Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-01-15

Dopuszczalność dowodu oraz ocena jego wagi

Organ: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie

Data: 25-11-2010

Sygnatura: I SA/Sz 446/10

Typ dokumentu: Wyrok

 

Teza

Zweryfikowane przez administrację celną świa­dectwo pochodzenia towaru, będące dokumentem w rozumieniu przepisów OP, może samodzielnie przesądzić o retrospektywnym zaksięgowaniu kwoty długu celnego.

 

Stan faktyczny

Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrywał skargę na decyzję Dyrektora Izby Celnej, w której retrospektywnie zaksięgowano kwotę długu celne­go, stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą zapłaco­ną, a prawnie należną, w związku z dopuszcze­niem do obrotu filetów rybnych. Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonała w 2007 roku zgłoszenia celnego mrożonych filetów z morsz­czuka. W wyniku fizycznej kontroli celnej przed zwolnieniem towaru ustalono, że w rzeczywistości przedmiotem przywozu są filety z mintaja. W kon­sekwencji ujawnienia tej nieprawidłowości organ celny uznał za celowe dokonanie postimportowej kontroli innego, wcześniejszego zgłoszenia celne­go z września 2006 roku, którym dopuszczono do obrotu również filety z morszczuka z Chin. Z uwagi na upływ czasu od dokonania importu fizyczna kontrola towaru nie mogła być przepro­wadzona. W tej sytuacji organ celny wystąpił do właściwych władz Chin z wnioskiem o weryfikację rzetelności i autentyczności świadectwa pocho­dzenia, które towarzyszyło przesyłce z września 2006. W odpowiedzi na wniosek polskiej admini­stracji celnej władze chińskie potwierdziły chińskie pochodzenie filetów. Dodatkowo w piśmie poinfor­mowano, iż w wyniku przeprowadzonego postę­powania ustalono, że eksporter wnioskując o wy­danie świadectwa pochodzenia popełnił błąd w opisie produktów - w rzeczywistości przedmio­tem eksportu byty filety z mintaja, a nie filety z morszczuka. Należy wyjaśnić, że filety z morsz­czuka klasyfikowane są do kodu CN 0304 20 56, zaś filety z mintaja do kodu CN 0304 20 85. W roku 2006 stawki celne na te towary ustanowio­ne byty następująco: stawka podstawowa dla morszczuka 7,5%, dla mintaja 13,7%; stawka preferencyjna dla krajów SPGL (w tym Chin), dla morszczuka 4%, dla mintaja 10,2%. W stosun­ku do filetów zgłoszonych kontrolowanym zgło­szeniem celnym zastosowano stawkę 7,5%, a zatem bez uwzględnienia świadectwa pocho­dzenia.

 
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00