Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
local_library

Komentarz

Komentarz do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - Art. 17a

1

[Opłata reklamowa] Jednym z głównych polskich problemów związanych z otaczającym nas krajobrazem miast są reklamy. Stawiane są wszędzie, często zasłaniając piękną architekturę miasta, uroki otaczającego krajobrazu. Mówiąc wprost, zaśmiecają one krajobraz - z całą pewnością są one niechlubną wizytówką naszego kraju (wystarczy, dla zweryfikowania tej tezy, wyjechać choćby na wycieczkę do Słowacji, by doznać szoku już po samym przekroczeniu granicy - wszędobylskie reklamy znikają w oka mgnieniu, jeśli gdzieś pojawia się zaś tablica reklamowa, jest ona dobrze wpasowana w otaczający krajobraz lub architekturę). Od lat kwestia ta była podnoszona przez różne środowiska. Dopiero niedawno ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie regulacji, które, miejmy nadzieję, w perspektywie kolejnych kilku lat przyniosą widoczne zmiany w otaczającym nas krajobrazie.

Istotne zmiany w tym zakresie zostały wprowadzone ustawą z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. z 2015 r. poz. 774 ze zm.). Przedmiotowy akt prawny dokonał zmian między innymi w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Weszły one w życie od 11 września 2015 r.

Z uzasadnienia do projektu wspomnianej ustawy wynika, że jej głównym celem było m.in. ograniczenie możliwości dowolnego sytuowania w przestrzeni publicznej tablic i urządzeń reklamowych. Wprowadzone rozwiązania mają istotnie zmienić obecny stan rzeczy, porządkując przestrzeń publiczną z chaotycznie stawianych tablic i urządzeń reklamowych.

Wśród rozwiązań, jakie przedmiotowa ustawa postanowiła uregulować, było między innymi wprowadzenie do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nowej opłaty lokalnej - opłaty reklamowej. Jej wprowadzenie było ściśle powiązane z wyposażeniem rady gmin w nową kompetencję polegającą na uprawnieniu do podejmowania uchwał w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00