Wersja obowiązująca od 2024-03-01
1. Informacje o notowaniu kryminalnym osoby w przypadku osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 2 lit. a i b, rejestruje się w ciągu 24 godzin od otrzymania przez jednostkę organizacyjną Policji z sądu postanowienia, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o osobach stwarzających zagrożenie, to jest postanowienia o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie i zastosowaniu wobec niej nadzoru prewencyjnego albo o umieszczeniu jej w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym oraz zarządzającego pobranie od tej osoby wymazu ze śluzówki policzków w celu przeprowadzenia analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), pobranie od tej osoby odcisków linii papilarnych, oraz wykonanie zdjęć, szkiców i opisów wizerunku tej osoby, a także umieszczenie wyników analizy DNA, odcisków linii papilarnych, zdjęć, szkiców i opisów wizerunków w odpowiednich bazach i zbiorach danych, o których mowa w ustawie o Policji. Informacje o osobie stwarzającej zagrożenie rejestruje się w formie notowania kryminalnego osoby z powodem „osoba pod nadzorem prewencyjnym” albo z powodem „osoba umieszczona w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym”.
2. Podstawą rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22 ust. 1 pkt 2:
1) lit. a jest postanowienie sądu, o którym mowa w ust. 1, o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie i zastosowaniu wobec niej nadzoru prewencyjnego;
2) lit. b jest postanowienie sądu, o którym mowa w ust. 1, o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie i o umieszczeniu jej w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym.
3. Informacje o notowaniu kryminalnym osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, rejestruje się w przypadku pobrania przez funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego od osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej obrazów linii papilarnych lub materiału biologicznego w celu oznaczenia profilu DNA lub w przypadku utrwalania wizerunku twarzy tej osoby na zasadach i w trybie określonym w art. 10 ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz w rozporządzeniu PRM w sprawie pobierania danych osób niebędących obywatelami RP.
4. Pobrane na podstawie art. 10 ustawy o działaniach antyterrorystycznych informacje, w tym dane osobowe, osób niebędących obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej rejestruje się w formie notowania kryminalnego osoby z przyporządkowanym odpowiednio przepisem art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych odpowiadającym ustawowej przesłance pobrania informacji, o których mowa w ust. 3, osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, będących podstawą rejestracji oraz oznaczonego jako:
1) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje wątpliwość co do tożsamości osoby;
2) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje podejrzenie nielegalnego przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej albo wątpliwość co do deklarowanego celu pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje podejrzenie co do zamiaru nielegalnego przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje podejrzenie związku osoby ze zdarzeniem o charakterze terrorystycznym;
5) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy osoba mogła uczestniczyć w szkoleniu terrorystycznym.
5. Podstawą rejestracji notowania kryminalnego osoby w KSIP w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, jest pobranie lub utrwalenie informacji, o których mowa w ust. 3, przez funkcjonariuszy Policji lub przekazanie Policji przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej pobranych lub utrwalonych przez nich informacji, o których mowa w ust. 3.
6. Rejestracji notowania kryminalnego osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, dokonuje jednostka organizacyjna Policji:
1) której funkcjonariusz w przypadkach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej – niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających rejestrację informacji, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin od pobrania lub utrwalenia informacji o tej osobie;
2) właściwa według miejsca pobrania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej, w przypadkach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, obrazów linii papilarnych, materiału biologicznego lub utrwalenia wizerunku osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej – w ciągu 24 godzin od przekazania, zgodnie z § 10 ust. 3 i § 11 rozporządzenia PRM w sprawie pobierania danych osób niebędących obywatelami RP, przez jednostkę organizacyjną Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej pobranych lub utrwalonych informacji o osobie, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych.
7. Rejestracji notowania kryminalnego osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3 dokonuje również, w ramach posiadanego dostępu do KSIP w trybie teletransmisji danych za pomocą aplikacji do Sprawdzeń i Rejestracji w KSIP dla Podmiotów Pozapolicyjnych, jednostka organizacyjna Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz, w przypadkach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej – niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających rejestrację informacji, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin od pobrania lub utrwalenia informacji o tej osobie.
8. [77] Rejestracji notowania kryminalnego osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22a ust. 1, dokonuje się w ciągu 24 godzin od stwierdzenia przez policjanta podczas realizacji czynności służbowych zaistnienia przesłanek, o których mowa w § 22a ust. 1, na podstawie notatki służbowej dokumentującej spełnienie tych przesłanek i warunków dokonania tej rejestracji oraz okoliczności uzasadniające jej dokonanie, a także zatwierdzonej przez przełożonego tego policjanta. W notatce można ująć informacje dotyczące więcej niż jednej osoby lub przedmiotu, o których mowa w § 22a ust. 1 i § 35 ust. 1 pkt 7, pod warunkiem, że pozostają one ze sobą w związku podmiotowym lub przedmiotowym.
9. [78] Notatka, o której mowa w ust. 8, zawiera w szczególności:
1) wskazanie okoliczności uzasadniających dokonanie rejestracji osoby w formie rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a ust. 1, w tym przesłanek jej dokonania;
2) określenie powodu rejestracji zgodnie z § 22a ust. 2;
3) określenie danych osoby, która ma być objęta kontrolą niejawną, rozpytaniem kontrolnym lub kontrolą szczególną w zakresie niezbędnym do dokonania rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a ust. 1;
4) podstawę dokonania wpisu danych SIS osoby lub przedmiotu dotyczącego tej osoby, zgodnie z § 22a ust. 1.
10. [79] Przed dokonaniem rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, sprawdza się, czy w Systemie Informacyjnym Schengen znajdują się dane osoby, które zamierza się wprowadzić oraz ocenia się czy dany przypadek jest wystraczająco adekwatny, odpowiedni i ważny z punktu widzenia realizacji ustawowych zadań Policji, by uzasadniał rejestrację osoby w tej formie.
11. [80] Odstępuje się od rejestracji osoby w formie rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, w przypadku ustalenia, że dane tej osoby lub przedmiotu dotyczącego tej osoby znajdują się w SIS i zostały wprowadzone przez organ uprawniony do dokonania wpisu danych SIS, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o udziale RP w SIS i VIS, jako wpis danych SIS stojący wyżej w hierarchii ważności wpisów. Przy rejestracji informacji o osobie w formie rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, uwzględnia się obowiązującą w Systemie Informacyjnym Schengen następującą hierarchię ważności wpisów:
1) wpis dotyczący poszukiwania osoby do tymczasowego aresztowania w celu wydania jej na podstawie wniosku o wydanie;
2) wpis dotyczący poszukiwania osoby do tymczasowego aresztowania w celu przekazania jej na podstawie europejskiego nakazu aresztowania;
3) wpis dotyczący poszukiwania cudzoziemca, któremu odmówiono wjazdu i pobytu na terytorium strefy Schengen;
4) wpis dotyczący poszukiwania cudzoziemca, w stosunku do którego została wydana decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu z zakazem wjazdu na terytorium strefy Schengen;
5) wpis dotyczący poszukiwania osoby zaginionej, która dla jej ochrony lub w celu zapobiegania stwarzanym przez nią zagrożeniom powinna być objęta ochroną;
6) wpis dotyczący osoby małoletniej, której należy uniemożliwić podróżowanie ze względu na:
a) zagrożenie uprowadzeniem przez rodzica, członka rodziny lub opiekuna lub ze względu na realne zagrożenie, że osoba ta zostanie wywieziona z terytorium państwa członkowskiego lub opuści to terytorium,
b) realne zagrożenie, że osoba ta zostanie wywieziona z terytorium państwa członkowskiego lub opuści to terytorium oraz że stanie się ofiarą handlu ludźmi lub ofiarą przymusowego małżeństwa, okaleczenia żeńskich narządów płciowych lub innych form przemocy warunkowanej płcią,
c) realne zagrożenie, że osoba ta zostanie wywieziona z terytorium państwa członkowskiego lub opuści to terytorium oraz że stanie się ofiarą przestępstwa o charakterze terrorystycznym lub weźmie udział w popełnianiu takich przestępstw lub zostanie zwerbowana lub zaciągnięta do ugrupowania zbrojnego, lub zostanie zmuszona do aktywnego udziału w działaniach wojennych;
7) wpis dotyczący osoby pełnoletniej, narażonej na niebezpieczeństwo, której dla jej własnej ochrony należy uniemożliwić podróżowanie ze względu na realne zagrożenie, że zostanie wywieziona z terytorium państwa członkowskiego lub opuści to terytorium oraz że stanie się ofiarą handlu ludźmi lub przemocy warunkowanej płcią;
8) wpis dotyczący osoby lub przedmiotu w celu przeprowadzenia kontroli niejawnej;
9) wpis dotyczący osoby lub przedmiotu w celu przeprowadzenia rozpytania kontrolnego;
10) wpis dotyczący osoby lub przedmiotu w celu przeprowadzenia kontroli szczególnej.
12. [81] W przypadku dokonywania rejestracji osoby w formie rejestracji notowania kryminalnego, o której mowa w § 22a, gdy informacje o osobie rejestrowanej w tej formie, po przekazaniu do Systemu Informacyjnego Schengen, będą stanowiły wpis danych SIS stojący wyżej w hierarchii ważności wpisów, jednostka rejestrująca, przed dokonaniem rejestracji tych informacji, przeprowadza konsultacje w celu zapobieżenia powstaniu wpisów wielokrotnych, o których mowa w § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 marca 2023 r. w sprawie warunków technicznych dokonywania wpisów danych SIS oraz aktualizowania, usuwania i wyszukiwania danych SIS poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI) (Dz. U. poz. 428), oraz w przypadku wpisu dokonanego przez:
1) organ uprawniony, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o udziale RP w SIS i VIS, który dokonał wpisu danych SIS stojącego niżej w hierarchii ważności wpisów – zwraca się do tego organu z wnioskiem o usunięcie tego wpisu w celu dokonania rejestracji informacji o osobie w formie notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, które po przekazaniu do Systemu Informacyjnego Schengen będą stanowiły wpis danych SIS stojący wyżej w hierarchii ważności wpisów;
2) organ innego państwa członkowskiego – zwraca się do biura SIRENE o podjęcie stosownych działań zgodnie z zasadami określonymi w podręczniku SIRENE, o którym mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1861 oraz art. 8 ust. 4 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862.
13. [82] Jednostka rejestrująca dokonuje rejestracji informacji o osobie w formie notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, które po ich przekazaniu do Systemu Informacyjnego Schengen będą stanowiły wpis danych SIS stojący wyżej w hierarchii ważności wpisów, po usunięciu z Systemu Informacyjnego Schengen wpisu danych SIS stojącego niżej w hierarchii ważności wpisów, w wyniku przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w ust. 12.
14. [83] W przypadku dokonywania rejestracji osoby, o której mowa w § 22a ust. 1, która może dotyczyć działalności związanej z terroryzmem, w formie notowania kryminalnego z powodem „kontrola niejawna”, „rozpytanie kontrolne” lub „kontrola szczególna”, lub rejestracji notowania kryminalnego osoby z powodem „kontrola niejawna – niezwłoczne działanie”, „rozpytanie kontrolne – niezwłoczne działanie” lub „kontrola szczególna – niezwłoczne działanie”, jednocześnie z dokonaniem rejestracji w tych przypadkach wypełnia się elektronicznie formularz B.A dotyczący osoby do komunikacji z biurem SIRENE, o którym mowa w § 5a ust. 2 pkt 1, dostępny w systemach teleinformatycznych KSIP w obszarze „repozytorium formularzy”, oraz przesyła się ten formularz za pomocą tych systemów poprzez KSI do biura SIRENE.
[77] § 53 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[78] § 53 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[79] § 53 ust. 10 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[80] § 53 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[81] § 53 ust. 12 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[82] § 53 ust. 13 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[83] § 53 ust. 14 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
Wersja obowiązująca od 2024-03-01
1. Informacje o notowaniu kryminalnym osoby w przypadku osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 2 lit. a i b, rejestruje się w ciągu 24 godzin od otrzymania przez jednostkę organizacyjną Policji z sądu postanowienia, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o osobach stwarzających zagrożenie, to jest postanowienia o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie i zastosowaniu wobec niej nadzoru prewencyjnego albo o umieszczeniu jej w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym oraz zarządzającego pobranie od tej osoby wymazu ze śluzówki policzków w celu przeprowadzenia analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), pobranie od tej osoby odcisków linii papilarnych, oraz wykonanie zdjęć, szkiców i opisów wizerunku tej osoby, a także umieszczenie wyników analizy DNA, odcisków linii papilarnych, zdjęć, szkiców i opisów wizerunków w odpowiednich bazach i zbiorach danych, o których mowa w ustawie o Policji. Informacje o osobie stwarzającej zagrożenie rejestruje się w formie notowania kryminalnego osoby z powodem „osoba pod nadzorem prewencyjnym” albo z powodem „osoba umieszczona w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym”.
2. Podstawą rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22 ust. 1 pkt 2:
1) lit. a jest postanowienie sądu, o którym mowa w ust. 1, o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie i zastosowaniu wobec niej nadzoru prewencyjnego;
2) lit. b jest postanowienie sądu, o którym mowa w ust. 1, o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie i o umieszczeniu jej w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym.
3. Informacje o notowaniu kryminalnym osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, rejestruje się w przypadku pobrania przez funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego od osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej obrazów linii papilarnych lub materiału biologicznego w celu oznaczenia profilu DNA lub w przypadku utrwalania wizerunku twarzy tej osoby na zasadach i w trybie określonym w art. 10 ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz w rozporządzeniu PRM w sprawie pobierania danych osób niebędących obywatelami RP.
4. Pobrane na podstawie art. 10 ustawy o działaniach antyterrorystycznych informacje, w tym dane osobowe, osób niebędących obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej rejestruje się w formie notowania kryminalnego osoby z przyporządkowanym odpowiednio przepisem art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych odpowiadającym ustawowej przesłance pobrania informacji, o których mowa w ust. 3, osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, będących podstawą rejestracji oraz oznaczonego jako:
1) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje wątpliwość co do tożsamości osoby;
2) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje podejrzenie nielegalnego przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej albo wątpliwość co do deklarowanego celu pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje podejrzenie co do zamiaru nielegalnego przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje podejrzenie związku osoby ze zdarzeniem o charakterze terrorystycznym;
5) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy osoba mogła uczestniczyć w szkoleniu terrorystycznym.
5. Podstawą rejestracji notowania kryminalnego osoby w KSIP w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, jest pobranie lub utrwalenie informacji, o których mowa w ust. 3, przez funkcjonariuszy Policji lub przekazanie Policji przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej pobranych lub utrwalonych przez nich informacji, o których mowa w ust. 3.
6. Rejestracji notowania kryminalnego osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, dokonuje jednostka organizacyjna Policji:
1) której funkcjonariusz w przypadkach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej – niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających rejestrację informacji, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin od pobrania lub utrwalenia informacji o tej osobie;
2) właściwa według miejsca pobrania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej, w przypadkach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, obrazów linii papilarnych, materiału biologicznego lub utrwalenia wizerunku osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej – w ciągu 24 godzin od przekazania, zgodnie z § 10 ust. 3 i § 11 rozporządzenia PRM w sprawie pobierania danych osób niebędących obywatelami RP, przez jednostkę organizacyjną Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej pobranych lub utrwalonych informacji o osobie, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych.
7. Rejestracji notowania kryminalnego osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3 dokonuje również, w ramach posiadanego dostępu do KSIP w trybie teletransmisji danych za pomocą aplikacji do Sprawdzeń i Rejestracji w KSIP dla Podmiotów Pozapolicyjnych, jednostka organizacyjna Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz, w przypadkach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej – niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających rejestrację informacji, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin od pobrania lub utrwalenia informacji o tej osobie.
8. [77] Rejestracji notowania kryminalnego osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22a ust. 1, dokonuje się w ciągu 24 godzin od stwierdzenia przez policjanta podczas realizacji czynności służbowych zaistnienia przesłanek, o których mowa w § 22a ust. 1, na podstawie notatki służbowej dokumentującej spełnienie tych przesłanek i warunków dokonania tej rejestracji oraz okoliczności uzasadniające jej dokonanie, a także zatwierdzonej przez przełożonego tego policjanta. W notatce można ująć informacje dotyczące więcej niż jednej osoby lub przedmiotu, o których mowa w § 22a ust. 1 i § 35 ust. 1 pkt 7, pod warunkiem, że pozostają one ze sobą w związku podmiotowym lub przedmiotowym.
9. [78] Notatka, o której mowa w ust. 8, zawiera w szczególności:
1) wskazanie okoliczności uzasadniających dokonanie rejestracji osoby w formie rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a ust. 1, w tym przesłanek jej dokonania;
2) określenie powodu rejestracji zgodnie z § 22a ust. 2;
3) określenie danych osoby, która ma być objęta kontrolą niejawną, rozpytaniem kontrolnym lub kontrolą szczególną w zakresie niezbędnym do dokonania rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a ust. 1;
4) podstawę dokonania wpisu danych SIS osoby lub przedmiotu dotyczącego tej osoby, zgodnie z § 22a ust. 1.
10. [79] Przed dokonaniem rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, sprawdza się, czy w Systemie Informacyjnym Schengen znajdują się dane osoby, które zamierza się wprowadzić oraz ocenia się czy dany przypadek jest wystraczająco adekwatny, odpowiedni i ważny z punktu widzenia realizacji ustawowych zadań Policji, by uzasadniał rejestrację osoby w tej formie.
11. [80] Odstępuje się od rejestracji osoby w formie rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, w przypadku ustalenia, że dane tej osoby lub przedmiotu dotyczącego tej osoby znajdują się w SIS i zostały wprowadzone przez organ uprawniony do dokonania wpisu danych SIS, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o udziale RP w SIS i VIS, jako wpis danych SIS stojący wyżej w hierarchii ważności wpisów. Przy rejestracji informacji o osobie w formie rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, uwzględnia się obowiązującą w Systemie Informacyjnym Schengen następującą hierarchię ważności wpisów:
1) wpis dotyczący poszukiwania osoby do tymczasowego aresztowania w celu wydania jej na podstawie wniosku o wydanie;
2) wpis dotyczący poszukiwania osoby do tymczasowego aresztowania w celu przekazania jej na podstawie europejskiego nakazu aresztowania;
3) wpis dotyczący poszukiwania cudzoziemca, któremu odmówiono wjazdu i pobytu na terytorium strefy Schengen;
4) wpis dotyczący poszukiwania cudzoziemca, w stosunku do którego została wydana decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu z zakazem wjazdu na terytorium strefy Schengen;
5) wpis dotyczący poszukiwania osoby zaginionej, która dla jej ochrony lub w celu zapobiegania stwarzanym przez nią zagrożeniom powinna być objęta ochroną;
6) wpis dotyczący osoby małoletniej, której należy uniemożliwić podróżowanie ze względu na:
a) zagrożenie uprowadzeniem przez rodzica, członka rodziny lub opiekuna lub ze względu na realne zagrożenie, że osoba ta zostanie wywieziona z terytorium państwa członkowskiego lub opuści to terytorium,
b) realne zagrożenie, że osoba ta zostanie wywieziona z terytorium państwa członkowskiego lub opuści to terytorium oraz że stanie się ofiarą handlu ludźmi lub ofiarą przymusowego małżeństwa, okaleczenia żeńskich narządów płciowych lub innych form przemocy warunkowanej płcią,
c) realne zagrożenie, że osoba ta zostanie wywieziona z terytorium państwa członkowskiego lub opuści to terytorium oraz że stanie się ofiarą przestępstwa o charakterze terrorystycznym lub weźmie udział w popełnianiu takich przestępstw lub zostanie zwerbowana lub zaciągnięta do ugrupowania zbrojnego, lub zostanie zmuszona do aktywnego udziału w działaniach wojennych;
7) wpis dotyczący osoby pełnoletniej, narażonej na niebezpieczeństwo, której dla jej własnej ochrony należy uniemożliwić podróżowanie ze względu na realne zagrożenie, że zostanie wywieziona z terytorium państwa członkowskiego lub opuści to terytorium oraz że stanie się ofiarą handlu ludźmi lub przemocy warunkowanej płcią;
8) wpis dotyczący osoby lub przedmiotu w celu przeprowadzenia kontroli niejawnej;
9) wpis dotyczący osoby lub przedmiotu w celu przeprowadzenia rozpytania kontrolnego;
10) wpis dotyczący osoby lub przedmiotu w celu przeprowadzenia kontroli szczególnej.
12. [81] W przypadku dokonywania rejestracji osoby w formie rejestracji notowania kryminalnego, o której mowa w § 22a, gdy informacje o osobie rejestrowanej w tej formie, po przekazaniu do Systemu Informacyjnego Schengen, będą stanowiły wpis danych SIS stojący wyżej w hierarchii ważności wpisów, jednostka rejestrująca, przed dokonaniem rejestracji tych informacji, przeprowadza konsultacje w celu zapobieżenia powstaniu wpisów wielokrotnych, o których mowa w § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 marca 2023 r. w sprawie warunków technicznych dokonywania wpisów danych SIS oraz aktualizowania, usuwania i wyszukiwania danych SIS poprzez Krajowy System Informatyczny (KSI) (Dz. U. poz. 428), oraz w przypadku wpisu dokonanego przez:
1) organ uprawniony, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o udziale RP w SIS i VIS, który dokonał wpisu danych SIS stojącego niżej w hierarchii ważności wpisów – zwraca się do tego organu z wnioskiem o usunięcie tego wpisu w celu dokonania rejestracji informacji o osobie w formie notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, które po przekazaniu do Systemu Informacyjnego Schengen będą stanowiły wpis danych SIS stojący wyżej w hierarchii ważności wpisów;
2) organ innego państwa członkowskiego – zwraca się do biura SIRENE o podjęcie stosownych działań zgodnie z zasadami określonymi w podręczniku SIRENE, o którym mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1861 oraz art. 8 ust. 4 rozporządzenia PE i Rady (UE) 2018/1862.
13. [82] Jednostka rejestrująca dokonuje rejestracji informacji o osobie w formie notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22a, które po ich przekazaniu do Systemu Informacyjnego Schengen będą stanowiły wpis danych SIS stojący wyżej w hierarchii ważności wpisów, po usunięciu z Systemu Informacyjnego Schengen wpisu danych SIS stojącego niżej w hierarchii ważności wpisów, w wyniku przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w ust. 12.
14. [83] W przypadku dokonywania rejestracji osoby, o której mowa w § 22a ust. 1, która może dotyczyć działalności związanej z terroryzmem, w formie notowania kryminalnego z powodem „kontrola niejawna”, „rozpytanie kontrolne” lub „kontrola szczególna”, lub rejestracji notowania kryminalnego osoby z powodem „kontrola niejawna – niezwłoczne działanie”, „rozpytanie kontrolne – niezwłoczne działanie” lub „kontrola szczególna – niezwłoczne działanie”, jednocześnie z dokonaniem rejestracji w tych przypadkach wypełnia się elektronicznie formularz B.A dotyczący osoby do komunikacji z biurem SIRENE, o którym mowa w § 5a ust. 2 pkt 1, dostępny w systemach teleinformatycznych KSIP w obszarze „repozytorium formularzy”, oraz przesyła się ten formularz za pomocą tych systemów poprzez KSI do biura SIRENE.
[77] § 53 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[78] § 53 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[79] § 53 ust. 10 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[80] § 53 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[81] § 53 ust. 12 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[82] § 53 ust. 13 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
[83] § 53 ust. 14 dodany przez § 1 pkt 22 zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 17). Zmiana weszła w życie 1 marca 2024 r., z mocą od 7 marca 2024 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-12-02 do 2024-02-29
1. Informacje o notowaniu kryminalnym osoby w przypadku osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 2 lit. a i b, rejestruje się w ciągu 24 godzin od otrzymania przez jednostkę organizacyjną Policji z sądu postanowienia, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o osobach stwarzających zagrożenie, to jest postanowienia o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie i zastosowaniu wobec niej nadzoru prewencyjnego albo o umieszczeniu jej w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym oraz zarządzającego pobranie od tej osoby wymazu ze śluzówki policzków w celu przeprowadzenia analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA), pobranie od tej osoby odcisków linii papilarnych, oraz wykonanie zdjęć, szkiców i opisów wizerunku tej osoby, a także umieszczenie wyników analizy DNA, odcisków linii papilarnych, zdjęć, szkiców i opisów wizerunków w odpowiednich bazach i zbiorach danych, o których mowa w ustawie o Policji. Informacje o osobie stwarzającej zagrożenie rejestruje się w formie notowania kryminalnego osoby z powodem „osoba pod nadzorem prewencyjnym” albo z powodem „osoba umieszczona w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym”.
2. Podstawą rejestracji notowania kryminalnego osoby, o której mowa w § 22 ust. 1 pkt 2:
1) lit. a jest postanowienie sądu, o którym mowa w ust. 1, o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie i zastosowaniu wobec niej nadzoru prewencyjnego;
2) lit. b jest postanowienie sądu, o którym mowa w ust. 1, o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie i o umieszczeniu jej w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym.
3. Informacje o notowaniu kryminalnym osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, rejestruje się w przypadku pobrania przez funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego od osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej obrazów linii papilarnych lub materiału biologicznego w celu oznaczenia profilu DNA lub w przypadku utrwalania wizerunku twarzy tej osoby na zasadach i w trybie określonym w art. 10 ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz w rozporządzeniu PRM w sprawie pobierania danych osób niebędących obywatelami RP.
4. Pobrane na podstawie art. 10 ustawy o działaniach antyterrorystycznych informacje, w tym dane osobowe, osób niebędących obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej rejestruje się w formie notowania kryminalnego osoby z przyporządkowanym odpowiednio przepisem art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych odpowiadającym ustawowej przesłance pobrania informacji, o których mowa w ust. 3, osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, będących podstawą rejestracji oraz oznaczonego jako:
1) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje wątpliwość co do tożsamości osoby;
2) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje podejrzenie nielegalnego przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej albo wątpliwość co do deklarowanego celu pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje podejrzenie co do zamiaru nielegalnego przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy istnieje podejrzenie związku osoby ze zdarzeniem o charakterze terrorystycznym;
5) notowanie kryminalne osoby z art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o działaniach antyterrorystycznych – w przypadku gdy osoba mogła uczestniczyć w szkoleniu terrorystycznym.
5. Podstawą rejestracji notowania kryminalnego osoby w KSIP w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, jest pobranie lub utrwalenie informacji, o których mowa w ust. 3, przez funkcjonariuszy Policji lub przekazanie Policji przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej pobranych lub utrwalonych przez nich informacji, o których mowa w ust. 3.
6. Rejestracji notowania kryminalnego osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, dokonuje jednostka organizacyjna Policji:
1) której funkcjonariusz w przypadkach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej – niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających rejestrację informacji, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin od pobrania lub utrwalenia informacji o tej osobie;
2) właściwa według miejsca pobrania przez funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej, w przypadkach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, obrazów linii papilarnych, materiału biologicznego lub utrwalenia wizerunku osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej – w ciągu 24 godzin od przekazania, zgodnie z § 10 ust. 3 i § 11 rozporządzenia PRM w sprawie pobierania danych osób niebędących obywatelami RP, przez jednostkę organizacyjną Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej pobranych lub utrwalonych informacji o osobie, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych.
7. Rejestracji notowania kryminalnego osoby w odniesieniu do osób, o których mowa w § 22 ust. 1 pkt 3 dokonuje również, w ramach posiadanego dostępu do KSIP w trybie teletransmisji danych za pomocą aplikacji do Sprawdzeń i Rejestracji w KSIP dla Podmiotów Pozapolicyjnych, jednostka organizacyjna Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz, w przypadkach określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej – niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających rejestrację informacji, jednak nie później niż w ciągu 24 godzin od pobrania lub utrwalenia informacji o tej osobie.