Artykuł
debata
Klimatyczne wyzwania motoryzacji
Cel jest jasny – neutralność emisyjna, ale w Polsce, mocno uzależnionej od węgla, trudno go realizować. O tym, jakie działania należy podjąć, dyskutowali uczestnicy dyskusji „Energia dla mobilności – jak uratować polski przemysł motoryzacyjny po 2030 r.” zorganizowanej przez DGP
Otwierając debatę, Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych (ZPMiAP), podkreślił, że sektor ten jest kołem zamachowym polskiej gospodarki i odpowiada za ok. 10 proc. PKB, zatrudniając bezpośrednio ok. 200 tys. osób. Teraz przechodzi bardzo trudny proces transformacji. ‒ Europejska i polska motoryzacja musi odpowiedzieć sobie na pytanie: jak osiągnąć neutralność emisyjną, nie tylko w zakresie mobilności, ale też samego procesu produkcyjnego ‒ stwierdził. Polska ma z tym szczególny kłopot, ponieważ rodzimy miks energetyczny bazuje na węglu ‒ co wpływa na ślad węglowy działających tu fabryk. ‒ Są firmy, w których polskie fabryki stanowią 20 proc. całego europejskiego łańcucha wartości, zaś ich ślad emisyjny to aż 80 proc. ‒ mówił. Waga ta może okazać się coraz bardziej kosztowna w kontekście budowania nowego zielonego przemysłu. Z drugiej strony wyzwaniem jest konieczność wsparcia dla rozwoju elektromobilności i zapewnienie do tego odpowiedniej infrastruktury - mówił Paweł Wideł.