technologie
Przemysł 4.0? To się opłaca
Nastawienie przedsiębiorców do wdrażania zmian technologicznych zmienia się – firmy dostrzegają zasadność unowocześniania procesów produkcyjnych
Ponad połowa polskich przedsiębiorstw (59 proc.) wskazała pod koniec 2022 r., że albo już zakończyła, albo była w trakcie pilotażowych wdrożeń rozwiązań wpisujących się w ideę przemysłu 4.0 (badanie firmy APA Group, „Stan Przemysłu 4.0 w Polsce”, 2022). Jednocześnie zaledwie 5 proc. firm może się pochwalić, że cały proces produkcyjny działa według zasad tej idei, a aż 22 proc. – prawie co czwarta firma! – przyznaje, że zupełnie nie jest zainteresowana unowocześnianiem swoich procesów wytwórczych. Te wskaźniki mogą wprawdzie rozczarowywać, ale to i tak znaczący postęp w porównaniu z rokiem 2019, gdy odsetek przedsiębiorców nieuznających transformacji cyfrowej za priorytetową był ponad dwukrotnie wyższy i wynosił 48 proc. (badanie Deloitte „Przemysł 4.0 w Polsce – rewolucja czy ewolucja?”, 2019). Możemy więc mówić o sporej zmianie świadomości wśród kadry zarządczej, co jest warunkiem sine qua non implementacji tychże innowacji.