Komentarz do ustawy o podatku leśnym - Art. 7
1
[Zwolnienia w podatku leśnym] W zakresie podatku leśnego ustawodawca zdecydował się na kilka zwolnień. Mają one charakter zwolnień przedmiotowych (trzy zwolnienia) oraz podmiotowych i przedmiotowo-podmiotowych (łącznie siedem zwolnień). W większości przypadków są to zwolnienia, których wprowadzenie było podyktowane względami szeroko rozumianego interesu publicznego (takiego jak: zachęta do zalesiania, ochrona środowiska, ochrona dziedzictwa narodowego, rozwój nauki itp.).
Warto pamiętać, że ustawa o podatku leśnym zawiera katalog zamknięty zwolnień, przy czym ustawodawca zdecydował się na wyposażenie rady gmin w kompetencję do wprowadzania na terenie gmin dodatkowych zwolnień z zastrzeżeniem, że mogą być to wyłącznie zwolnienia przedmiotowe.
Podatnicy, którzy korzystają z poszczególnych zwolnień, muszą również pamiętać, że zwolnienie z podatku nie zwalnia podatnika z konieczności złożenia deklaracji na podatek. Do deklaracji na podatek leśny załącza się odrębny załącznik do deklaracji (załącznik ZDL-2), w którym podatnik jest zobowiązany do zadeklarowania gruntów zwolnionych z podatku ze wskazaniem, jaka jest podstawa prawna zwolnienia.
2
[Zwolnienia przedmiotowe] Ustawa o podatku leśnym zawiera wyłącznie trzy zwolnienia przedmiotowe.
Pierwsze z nich odnosi się do gruntów leśnych z drzewostanem w wieku do 40 lat. Jest to zwolnienie, które ma na celu zachęcać do zalesiania gruntów. Wiek drzewostanu określa się w planie urządzenia lasu lub uproszczonym planie urządzenia lasu, ewentualnie określa go decyzja starosty wydana na podstawie inwentaryzacji stanu lasów. Wymóg posiadania planów lub decyzji starosty wynika wprost z ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1356 ze zm.).