procedury
Przed objęciem stanowiska warto przeprowadzić weryfikację
Chodzi tu o inwentaryzację zdawczo-odbiorczą po zmianie na stanowisku wójta, burmistrza czy prezydenta miasta. Termin zakończenia pełnienia obowiązków przez dotychczasowych włodarzy to ostatni dzień, w którym można rozliczyć efekty ich pracy. Odpowiadamy na pytania, które najczęściej się w związku z tym pojawiają
Czym różni się inwentaryzacja pełna od doraźnej?
Generalnie celem inwentaryzacji aktywów drogą spisu z natury jest ustalenie rzeczywistego stanu aktywów objętych i nieobjętych bieżącą ewidencją księgową, ocena zgodności stanów rzeczywistych majątku z wykazanymi w ewidencji księgowej oraz ujawnienie różnic między nimi (niedobory, szkody, nadwyżki), wyjaśnienie przyczyn powstania różnic i ich rozliczenie, w tym stworzenie podstaw do rozliczenia osób odpowiedzialnych za powierzone im aktywa, ocena stanu jakościowego i gospodarczej przydatności aktywów oraz przeciwdziałanie nieprawidłowościom w gospodarce majątkiem.
Natomiast inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza ma charakter inwentaryzacji doraźnej, której celem jest rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych w przypadku zmiany na danym stanowisku. Inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza polega na ustaleniu stanu składników będących przedmiotem przekazania. W praktyce inwentaryzacja zdawczo-odbiorcza polega na potwierdzeniu drogą spisu z natury przekazywanych składników majątku.