history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2021-09-16    (DUMFFiPR2021.139 tekst jednolity)

§ 40. (uchylony).

Wersja obowiązująca od 2021-09-16    (DUMFFiPR2021.139 tekst jednolity)

§ 40. (uchylony).

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-01-01 do 2021-09-15

§ 40. [27] (uchylony)

[27] § 40 uchylony przez § 1 pkt 12 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2019 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, w zakresie poboru i rozliczenia podatków, opłat, wpłat z zysku przedsiębiorstw państwowych, jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz banków państwowych, a także innych niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru, ustalania lub określania są uprawnione organy podatkowe (Dz.U.M.F. poz. 116). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2020 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2018-01-01 do 2019-12-31

§ 40. 1. W przypadku zmiany dla podatnika właściwości miejscowej lub rzeczowej organu podatkowego, zwanej dalej „właściwością”, dokumentacja dotycząca kont podatnika podlega przekazaniu do organu podatkowego właściwego, w terminie 1 miesiąca od dnia, w którym zmiana nastąpiła lub od dnia, w którym organ podatkowy został powiadomiony o zmianie.

2. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości, nadpłat lub zwrotów podatku, wówczas:

1) organ podatkowy właściwy przed zmianą dokonuje wystornowania przekazanych do realizacji zaległości, nadpłaty i zwroty podatku;

2) organ podatkowy właściwy po zmianie ujmuje na odpowiednich kontach podatnika zaległości, nadpłaty i zwroty podatku przejęte do realizacji, przy czym podstawą ujęcia tych kwot na kontach podatnika jest dowód wewnętrzny, wystawiony na podstawie dokumentu, z którego wynika zmiana właściwości dla podatnika, a pozostałe zapisy na otrzymanych odpisach kont pozostają jako informacja uzupełniająca.

3. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie nie jest zobowiązany do podjęcia realizacji określonych zaległości, nadpłat lub zwrotów podatku, to zaległości, nadpłaty i zwroty podatku oraz inne zapisy na otrzymanych od organu podatkowego właściwego przed zmianą odpisach kont, pozostają jako informacja uzupełniająca.

4. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpisy kont podatnika, a jeżeli wobec podatnika toczy się postępowanie podatkowe również informację na temat tego postępowania. Jeżeli organ podatkowy właściwy po zmianie jest zobowiązany podjąć realizację określonych zaległości lub nadpłat, dołącza się również kopie dokumentów dotyczących przekazywanych zaległości lub nadpłat, potwierdzone przez upoważnionego pracownika.

5. Przekazanie dokumentacji podatnika, o którym mowa w ust. 1, odbywa się według następujących zasad:

1) organ podatkowy właściwy przed zmianą (organ przekazujący):

a) sporządza zbiór komputerowy odpisów kont oraz w dwóch egzemplarzach wydruk tego zbioru i wykaz przekazywanych dokumentów,

b) potwierdza zgodność odpisów kont ze stanem faktycznym,

c) przekazuje organowi podatkowemu właściwemu po zmianie zbiór komputerowy odpisów kont wraz z jednym egzemplarzem potwierdzonego wydruku tego zbioru, informacją, o której mowa w ust. 4, oraz dwoma egzemplarzami wykazu przekazywanych dokumentów;

2) organ właściwy po zmianie (organ przejmujący):

a) potwierdza niezwłocznie, nie później niż w ciągu czternastu dni, otrzymanie dokumentów zgodnie z wykazem na jednym z otrzymanych egzemplarzy wykazu i zwraca go organowi podatkowemu przekazującemu,

b) weryfikuje zgodność odpisów kont otrzymanych w postaci zbioru komputerowego z ich postacią wydrukowaną, a ewentualne niezgodności wyjaśnia z przekazującym organem podatkowym;

3) organ przejmujący i organ przekazujący dołączają do swoich zbiorów dokumentów odpowiednio otrzymaną dokumentację i potwierdzenia jej przekazania na zwróconych wykazach i wydrukach;

4) organ przekazujący, po otrzymaniu wykazu potwierdzonego przez organ przejmujący, zaznacza w swojej komputerowej bazie danych konta, których odpisy zostały przekazane, z zapisaniem daty przekazania i organu przejmującego;

5) organ przejmujący, po potwierdzeniu na wykazie otrzymania odpisów kont, włącza do swojej bazy danych dane niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów o właściwości, z zapisaniem daty otrzymania i organu przekazującego.

6. Odpis każdego konta zawiera następujące dane:

1) za poprzedni rok podatkowy pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz łączne kwoty obrotów w rachunku narastającym – według rodzajów: przypisy, odpisy, wpłaty, zwroty, odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną, oprocentowanie wypłacone podatnikowi, zwrot kosztów upomnień;

2) za bieżący rok podatkowy, w którym następuje przekazanie, pełny odpis konta obejmujący wszystkie zapisy na koncie oraz podsumowane i wyprowadzone we wszystkich rubrykach kwoty obrotów od początku roku do dnia przekazania.

7. Jeżeli na kontach z lat wcześniejszych niż poprzedni rok podatkowy występuje zaległość lub nadpłata, a przepisy o właściwości organów podatkowych ustalają, że podlega ona realizacji przez organ podatkowy właściwy po zmianie właściwości, wówczas przekazaniu podlegają odpisy kont za kolejne lata, począwszy od roku, w którym występuje zaległość lub nadpłata, aż do bieżącego roku podatkowego. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio.

8. Wykaz, przy którym przesyła się odpisy kont, zawiera co najmniej następujące informacje:

1) nazwę lub nazwisko i imię podatnika;

2) NIP lub PESEL podatnika;

3) rodzaj należności głównej;

4) niepowtarzalny identyfikator konta;

5) rok, którego dotyczy dane konto.

9. Organ przekazujący może, w porozumieniu z organem przejmującym, zrezygnować ze sporządzania wydruku komputerowego zbioru odpisów kont, o którym mowa w ust. 5 pkt 1 lit. a i c oraz pkt 2 lit. b, z uwzględnieniem warunków określonych w § 6.

10. W przypadku wykorzystywania programu informatycznego wspierającego rachunkowość organów podatkowych, który umożliwia przekazanie danych pomiędzy księgami organów podatkowych w drodze elektronicznej, odstępuje się od przekazywania dokumentacji dotyczącej kont podatnika oraz dokonywania operacji, o których mowa w ust. 2 i 3.

11. Po zmianie właściwości organu podatkowego następuje zmiana organu prowadzącego księgi rachunkowe z zachowaniem ciągłości sald księgowych zaległości i nadpłat, jeżeli zostaną one ujęte w księgach organu podatkowego przejmującego.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-05-28 do 2017-12-31    (DUMF2020.67 tekst jednolity)

§ 40. (uchylony)