Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2014-07-25

Usługi turystyki - najczęściej pojawiające się aktualnie problemy z rozliczeniem VAT

Dla usług turystyki przepisy ustawy o VAT przewidują szczególną procedurę marży. Powoduje to liczne problemy z rozliczeniem VAT. Część z nich wyjaśniło aktualne orzecznictwo sądów krajowych i Trybunału. Ale w wyniku zmiany przepisów od 2014 r. pojawiły się nowe problemy z rozliczeniem VAT. Nowe przepisy dotyczące powstania obowiązku podatkowego nastręczają problemów z ustaleniem VAT od otrzymanych zaliczek.

Usługi zaliczane do usług turystyki

Zacznijmy od tego, że ani ustawa o VAT, ani unijna dyrektywa VAT nie zawierają definicji usług turystyki. W takiej sytuacji pomocne może się okazać słownikowe znaczenie słowa "turystyka". I tak, zgodnie ze słownikiem języka polskiego "turystyka" to zorganizowane, zbiorowe lub indywidualne wyjazdy poza miejsce stałego zamieszkania, wędrówki po obcym terenie, mające cele krajoznawcze lub będące formą czynnego wypoczynku.

Do pojęcia usług turystyki odniósł się także Minister Finansów (dalej: MF) w piśmie z 2004 r. stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską nr 8471. Jak czytamy w odpowiedzi MF:

(...) usługa turystyki jest kompleksową usługą świadczoną na rzecz turysty, obejmującą swym zakresem usługi cząstkowe świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć. Nie można zatem dzielić tej kompleksowej usługi, gdyż w takim przypadku nie mielibyśmy do czynienia ze świadczeniem usługi turystyki w ramach art. 119 cyt. ustawy, tylko z poszczególnymi cząstkowymi usługami, do których ww. przepisy nie miałyby zastosowania. Nie można też wybierać z całego systemu jedynie korzystnych dla podatnika zapisów, a odrzucać te, które zdaniem podatnika temu podatnikowi nie odpowiadają, burząc w ten sposób system szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki.

Warto podkreślić, że począwszy od 2008 r. nie ma już wątpliwości, iż stosowanie procedury VAT marża jest obowiązkowe w stosunku do świadczonych usług turystyki. Z art. 119 ustawy o VAT wykreślono bowiem zapis, zgodnie z którym prowadzenie stosownej ewidencji (o której w dalszej części opracowania) było warunkiem opodatkowania marży, i wprowadzono dla biur podróży obowiązek rozliczeń w procedurze marży.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00