Artykuł
Dopuszczalność dowodu oraz ocena jego wagi
Organ: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie
Data: 25-11-2010
Sygnatura: I SA/Sz 446/10
Typ dokumentu: Wyrok
Teza
Zweryfikowane przez administrację celną świadectwo pochodzenia towaru, będące dokumentem w rozumieniu przepisów OP, może samodzielnie przesądzić o retrospektywnym zaksięgowaniu kwoty długu celnego.
Stan faktyczny
Wojewódzki Sąd Administracyjny rozpatrywał skargę na decyzję Dyrektora Izby Celnej, w której retrospektywnie zaksięgowano kwotę długu celnego, stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą zapłaconą, a prawnie należną, w związku z dopuszczeniem do obrotu filetów rybnych. Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonała w 2007 roku zgłoszenia celnego mrożonych filetów z morszczuka. W wyniku fizycznej kontroli celnej przed zwolnieniem towaru ustalono, że w rzeczywistości przedmiotem przywozu są filety z mintaja. W konsekwencji ujawnienia tej nieprawidłowości organ celny uznał za celowe dokonanie postimportowej kontroli innego, wcześniejszego zgłoszenia celnego z września 2006 roku, którym dopuszczono do obrotu również filety z morszczuka z Chin. Z uwagi na upływ czasu od dokonania importu fizyczna kontrola towaru nie mogła być przeprowadzona. W tej sytuacji organ celny wystąpił do właściwych władz Chin z wnioskiem o weryfikację rzetelności i autentyczności świadectwa pochodzenia, które towarzyszyło przesyłce z września 2006. W odpowiedzi na wniosek polskiej administracji celnej władze chińskie potwierdziły chińskie pochodzenie filetów. Dodatkowo w piśmie poinformowano, iż w wyniku przeprowadzonego postępowania ustalono, że eksporter wnioskując o wydanie świadectwa pochodzenia popełnił błąd w opisie produktów - w rzeczywistości przedmiotem eksportu byty filety z mintaja, a nie filety z morszczuka. Należy wyjaśnić, że filety z morszczuka klasyfikowane są do kodu CN 0304 20 56, zaś filety z mintaja do kodu CN 0304 20 85. W roku 2006 stawki celne na te towary ustanowione byty następująco: stawka podstawowa dla morszczuka 7,5%, dla mintaja 13,7%; stawka preferencyjna dla krajów SPGL (w tym Chin), dla morszczuka 4%, dla mintaja 10,2%. W stosunku do filetów zgłoszonych kontrolowanym zgłoszeniem celnym zastosowano stawkę 7,5%, a zatem bez uwzględnienia świadectwa pochodzenia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right