Święta w firmie a VAT
Okres przedświąteczny wiąże się w przypadku wielu podatników z różnymi świątecznymi zakupami, jak również ze świątecznymi świadczeniami. W poniższym tekście zostaną omówione skutki, jakie wywołują takie zdarzenia w VAT.
1. Zakupy towarów i usług związane z wystrojem świątecznym firmy
Część podatników w okresie przedświątecznym decyduje się na zorganizowanie w prowadzonej firmie świątecznego wystroju. Wydatki z tym związane stanowią przeważnie koszty reprezentacji, a więc od 1 stycznia 2007 r. nie stanowią kosztów uzyskania przychodu (na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). W konsekwencji nie jest możliwe odliczenie podatku naliczonego od takich zakupów (ze względu na brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).
Nie wszystkie takie wydatki stanowią jednak koszty reprezentacji. Przyjmuje się bowiem, że reprezentacją w rozumieniu podatkowym są skierowane na zewnątrz działania polegające na kreowaniu pozytywnego wizerunku danego podmiotu. W konsekwencji, o ile wydatki związane ze świątecznym wystrojem firmy widoczne dla klientów czy potencjalnych klientów firmy są kosztami reprezentacji, o tyle wydatki związane ze świątecznym wystrojem pomieszczeń niedostępnych dla takich klientów (np. pomieszczeń, w których pracują pracownicy niemający kontaktu z klientami) nie są kosztami reprezentacyjnymi. W zakresie tym możliwe jest więc zaliczenie wydatków na przedświąteczny wystrój firmy do kosztów uzyskania przychodów (są to wydatki poprawiające nastrój pracowników, a więc efektywność ich pracy; w konsekwencji są to wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów) oraz odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami.