Artykuł
transport
Zwalnia szybka kolej do Polski
Rail Baltica znowu w ogniu krytyki organów kontrolnych UE. Za opóźnienia i wątpliwą efektywność ekonomiczną
Cała inwestycja na terenie czterech krajów ma kosztować 6 mld euro, z czego UE ma sfinansować 85 proc.
Unia Europejska powinna zweryfikować cele, jeśli chodzi o transeuropejską sieć transportową (TEN-T) – doszedł do wniosku Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO). W najnowszym raporcie przedstawił też wnioski dotyczące projektu Rail Baltica, szybkiej trasy kolejowej, która ma połączyć państwa bałtyckie z Polską. Bruksela założyła, że do 2030 r. w UE sieć kolei dużych prędkości zostanie wydłużona trzykrotnie, a finiszu doczeka się dziewięć inwestycji. Rail Baltica to jedna z nich. Inne to m.in. tunel kolejowy na trasie pomiędzy Lyonem a Turynem i tunel pod przełęczą Brenner na granicy austriacko-włoskiej.