nowa. Bezwzględnie należy wypełnić pozycje: dział, rozdział i paragraf klasyfikacji budżetowej,
b) w częściach B i C nakłady w pkt „a) poniesione w latach 19...-2001” podaje się łącznie z przewidywanym wykonaniem w 2001 r., w tym przewidywane wykonanie w 2001 r.; nakłady w pkt „b) planowane na lata 2002-20... - razem „ podaje się łącznie z rokiem 2002, w tym w 2002 r. (a w części C - także dalsze lata),
c) w części C w rubryce 8 podaje się kredyt poręczony (gwarantowany) przez Radę Ministrów lub Ministra Finansów,
d) w części opisowej wniosku należy przedstawić w szczególności uzasadnienie celowości inwestycji oraz potrzeby finansowania jej z udziałem środków budżetowych w wysokości określonej we wniosku, ocenić udział własny inwestora w okresie realizacji inwestycji z podaniem źródeł finansowania poza środkami budżetu państwa, charakterystykę efektów i efektywności inwestycji, przewidywane zatrudnienie pracowników, stan przygotowania inwestycji do realizacji i inne istotne informacje dotyczące inwestycji, np. opinię banku o możliwości uzyskania kredytu, przy czym w przypadku decyzji negatywnej należy dołączyć jej uzasadnienie; należy również dołączyć kopię dokumentu, w którym inwestor zobowiązuje się do wniesienia udziałów własnych środków, zgodnie ze wskazaniami formularza IW część C rubryka 4,
e) jeżeli jako źródło finansowania inwestycji wykazano środki własne w części C w rubryce 4 formularza IW, należy do niego załączyć kopię dokumentu potwierdzającego zobowiązanie się inwestora do wniesienia środków, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w wymienionym wniosku.
43. Formularze SW-1, SW-2
Dysponenci nadzorujący szkoły wyższe dołączają do planu dochodów i wydatków budżetowych dane rzeczowe z zakresu szkolnictwa wyższego na formularzu SW-1 oraz wybrane elementy planu finansowego szkół wyższych, opracowane na formularzu SW-2.
Formularze SW-1 i SW-2 sporządzane są zbiorczo dla części. Dysponenci nadzorujący szkoły wyższe przekazują również formularze SW-1 i SW-2 ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego.
44. Formularz ZRPiW
Środki z budżetu państwa na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze planuje się z uwzględnieniem przepisów następujących aktów prawnych:
a) ustawy z dnia 1 grudnia 1994 r. o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych (Dz. U. z 1998 r. Nr 102, poz. 651, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 60, poz. 636 i Nr 110, poz. 1256 oraz z 2000 r. Nr 104, poz.1104),
b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania wydatków na zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne (Dz. U. Nr 41, poz. 213 i Nr 149, poz. 728, z 1997 r. Nr 73, poz. 458 oraz z 1998 r. Nr 74, poz. 482 i Nr 124, poz. 816).
Wydatki na zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze planują dysponenci na formularzu ZRPiW. Wojewodowie opracowują i przekazują plan w układzie zbiorczym, tj. obejmującym zarówno zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne wypłacane przez ośrodki pomocy społecznej, jak i zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze wypłacane dla funkcjonariuszy Policji i Państwowej Straży Pożarnej pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej i komendach miejskich i powiatowych danego województwa.
Dysponenci nie uwzględniają w projektach swoich budżetów środków na waloryzację zasiłków rodzinnych, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy wymienionej w lit. a), oraz na podwyżki zasiłków pielęgnacyjnych, o których mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy.
Przeciętną miesięczną liczbę zasiłków rodzinnych w danym roku ustala się w sposób następujący: oblicza się sumę zasiłków za miesiące od stycznia do grudnia, a następnie otrzymaną liczbę dzieli się przez 12; w sposób analogiczny ustala się przeciętną miesięczną liczbę zasiłków pielęgnacyjnych i wychowawczych oraz liczbę rodzin otrzymujących zasiłki rodzinne.
Wydatki na zasiłki wychowawcze planuje się z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1994 r. o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych; dysponenci nie uwzględniają w projektach swoich budżetów środków na waloryzację zasiłków wychowawczych, o której mowa w art. 15 c ust. 4 ustawy.
45. Formularze BZS i BZSA
Na formularzu BZS ujmuje się dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, na dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz na zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej, tzn. dotacje sklasyfikowane w paragrafach:
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez samorząd województwa”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych samorządu województwa”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej zleconych gminom (związkom gmin)”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin)”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wykonywane przez powiat”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej”,
- „Dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej”.
Kwoty dotacji w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej dla działów i rozdziałów wykazane w formularzu BZS w kolumnach 5 i 12 powinny być zgodne z kwotami wykazanymi na formularzu BW w odpowiednich pozycjach w kolumnach 5 i 6.
Dla działu „Opieka społeczna” dla rozdziału „Placówki opiekuńczo-wychowawcze” i rozdziału „Ośrodki adopcyjno-opiekuńcze” należy podać wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych w tych placówkach. Wydatki na wynagrodzenia powinny obejmować paragraf „Wynagrodzenia osobowe pracowników” wraz z dodatkami wynikającymi z ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. Do formularza BZS należy dołączyć szczegółową kalkulację wyliczonych kwot dotacji w planie na rok 2002 dla poszczególnych zadań realizowanych w ramach tego działu.
Formularz BZSA dotyczy funkcjonariuszy.
Kolumny dotyczące uposażenia i zatrudnienia należy podać w rozbiciu na zatrudnionych przed dniem 1 stycznia 1999 r. i po dniu 1 stycznia 1999 r.
46. Formularze B-4Z i B-7Z
Dysponenci opracowują projekty zbiorczych planów finansowych zakładów budżetowych i środków specjalnych na formularzu B-4Z, a gospodarstw pomocniczych na formularzu B-7Z.
Formularze B-4Z i B-7Z sporządza się zbiorczo dla części, działu oraz odrębnie dla każdego rozdziału grupującego zakłady budżetowe bądź gospodarstwa pomocnicze, czy też środki specjalne.
47. Formularz BZS-z
Formularz sporządzają wojewodowie w zakresie planowanych w dziale „Administracja publiczna”:
- „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom (związkom gmin) ustawami”,
- „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat”,
- „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez samorząd województwa”,
- „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez gminę na podstawie porozumień z organami administracji rządowej”,
- „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej”,
- „Dotacji celowych przekazanych z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez samorząd województwa na podstawie porozumień z organami administracji rządowej”.
Wykazane w kol. 6 kwoty ogółem w poszczególnych rozdziałach i paragrafach powinny być zgodne z kwotami wykazanymi na formularzu BW.
48. Formularz PR
Formularz PR sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy są koordynatorami programów wieloletnich w odniesieniu do łącznej kwoty nakładów na dany program, po uzgodnieniu z dysponentami współrealizującymi programy. Dysponenci-współrealizatorzy sporządzają formularz PR w odniesieniu do swoich zadań wycinkowych.
Formularz PR dysponenci sporządzają również dla państwowych instytutów badawczych, których zakres zadań, określonych w art. 12b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388), ustala Rada Ministrów w wieloletnich programach, ustanawianych na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
49. Formularz PP
Formularz PP sporządza minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
50. Formularz PE
Przy wypełnianiu formularza stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-5 w pkt 12.
51. Formularz PB
Przy wypełnianiu formularza stosuje się odpowiednio objaśnienia podane do formularza RZ-6 w pkt 13.
52. Formularz PFC
Projekty planów finansowych państwowych funduszy celowych przedkładają dysponenci wszystkich funduszy, niezależnie od tego, czy w planie przewidziano dotację z budżetu państwa.
Projekt planu Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym składający się z funduszy: centralnego, wojewódzkich i powiatowych opracowuje Główny Geodeta Kraju.
Projekty te, przed przekazaniem Ministerstwu Finansów, powinny być uzgodnione z ministrami nadzorującymi działalność danego funduszu.
Plany sporządza się w układzie memoriałowym.
Plany finansowe przedkładane są w formie ustalonej w ustawie budżetowej na 2001 r. z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w ustawach powołujących fundusze.
53. Formularz BW-Obronny dotyczy wydatków na wspieranie i restrukturyzację przemysłowego potencjału obronnego i na modernizację techniczną Sił Zbrojnych. Lp. 1 i 1.1 formularza wypełnia minister właściwy do spraw gospodarki, natomiast Ip. 1.2 sporządza minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw obrony narodowej.
54. Formularz SFP sporządzają osoby prawne, o których mowa w art. 5 pkt 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
W zakresie działu „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” formularz sporządzany jest zbiorczo dla części oraz odrębnie dla każdego rozdziału i instytucji.
Formularz sporządzają dysponenci części budżetowych, którzy są organizatorami państwowych instytucji kultury na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123).
Dysponenci części budżetowych będący organami założycielskimi lub nadzorującymi agencje sporządzają formularz odrębnie dla każdej agencji.
[1] § 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 sierpnia 2001 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2002 (Dz.U. Nr 90, poz. 1004). Zmiana weszła w życie 31 sierpnia 2001 r.
[2] Rozporządzenie wchodzi w życie 18 maja 2001 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00