Artykuł
Luksus zwiększa zasięg
Dobre perspektywy na rynku premium zachęcają deweloperów do realizacji kolejnych inwestycji. Innych niż wszystkie, bo walka o klienta toczy się już nie tylko w kraju
Do końca 2021 r. oferta mieszkań w segmencie premium w całej Polsce nie przekraczała 350 lokali. W 2022 r., kiedy zdolność kredytowa Polaków drastycznie spadła, deweloperzy skoncentrowali się na klientach gotówkowych i zaczęli wprowadzać na rynek więcej projektów dostosowanych do ich preferencji. W ofercie zaczęło się więc pojawiać więcej drogich inwestycji, w tym projektów z segmentu premium. Na koniec 2022 r. oferta apartamentów luksusowych w skali kraju osiągnęła rekordowy poziom 1,4 tys.
– W 2023 r., kiedy rząd ogłosił nowy program mieszkaniowy „Bezpieczny kredyt 2%”, deweloperzy skoncentrowali się ponownie na klientach kredytowych, zasilając ofertę głównie w najtańszym segmencie rynku. Rekordowo wysoka oferta premium odnotowana na koniec 2022 r. przez cały 2023 była zasilana już w bardzo ograniczonym stopniu – tłumaczy Anna Karaś, senior consultant, residential research JLL Polska.