Wersja obowiązująca od 2022-05-18
1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) bezzałogowy statek powietrzny – statek powietrzny, który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwości zabierania pasażerów, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie, zwany dalej „BSP”;
2) bezzałogowy statek powietrzny w Policji – BSP będący w użytkowaniu Policji, zwany dalej „BSPP”;
3) [2] pilot BSPP – policjant lub pracownik Policji legitymujący się ważnymi uprawnieniami pilota BSP w kategorii „szczególnej” zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji UE 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.6.2019, str. 45, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem 2019/947”, oraz wpisany do ewidencji pilotów BSPP prowadzonej przez krajowego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;
4) [3] (uchylony)
5) [4] (uchylony)
6) [5] instruktor – pilot BSPP posiadający uprawienia instruktorskie w zakresie szkolenia pilotów BSP;
7) [6] obserwator BSPP – policjant lub pracownik Policji posiadający uprawnienia pilota BSP, a w trakcie wykonywania czynności z użyciem BSPP, wspomagający pilota BSPP, w szczególności w określaniu położenia w przestrzeni powietrznej BSPP oraz w zapewnieniu bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych i przeszkód;
8) krajowy koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP w Policji, zwany dalej „krajowym koordynatorem”;
9) wojewódzki koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP na obszarze działania właściwej komendy wojewódzkiej Policji, zwany dalej „wojewódzkim koordynatorem”;
10) lot szkoleniowy – lot wykonywany podczas procesu kształcenia pod nadzorem instruktora;
11) lot treningowy – lot wykonywany przez pilota [7] BSPP w ramach samodoskonalenia zawodowego;
12) jednostka organizacyjna Policji – jednostka organizacyjna Policji użytkująca BSPP;
13) komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji – komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, zwanej dalej „KGP”, użytkująca BSPP;
14) [8] lot techniczny (próbny-kontrolny) – lot wykonywany w celu sprawdzenia ogólnej sprawności technicznej BSP oraz jego poszczególnych elementów.
2. Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji i Dowódcy Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA”.
3. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wojewódzkim koordynatorze, należy przez to rozumieć także odpowiednio:
1) stołecznego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;
2) koordynatora Centralnego Biura Śledczego Policji do spraw bezzałogowych statków powietrznych;
3) koordynatora Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA” do spraw bezzałogowych statków powietrznych.
[2] § 2 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[3] § 2 ust. 1 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[4] § 2 ust. 1 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[5] § 2 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[6] § 2 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[7] § 2 ust. 1 pkt 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[8] § 2 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
Wersja obowiązująca od 2022-05-18
1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) bezzałogowy statek powietrzny – statek powietrzny, który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwości zabierania pasażerów, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie, zwany dalej „BSP”;
2) bezzałogowy statek powietrzny w Policji – BSP będący w użytkowaniu Policji, zwany dalej „BSPP”;
3) [2] pilot BSPP – policjant lub pracownik Policji legitymujący się ważnymi uprawnieniami pilota BSP w kategorii „szczególnej” zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji UE 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.6.2019, str. 45, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem 2019/947”, oraz wpisany do ewidencji pilotów BSPP prowadzonej przez krajowego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;
4) [3] (uchylony)
5) [4] (uchylony)
6) [5] instruktor – pilot BSPP posiadający uprawienia instruktorskie w zakresie szkolenia pilotów BSP;
7) [6] obserwator BSPP – policjant lub pracownik Policji posiadający uprawnienia pilota BSP, a w trakcie wykonywania czynności z użyciem BSPP, wspomagający pilota BSPP, w szczególności w określaniu położenia w przestrzeni powietrznej BSPP oraz w zapewnieniu bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych i przeszkód;
8) krajowy koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP w Policji, zwany dalej „krajowym koordynatorem”;
9) wojewódzki koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP na obszarze działania właściwej komendy wojewódzkiej Policji, zwany dalej „wojewódzkim koordynatorem”;
10) lot szkoleniowy – lot wykonywany podczas procesu kształcenia pod nadzorem instruktora;
11) lot treningowy – lot wykonywany przez pilota [7] BSPP w ramach samodoskonalenia zawodowego;
12) jednostka organizacyjna Policji – jednostka organizacyjna Policji użytkująca BSPP;
13) komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji – komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, zwanej dalej „KGP”, użytkująca BSPP;
14) [8] lot techniczny (próbny-kontrolny) – lot wykonywany w celu sprawdzenia ogólnej sprawności technicznej BSP oraz jego poszczególnych elementów.
2. Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji i Dowódcy Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA”.
3. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wojewódzkim koordynatorze, należy przez to rozumieć także odpowiednio:
1) stołecznego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;
2) koordynatora Centralnego Biura Śledczego Policji do spraw bezzałogowych statków powietrznych;
3) koordynatora Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA” do spraw bezzałogowych statków powietrznych.
[2] § 2 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[3] § 2 ust. 1 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[4] § 2 ust. 1 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[5] § 2 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[6] § 2 ust. 1 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[7] § 2 ust. 1 pkt 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
[8] § 2 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) zarządzenia nr 75 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 maja 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad użytkowania bezzałogowych statków powietrznych w Policji (Dz.Urz.KGP. poz. 191). Zmiana weszła w życie 18 maja 2022 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-11-06 do 2022-05-17
1. Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1) bezzałogowy statek powietrzny – statek powietrzny, który nie wymaga do lotu załogi obecnej na pokładzie oraz nie ma możliwości zabierania pasażerów, pilotowany zdalnie lub wykonujący lot autonomicznie, zwany dalej „BSP”;
2) bezzałogowy statek powietrzny w Policji – BSP będący w użytkowaniu Policji, zwany dalej „BSPP”;
3) operator BSPP – policjant lub pracownik Policji legitymujący się aktualnym świadectwem kwalifikacji operatora BSP oraz wpisany do ewidencji operatorów BSPP prowadzonej przez krajowego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;
4) świadectwo kwalifikacji operatora BSP – dokument stwierdzający posiadanie określonych kwalifikacji oraz upoważnienia do wykonywania czynności lotniczych związanych z użyciem i eksploatacją BSP, wydany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
5) orzeczenie lotniczo-lekarskie – orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji operatora BSP wydane przez uprawnionego lekarza orzecznika;
6) instruktor – operator BSPP posiadający uprawienia instruktorskie (INS) wpisane do świadectwa kwalifikacji operatora BSP;
7) obserwator BSPP – policjant lub pracownik Policji posiadający uprawnienia operatora BSPP, a w trakcie wykonywania czynności z użyciem BSPP, wspomagający operatora, w szczególności w określaniu położenia w przestrzeni powietrznej BSPP oraz w zapewnieniu bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych i przeszkód;
8) krajowy koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP w Policji, zwany dalej „krajowym koordynatorem”;
9) wojewódzki koordynator do spraw bezzałogowych statków powietrznych – osoba odpowiedzialna za koordynację wykorzystania BSPP na obszarze działania właściwej komendy wojewódzkiej Policji, zwany dalej „wojewódzkim koordynatorem”;
10) lot szkoleniowy – lot wykonywany podczas procesu kształcenia pod nadzorem instruktora;
11) lot treningowy – lot wykonywany przez operatora BSPP w ramach samodoskonalenia zawodowego;
12) jednostka organizacyjna Policji – jednostka organizacyjna Policji użytkująca BSPP;
13) komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji – komórka organizacyjna Komendy Głównej Policji, zwanej dalej „KGP”, użytkująca BSPP.
2. Przepisy zarządzenia dotyczące komendantów wojewódzkich Policji odnoszą się również do Komendanta Stołecznego Policji, Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji i Dowódcy Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA”.
3. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wojewódzkim koordynatorze, należy przez to rozumieć także odpowiednio:
1) stołecznego koordynatora do spraw bezzałogowych statków powietrznych;
2) koordynatora Centralnego Biura Śledczego Policji do spraw bezzałogowych statków powietrznych;
3) koordynatora Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji „BOA” do spraw bezzałogowych statków powietrznych.