Wersja obowiązująca od 2024-02-16 do 2024-04-27
.
1. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie działów administracji rządowej: rodzina, praca i zabezpieczenie społeczne.
2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a podejmowane przez nich działania są wyrazem polityki uzgodnionej z Ministrem.
3. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania ustawowe Ministra i współdziałają z Ministrem oraz ze sobą przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
4. Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1) zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2) ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;
3) nadzór nad polityką medialną;
4) akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;
5) wydawanie aktów normatywnych;
6) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
7) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
8) zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
9) zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego oraz pracowników Gabinetu Politycznego Ministra;
10) występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;
11) nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1)), w szczególności:
a) zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,
b) udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego;
12) wykonywanie wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2022 r. poz. 1166 oraz z 2023 r. poz. 1860);
13) wykonywanie zadań administratora w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.2)), któremu podlega bezpośrednio Inspektor Ochrony Danych.
14) [1] (uchylony)
5. Do podpisu Ministra zastrzega się:
1) pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz ministrów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4 pkt 2;
2) pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.
6. Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
7. W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.
8. Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra.
9. Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Biuro Ministra;
2) Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;
3) Departament Funduszy;
4) Departament Komunikacji i Promocji;
5) Departament Prawa Pracy;
6) Departament Rynku Pracy;
7) Departament Współpracy Międzynarodowej;
8) Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
10. Minister zapewnia prowadzenie spraw wynikających:
1) z nadzoru nad:
a) Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowym Instytutem Badawczym,
b) Ochotniczymi Hufcami Pracy;
2) ze stosunku podległości wobec niego Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego.
[1] § 1 ust. 4 pkt 14 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 9 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.Urz.MRPiPS. poz. 9). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r.
Wersja obowiązująca od 2024-02-16 do 2024-04-27
.
1. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie działów administracji rządowej: rodzina, praca i zabezpieczenie społeczne.
2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a podejmowane przez nich działania są wyrazem polityki uzgodnionej z Ministrem.
3. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania ustawowe Ministra i współdziałają z Ministrem oraz ze sobą przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
4. Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1) zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2) ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;
3) nadzór nad polityką medialną;
4) akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;
5) wydawanie aktów normatywnych;
6) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
7) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
8) zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
9) zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego oraz pracowników Gabinetu Politycznego Ministra;
10) występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;
11) nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1)), w szczególności:
a) zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,
b) udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego;
12) wykonywanie wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2022 r. poz. 1166 oraz z 2023 r. poz. 1860);
13) wykonywanie zadań administratora w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.2)), któremu podlega bezpośrednio Inspektor Ochrony Danych.
14) [1] (uchylony)
5. Do podpisu Ministra zastrzega się:
1) pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz ministrów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4 pkt 2;
2) pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.
6. Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
7. W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.
8. Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra.
9. Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Biuro Ministra;
2) Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;
3) Departament Funduszy;
4) Departament Komunikacji i Promocji;
5) Departament Prawa Pracy;
6) Departament Rynku Pracy;
7) Departament Współpracy Międzynarodowej;
8) Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
10. Minister zapewnia prowadzenie spraw wynikających:
1) z nadzoru nad:
a) Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowym Instytutem Badawczym,
b) Ochotniczymi Hufcami Pracy;
2) ze stosunku podległości wobec niego Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego.
[1] § 1 ust. 4 pkt 14 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 9 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.Urz.MRPiPS. poz. 9). Zmiana weszła w życie 16 lutego 2024 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2024-01-24 do 2024-02-15
.
1. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie działów administracji rządowej: rodzina, praca i zabezpieczenie społeczne.
2. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a podejmowane przez nich działania są wyrazem polityki uzgodnionej z Ministrem.
3. Sekretarze stanu i podsekretarze stanu wykonują, każdy w zakresie swojej właściwości, zadania ustawowe Ministra i współdziałają z Ministrem oraz ze sobą przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
4. Do decyzji Ministra zastrzeżone jest w szczególności:
1) zatwierdzanie materiałów i opracowań przeznaczonych dla Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, komisji parlamentarnych oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
2) ustalanie i zatwierdzanie planu działalności Ministra;
3) nadzór nad polityką medialną;
4) akceptowanie projektów aktów normatywnych opracowanych w Ministerstwie wnoszonych do Prezesa Rady Ministrów oraz pod obrady Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;
5) wydawanie aktów normatywnych;
6) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
7) powoływanie i odwoływanie kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
8) zatwierdzanie instrukcji do prowadzenia negocjacji i innych rozmów, których skutkiem może być podjęcie przez Ministra zobowiązań prawnych lub finansowych;
9) zatwierdzanie urlopów oraz delegacji służbowych sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego oraz pracowników Gabinetu Politycznego Ministra;
10) występowanie o nadanie odznaczeń państwowych oraz nadawanie honorowych odznak resortowych;
11) nadzorowanie zadań Samodzielnego Stanowiska Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1)), w szczególności:
a) zatwierdzanie planu audytu wewnętrznego,
b) udzielanie upoważnień do przeprowadzania audytu wewnętrznego;
12) wykonywanie wobec radców prawnych zatrudnionych w Ministerstwie uprawnień Ministra jako kierownika jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U z 2022 r. poz. 1166 oraz z 2023 r. poz. 1860);
13) wykonywanie zadań administratora w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.2)), któremu podlega bezpośrednio Inspektor Ochrony Danych;
14) sprawowanie nadzoru nad służbą przeciwpożarową oraz służbą bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 704 oraz z 2004 r. poz. 2468).
5. Do podpisu Ministra zastrzega się:
1) pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, marszałków i wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz ministrów, z zastrzeżeniem § 2 ust. 4 pkt 2;
2) pisma kierujące projekty aktów normatywnych opracowywane przez Ministerstwo i kierowane do uzgodnień międzyresortowych oraz do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a także Stały Komitet Rady Ministrów.
6. Minister może upoważnić sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Dyrektora Generalnego, dyrektora komórki organizacyjnej lub innego pracownika Ministerstwa do wykonywania w jego imieniu określonych czynności. Upoważnienia udziela się na piśmie.
7. W celu realizacji zadań Minister może powoływać rady i zespoły jako organy pomocnicze w sprawach należących do zakresu jego działania, wskazując komórkę organizacyjną zapewniającą obsługę prac rady lub zespołu.
8. Minister sprawuje bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra.
9. Minister inicjuje, koordynuje i nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Biuro Ministra;
2) Departament Dialogu i Partnerstwa Społecznego;
3) Departament Funduszy;
4) Departament Komunikacji i Promocji;
5) Departament Prawa Pracy;
6) Departament Rynku Pracy;
7) Departament Współpracy Międzynarodowej;
8) Samodzielne Stanowisko Audytu Wewnętrznego w Biurze Kontroli i Audytu w zakresie określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
10. Minister zapewnia prowadzenie spraw wynikających:
1) z nadzoru nad:
a) Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowym Instytutem Badawczym,
b) Ochotniczymi Hufcami Pracy;
2) ze stosunku podległości wobec niego Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego.