Artykuł
1. Jak określić zadania pracowników działu audytu wewnętrznego w firmie - część 2
W poprzednim numerze rozpoczęliśmy cykl artykułów opisujących krok po kroku proces tworzenia działu audytu wewnętrznego z firmie. Omówiliśmy cele, zadania oraz strukturę takiego działu. Wskazaliśmy, że jeśli komórka audytu jest zespołem osób, to między te osoby powinny zostać szczegółowo rozdzielone zadania umożliwiające sprawną i efektywną pracę DAW.
Dział audytu wewnętrznego powinien składać się z kierownika DAW i odpowiedniej liczby audytorów wewnętrznych. W zależności od potrzeb, DAW może obejmować również stanowiska asystentów audytu oraz pracowników administracyjno-biurowych. Struktura organizacyjna takiego działu (zespołu, wydziału czy departamentu) powinna zmieniać się w czasie i dostosowywać do bieżących potrzeb firmy.
Kim jest kierownik DAW i jakie ma obowiązki
Najwięcej zadań spoczywa na kierowniku DAW. Kierownik planuje, organizuje, nadzoruje działania pracowników działu i kieruje nimi. Zarządzanie pracą DAW wymaga fachowej znajomości obszarów audytu wewnętrznego i zewnętrznego - łącznie z funkcjami audytu finansowego i operacyjnego. Osoba powołana na to stanowisko powinna posiadać umiejętność planowania procesu audytu oraz wyznaczania zadań podległym mu pracownikom. Kierownik czuwa nad zapewnieniem właściwego przestrzegania zasady profesjonalnego postępowania audytorskiego. To kierownik ponosi odpowiedzialność za zapewnienie zgodności postępowania swojego personelu z właściwymi standardami, (przede wszystkim z Międzynarodowymi Standardami Profesjonalnej Praktyki Audytu (IIA - The Instytute of Internal Auditors) oraz Kodeksem Etyki.