Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
local_library

Komentarz

Komentarz do CIT 2020 - Art. 18f

1

[Cele regulacji] Artykuł 18f został dodany przez art. 3 pkt 2 ustawy z 19 lipca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1649) zmieniającej ustawę o CIT z dniem 1 stycznia 2020 r. jako tzw. ulga na złe długi. Jest to już druga instytucja o tej nazwie, po regulacji art. 89a-89b ustawy o VAT i nieprzypadkowo regulacje te są bardzo podobne do siebie, ponieważ komentowany przepis, z nielicznymi różnicami, oparty jest na regulacji VAT. Ponadto, po fiasku stosowania przepisów o korekcie kosztów przez nierzetelnych dłużników i znikomych, trudnych do osiągnięcia, korzyściach wynikających ze stosowania przepisów o wierzytelnościach nieściągalnych i odpisach w tym zakresie, ta nowa regulacja stała się niezbędna w ustawie o CIT.

Cel, jaki chciał osiągnąć projektodawca tej ulgi, wyjaśnia uzasadnienie do projektu ustawy z 19 lipca 2019 r. Jest to mianowicie:

● likwidacja opóźnień w płatnościach (zjawisko przeterminowanych należności dotyka około 80 firm w Polsce),

● wsparcie podmiotów, których kontrahenci mają opóźnienie w płatnościach poprzez wprowadzenie możliwości skorzystania z prawa do pomniejszenia podstawy opodatkowania/zwiększenia straty przez wierzyciela,

● zachęcenie niesumiennych kontrahentów do regulowania swoich zobowiązań zgodnie z ustalonymi terminami płatności poprzez nałożenie obowiązków na dłużników do zwiększenia podstawy opodatkowania/zmniejszenia straty o wartość złego długu przychodowej (dochodowej), a nie kosztowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00