Jak ująć w księgach rachunkowych wypłatę odprawy pośmiertnej
W związku ze śmiercią pracownika, która nastąpiła w trakcie trwania stosunku pracy, jesteśmy zobowiązani do wypłaty członkom jego rodziny (żona) odprawy pośmiertnej. Pracownik był zatrudniony na 1/2 etatu. W jakiej wysokości powinniśmy wypłacić odprawę pośmiertną i jak ją ująć w księgach rachunkowych? Czy odprawa podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu?
problem
rada
Wysokość odprawy pośmiertnej jest uzależniona od okresu zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy. Przy jej obliczaniu nie ma znaczenia, że pracownik był zatrudniony jedynie na część etatu. W ewidencji księgowej odprawa pośmiertna nie stanowi przychodu uzyskiwanego ze stosunku pracy. Jej kwota nie będzie więc stanowiła kosztów wynagrodzeń, lecz pozostałe koszty rodzajowe (konto 409 "Pozostałe koszty"). Odprawa jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Nie należy od niej również odprowadzać składek ZUS.
uzasadnienie
Kodeks pracy (dalej: k.p.) wskazuje (art. 93), że pracodawca ma obowiązek wypłacić rodzinie zmarłego pracownika odprawę pośmiertną w razie jego śmierci, która nastąpiła:
l w czasie trwania stosunku pracy lub
● w czasie pobierania - po rozwiązaniu stosunku pracy - zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby.
Oznacza to, że rodzinie zmarłego pracownika przysługuje uprawnienie do odprawy pośmiertnej, jedynie gdy śmierć nastąpiła w trakcie trwania stosunku pracy lub w trakcie pobierania zasiłku chorobowego po jego ustaniu (uprawnienia do zasiłku chorobowego reguluje ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa). Jeśli zatem po rozwiązaniu stosunku pracy zmarły pracownik nabył prawo do emerytury, renty lub podjął działalność zarobkową, rodzinie zmarłego prawo do odprawy pośmiertnej nie przysługuje.