Wersja obowiązująca od 2022-11-25 do 2023-09-28
1. W odniesieniu do zidentyfikowanego ryzyka przeprowadza się analizę ryzyka.
2. BKA określa i udostępnia kierującym komórkami organizacyjnymi wzory kart oceny ryzyka dotyczące analizy ryzyka oraz instrukcję wypełniania karty oceny ryzyka.
3. W Ministerstwie analiza ryzyka jest przeprowadzana w sposób jednostopniowy, uwzględniający funkcjonujące mechanizmy kontrolne.
4. [8] Analiza ryzyka obejmuje następujące etapy:
1) identyfikację mechanizmów kontrolnych funkcjonujących w obszarze poddanym ocenie;
2) ocenę zidentyfikowanego ryzyka pod względem skutków dla realizację celów i zadań Ministerstwa;
3) ocenę zidentyfikowanego ryzyka pod względem prawdopodobieństwa jego wystąpienia;
4) określenie istotności ryzyka.
5. Analiza ryzyka w Ministerstwie jest przeprowadzana przez każdą komórkę organizacyjną w odniesieniu do ryzyk właściwych dla danej komórki organizacyjnej.
6. Oceniając skutki wystąpienia ryzyka, uwzględnia się następujące kryteria:
1) stopień wpływu na zakłócenia lub opóźnienia w realizacji zadań Ministerstwa;
2) wpływ na wizerunek i zaufanie do Ministerstwa;
3) wpływ na występowanie i skalę następstw finansowych.
7. Ocena prawdopodobieństwa oraz skutków wystąpienia ryzyka jest przeprowadzana w Ministerstwie z uwzględnieniem oceny skuteczności i adekwatności mechanizmów kontrolnych funkcjonujących w obszarze poddanym ocenie.
8. Dokonując oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka, uwzględnia się następujące kryteria:
1) częstotliwość występowania ryzyka wcześniej;
2) liczbę uczestników realizacji danego zadania;
3) stabilność realizacji zadania;
4) wpływ na zasady realizacji zadania.
9. Szczegółowe wytyczne do oszacowania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz skutków jego wystąpienia dla stopnia realizacji celów i zadań zawiera instrukcja wypełniania karty oceny ryzyka, o której mowa w ust. 2.
10. Istotność ryzyka określa się oceniając prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka oraz jego skutki.
11. Ryzyko może przyjmować następujące poziomy istotności:
1) niski poziom ryzyka – nie wymaga podejmowania działań zaradczych przez właściciela ryzyka;
2) średni poziom ryzyka – wymaga monitorowania poziomu ryzyka przez właściciela ryzyka i w razie potrzeby wprowadzenia mechanizmów kontrolnych ograniczających prawdopodobieństwo jego wystąpienia lub jego skutków;
3) wysoki poziom ryzyka – wymaga podjęcia przez właściciela ryzyka działań, o których mowa w § 16. W przypadku braku możliwości podjęcia działań ryzyko może być tolerowane pod warunkiem pisemnego uzasadnienia przez właściciela ryzyka;
4) bardzo wysoki poziom ryzyka – wymaga zaplanowania i podjęcia przez właściciela ryzyka działań o których mowa w § 16. W przypadku braku możliwości podjęcia dodatkowych działań, ryzyko może być tolerowane pod warunkiem wyrażenia zgody przez Ministra.
[8] § 15 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 35 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 22 listopada 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz obowiązków jednostek podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych w ramach kontroli zarządczej (Dz.Urz.MRiPS. poz. 36). Zmiana weszła w życie 25 listopada 2022 r.
Wersja obowiązująca od 2022-11-25 do 2023-09-28
1. W odniesieniu do zidentyfikowanego ryzyka przeprowadza się analizę ryzyka.
2. BKA określa i udostępnia kierującym komórkami organizacyjnymi wzory kart oceny ryzyka dotyczące analizy ryzyka oraz instrukcję wypełniania karty oceny ryzyka.
3. W Ministerstwie analiza ryzyka jest przeprowadzana w sposób jednostopniowy, uwzględniający funkcjonujące mechanizmy kontrolne.
4. [8] Analiza ryzyka obejmuje następujące etapy:
1) identyfikację mechanizmów kontrolnych funkcjonujących w obszarze poddanym ocenie;
2) ocenę zidentyfikowanego ryzyka pod względem skutków dla realizację celów i zadań Ministerstwa;
3) ocenę zidentyfikowanego ryzyka pod względem prawdopodobieństwa jego wystąpienia;
4) określenie istotności ryzyka.
5. Analiza ryzyka w Ministerstwie jest przeprowadzana przez każdą komórkę organizacyjną w odniesieniu do ryzyk właściwych dla danej komórki organizacyjnej.
6. Oceniając skutki wystąpienia ryzyka, uwzględnia się następujące kryteria:
1) stopień wpływu na zakłócenia lub opóźnienia w realizacji zadań Ministerstwa;
2) wpływ na wizerunek i zaufanie do Ministerstwa;
3) wpływ na występowanie i skalę następstw finansowych.
7. Ocena prawdopodobieństwa oraz skutków wystąpienia ryzyka jest przeprowadzana w Ministerstwie z uwzględnieniem oceny skuteczności i adekwatności mechanizmów kontrolnych funkcjonujących w obszarze poddanym ocenie.
8. Dokonując oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka, uwzględnia się następujące kryteria:
1) częstotliwość występowania ryzyka wcześniej;
2) liczbę uczestników realizacji danego zadania;
3) stabilność realizacji zadania;
4) wpływ na zasady realizacji zadania.
9. Szczegółowe wytyczne do oszacowania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz skutków jego wystąpienia dla stopnia realizacji celów i zadań zawiera instrukcja wypełniania karty oceny ryzyka, o której mowa w ust. 2.
10. Istotność ryzyka określa się oceniając prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka oraz jego skutki.
11. Ryzyko może przyjmować następujące poziomy istotności:
1) niski poziom ryzyka – nie wymaga podejmowania działań zaradczych przez właściciela ryzyka;
2) średni poziom ryzyka – wymaga monitorowania poziomu ryzyka przez właściciela ryzyka i w razie potrzeby wprowadzenia mechanizmów kontrolnych ograniczających prawdopodobieństwo jego wystąpienia lub jego skutków;
3) wysoki poziom ryzyka – wymaga podjęcia przez właściciela ryzyka działań, o których mowa w § 16. W przypadku braku możliwości podjęcia działań ryzyko może być tolerowane pod warunkiem pisemnego uzasadnienia przez właściciela ryzyka;
4) bardzo wysoki poziom ryzyka – wymaga zaplanowania i podjęcia przez właściciela ryzyka działań o których mowa w § 16. W przypadku braku możliwości podjęcia dodatkowych działań, ryzyko może być tolerowane pod warunkiem wyrażenia zgody przez Ministra.
[8] § 15 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 35 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 22 listopada 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie kontroli zarządczej w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz obowiązków jednostek podległych Ministrowi Rodziny i Polityki Społecznej lub przez niego nadzorowanych w ramach kontroli zarządczej (Dz.Urz.MRiPS. poz. 36). Zmiana weszła w życie 25 listopada 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2022-01-22 do 2022-11-24
1. W odniesieniu do zidentyfikowanego ryzyka przeprowadza się analizę ryzyka.
2. BKA określa i udostępnia kierującym komórkami organizacyjnymi wzory kart oceny ryzyka dotyczące analizy ryzyka oraz instrukcję wypełniania karty oceny ryzyka.
3. W Ministerstwie analiza ryzyka jest przeprowadzana w sposób jednostopniowy, uwzględniający funkcjonujące mechanizmy kontrolne.
4. W Ministerstwie analiza ryzyka obejmuje następujące etapy:
1) identyfikację mechanizmów kontrolnych funkcjonujących w obszarze poddanym ocenie;
2) ocenę zidentyfikowanego ryzyka pod względem skutków dla realizację celów i zadań Ministerstwa;
3) ocenę zidentyfikowanego ryzyka pod względem prawdopodobieństwa jego wystąpienia;
4) określenie istotności ryzyka.
5. Analiza ryzyka w Ministerstwie jest przeprowadzana przez każdą komórkę organizacyjną w odniesieniu do ryzyk właściwych dla danej komórki organizacyjnej.
6. Oceniając skutki wystąpienia ryzyka, uwzględnia się następujące kryteria:
1) stopień wpływu na zakłócenia lub opóźnienia w realizacji zadań Ministerstwa;
2) wpływ na wizerunek i zaufanie do Ministerstwa;
3) wpływ na występowanie i skalę następstw finansowych.
7. Ocena prawdopodobieństwa oraz skutków wystąpienia ryzyka jest przeprowadzana w Ministerstwie z uwzględnieniem oceny skuteczności i adekwatności mechanizmów kontrolnych funkcjonujących w obszarze poddanym ocenie.
8. Dokonując oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka, uwzględnia się następujące kryteria:
1) częstotliwość występowania ryzyka wcześniej;
2) liczbę uczestników realizacji danego zadania;
3) stabilność realizacji zadania;
4) wpływ na zasady realizacji zadania.
9. Szczegółowe wytyczne do oszacowania prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz skutków jego wystąpienia dla stopnia realizacji celów i zadań zawiera instrukcja wypełniania karty oceny ryzyka, o której mowa w ust. 2.
10. Istotność ryzyka określa się oceniając prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka oraz jego skutki.
11. Ryzyko może przyjmować następujące poziomy istotności:
1) niski poziom ryzyka – nie wymaga podejmowania działań zaradczych przez właściciela ryzyka;
2) średni poziom ryzyka – wymaga monitorowania poziomu ryzyka przez właściciela ryzyka i w razie potrzeby wprowadzenia mechanizmów kontrolnych ograniczających prawdopodobieństwo jego wystąpienia lub jego skutków;
3) wysoki poziom ryzyka – wymaga podjęcia przez właściciela ryzyka działań, o których mowa w § 16. W przypadku braku możliwości podjęcia działań ryzyko może być tolerowane pod warunkiem pisemnego uzasadnienia przez właściciela ryzyka;
4) bardzo wysoki poziom ryzyka – wymaga zaplanowania i podjęcia przez właściciela ryzyka działań o których mowa w § 16. W przypadku braku możliwości podjęcia dodatkowych działań, ryzyko może być tolerowane pod warunkiem wyrażenia zgody przez Ministra.