Komentarz do ustawy o pracownikach samorządowych - art. 24
Obowiązki wymienione w tym przepisie zaliczane są do tzw. obowiązków o charakterze podstawowym. Za podstawowe obowiązki pracowników samorządowych należy także uznać obowiązki, które wynikają z przepisów Kodeksu pracy (art. 22 § 1, art. 100 k.p.).
W powszechnym prawie pracy za "podstawowe" można uznać następujące obowiązki:
● sumiennego i starannego wykonywania pracy,
● świadczenia pracy osobiście w określonym miejscu i czasie,
● wykonywania poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę (podporządkowanie pracownika),
● dbałości o dobro zakładu pracy, jego mienia oraz zachowywania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
● przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
● przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
● przestrzegania tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
● przestrzegania zasad współżycia społecznego w zakładzie pracy.
1. Ogólna wskazówka zawarta w art. 24 ust. 1 u.p.s. dotyczy sposobu świadczenia pracy przez pracowników samorządowych, którzy powinni uwzględniać kontekst funkcjonowania jednostek samorządowych oraz charakter pracodawcy (stąd dbałość o wykonywanie zadań publicznych i środków publicznych). We wszelkich swoich działaniach muszą oni brać tę zasadę pod uwagę i dążyć do realizacji zadań jednostki, w której są zatrudnieni.