Wersja obowiązująca od 2021-10-30 do 2023-08-13
1. Tworzy się Radę Portfela Ministra [10] , zwaną dalej „Radą”.
2. Rada jest organem odpowiedzialnym za strategiczne zarządzanie portfelem projektów urzędu obsługującego Ministra Cyfryzacji w zakresie działu administracji rządowej – informatyzacja [11] .
3. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) [12] zapewnienie, że portfel projektów urzędu obsługującego Ministra Cyfryzacji w zakresie działu administracji rządowej – informatyzacja jest zgodny z celami strategicznymi urzędu obsługującego Ministra Cyfryzacji w zakresie działu administracji rządowej – informatyzacja;
2) decydowanie o tworzeniu i zamykaniu programów;
3) wskazywanie Właścicieli Programów;
4) zapewnienie koordynacji i spójności inicjowanych i realizowanych projektów, w tym decydowanie o przynależności projektu do programu;
5) ustalanie priorytetów dla projektów;
6) monitorowanie statusu realizacji portfela projektów i programów;
7) opiniowanie i zatwierdzanie Dokumentów Wizji Biznesowej projektu, zwanych dalej „wizją”;
8) powoływanie składu Komitetu Sterującego dla projektu oraz zatwierdzanie zmian w jego składzie;
9) wydawanie wytycznych Komitetom Sterującym;
10) ustalanie zasad współpracy w projekcie między urzędem obsługującym Ministra Cyfryzacji w zakresie działu administracji rządowej – informatyzacja [13] a jednostkami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi w przypadku wspólnej lub partnerskiej realizacji projektu;
11) dbanie o unikalność i niedublowanie się zakresów projektów;
12) rekomendowanie zmian w metodyce zarządzania projektami.
4. W skład Rady wchodzą:
1) Przewodniczący Rady – Minister;
2) Wiceprzewodniczący Rady – Sekretarz Stanu w Ministerstwie;
3) członkowie Rady:
a) Dyrektor Departamentu Systemów Państwowych,
b) Dyrektor Departamentu Rozwoju Usług Cyfrowych,
c) Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki,
d) Dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi,
e) Dyrektor Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego,
f) Dyrektor Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego,
g) Sekretarz Rady – Dyrektor Biura Analiz i Projektów Strategicznych.
5. Przewodniczący Rady:
1) kieruje pracami Rady;
2) zwołuje posiedzenia Rady i im przewodniczy;
3) zatwierdza do realizacji wizje projektów, zawierających główne założenia merytoryczne projektów, w szczególności wydaje decyzje, o których mowa w § 5.
6. W przypadku nieobecności Przewodniczącego pracami Rady kieruje Wiceprzewodniczący.
7. Sekretarz Rady, przy pomocy Biura Analiz i Projektów Strategicznych, zapewnia obsługę posiedzeń Rady, a w szczególności:
1) uzgadnia agendę posiedzenia Rady;
2) informuje o terminach posiedzeń,
3) przekazuje materiały na posiedzenie;
4) sporządza protokół z posiedzenia Rady i przekazuje go do zatwierdzenia Przewodniczącemu Rady;
5) prowadzi repozytorium decyzji Rady.
8. Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady może zapraszać do udziału w pracach Rady z głosem doradczym inne osoby, jeżeli ich udział jest uzasadniony zakresem tematycznym prac Rady.
9. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu. Członek Rady może wystąpić do Przewodniczącego Rady z wnioskiem o zwołanie dodatkowego posiedzenia.
10. Posiedzenia Rady odbywają się przy obecności Przewodniczącego Rady albo jego Zastępcy oraz co najmniej 1/3 członków Rady.
11. Rozstrzygnięcia Rady zapadają w drodze uzgodnienia.
12. W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Przewodniczącego Rady, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia, w drodze głosowania, zapadają zwykłą większością głosów obecnych członków Rady, a w razie równej liczby głosów – rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.
13. Członek Rady może zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Rady.
14. Osoby zaproszone na posiedzenie, które nie są członkami Rady, nie mają prawa głosu.
15. [14] Posiedzenia Rady mogą odbywać się stacjonarnie lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku
– z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.
[10] § 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
[11] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
[12] § 3 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
[13] § 3 ust. 3 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
[14] § 3 ust. 15 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
Wersja obowiązująca od 2021-10-30 do 2023-08-13
1. Tworzy się Radę Portfela Ministra [10] , zwaną dalej „Radą”.
2. Rada jest organem odpowiedzialnym za strategiczne zarządzanie portfelem projektów urzędu obsługującego Ministra Cyfryzacji w zakresie działu administracji rządowej – informatyzacja [11] .
3. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) [12] zapewnienie, że portfel projektów urzędu obsługującego Ministra Cyfryzacji w zakresie działu administracji rządowej – informatyzacja jest zgodny z celami strategicznymi urzędu obsługującego Ministra Cyfryzacji w zakresie działu administracji rządowej – informatyzacja;
2) decydowanie o tworzeniu i zamykaniu programów;
3) wskazywanie Właścicieli Programów;
4) zapewnienie koordynacji i spójności inicjowanych i realizowanych projektów, w tym decydowanie o przynależności projektu do programu;
5) ustalanie priorytetów dla projektów;
6) monitorowanie statusu realizacji portfela projektów i programów;
7) opiniowanie i zatwierdzanie Dokumentów Wizji Biznesowej projektu, zwanych dalej „wizją”;
8) powoływanie składu Komitetu Sterującego dla projektu oraz zatwierdzanie zmian w jego składzie;
9) wydawanie wytycznych Komitetom Sterującym;
10) ustalanie zasad współpracy w projekcie między urzędem obsługującym Ministra Cyfryzacji w zakresie działu administracji rządowej – informatyzacja [13] a jednostkami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi w przypadku wspólnej lub partnerskiej realizacji projektu;
11) dbanie o unikalność i niedublowanie się zakresów projektów;
12) rekomendowanie zmian w metodyce zarządzania projektami.
4. W skład Rady wchodzą:
1) Przewodniczący Rady – Minister;
2) Wiceprzewodniczący Rady – Sekretarz Stanu w Ministerstwie;
3) członkowie Rady:
a) Dyrektor Departamentu Systemów Państwowych,
b) Dyrektor Departamentu Rozwoju Usług Cyfrowych,
c) Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki,
d) Dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi,
e) Dyrektor Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego,
f) Dyrektor Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego,
g) Sekretarz Rady – Dyrektor Biura Analiz i Projektów Strategicznych.
5. Przewodniczący Rady:
1) kieruje pracami Rady;
2) zwołuje posiedzenia Rady i im przewodniczy;
3) zatwierdza do realizacji wizje projektów, zawierających główne założenia merytoryczne projektów, w szczególności wydaje decyzje, o których mowa w § 5.
6. W przypadku nieobecności Przewodniczącego pracami Rady kieruje Wiceprzewodniczący.
7. Sekretarz Rady, przy pomocy Biura Analiz i Projektów Strategicznych, zapewnia obsługę posiedzeń Rady, a w szczególności:
1) uzgadnia agendę posiedzenia Rady;
2) informuje o terminach posiedzeń,
3) przekazuje materiały na posiedzenie;
4) sporządza protokół z posiedzenia Rady i przekazuje go do zatwierdzenia Przewodniczącemu Rady;
5) prowadzi repozytorium decyzji Rady.
8. Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady może zapraszać do udziału w pracach Rady z głosem doradczym inne osoby, jeżeli ich udział jest uzasadniony zakresem tematycznym prac Rady.
9. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu. Członek Rady może wystąpić do Przewodniczącego Rady z wnioskiem o zwołanie dodatkowego posiedzenia.
10. Posiedzenia Rady odbywają się przy obecności Przewodniczącego Rady albo jego Zastępcy oraz co najmniej 1/3 członków Rady.
11. Rozstrzygnięcia Rady zapadają w drodze uzgodnienia.
12. W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Przewodniczącego Rady, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia, w drodze głosowania, zapadają zwykłą większością głosów obecnych członków Rady, a w razie równej liczby głosów – rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.
13. Członek Rady może zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Rady.
14. Osoby zaproszone na posiedzenie, które nie są członkami Rady, nie mają prawa głosu.
15. [14] Posiedzenia Rady mogą odbywać się stacjonarnie lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku
– z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.
[10] § 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
[11] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
[12] § 3 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
[13] § 3 ust. 3 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
[14] § 3 ust. 15 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) zarządzenia nr 17 Ministra Cyfryzacji z dnia 29 października 2021 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zatwierdzania do realizacji oraz zarządzania projektami, programami i portfelem projektów w resorcie cyfryzacji (Dz.Urz.MC. poz. 20). Zmiana weszła w życie 30 października 2021 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-02-28 do 2021-10-29
1. Tworzy się Radę Portfela Ministerstwa, zwaną dalej „Radą”.
2. Rada jest organem odpowiedzialnym za strategiczne zarządzanie portfelem projektów Ministerstwa.
3. Do zadań Rady należy w szczególności:
1) zapewnienie, że portfel projektów Ministerstwa jest zgodny z celami strategicznymi Ministerstwa;
2) decydowanie o tworzeniu i zamykaniu programów;
3) wskazywanie Właścicieli Programów;
4) zapewnienie koordynacji i spójności inicjowanych i realizowanych projektów, w tym decydowanie o przynależności projektu do programu;
5) ustalanie priorytetów dla projektów;
6) monitorowanie statusu realizacji portfela projektów i programów;
7) opiniowanie i zatwierdzanie Dokumentów Wizji Biznesowej projektu, zwanych dalej „wizją”;
8) powoływanie składu Komitetu Sterującego dla projektu oraz zatwierdzanie zmian w jego składzie;
9) wydawanie wytycznych Komitetom Sterującym;
10) ustalanie zasad współpracy w projekcie między Ministerstwem a jednostkami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi w przypadku wspólnej lub partnerskiej realizacji projektu;
11) dbanie o unikalność i niedublowanie się zakresów projektów;
12) rekomendowanie zmian w metodyce zarządzania projektami.
4. W skład Rady wchodzą:
1) Przewodniczący Rady – Minister;
2) Wiceprzewodniczący Rady – Sekretarz Stanu w Ministerstwie;
3) członkowie Rady:
a) Dyrektor Departamentu Systemów Państwowych,
b) Dyrektor Departamentu Rozwoju Usług Cyfrowych,
c) Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki,
d) Dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi,
e) Dyrektor Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego,
f) Dyrektor Instytutu Łączności – Państwowego Instytutu Badawczego,
g) Sekretarz Rady – Dyrektor Biura Analiz i Projektów Strategicznych.
5. Przewodniczący Rady:
1) kieruje pracami Rady;
2) zwołuje posiedzenia Rady i im przewodniczy;
3) zatwierdza do realizacji wizje projektów, zawierających główne założenia merytoryczne projektów, w szczególności wydaje decyzje, o których mowa w § 5.
6. W przypadku nieobecności Przewodniczącego pracami Rady kieruje Wiceprzewodniczący.
7. Sekretarz Rady, przy pomocy Biura Analiz i Projektów Strategicznych, zapewnia obsługę posiedzeń Rady, a w szczególności:
1) uzgadnia agendę posiedzenia Rady;
2) informuje o terminach posiedzeń,
3) przekazuje materiały na posiedzenie;
4) sporządza protokół z posiedzenia Rady i przekazuje go do zatwierdzenia Przewodniczącemu Rady;
5) prowadzi repozytorium decyzji Rady.
8. Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady może zapraszać do udziału w pracach Rady z głosem doradczym inne osoby, jeżeli ich udział jest uzasadniony zakresem tematycznym prac Rady.
9. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu. Członek Rady może wystąpić do Przewodniczącego Rady z wnioskiem o zwołanie dodatkowego posiedzenia.
10. Posiedzenia Rady odbywają się przy obecności Przewodniczącego Rady albo jego Zastępcy oraz co najmniej 1/3 członków Rady.
11. Rozstrzygnięcia Rady zapadają w drodze uzgodnienia.
12. W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Przewodniczącego Rady, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia, w drodze głosowania, zapadają zwykłą większością głosów obecnych członków Rady, a w razie równej liczby głosów – rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady.
13. Członek Rady może zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Rady.
14. Osoby zaproszone na posiedzenie, które nie są członkami Rady, nie mają prawa głosu.