Praca zdalna – czy firmy planują w tym obszarze zmiany w 2025 r.?
W ubiegłym roku duże i średnie przedsiębiorstwa w Polsce zdecydowały się ograniczyć możliwość pracy zdalnej dla swoich pracowników. Podczas gdy rok temu tylko co czwarta firma wymagała pracy z biura, obecnie już blisko 40% przedsiębiorców deklaruje taki wymóg - wynika z raportu opublikowanego przez Grant Thornton. Firmy, które decydują się na pracę zdalną, w większości sięgają po model hybrydowy. Jedynie co trzeci pracodawca daje pracownikom pełną dowolność, jeśli chodzi o częstotliwość pojawiania się w biurze. Jak pracę zdalną oceniają firmy i czy planują w tym obszarze zmiany w 2025 roku?
Kodeks Pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami »»»
Mniej firm zgadza się na pracę zdalną
Odsetek firm, które pozwalają swoim pracownikom na wykonywanie pracy w formie zdalnej zmniejszył się w ciągu roku o 9 pp. Jak podkreślają autorzy badania, duże i średnie firmy w Polsce zdecydowały się w ciągu minionych 12 miesięcy ograniczyć możliwość pracy zdalnej. Obecnie opcję wykonywania obowiązków w formie zdalnej zapewnia 62% badanych, podczas gdy w styczniu 2024 r. wskaźnik ten wynosił 71%. Z kolei wskaźnik zarządzających, którzy nie mają świadomości, w jaki sposób organizowana jest praca w ich organizacjach, obniżył się do 1% z 6% przed rokiem. W konsekwencji wyraźnie wzrósł odsetek firm, które nie pozwalają swoim pracownikom pracować z domu – o ile rok temu było to 23% ankietowanych, tak obecnie taką zasadę wprowadziło 37% badanych przedsiębiorstw.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami Kodeksu pracy pracownicy mogą wykonywać pracę zdalną w formie całkowitej (realizowanej w pełni lub częściowo poza zakładem pracy z ustalonego z pracodawcą miejsca), jak również pracę zdalną na podstawie jednostronnego polecenia pracodawcy na określony czas z powodów obiektywnych, losowych i niezależnych od pracodawcy, a także okazjonalną pracę zdalną, która może wynosić maksymalnie 24 dni w roku i wymaga wniosku pracownika.

Pracodawcy preferują model hybrydowy
Firmy, które decydują się na pracę zdalną, w większości sięgają po model hybrydowy. Jedynie co trzeci pracodawca daje pracownikom pełną dowolność, jeśli chodzi o częstotliwość pojawiania się w biurze.
Jeśli pracodawcy zgadzają się na pracę zdalną, to jednak preferują, żeby pracownicy z mniejszą lub większą częstotliwością pojawiali się w biurze. W tej grupie przeważają firmy, które deklarują, że wystarczy im 1-4 dni obecności pracowników w biurze w miesiącu –takiej odpowiedzi udzieliło 27% badanych. Wskaźnik ten podwoił się względem roku ubiegłego, kiedy wyniósł 13% - wskazują autorzy raportu. Częstotliwość 4-10 dni pracy z biura w miesiącu wybrało 5% przedsiębiorstw (3% przed rokiem), a 10-15 dni –13% ankietowanych (podczas gdy w badaniu ze stycznia 2024 r. odsetek ten wynosił 4%). Natomiast utrzymuje się odsetek firm, które chcą by pracownicy w biurze pojawiali się jeszcze częściej. Taki system organizacji pracy deklaruje co piąty podmiot.
Czy pracownicy wrócą do biur?
Jak podkreślają autorzy raportu zdecydowana większość polskich pracodawców planuje w tym roku utrzymać dotychczasowy model pracy zdalnej wprowadzony w swoich firmach. Ograniczenia w możliwości wykonywania pracy zdalnej przewiduje w 2025 r. jedynie 10% badanych, z czego połowa chce nakazać całkowity powrót do biur, a druga połowa – zwiększyć częstotliwość wykonywania obowiązków z biura. Tylko 2% badanych deklaruje, że w planach nie ma na razie zmiany dotychczasowego modelu pracy zdalnej, ale rozważa takie ograniczenie. Wynik dla tej grupy jest podobny jak przed rokiem.
Główną przyczyną powrotu części pracowników do biur jest spadek efektywności i jakości ich pracy – tak twierdzi ponad połowa firm, które wprowadzą w tym roku ograniczenia w pracy zdalnej. Z kolei 42% ankietowanych przedsiębiorstw jest zdania, że w wyniku home office nastąpiły problemy z przepływem informacji między pracownikami, a co trzeci pracodawca (33%) narzeka na pogorszenie atmosfery i poczucia więzi między swoimi podwładnymi.

Jednocześnie pracodawcy, którzy zdecydowali się na ograniczenie pracy zdalnej, godzą się z sytuacją, że z tego powodu z organizacji odejdzie część pracowników .Co czwarte przedsiębiorstwo z tej grupy ocenia jako istotne ryzyko odpływu pracowników po zaostrzeniu wewnętrznych zasad korzystania z home office..
Coraz więcej osób traktuje dziś pracę zdalną nie jako dodatkowy benefit, ale jako naturalny sposób wykonywania obowiązków zawodowych, stąd decyzja o ograniczeniu home office w firmie powinna być odpowiednio uzasadniona pracownikom.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka
Zobacz również: Praca zdalna. Obowiązki i uprawnienia pracowników i pracodawców »»»